eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.3هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
501 ویدیو
23 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
61ef6ab31a637dac7f1f13e4_-2364177684009270933.mp3
زمان: حجم: 17.43M
❌استکبار و استکبار ستیزی در قرآن و روایات ❌تفرقه ❌غفلت از معاد ❌ثروت_اندوزی ❌زورگویی ❌تحقیر 🎤 ❎ارائه در جمع ایرانیان خارج از کشور_مسنجر پالتاک •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❓✍️❓✍️❓ 💢 ⭕️پرسش: اگر خانه ای ساخته شود ابتدا باید خمس پول آن خانه پرداخت شود ؟ اگر صاحب خانه برای ساخت آن خانه به پول نیاز داشته و نتواند خمس پول آن را بدهد نماز های خوانده شده در آن خانه باطل هستند ؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• سؤال‌خود را در ‌پاسخگو مطرح نمایید •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
💬 آب مسح سر با خیسی صورتم قاطی شد ...حالا چکار کنم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️ پاسخ:❎ تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است. 🔵 در ماجرای بني‌قريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنی‌امیه بودند که با انگیزه‌های خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریف‌شده و اغراق‌آمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت. در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری می‌زیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461) نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند. جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند. قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید: "إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..." "هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10) ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج ‏2، ص: 462 ) وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنی‌نضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنی‌قریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند. یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنی‌نضیر و همدستانشان از بنی‌قریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن که برای محاسبه‌ی خمس موادغذایی، قیمتی رو باید حساب کنن که خریدن! 📛 درحالی‌که این‌ درست نیست. ✍️ به گفتهٔ تمامی مراجع، بايد قیمت روز مواد غذایی رو حساب کرد؛ یعنی موقعی که می‌خوایم خمس رو حساب کنیم، باید ببینیم مثلاً ده کیلو برنجی که توی خونه داریم، الآن چقد می‌ارزه.. 😉 ⭕️ نکته: اگه با پولی که خمسش داده شده یا پولی که خمس بهش تعلق نمی‌گیره (مثل هدیه بنابر نظر بعضی مراجع)، این برنج و مواد غذایی خریده شده، دیگه خمس نداره. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۸۰. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 عدول از نماز ادا به نماز قضا ♻️ سوال: آیا عدول از نماز ادا به نماز قضا جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: عدول در موارد زیر مستحبّ است: 1️⃣ . از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود. 2️⃣. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت. 🔷 برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
⭕️قرآن و تاثیرپذیری از محیط⭕️ آیا قرآن کریم، تحت تاثیر فرهنگ زمان نزول، قرار گرفته است❓ ✍️ 1⃣نکته ی اول: کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد، به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. ❎در قرآن آمده است: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون»؛ «او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!». (1) 2⃣نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه قرآن، فهم می‌شود، فرهنگ و بیانات حاکم بر این کتاب آسمانی، هیچ شباهتی با فرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. 🔹مبارزه ی قرآن با بت‌پرستی 🔹 ارتقاء جایگاه زنان 🔹بیان آداب‌ و رسوم زندگی نمونه ی کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه ی خود هست. 3⃣نکته ی سوم: مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: ♦️ چون مخاطب اولیه ی قرآن کریم، عرب‌زبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم، از این زبان استفاده شود. ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست. (مجارات در لفظ). ♦️مخاطب اولیه قرار گرفتن عرب ها، به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر به آنان نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه ی انسان‌ها و همه ی زمان‌ها را فرامی‌گیرد. «هُدىً لِلنَّاس‏»، « لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا». ( (2) ♦️در قرآن کریم، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یاد شده است، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد. شتر در همه نقاط زمین و برای همه، اعجاب‌انگیز بوده و نعیم‌های موعود همیشه و برای همه تشویق آفرین است، نه ‌تنها برای عرب و در محدوده جزیره العرب. (3) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. توبه/ 33 2. آل عمران/ 96، فرقان/ 1 3.نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت، ص 149 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
♻️ محاسبه تورم در بدهکاری ♻️ ❓سوال: پنج سال پیش طلای خودم را فروختم و به داداشم قرض دادم آیا الان می توانم به قیمت طلا‌ی امروزی از او پول طلب کنم؟ ❇️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: در مورد سؤال که پول قرض داده اید همان مقدار را به انضمام کاهش ارزش آن می توانید طلب نمائید، و اگر خود طلا را قرض دادید می توانید به همان مقدار طلا پس بگیرید. ✍🏻 آیت الله مکارم: با توجه به اینکه پول قرض داده اید نمی توانید بیشتر پس بگیرید تنها در صورتی که بدهکار در موعد مقرر بدهی خود را نپردازد و مدت قابل توجهی از سررسید آن بگذرد بگونه ای که در اين مدّت، تورم شديد باشد لازم است بدهى را با توجّه به نرخ متوسّط تورّم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت كند. ✍🏻 ضمنا غالباً مى توان نرخ تورّم سال هاى مختلف را از بانك مركزى گرفت. استفتا از سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آب مسح سر با خیسی صورتم قاطی شد ...حالا چکار کنم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه 💠 سوال: 🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. 🔸نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. ◀️آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. خواندن نماز ظهر لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. ◀️آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا کند و یک رکعت دیگر را فرادی بخواند، نماز جمعه‌اش صحیح است، و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. 🔺 ------ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 حدیث روز 💠 حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 «مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ» 🔸 هر كه بر علیه مؤمنی سخنی بگويد و قصدش عيب‌جویی از او و ريختن آبرويش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى‌کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى‌دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى‌پذیرد! 📚 كافى، ج2، ص 358، ح1 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b