eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.3هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
501 ویدیو
23 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💬پرسش: چرا از اول محرم عزاداری میکنیم با آنکه واقعه عاشورا روز دهم اتفاق افتاده است؟ ✅پاسخ: سیره اهل بیت عزاداری از روز اول محرم بود و این عزاداری ها در روز عاشورا به اوج میرسید به عنوان مثال از امام رضا می فرماید: هرگاه ماه محرم فرا میرسید پدرم دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آنکه ده روز از محرم می گذشت روز دهم محرم که میشد آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. شاید شروع عزاداری از اول محرم از این جهت بوده که از اوایل این ماه دشمنان به امام و یارانش سخت گرفتند و محاصره بیشتر شد. 📚منبع: امالی صدوق، ص (۱۲۸) کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 💬 سوال: نذر رو حتماً باید به زبون بیاریم؟ اگه توی دل نذر کنیم، قبول نیست؟ ✅جواب: 🔹 آیات عظام رهبری، سیستانی، وحید، نوری و شبیری: بله. برای نذرکردن باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی اون (براى خدا بر من است) رو به زبون بیارین. اگه فقط توی دل گفته باشین، چیزی بهتون واجب نمی‌شه. 👈 مثلاً باید بگین: «برای خدا بر من است که اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم». ‌🔹 آیت الله مکارم: بله. باید حتماً نذر رو به زبون بیارین؛ اما برای نذرکردن، لفظ خاص «للّه علىّ» یا فارسی اون لازم نیست. همین که بگین «نذر مى‌كنم اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم»، نذرتون درسته و واجب می‌شه. 📚توضیح‌المسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ رساله آموزشی، ج۲، درس ۶۶ و ۸۲؛ احكام عزاداری مکارم؛ سيستانی، سايت؛ نوری، استفتائات، س۷۴۴ و ۷۵۴؛ دفتر مراجع. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📢مرور مسائل شرعی «رساله نماز و روزه» 🔸از مسئله شماره ۴۱۴ تا ۴۲۵ ✏️نماز مسافر 🔻شرط اول: مسافت شرعی 🔹مسأله ۴۱۴) مسافت شرعی که موجب قصر نماز است لازم نیست به صورت امتدادی پیموده شود؛ بلکه اگر تلفیقی هم این مقدار مسافت طی شود؛ موجب قصر نماز می شود. 🔸مسأله ۴۱۵) مسافت امتدادی آن است که فاصله مبدأ تا مقصد یا مقصد تا مبدأ حداقل هشت فرسخ (یعنی ۴۱ کیلومتر) باشد و مسافت تلفیقی آن است که فاصله مبدأ تا مقصد و مقصد تا مبدأ هر کدام کمتر از هشت فرسخ و مجموع مقدار مسافت رفت و برگشت، حداقل هشت فرسخ باشد. 🔹مسأله ۴۱۶) در مسافت تلفیقی مسیر رفت باید حداقل چهار فرسخ (۲۰ کیلومتر و نیم) باشد. بنابر این اگر پنج فرسخ برود و سه فرسخ برگردد، نمازش قصر است. اما اگر سه فرسخ برود و پنج فرسخ برگردد، نمازش تمام است، مگر اینکه مسیر برگشت به تنهایی هشت فرسخ یا بیشتر باشد، که در این صورت نیز نماز از ابتدای سفر قصر است. 🔸مسأله ۴۱۷) در سفر تلفیقی شرط نیست که همان روز یا شب برگردد بلکه اگر چند روز بماند و سپس برگردد تا زمانی که یکی از قواطع سفر (مانند قصد ماندن ده روز) حاصل نشده، نمازش قصر است. همچنانکه در مسافت امتدادی اگر بخواهد قبل از رسیدن به هشت فرسخ (بدون تحقق قواطع سفر) چند روز در مکانی بماند، نمازش قصر است. 🔹مسأله ۴۱۸) اگر مسافت کمتر از چهار فرسخ (مثلاً یک فرسخ و نیم) را چندین بار رفت و آمد کند به طوری که مجموع آن هشت فرسخ یا بیشتر شود، نمازش قصر نمی شود. 🔸مسأله ۴۱۹) مسافری که مقصدهای متعدد دارد، اگر برای رفتن به مقصد بعدی لازم باشد که بخشی از مسیر طی شده را برگردد، در صورتی که از مبدأ تا مقصد نهایی (با لحاظ مقدار مسافتی که مجدداً برای رفتن به مقصد بعدی برگشته)، حداقل هشت فرسخ در مسیر امتدادی یا چهار فرسخ در مسیر تلفیقی باشد (که با برگشت هشت فرسخ یا بیشتر شود)، نماز قصر است؛ هرچند بدون در نظر گرفتن مسافت تکراری کمتر از این مقدار باشد. 🔹مسأله ۴۲۰) چنانچه برای رسیدن به مقصد دو راه وجود داشته باشد که یکی طولانی و حداقل هشت فرسخ، و دیگری کوتاه و کمتر از هشت فرسخ باشد؛ چند صورت متصور است: ۱. اگر از راه طولانی برود، نماز قصر است؛ خواه قصد بازگشت از همان راه را داشته باشد یا نه. ۲. اگر از راه کوتاه برود و آن راه حداقل چهار فرسخ باشد، نماز قصر است؛ خواه قصد بازگشت از همان راه را داشته باشد یا نه. ۳. اگر راه کوتاه کمتر از چهار فرسخ باشد و بخواهد از آن راه برود و از راه طولانی برگردد، نماز قصر است. ۴. اگر راه کوتاه کمتر از چهار فرسخ باشد و بخواهد از آن راه برود و از همان راه نیز برگردد، نماز تمام است. 🔸مسأله ۴۲۱) در فرض مساله قبل اگر هر دو راه کمتر از هشت فرسخ باشد، چنانچه یکی از راه ها حداقل چهار فرسخ باشد و شخص از همین مسیر برود و مجموع رفت و برگشت حداقل هشت فرسخ باشد، نمازش قصر است، در غیر این صورت نماز تمام است. 🔹مسأله ۴۲۲) اگر مسافت هشت فرسخی به صورت دورانی در خارج شهر و بعد از محدوده حد ترخص باشد، چنانچه مقصد خاصی در این مسیر نداشته و فقط حرکت در مسیر، مقصود باشد؛ مانند اینکه برای کنترل وضعیت جاده یا آب بندی کردن خودروی خود، جاده کمربندی خارج شهر را دور می زند، در این صورت مسافت امتدادی محسوب شده و نماز قصر است. 🔻راه های ثبوت مسافت شرعی 🔸مسأله ۴۲۳) اگر علم یا اطمینان داشته باشد و یا دو نفر عادل بگویند که سفر او حداقل هشت فرسخ است، باید نماز را قصر بخواند. 🔹مسأله ۴۲۴) شیاع(۱) بین مردم اگر موجب علم یا اطمینان به تحقق مسافت شرعی شود، می توان بر اساس آن عمل کرد و نماز را قصر خواند، در غیر این صورت حتی اگر موجب ظن و گمان هم شود، اعتباری ندارد. 🔸مسأله ۴۲۵) اگر کسی به مقدار مسافت شک داشته باشد، در صورتی که تحقیق کردن برای او مشکل نباشد؛ مانند اینکه به کیلومترشمار نگاه کند یا از چند نفر بپرسد، بنابر احتیاط واجب باید تحقیق کند و چنانچه به نتیجه ای نرسد، نمازش تمام است. ⁉️پی نوشت: ۱. شیوع و شهرت بین مردم. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 سینه زنی شور 💠 سؤال: هنگام سینه زنی در بعضی هیئت های عزاداری اهل بیت و امام حسین (علیهم السلام) مخصوصا موقع مداحی شور، برخی افراد در حالتی مثل پایکوبی عزاداری می‌کنند، آیا سینه زدن یا عزاداری برای اهل بیت (علیهم السلام) در این هیئت ها جایز است؟ ✅ جواب: شایسته است مؤمنان از هر کاری که مناسب با مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء و اهل بیت (علیهم السلام) نمی باشد، خودداری کنند و حرکات مذکور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداری نشود، اشکال نداشته و سینه زدن در این هیئات هم به نحو متعارف اشکالی ندارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢فتوای مهم و صریح آیت‌الله مکارم شیرازی علیه سران دولت‌های محارب ✔️پاسخ حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به استفتائی در خصوص تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونی بر علیه رهبری معظم انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه ✍️بسم الله الرحمن الرحیم هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن، رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لاسمح الله) تعرضی نماید حکم محارب دارد و هر گونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولت‌های اسلامی حرام است و لازم است عموم مسلمانان در سراسر جهان این دشمنان را از حرف و خطای خود پشیمان نمایند و اگر متحمل مشقت یا خسارتی شوند اجر مجاهد فی سبیل الله را دارند، ان شاالله. خداوند جامعه اسلامی را از شر دشمنان حفظ فرموده و در ظهور حضرت صاحب العصر و الزمان تعجیل فرماید همیشه موفق باشید ۱۴۰۴/۴/۸ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢آیت‌الله نوری همدانی: هرگونه تهدید و تعرض به آیت‌الله خامنه‌ای از سوی شخص یا دولت، حکم محارب را دارد ✍️... اهانت به مرجعیت شیعه و شخص آیت‌الله خامنه‌ای اهانت به اصل اسلام تلقی می‌شود. امروز معظم‌له با کمال قدرت و شجاعت رهبری امت اسلام را عهده‌دار است و شکی نیست حمایت از ایشان واجب و تضعیف ایشان در این شرایط که کل دشمنان اسلام و قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) متحد شده‌اند حرام می‌باشد و هرگونه تعرض و تهدید به ایشان و مرجعیت شیعه از سوی شخص یا دولت حکم محارب را دارد و هر کسی در این جنایت کمک کند در همین حکم می‌باشد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پوشیدن لباس مشکی 🔷 س: برخی افراد از اول محرم تا آخر صفر به احترام عزای امام حسین (علیه السلام) لباس مشکی می‌پوشند، آیا این کار با اینکه دو ماه طول می‌کشد باز امر پسندیده‌ای بوده و کراهت ندارد؟ ✅ ج: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، موجب ترتب ثواب الهی است. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
⁉️مداحی‌کردن بانوان چه حکمی دارد؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔸حکم بیان زبان حال در مداحی ⁉️ آیا بیان زبان حال(1) در مداحی‌ها و روضه‌ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت (علیهم السلام) جایز است؟ ✅ اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می‌کند و مناسب با شأن اهل بیت علیهم السلام باشد، مانع ندارد. 1. منظور از زبان حال آن است که حالت آن بزرگواران چنین تعبیراتی را اقتضا می کند و این کار به دو شرط جایز است: نخست اینکه، واقعاً این سخنان مناسب چنان حالتی باشد، و دیگر اینکه، معلوم باشد که زبان حال است نه آنچه رخ داده. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 لطمه زنی در عزاداری 💠 سؤال: آیا لطمه زنی در عزاداری امام حسین (علیه السلام) جایز است؟ ✅ جواب: لطمه زدن در عزاداری اگر ضرر قابل توجهی برای بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین (علیهم السلام) گردد، جایز نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110