🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش نخست
🔰 نائب رئیس #انجمن_ملی_اصفهان
🔹 سید حسین قمشهی مشهور به «مدرس» در سال ۱۲۸۷ ق برابر با ۱۲۴۹ ش در خانوادهای از سادات طباطبائی ساکن سرابه از توابع زوارهی اردستان به دنیا آمد.
🔹 پدرش سید اسماعیل زندگی خود و خانوادهاش را در کمال بینیازی و قناعت، از راه وعظ و تبلیغ اداره میکرد. میرعبدالباقی پدربزرگ مدرس، مرد زاهد و عابدی بود که از سالها پیش در قمشه سکونت داشت.
🔹 مدرس در شش سالگی به دنبال پدر و جدش رهسپار قمشه گردید و مدت ده سال در آن شهر مقدمات ادب عرب و فارسی را فرا گرفت.
🔹 شانزده سال بیشتر نداشت که برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و قریب به سیزده سال معارف دینی اعم از منقول و معقول را نزد استادان معروف مدارس اصفهان مانند عبدالعلی هرندی، #آخوندکاشی، #جهانگیرخان_قشقائی، شیخ مرتضی ریزی و #سیدمحمدباقردرچهای آموخت. در همین دوره بود که درگیر مسائل سیاسی شد و در برابر #ظلالسلطان و روحانیان هوادار او ایستادگی کرد.
🔹 مدرس به منظور تکمیل دانش و معلومات خویش راهی نجف اشرف گردید. درباره زمان این مسافرت اختلاف نظر است. به نوشته مدرس، ایشان پس از واقعه دخانیه (قیام تنباکو ۱۳۰۹ق) به عتبات رفته است.
🔹 وی به مدت هفت سال در عتبات سکونت گزید و عمده تحصیلاتش را در محضر آیات عظام #محمدکاظم_طباطبائی_یزدی به پایان رساند. مدرس برای تامین معاش و مخارج خود ناچار بود روزهای پایانی هفته را به کارگری بپردازد.
🔹 آیت الله مدرس پس از بازگشت از عتبات در شهر اصفهان سکونت گزید و در نهایت فقر و تنگدستی و با کمال سادگی و قناعت در مدرسه جده کوچک و بزرگ به تدریس درسهای فقه و اصول، منطق و شرح منظومه پرداخت.
🔹 از جمله شاگردان ایشان میتوان به سیدعلی اصغر سدهی، صدر کوهپائی، شیخ محمود مفید، شیخ محمدباقر نجفی، محمدباقر الفت، مهدی الهی قمشهای و حسامالواعظین اشاره نمود.
🔹 با اوجگیری جنبش مشروطهخواهی، انجمن ملی اصفهان به ریاست حاج آقا نورالله اصفهانی تشکیل شد و مدرس نیز به عضویت این انجمن درآمد و به سمت نائب رئیس انجمن انتخاب شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه
🔸 اولین شماره فصلنامه حوزه در سال 1361 منتشر شد و تا سال 1388 هر دو ماه یک بار و از آن پس، به صورت فصلنامه منتشر می شود.
🔸 ایده اولیه تأسیس این مجله توسط #محمدرضاحکیمی مطرح شد و عده ای از فضلا با تشکیل جلساتی کارهای مقدماتی را انجام دادند. در آن جلسات ابتدا عنوان مشعلداران برای مجله انتخاب شد اما در دیداری که با استاد حکیمی داشتند، ایشان نام «#مجله_حوزه» را برمیگزیند.
🔸 از آنجا که آن زمان #محمدعلی_ایازی سرپرستی انتشارات دفتر تبلیغات را عهده دار بود، سردبیری مجله را نیز خود برعهده گرفت. اما از شماره دهم به بعد از سردبیری سرباز زد و جای ایشان #سیدعباس_صالحی سردبیری مجموعه را برعهده گرفت اما او نیز به لحاظ كسالت ابوی، سردبیری را به #مهدوی_راد واگذار كرد كه تا شماره 36 ادامه داشت.
🔸 رویکرد این نشریه همانند بقیه نشریات آن زمانِ دفتر تبلیغات، رویکرد روشنفکری و نواندیشی دینی بود لذا مهدویراد که سردبیری شمارههای 16 تا 36 را درکارنامه خود دارد در مصاحبه ای به یکسری سنتشکنی در مجله اذعان دارد.
🔸 البته وی در ادامه این مصاحبه گفت: «نشر مجله حوزه مخالفتهایی هم برانگیخت. از جمله، یكی از استادان و مشایخ حوزه آن را از جمله «#كتب_ضاله» محسوب کرد.»
🔸 همين روند روشنفکری در نشریه سبب شد که گفتگوهایی از اشخاصی مانند #محمدمجتهدشبستری که از چهرههای شاخص جريان روشنفكری و نوانديشی دينی در ايران محسوب میشود در این نشریه منتشر شود.
🔸 شبستری سهمی عمده در اشاعه و ترويج گفتمان #هرمنوتيكی دارد و نیز با تأسی از معرفتشناسي پستمدرنيستی، نوعی #نسبی_گرايی در تفسيرهای دينی او مشاهده می شود لذا گفتگو با چنين افرادی در حوزه دينی آنهم در مجله حوزوی نشان از جريان نوانديشی دينیای دارد که همانگونه که قبلا اشاره شد این مدل از روشنفکری از منظر #حضرت_امام (ره) از قبیل روشنفکری مذموم میباشد.
🔸 همچنین مقالاتی با عناوین "حجاب شرعی" که در سه شماره از محمدباقر بهبودی منتشر شد و توسط محمود عبداللهی مورد نقد قرار گرفت و سپس نویسنده نیز به آن پاسخ داد و همچنین طرح بحث "ارتداد و آزادی بیان" که در چندین شماره منتشر شد، نمونههای دیگری از ظهور و بروز اندیشههای روشنفکری در این مجله است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک #خرده_جریان_های_حوزوی/ بخش نخست
📝 #یادداشت| تک بُعدی بودن طرح ها
1️⃣ تجربی بودن طرحها و مدلها و فاقد طراحیهای برخوردار از اندیشهورزی طراحانه
🔺 مدلهایی که عموماً در این برنامهها دیده میشود، مبتنی بر یک طرح تجربی با برخی رسیدگیهای فوری و غیرسختگیرانه بوده است. اثری از دقتها و تأملات ژرفنگرانه و موشکافانه و ناظر به بررسیهای علمی برای سامان دادن به حیات پویای یک طلبه در آن به چشم نمیخورد.
2️⃣ ناظر به نیازهای علمی صرف برای طلاب و فاقد جامعنگری در تأمین نیازهای دیگر ابعاد ایشان
🔺 این برنامه عموماً دارای نگرشی یک بعدی است؛ یعنی تنها بعد علمی طلبه را مد نظر قرار داده است. گویی طلبه را مساوی موجودی با کارکرد علمآموزی صرف فرض کردهاند.
🔺 حتی با این فرض که تنها رسیدگی به رشد علمی طلبه دارای اولویت است، باز هم این برنامهها دارای کاستی هستند؛ چرا که عوامل گوناگون محیطی و پیرامونی متعددی در زندگی طلبه نقش ایفا میکنند که در صورت عدم رسیدگی به آنها روند علمی نیز بهخوبی طی نخواهد شد.
3️⃣ ناظر به نیازمندیهای علمی یک جامعه سنتی و نه ناظر به نیازهای واقعی ایران ۱۴۰۰
🔺 برنامههای تحصیلی میکوشند طلبه را برای یک حضور اجتماعی آماده کنند؛ اما سؤال اینجاست، برای ورود به کدام جامعه؟ آیا اساساً برنامهریزان تلقی صحیحی از جامعه امروز و نیازمندیهای داخلی و خارجی دارند؟
🔺 آیا میتوانند تصویر صحیحی از اسلام در شرایط حاکمیت بر یک کشور داشته باشند و تفاوت این نوع اسلام با اسلام ناظر به نیازهای فردی و عبادی را تشخیص دهند؟ نگاه حاکمیتی و کلان به احکام و کارکرد دین آیا تفاوتی در رسالت متولیان امر دین و فقیهان و دین شناسان ایجاد نمیکند؟ این تفاوت ناظر به کدام حوزه از کنش دین شناسان است؟
🔺 دوران رشد طلبه برای گام نهادن به این جامعه جدید باید دارای چه ویژگیها و ممیزاتی باشد؟ اینها همه پرسشهای بیپاسخی است که برنامههای موجود نسبت فعالی با آنها برقرار نکردهاند.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/610
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/630
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/663
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/690
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/726
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/738
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/774
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/796
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/974
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش نخست
💠 مقدمه
🔺 ایران کشوری شیعهنشین است و بیش از ۴۰۰ سال است که تشیع اثنیعشری، مذهب رسمی مردم ایران است اما در همه این مدت، اقلیتی سنی مذهب نیز در ایران بودهاند.
🔺 بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر حدود ۱۱درصد از جمعیت ایران، اهل سنت هستند که عمدتاً در چند استان مرزی زندگی میکنند. اهل سنت ایران در شرق، به لحاظ فقهی، پیرو مذهب حنفی و در غرب و جنوب، پیرو مذهب شافعی هستند.
🔺 به لحاظ گرایشهای فکری سیاسی نیز اهل سنت شرق، عمدتاً تحت تأثیر اهل سنت پاکستان و اهل سنت غرب، تحت تأثیر اهل سنت عراق هستند.
🔺 اهل سنت ایران معمولاً با شیعیان روابط خوبی داشته و دارند. هر دو معتقد به مسلمانی یکدیگر هستند و در کنار هم بدون هیچ مشکلی زندگی میکنند.
🔺 اهل سنت ایران در رژیم پهلوی نسبت به بقیه مردم ایران، در محرومیت فرهنگی و اقتصادی بیشتری به سر میبردند که به لطف انقلاب اسلامی، مانند مردم بقیه مناطق، وضعیت بسیار مناسبتری پیدا کردند. به همین جهت، آنان خود را وامدار انقلاب و نظام اسلامی میدانند و با تفکرات و تهدیدات ضد انقلاب، نظام اسلامی و تشیع، مخالفند.
🔺 نمونهای از این که اهل سنت ایران خود را وامدار انقلاب میدانند، مجاهدت مردان و زنان مسلمان کرد، بر ضد گروههای معاندی مانند کومله و دمکرات است.
🔺 مبارزهای که به شهادت هزاران تن از مردم مسلمان مظلوم کردستان انجامید. در رأس این مبارزه، نیز تعداد زیادی از روحانیت اهل سنت کردستان هستند که جان بر سر پیمان خویش گذاشتند.
🔺 نام روحانیون شهیدی همچون ملاهاشم کریم پاوه، ملامحمد کریمیان و سیدسلمان حسینی بر تارک شهیدان کرد میدرخشد و حکایتگر دفاع اهل سنت، از انقلاب اسلامی ایران است.
🔺 این مسأله خاص اهل سنت کردستان نیست، بلکه در دیگر مناطق نیز اهل سنت، شهیدان بسیاری در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم کردند.
🔺 پس از انقلاب، سلفیها به خصوص وهابیها، سعی فراوانی در جذب اهل سنت و تحریک آنها، ضد نظام اسلامی داشتهاند اما عموم اهل سنت ایران با تفکر سلفیگری و وهابیت مخالفند؛ حتی عده زیادی از علماء اهل سنت ایران، بیزاری خود را از اعمال و رفتار وهابیت اعلام کردهاند و بهطور جدّی از فعالیت وهابیها نگرانند.
🔺 ایشان اعلام کردهاند که عقاید خود را از جانب آموزههای افراطی آنها در خطر میبینند و حتی از نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند که با وهابیها برخورد کند.
🔺 لذا انگ سلفیگری و وهابیگری نسبت به عموم و یا حتی اکثریت اهل سنت ایران یا نسبت دادن اعمال و رفتار افراطی و تکفیری به آنان، بیانصافی است اما تعداد کمی راه انحراف را پیموده و با وهابیت و گروههای تروریستی همکاریهایی داشتهاند. خوشبختانه این عده کم، هیچگاه در بین اهل سنت جایگاهی نداشته و ندارند.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 363
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سیاستِ متدیّنانه
💠 #امام_خامنه_ای: اینکه ما میگوییم #سیاست ما عین دیانت ماست و #دیانت ما عین سیاست ماست - که #مرحوم_مدرس حرف درستی زد و امام آن را تأیید کرد - معنای واضحی دارد؛ اما یک روی دیگرش این است که سیاست ما باید #دیندارانه و #پرهیزگارانه باشد. هر کار سیاسیای خوب نیست. بعضی کسان هستند که به کار سیاسی، فقط مثل یک کار سیاسیای که هیچ گرایشی به دینداری ندارد، نگاه میکنند. هدف این است که این کار، سیاسی پیش برود. این درست نیست؛ کار سیاسی باید #متدیّنانه باشد.
🗓 بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت ۱۳۸۰
#شهید_مدرس
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#سیاست_متدینانه
#مجلس_شورای_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش پنجم
💠 امین امام خمینی(ره) و مدافع رهبری
🔹 مرحوم سیداحمد خمینی که تا آخرین لحظات عمر با برکت حضرت امام در کنار ایشان بود و از حضرت امام مدال اعتماد دریافت کرده بود
🔹 پس از امام راحل وظیفه خود را پشتیبانی از #ولایت_فقیه و شخص حضرت آیت الله #خامنهای «مدظلهالعالی» میدانست و در موقعیتهای مختلف از ایشان و اصل ولایت فقیه بهعنوان بزرگترین میراث امام راحل دفاع میکرد.
🔹 سخنان و جملات ایشان در خصوص #ولایتپذیری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شده است. وی در این برهه وظیفه خود را تقویت رهبری و حراست از آرمانهای امام راحل میدانست به خصوص زمانی که برخی انقلابیون سابق کمکم با نظام زاویه پیدا کردند. از آن جهت که سخنان ایشان از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود:
1️⃣ «باید همگی پشت سر رهبری قرار بگیریم و از آرمانهای امام و رهبر عزیز و محبوبمان، حضرت آیت الله خامنهای دفاع کنیم». (مجموعه آثار یادگار امام، ج ۱، ص۳۰۷، ت 68/07/13)
2️⃣ «… شما نگذاشتید که امام احساس تنهایی کنند، نباید بگذارید آیت الله خامنهای مقام معظم رهبری هم احساس تنهایی کنند. بیایید اینجا و در کنار مرقد امام، با امام همپیمان شویم و بگوییم: اماما! حال که تو در بین ما نیستی، ما زنان و مردان انقلابی، پشت سر رهبری و در خط رهبری در مقابل آمریکا، در مقابل ابرقدرتها میایستیم و تا آخرین نفس برای پیاده کردن آرمانهای انقلابیمان از انقلاب دفاع میکنیم. هر کس منکر این معنا باشد، مطمئن باشید که در خط امام نیست. هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیتالله خامنهای است در خط آمریکاست». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۱، ص۵۸۱-۵۸۰، ت 69/11/12)
3️⃣ «هر کس هر اندازه انقلابی باشد، اما در #خط_رهبری حرکت نکند، به آرمانهای مردم خیانت کرده است». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۱۴۶،ت70/11/12)
4️⃣ «در اینجا بر خود واجب میدانم این را شهادت بدهم که زندگی داخلی حضرت آیت الله خامنهای بسیار ساده است، نه از باب اینکه رهبر عزیز انقلابمان به این حرفها نیازی داشته باشند، بلکه وظیفه خود میدانم تا این مهم را به مردم انقلابی ایران بگویم. من از داخل منزل ایشان مطلعم. در منزلشان بیش از یک نوع غذا بر سر سفره ندارند. خانواده ایشان روی موکت زندگی میکنند. روزی منزل ایشان رفتم، یک فرش مندرس آنجا بود که از زبری آن به موکت پناه بردم.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۷۰، ت 73/11/12)
5️⃣ «امروز الحمدلله انقلاب ما به دست شاگرد امام، کسی که دقیقاً همان راه امام را میرود و فردی است شایسته که رهبری انقلاب را به عهده دارد، [به پیش میرود.] سعی کنیم مطیع باشیم … وقتی رهبری مسألهای را گفت، انسان باید همان را انجام دهد. معنای ولایت فقیه این است.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۹۴، ت 73/12/14)
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647
🆔 @asbaat_ir