🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش هفتم
🔰 علاقه ضدانقلاب فراری به سید حسین
🔺 در مجموع به نظر میرسد تدقيق در باب مدل رفتار امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره میتواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورداستفاده قرار گیرد، چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سیداحمد خمینی نیز قرار گرفته است:
🔸 «ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه میشود و یا به ما احترام میشود… باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمیشناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم… باید توجه کنیم که از انتساب سواستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.»
🔺 علیرضا #نوری_زاده عنصر نام آشنای گروه مخالف و از مجریان تلویزیون ماهوارهای کانال یک «channel one» در برنامه ثابت خود، طی اظهارنظر پیرامون شخصیتهای مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران، به تمجید از سیدحسن خمینی پرداخت و گفت:
🔸 «سیدحسن خمینی خوب درس خوانده و همانطور که #هاشمی_رفسنجانی گفته، مجتهد است. ایشان در حال حاضر به تدریس دروس حوزوی میپردازد و به قول معروف خیلی ملا است.
🔸 البته سیدحسین خمینی (پسر مرحوم #سیدمصطفی_خمینی) هم مثل اوست و از نظر دانش، شاگرد جدش مرحوم آقا #مرتضی_حائری_یزدی [ره] بوده و اساتید دیگر هم دیده است. او هم مثل سید حسن شخصیت برجستهای است منتها از صحنه سیاست کنار کشیده است.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش هفتم
🎙 #مصاحبه| برخی در حوزه دنبال صلح کل هستند
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔸 گروهی هستند که وقتی به اشتهای شخصی خود نگاه میکنند، میگویند که چه اشکالی دارد که من هم حرم امام رضا(ع) بروم و هم در هتل غذا بخورم؟ چه منافاتی دارد که من هم به حرم امام رضا بروم و روضه بخوانم و گریه کنم و هم زیارت جامعه کبیره بخوانم، هم با هواپیمای آخرین سیستم بروم؛ چه منافات دارد؟
🔸 حالا این ادبیات را عوض کنید؛ چه منافات دارد که ما خودمان نماز بخوانیم، روزه بگیریم، اما با همه ملل کنار بیاییم و به هیچ کس رویکرد انتقادی نداشته باشیم؟ یعنی آن ادبیات اومانیسم را در حد عقبنشینی از مواضع دینی در بین فِرَق و ادیانی که رویکرد الهی دارند اما در اعلا بودن و حق بودن آن ادیان عقبنشینی میکنند و میگویند لازم نیست دین حق باشد.
🔸 برخی یک مقدار عقبتر میروند، میگویند که ادیان الهی که هیچ و از دین به گرایشها میروند، به نحلههای بشری میروند، میگویند بودا هم مثلاً یک دین فراگیر هست.
🔸 این جریانهایی که بیان میکنم، در حوزه وجود دارند و مدام میگویند که ما خیلی خوب هستیم و عوض نشدیم، ببینید ما حتی بودا را هم دین میدانیم، یعنی از دین الهی به دین انسانی میرسند. اما یک عده دیگر به نحلههای اقتصادی مدرنیته میروند، به نحلههای سیاسی مدرنیته میروند، اینها در حوزه راه افتادهاند و فعالیت دارند، اینجاست که دنبال دستوپا زدن میروند که از بستر دینی استفاده کنند؛ همان جریان معروف که میگفت امام حسین(ع) هم مذاکره کرد؛ برای چه دستوپا میزند؟
🔸 یا یکی از شخصیتهایی که قبل از انقلاب مطرح بود و الان خیلی از کسانی که در سن و سال ما هستند به سمت این انحراف رفتند و از دوره جوانی از این شخص متأثر هستند، چه در حین طلبگی یا قبل از طلبگی، از اندیشه این آدم دانشگاهی معروف استفاده کردند.
🔸 ایشان در کتاب انسانشناسی خودش دستوپا میزند و به جای اینکه پیامبر را اول عبد و بعد رسول معرفی کند، دوست دارد که ایشان را اول رسول و بعد عبد معرفی کند؛ اول انسان معرفی کند، نه انسانی که خدا قبول دارد بلکه با این عنوان که ما همه انسان هستیم، یعنی انگار اگر بگوییم «عبدُهُ و رَسُولُه»، پیامبر را تنزّل دادهایم؛ این همان اومانیست و انسانگرایی است.
🔸 همه اینها به سمت انسانمداری رفتهاند، یکی کاملاً تقریب بین ادیان، تقریب بین مذاهب الهی و حقیقی و بین فِرَق ادیان غیر الهی و تقریب با همه دنیا؛ اینها همه در حوزه علمیه نماینده دارند؛ این طرف که تهِ آن دینزدایی است چه کسانی هستند؟ پس ما الان یک خط کلی ترسیم میکنیم.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روحانی برجسته
💠 #امام_خامنه_ای: میرزا کوچک، یک #روحانی است، یک #طلبه است ... بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد #دینی و #اعتقادی است. خب آن زمان آن غوغای نهضت #مارکسیستی و تشکیل #شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبهای که برای بعضی از ملّتها بهوجود آورده بود، طبعاً یک عدهای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبریهای ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم بهخاطر پایبندیاش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد بهطور صریح و قاطع آن نظریّه را و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ #استقلال [خود] را حفظ کرد. یک نمونهی خیلی برجستهای است میرزا کوچک خان. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹)
🗓 به مناسبت 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی
#میرزاکوچک_خان
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش چهارم
🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی
🔺 شاید این سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چگونه مارکسیسم در تفکرات سازمان مجاهدین وارد شد؟ دقت در نوشتهها و تفکرات اعضای سازمان ما را به این نتیجه میرساند که ریشه این مسأله به دو چیز بر میگردد:
1️⃣ علم زدگی
🔺 مقصود از علم زدگی یا علم گرایی این است که کسی علوم تجربی را حلال همه مشکلات بشر بداند و دین خدا را نیز بر اساس دادههای علوم تجربی تفسیر کند.
🔺 در حالی که همه متون، احکام و آموزههای دین قابل تفسیر با علوم تجربی نیست، زیرا تئوریها و نظریات علوم تجربی قطعیت ندارند و علوم تجربی نمیتوانند سخن قطعی بگویند، چون روش آنها استقراء است که هیچگاه تام نخواهد بود و لذا به نتیجه قطعی نخواهد رسید.
🔺 بر همین اساس در هیچ یک از تئوریهایی که علوم تجربی بیان میکنند، قطعیت وجود ندارد. آری، ممکن است در طول تحولات تاریخی و گذشت سالیان متمادی بشر به این نتیجه رسد که این قوانین قطعی هستند؛ اما در حال حاضر علوم تجربی قادر به ارائه قوانین قطعی نبوده و تنها چیزی که علوم تجربی میتواند بیان کند این است که بگویدآنچه که من تا به حال دیدهام این است و قادر به ارائه قوانین علمی قطعی برای بشر نیست.
🔺 از آن طرف دین حرفهایی دارد که گزارههایی قطعی هستند و اگر بنا به مطالعه دین با علوم تجربی بود در بسیاری از موارد بشر با مشکل روبهرو میشد.
🔺 برای بهتر روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: در چندین آیه قرآن کریم تعبیر «سماوات سبع» یا «آسمانهای هفتگانه» آمده است.
🔺 هنگامیکه منجمان منظومه شمسی را کشف کردند، دریافتند منظومه شمسی شامل هفت سیاره است، بلافاصله علمگرایان، سماوات و سبع آن را به هفت سیاره منظومه شمسی معنا کردند، بعد از مدتی تعداد سیارات منظومه شمسی هشت و مدتی بعد نه سیاره شد.
🔺 مجدداً همین سالهای اخیر اعلام کردند تعداد سیارات منظومه همان هشت است، اگر کسی بخواهد سماوات سبع را که یک نمونه بود براساس فرآوردههای علوم تجربی معنا کند وقتی تعداد این سیارات به هشت رسید چه میکند؟
🔺 یا باید بگوید قرآن اشتباه کرده که چنین حرفی قطعاً صحیح نیست و یا باید چاره دیگری بجوید، چارهاش این است که بگوید علوم تجربی اشتباه کرده و مطالعه دین را از طریق علوم تجربی پیگیری نکند؛ لذا یکی از مشکلات اساسی مجاهدین خلق علم زدگی بود که ریشه در تفکرات نهضت آزادی، به خصوص مرحوم #بازرگان و یدالله #سحابی داشت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش نخست
📝 #یادداشت| گام نخست حضرت امام در مسیر مبارزه، تربیت شاگردان انقلابی بود
🔺 پیش از آغاز قیام ۱۵ خرداد ۴۲، رویکردی بر حوزههای علوم دینی غلبه یافته بود که دخالت مستمر علما در مسائل سیاسی را چندان بر نمیتابید.
🔺 این رویکرد که غالبا از سوی جریان مقدس نمایان متحجر تبلیغ میشد، جو سنگینی را برای دخالت علمای دینی در مسائل سیاسی حاکم ساخته بود.
🔺 تحمل این جو سنگین برای عالمی همچون امام خمینی(ره) که چه در زمان مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری و چه در زمان آیتالله بروجردی همواره جلودار مبارزات سیاسی حوزه بودند، غیر قابل تحمل بود.
🔺 امام در جریان اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فدائیان اسلام از علمایی که در این موضوع دخالتی نکردند و موضع تندی بر علیه دستگاه شاه نگرفتند بسیار دلخور شد و خیلی صدمه روحی خورد.
🔺 در آن اوضاع و احوال شرایط به گونهای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود! و در ارتباط با اعدام نواب صفوی برخی این گونه استدلال میکردند که حالا که بناست یک روحانی اعدام بشود لااقل لباس روحانی را از تن او در بیاورند تا در انظار عمومی با اعدام یک روحانی به دلیل دخالت در سیاست، به مقام روحانیت اهانت نشود!
🔺 اما دیدگاه امام درست نقطه مقابل این تفکر بود و ایشان دخالت در سیاست و شهادت را افتخار روحانیت میدانستند و اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید بشود تا مردم بفهمند و آگاه بشوند اینها در صحنه هستند.
🔺 جو حاکم بر حوزهها در این شرایط به گونهای بود که نه تنها هیچ تفکر انقلابی و سیاسی را برنمیتابید و تفکرات ارتجاعی مقدس مآبها در عرصۀ دین و سیاست برخلاف نظر امام، اعتقادی به مبارزه با دستگاه ظالم شاه نداشتند، بلکه مقدس مآبهای متحجر حتی در زمینه دروس عرفان و فلسفه هم بینش امام را تحمل نمیکردند و اگر کسی فلسفه میخواند او را بیدین میدانستند!
🔺 از این رو چون امام تفکر متحجرین را مانع بزرگی در روند مبارزاتی و انقلابی مردم ایران میدانستند، بنابراین زیربنای اعتقادی حوزه را بر مبنای پرورش افکار اصیل اسلامی و انقلابی قرار دادند و شکستن جو تحجر را در درون حوزه قدم اول مبارزه تشخیص داده و وارد میدان مبارزه شدند و از این طریق پایههای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی را پیریزی کردند.
🔺 به تدریج امام با تربیت شاگردانی انقلابی توانستند بر این تفکر فائق شوند و با بصیرت منحصر به فرد خود مبارزات مردم را به سوی پیروزی هدایت کنند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش نخست
🔰 نائب رئیس #انجمن_ملی_اصفهان
🔹 سید حسین قمشهی مشهور به «مدرس» در سال ۱۲۸۷ ق برابر با ۱۲۴۹ ش در خانوادهای از سادات طباطبائی ساکن سرابه از توابع زوارهی اردستان به دنیا آمد.
🔹 پدرش سید اسماعیل زندگی خود و خانوادهاش را در کمال بینیازی و قناعت، از راه وعظ و تبلیغ اداره میکرد. میرعبدالباقی پدربزرگ مدرس، مرد زاهد و عابدی بود که از سالها پیش در قمشه سکونت داشت.
🔹 مدرس در شش سالگی به دنبال پدر و جدش رهسپار قمشه گردید و مدت ده سال در آن شهر مقدمات ادب عرب و فارسی را فرا گرفت.
🔹 شانزده سال بیشتر نداشت که برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و قریب به سیزده سال معارف دینی اعم از منقول و معقول را نزد استادان معروف مدارس اصفهان مانند عبدالعلی هرندی، #آخوندکاشی، #جهانگیرخان_قشقائی، شیخ مرتضی ریزی و #سیدمحمدباقردرچهای آموخت. در همین دوره بود که درگیر مسائل سیاسی شد و در برابر #ظلالسلطان و روحانیان هوادار او ایستادگی کرد.
🔹 مدرس به منظور تکمیل دانش و معلومات خویش راهی نجف اشرف گردید. درباره زمان این مسافرت اختلاف نظر است. به نوشته مدرس، ایشان پس از واقعه دخانیه (قیام تنباکو ۱۳۰۹ق) به عتبات رفته است.
🔹 وی به مدت هفت سال در عتبات سکونت گزید و عمده تحصیلاتش را در محضر آیات عظام #محمدکاظم_طباطبائی_یزدی به پایان رساند. مدرس برای تامین معاش و مخارج خود ناچار بود روزهای پایانی هفته را به کارگری بپردازد.
🔹 آیت الله مدرس پس از بازگشت از عتبات در شهر اصفهان سکونت گزید و در نهایت فقر و تنگدستی و با کمال سادگی و قناعت در مدرسه جده کوچک و بزرگ به تدریس درسهای فقه و اصول، منطق و شرح منظومه پرداخت.
🔹 از جمله شاگردان ایشان میتوان به سیدعلی اصغر سدهی، صدر کوهپائی، شیخ محمود مفید، شیخ محمدباقر نجفی، محمدباقر الفت، مهدی الهی قمشهای و حسامالواعظین اشاره نمود.
🔹 با اوجگیری جنبش مشروطهخواهی، انجمن ملی اصفهان به ریاست حاج آقا نورالله اصفهانی تشکیل شد و مدرس نیز به عضویت این انجمن درآمد و به سمت نائب رئیس انجمن انتخاب شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه
🔸 اولین شماره فصلنامه حوزه در سال 1361 منتشر شد و تا سال 1388 هر دو ماه یک بار و از آن پس، به صورت فصلنامه منتشر می شود.
🔸 ایده اولیه تأسیس این مجله توسط #محمدرضاحکیمی مطرح شد و عده ای از فضلا با تشکیل جلساتی کارهای مقدماتی را انجام دادند. در آن جلسات ابتدا عنوان مشعلداران برای مجله انتخاب شد اما در دیداری که با استاد حکیمی داشتند، ایشان نام «#مجله_حوزه» را برمیگزیند.
🔸 از آنجا که آن زمان #محمدعلی_ایازی سرپرستی انتشارات دفتر تبلیغات را عهده دار بود، سردبیری مجله را نیز خود برعهده گرفت. اما از شماره دهم به بعد از سردبیری سرباز زد و جای ایشان #سیدعباس_صالحی سردبیری مجموعه را برعهده گرفت اما او نیز به لحاظ كسالت ابوی، سردبیری را به #مهدوی_راد واگذار كرد كه تا شماره 36 ادامه داشت.
🔸 رویکرد این نشریه همانند بقیه نشریات آن زمانِ دفتر تبلیغات، رویکرد روشنفکری و نواندیشی دینی بود لذا مهدویراد که سردبیری شمارههای 16 تا 36 را درکارنامه خود دارد در مصاحبه ای به یکسری سنتشکنی در مجله اذعان دارد.
🔸 البته وی در ادامه این مصاحبه گفت: «نشر مجله حوزه مخالفتهایی هم برانگیخت. از جمله، یكی از استادان و مشایخ حوزه آن را از جمله «#كتب_ضاله» محسوب کرد.»
🔸 همين روند روشنفکری در نشریه سبب شد که گفتگوهایی از اشخاصی مانند #محمدمجتهدشبستری که از چهرههای شاخص جريان روشنفكری و نوانديشی دينی در ايران محسوب میشود در این نشریه منتشر شود.
🔸 شبستری سهمی عمده در اشاعه و ترويج گفتمان #هرمنوتيكی دارد و نیز با تأسی از معرفتشناسي پستمدرنيستی، نوعی #نسبی_گرايی در تفسيرهای دينی او مشاهده می شود لذا گفتگو با چنين افرادی در حوزه دينی آنهم در مجله حوزوی نشان از جريان نوانديشی دينیای دارد که همانگونه که قبلا اشاره شد این مدل از روشنفکری از منظر #حضرت_امام (ره) از قبیل روشنفکری مذموم میباشد.
🔸 همچنین مقالاتی با عناوین "حجاب شرعی" که در سه شماره از محمدباقر بهبودی منتشر شد و توسط محمود عبداللهی مورد نقد قرار گرفت و سپس نویسنده نیز به آن پاسخ داد و همچنین طرح بحث "ارتداد و آزادی بیان" که در چندین شماره منتشر شد، نمونههای دیگری از ظهور و بروز اندیشههای روشنفکری در این مجله است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک #خرده_جریان_های_حوزوی/ بخش نخست
📝 #یادداشت| تک بُعدی بودن طرح ها
1️⃣ تجربی بودن طرحها و مدلها و فاقد طراحیهای برخوردار از اندیشهورزی طراحانه
🔺 مدلهایی که عموماً در این برنامهها دیده میشود، مبتنی بر یک طرح تجربی با برخی رسیدگیهای فوری و غیرسختگیرانه بوده است. اثری از دقتها و تأملات ژرفنگرانه و موشکافانه و ناظر به بررسیهای علمی برای سامان دادن به حیات پویای یک طلبه در آن به چشم نمیخورد.
2️⃣ ناظر به نیازهای علمی صرف برای طلاب و فاقد جامعنگری در تأمین نیازهای دیگر ابعاد ایشان
🔺 این برنامه عموماً دارای نگرشی یک بعدی است؛ یعنی تنها بعد علمی طلبه را مد نظر قرار داده است. گویی طلبه را مساوی موجودی با کارکرد علمآموزی صرف فرض کردهاند.
🔺 حتی با این فرض که تنها رسیدگی به رشد علمی طلبه دارای اولویت است، باز هم این برنامهها دارای کاستی هستند؛ چرا که عوامل گوناگون محیطی و پیرامونی متعددی در زندگی طلبه نقش ایفا میکنند که در صورت عدم رسیدگی به آنها روند علمی نیز بهخوبی طی نخواهد شد.
3️⃣ ناظر به نیازمندیهای علمی یک جامعه سنتی و نه ناظر به نیازهای واقعی ایران ۱۴۰۰
🔺 برنامههای تحصیلی میکوشند طلبه را برای یک حضور اجتماعی آماده کنند؛ اما سؤال اینجاست، برای ورود به کدام جامعه؟ آیا اساساً برنامهریزان تلقی صحیحی از جامعه امروز و نیازمندیهای داخلی و خارجی دارند؟
🔺 آیا میتوانند تصویر صحیحی از اسلام در شرایط حاکمیت بر یک کشور داشته باشند و تفاوت این نوع اسلام با اسلام ناظر به نیازهای فردی و عبادی را تشخیص دهند؟ نگاه حاکمیتی و کلان به احکام و کارکرد دین آیا تفاوتی در رسالت متولیان امر دین و فقیهان و دین شناسان ایجاد نمیکند؟ این تفاوت ناظر به کدام حوزه از کنش دین شناسان است؟
🔺 دوران رشد طلبه برای گام نهادن به این جامعه جدید باید دارای چه ویژگیها و ممیزاتی باشد؟ اینها همه پرسشهای بیپاسخی است که برنامههای موجود نسبت فعالی با آنها برقرار نکردهاند.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293
🆔 @asbaat_ir