eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
656 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عکس_نوشته| گریزان از مرجعیت 💠 پس از وفات #عبدالکریم_حائری_یزدی، مرجعیت و زعامت حوزه به آیات عظام حجت، خوانساری و صدر رسید و این سه، معروف به مراجع ثلاث شدند. هنگامی که آیت الله سیدحسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، #صدر از وی خواست به قم بیاید. 🔹 پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیت الله #بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از آیت الله بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قرآن را ذکر می‌کرد: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿قصص-۸۳﴾ 📚 مستدرکات اعیان الشیعه، ص ۴۹-۵۰ 🗓 به مناسبت 19 ربیع الثانی سالروز رحلت آیت الله #سیدصدرالدین_صدر #مرجعیت_خودخوانده #نشست_اساتید 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 🔺 دولت میرزا حسن وثوق الدوله به دلیل امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیت‌های مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس در راس مخالفان این قرارداد قرار داشت. 🔺 طرفداران قرارداد، بارها با مدرس گفتگو کردند تا او را از مخالفت بازدارند، به گفته مدرس: «هی می‌آمدند پیش من و می‌گفتند این قرارداد کجایش بد است. کدامیک از موادش بد است، هرکجایش بد است موردش را ذکر کنیم تا برویم آن را تغییر بدهیم. 🔸 من جواب می‌دادم: آقایان، من، رجل سیاسی نیستم، یک نفر آخوندم و از رموز سیاست سر در نمی‌آورم. اما آن چیزی که می‌فهمم بد است آن ماده‌اش که می‌گوید ما ایران را [به رسمیت] می‌شناسیم. این مثل این است که یکی به من بگوید من سیادت تو را می‌شناسم… 🔸 لکن اگر کسی خوب غور رسی [وارسی] می‌کرد و روح آن قرارداد را می‌فهمید و چیز [دیگری] استنباط می‌کرد و او این بود که ایران تمامش مال ایرانی است، مالش، حالش، حیثیتش، چه‌اش [و] همه چیزش، متعلق به ایرانی است. فقط این قرارداد در دو چیزش دیگری را شرکت می‌داد، یکی پولش را [و] یکی قوه‌اش؛ این روح قرارداد بود… من مخالف بودم، من مخالفت کردم… .» 🔺 کوشش مورخ‌الدوله سپهر برای میانجی‌گری بین مدرس و نیز بی‌نتیجه ماند. مخالفت آیت الله مدرس و دیگر شخصیت‌های ملی با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت در برابر قرارداد یاد شده، دولت را کاملا از سلسله و شاه قاجار ناامید کرد و انگلیسی‌ها را به فکر یافتن جانشینی مناسب و مطمئن برای احمدشاه افتادند. 🔺 ژنرال آیرون ساید؛ فرمانده نیروهای انگلستان در ایران به همراه نورمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لردکرزن وزیر خارجه انگلیس، به تکاپو افتادند تا مهره یا مهره‌های مطلوب خود را شناسائی و آزمایش نمایند. 🔺 آنان زمینه را برای خارج کردن نیروهای قزاق از کنترل روس‌ها فراهم کردند و استاروسلسکی، فرمانده روسی قوای ناچار، امور بریگاد قزاق را به سرهنگ اسمایس انگلیسی واگذار کرد و از ایران خارج گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش پنجم 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 2️⃣ 🔸 مجموعه مکتب قرآن توسط احمد تأسیس شد. وی در بهمن ‌ماه ۱۳۱۱ در سنندج متولد شد و در ۲۰ بهمن ۱۳۷۱ در تهران از دنیا رفت. 🔸 او استاد دانشگاه تهران بود که در زمان به علت عضویت در حزب اخراج شد اما تا پایان رژیم شاه، در قاضی بود. بر اساس اسناد ساواک با‌ این اداره همکاری داشته است. 🔸 وی با انقلاب اسلامی ایران به شدت مخالف بود. ابتدا گرایشات خاصی داشت؛ هم برخی آموزه‌های را قبول داشت و هم آموزه‌های و به تعبیر خودش، به دنبال تفسیری از اسلام بود اما در نهایت به تفکرات گرایش پیدا کرد. 🔸 مشهورترین چهره‌ سلفی در کردستان ایران، یکی ملامحمد (۱۲۵۶-۱۳۵۴ش) بود که فردی ضد شیعه، مشروطه‌خواه و سپس به شدت شاه‌دوست و طرفدار سرسخت پهلوی و مخالف شدید حضرت (ره)، بود. 🔸 قصیده بلندی در مدح شاه سرود و نامه‌ای توهین آمیز به حضرت امام(ره) نوشت. چهره دوم سلفی‌گری در کردستان ایران احمد مفتی‌زاده است. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 : 🔹 ارتباط حوزه‌های علمی اهل سنت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، شما بدانید که آن‌ها دارند تکلیف خودشان را انجام می‌دهند، ما داریم کم‌کاری می‌کنیم حالا جالب هم این است که [شیخ عبدالناصر جبری] می‌گفت من در دنیا در ده تا کشور نمایندگی دارم، مثلاً از جمله مالزی، پاکستان و مصر. 🔹 می‌گفت دولت آن‌ها دانشگاه من را به رسمیت می‌شناسد، طلبه‌هایشان می‌آیند اینجا درس می‌خوانند، ما پول نمی‌گیریم، بنابراین برای ما سودی ندارد که بگویم آقا ما را به رسمیت بشناسید. 🔹 می‌گفت من دوست دارم که ایران اسلامی همیشه همین‌گونه بماند، در آن رشد نکند، می‌گفت اگر یک سُنی از مثلاً بیاید دانشگاه من درس بخواند و برگردد، اگر نگران باشم، باید نگران باشم که این آقا احتمال دارد بشود، وهابی نمی‌شود که هیچی، این احتمال وجود دارد که این برگردد شیعه بشود. 🔹 ، ایشان در کشور سکته کرد، چون می‌رفت به حوزه‌هایش در دیگر کشوها سر می‌زد. جالب است این‌ را بدانید که به خاطر یک سنی، که این خیلی برای من ارزش دارد، به می‌گوید که شیخ جبری آنجا سکته کرده، آنجا نباید بمیرد، این را باید بیاوریم اینجا. 🔹 حاج قاسم از طریق شرکت هواپیمایی یک هواپیمای آمبولانس اگر اشتباه نکنم هفده هزار دلار اجاره می‌کند و ایشان را از مالی منتقل می‌کنند به بیروت، در همان حوزه علمیه‌اش که آنجا می‌نشست قرآن می‌خواند و طلبه‌هایش را می‌گفت قرآن را اینجا بنشینید بخوانید. من‌ بعد از فوتش فهمیدم که نگو وصیت کرده آنجا دفن شود و همان‌جا هم دفن شد. 🔹 پسرهایش بعد از فوت پدر که در لبنان هر چه باشد آداب ‌و رسوم عربی را دارند، همه مردم لبنان، دانشگاه‌های مختلف، آمده‌اند عرض تسلیت و سرسلامتی به او بدهند، ایشان بعد از این مراسم اولین سفرش به تهران بود، من با بچه‌هایش ارتباط دارم، به من می‌گویند داداش، یعنی یک ارتباط صمیمی داریم. 🔹 شیخ عبدالناصر جبری، سه پسر دارد، شیخ عبدالله، شیخ بلال و شیخ احمد که شما ببینید چقدر بچه‌های ناز، مؤدب. درست است که سنی هستند اما آدم‌های خوبی‌اند، نمی‌دانم تقریبی هستید یا نه، از این حرف من خوشتان بیاید یا نه؟ شاید بگویید که مگر می‌شود سنی خوب باشد؟ اما اگر با این‌ها تعامل بکنید می‌بینید که من چی می‌گویم، چقدر انسان‌های وارسته و خوبی هستند. 🔹 شما سؤالتان این بود که این‌ها چه ارتباطی با جمهوری اسلامی دارند؟ من معتقدم که اگر ما پانصد طلبه مثلاً در حد اعزام کنیم به زاهدان و سیستان بلوچستان به همان مسجد مَکّی این تأثیرش بیشتر است یا یک نفر مانند شیخ بلال از فرزندان شیخ عبدالناصر؟ 🔹 آنجا همه اینگونه نگاه می‌کنند که یک نفر از تهران آمده در نتیجه پیش خودشان می‌گویند: صحبت کن و برو. اما شیخ بلال سنی است، از خودشان است در نتیجه تاثیر سخنش بیشتر است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 🔺 با درگذشت مرحوم ، فرزند وی سید حسن، تولیت موسسه تنظیم‌ و نشر آثار حضرت امام‌ و حرم‌ مطهر امام راحل را بر عهده گرفت. 🔺 اردیبهشت ۱۳۷۴ سید حسن خمینی در نامه‌ای به توضیح می‌دهد که طبق وصیت مرحوم پدر به‌ عنوان‌ تولیت‌ مؤسسه‌ تنظیم‌ و نشر آثار امام‌ و منصوب‌ شده و با توجه به این نکته که ‌ اعتبار همه‌ امور را بنا به‌ فتوای‌ امام‌ راحل‌، به‌ مقام‌ شامخ‌ ولایت‌ می‌داند‌ و اینکه‌ این‌ نظام‌ مقدس‌ تنها در پرتو و گام‌ نهادن‌ در مسیر اندیشه‌های‌ تابناک‌ خمینی‌ کبیر می‌تواند به‌ لطف‌ الهی‌ نجات‌ بخش‌ انسانیت‌ از ورطه‌ هلاکت‌ و ظلمت‌ باشد، از محضر ایشان تقاضا می‌کند‌ در صورت‌ صلاحدید، آن‌ عزیز سفرکرده‌ را فرمایند. 🔺 حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پاسخ‌ به‌ این‌ نامه‌ چنین‌ مرقوم‌ فرموده‌اند: «با طلب‌ رحمت‌ و مغفرت‌ برای‌ پدر گرامی‌ شما و برادر عزیز ما مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید احمد آقا(طاب‌ ثراه‌) وصیت‌ مزبور را می‌کنم‌ و توفیقات‌ الهی‌ را برای‌ شما صمیمانه‌ مسألت‌ می‌نمایم.»‌ 🔺 که پس از اخذ دیپلم برای تحصیل علوم حوزوی ساکن شهر قم شده بود؛ در نیمه تیرماه سال ۷۴ با اعتماد به مسئولیت وی را - با توجه به اینکه وی از معتمدین پدر مرحومش بوده - به عنوان سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار و حرم امام خمینی(ره) تمدید می‌کند. وی همچنین مسئولیت برادر دیگر محمدعلی انصاری را در سمت قائم مقام سرپرست تمدید می‌نماید. 🔺 برادران انصاری از ابتدای تأسیس موسسه تاکنون - آذرماه ۹۸ - در مسئولیت‌های خود کماکان حضور دارند. باتوجه به عدم حضور دائمی سیدحسن در تهران، عملا همه امور مربوط به موسسه و حرم به وسیله برادران انصاری مدیریت می‌شود. 🔺 البته در زمان مرحوم سیداحمد خمینی با تلاش‌های دلسوزانه ایشان، عمده کارهای مربوط به حفظ و نگهداری آثار حضرت امام شکل ‌گرفت. 🔺 با درگذشت مرحوم سید احمد، محمدعلی انصاری را می‌توان تأثیرگذارترین فرد در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام از ابتدای تأسیس تاکنون برشمرد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 @asbaat_ir
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه، مأموریت استعماری رضاخان 💠 آیت الله (ره): دستگاه استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع و این دو دسته از دانشمندان؛ علوم اسلامی و علوم دیگر، و فاصله تا آن حدی شد که یادمان هست به خصوص در دوران که یک مأموریت داشت و می‌دانست برای پیش برد مقاصد استعماری چاره‌ای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست. 🔺 آن چنان تبلیغات آن روز شدید بود که اصلا یک و یک نمی‌توانستند یک‌جا بنشینند و با هم صحبت کنند و یک فاصله عمیق به وسیله به وجود آمد. 🗓 به مناسبت 27 آذر سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت و دانشگاه 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 🔹 به جز عرفای نجف دسته‌ای دیگر نیز به خصوص در اصفهان طریقه خود را به آقامحمد می‌­رسانند. این دسته دوم در بحث کنونی ما مهمترند؛ چراکه مرکز آن در اصفهان بوده و نسل به نسل در اصفهان ادامه داشته است. 🔹 اینها که عمدتا از حکیمان اصفهان هستند، در عرفان عملی نیز سرآمد بوده­‌اند. گفته شده که آقا (۱۳۰۶) شاگرد آقا سیدرضی لاریجانی (۱۲۷۰) معتقد به سلوک به طریقه آقامحمد بیدآبادی بوده است. 🔹 (۱۳۲۸) و (۱۳۳۳) و سپس آقا و حکیم خراسانی (۱۳۵۵) و شیخ محمود مفید (۱۳۸۲)، از نوادگان آقا محمد بیدآبادی و … همگی از بزرگان عرفان و سیر و سلوک بوده‌اند. 🔹 شیوه عرفانی و سیر و سلوک این افراد در اصفهان از طریق آقا محمدرضا قمشه‌ای به آقا سیدرضی‌الدین لاریجانی و از ایشان به میرزا عبدالجواد شیرازی و از میرزا عبدالجواد به آقامحمد بیدآبادی می­‌رسد. 🔹 فرد مهم دیگری که در اصفهان در زمره همین عارفان شیعی محسوب می‌شود و شاگردان بسیاری در اصفهان داشته است، حاج محمدجواد سرجویی بید‌آبادی (۱۳۴۴) است. 🔹 وی از جمله ادامه دهندگان راه آقا محمد بیدآبادی است. از شاگردان او می‌توان به میرزا ابوالهدی کلباسی، حاج شیخ حسنعلی اصفهانی، حاج ملا حسینعلی صدیقین و حاج ملا محمد هرتمنی، سیدزین العابدین طباطبایی ابرقویی، سید ابوالقاسم دهکردی، آخوند گزی، حاج محمد طبیب­‌زاده، شیخ مرتضی مظاهری، سید علی‌اکبر هاشمی، سید محمد صادق کتابی و حاج شیخ مهدی نجفی مسجدشاهی اشاره کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 6 📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملی‌گرا 1️⃣ #سیدکاظم_شریعتمداری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir