📚 بلند شدن بی اختیار پیشانی هنگام سجده
💠 سؤال: اگر هنگام سجده پیشانی به مهر برخورد کند و بلند شود، یک سجده حساب می شود؟
✅ جواب: اگر هنگام سجده، پیشانی به محل سجده برخورد کند و بی اختیار از زمین بلند شود، باید دوباره پیشانی را بر زمین بگذارد و ذکر سجده را بگوید و روی هم یک سجده به حساب می آید.
#احکام_نماز
#سجده_نماز
#افعال_نماز
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬سوال: آیا صدقه دادن آداب خاصّی دارد؟
✅پاسخ:
⬅️ باید در آن منّت و اذیت نباشد و احترام طرف مقابل حفظ شود و با قصد قربت هم باشد.
📚 آیتالله العظمی مظاهری
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 شبیه سازی صوت دیگران توسط هوش مصنوعی
💬 سؤال:
صدای اموات با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه سازی شده و گفتارهای جدیدی از آنها تولید میشود، آیا این کار، جایز است و یا نیاز به رضایت از اولیای میت دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 اگر تولید آن مفسده داشته باشد یا به میت نسبت داده شود، جایز نیست و رضایت اولیا، اثر ندارد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 کودک نابالغ و اتصال در جماعت
💬 سؤال:
در رساله آمده است که اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند نماز او صحیح است، مى توانند اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند. از کجا بدانیم که نماز وی صحیح است؟
✅ پاسخ:
🔹 همین که به حسب ظاهر افعال و اذکار نماز را درست انجام میدهد، کفایت میکند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
✨ا﷽ا✨
📚 شهید معرکه
♻️ مطابق با فتوای جدید آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلهالعالی)
🔒سؤال:
شهیدی که در معرکه و در گرماگرم جنگ به شهادت میرسد، غسل و کفن ندارد و با همان لباسش به خاک سپرده میشود، سؤال این است:
رزمندههایى كه در فاصله زياد با توپ دور برد و يا ضدهوائى مشغول شليك به دشمن هستند و مورد هجوم هوائى دشمن قرار بگيرند و كشته شوند، چه حكمى دارند؟
🔑 فتوای جدید:
شهدای پدافند که در حال انجام مأموریت و در همان مکان به شهادت میرسند، حکم شهید معرکه را دارند.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#شهید_معرکه
#وعده_صادق
#مقام_معظم_رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🔸بغل کردن کودک در هنگام نماز
⁉️ آیا میتوان هنگام نماز بچهای را بغل کرد که لباس یا پوشک او نجس است (البته بدون اینکه نجاست به لباس یا بدن نمازگزار سرایت کند)؟
✅ بنابر احتیاط واجب اجتناب شود.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
ا༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ا
💠 #عکس_نوشت
🔘 توصیه برای پایان ماه ذیالحجه و اتمام سال قمری
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
#آیت_الله_مهدوی #پایان_ماه_ذیالحجه
•••═━🍃❀💠❀🍃━═•••
@ayatollahmahdavi_ir
💬پرسش:
چرا از اول محرم عزاداری میکنیم با آنکه واقعه عاشورا روز دهم اتفاق افتاده است؟
✅پاسخ:
سیره اهل بیت عزاداری از روز اول محرم بود و این عزاداری ها در روز عاشورا به اوج میرسید به عنوان مثال از امام رضا می فرماید:
هرگاه ماه محرم فرا میرسید پدرم دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آنکه ده روز از محرم می گذشت روز دهم محرم که میشد آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
شاید شروع عزاداری از اول محرم از این جهت بوده که از اوایل این ماه دشمنان به امام و یارانش سخت گرفتند و محاصره بیشتر شد.
📚منبع:
امالی صدوق، ص (۱۲۸)
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 #نذر_در_دل
💬 سوال:
نذر رو حتماً باید به زبون بیاریم؟ اگه توی دل نذر کنیم، قبول نیست؟
✅جواب:
🔹 آیات عظام رهبری، سیستانی، وحید، نوری و شبیری:
بله. برای نذرکردن باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی اون (براى خدا بر من است) رو به زبون بیارین. اگه فقط توی دل گفته باشین، چیزی بهتون واجب نمیشه.
👈 مثلاً باید بگین: «برای خدا بر من است که اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم».
🔹 آیت الله مکارم: بله. باید حتماً نذر رو به زبون بیارین؛ اما برای نذرکردن، لفظ خاص «للّه علىّ» یا فارسی اون لازم نیست. همین که بگین «نذر مىكنم اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم»، نذرتون درسته و واجب میشه.
📚توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ رساله آموزشی، ج۲، درس ۶۶ و ۸۲؛ احكام عزاداری مکارم؛ سيستانی، سايت؛ نوری، استفتائات، س۷۴۴ و ۷۵۴؛ دفتر مراجع.
#احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📢مرور مسائل شرعی «رساله نماز و روزه»
🔸از مسئله شماره ۴۱۴ تا ۴۲۵
✏️نماز مسافر
🔻شرط اول: مسافت شرعی
🔹مسأله ۴۱۴) مسافت شرعی که موجب قصر نماز است لازم نیست به صورت امتدادی پیموده شود؛ بلکه اگر تلفیقی هم این مقدار مسافت طی شود؛ موجب قصر نماز می شود.
🔸مسأله ۴۱۵) مسافت امتدادی آن است که فاصله مبدأ تا مقصد یا مقصد تا مبدأ حداقل هشت فرسخ (یعنی ۴۱ کیلومتر) باشد و مسافت تلفیقی آن است که فاصله مبدأ تا مقصد و مقصد تا مبدأ هر کدام کمتر از هشت فرسخ و مجموع مقدار مسافت رفت و برگشت، حداقل هشت فرسخ باشد.
🔹مسأله ۴۱۶) در مسافت تلفیقی مسیر رفت باید حداقل چهار فرسخ (۲۰ کیلومتر و نیم) باشد. بنابر این اگر پنج فرسخ برود و سه فرسخ برگردد، نمازش قصر است. اما اگر سه فرسخ برود و پنج فرسخ برگردد، نمازش تمام است، مگر اینکه مسیر برگشت به تنهایی هشت فرسخ یا بیشتر باشد، که در این صورت نیز نماز از ابتدای سفر قصر است.
🔸مسأله ۴۱۷) در سفر تلفیقی شرط نیست که همان روز یا شب برگردد بلکه اگر چند روز بماند و سپس برگردد تا زمانی که یکی از قواطع سفر (مانند قصد ماندن ده روز) حاصل نشده، نمازش قصر است. همچنانکه در مسافت امتدادی اگر بخواهد قبل از رسیدن به هشت فرسخ (بدون تحقق قواطع سفر) چند روز در مکانی بماند، نمازش قصر است.
🔹مسأله ۴۱۸) اگر مسافت کمتر از چهار فرسخ (مثلاً یک فرسخ و نیم) را چندین بار رفت و آمد کند به طوری که مجموع آن هشت فرسخ یا بیشتر شود، نمازش قصر نمی شود.
🔸مسأله ۴۱۹) مسافری که مقصدهای متعدد دارد، اگر برای رفتن به مقصد بعدی لازم باشد که بخشی از مسیر طی شده را برگردد، در صورتی که از مبدأ تا مقصد نهایی (با لحاظ مقدار مسافتی که مجدداً برای رفتن به مقصد بعدی برگشته)، حداقل هشت فرسخ در مسیر امتدادی یا چهار فرسخ در مسیر تلفیقی باشد (که با برگشت هشت فرسخ یا بیشتر شود)، نماز قصر است؛ هرچند بدون در نظر گرفتن مسافت تکراری کمتر از این مقدار باشد.
🔹مسأله ۴۲۰) چنانچه برای رسیدن به مقصد دو راه وجود داشته باشد که یکی طولانی و حداقل هشت فرسخ، و دیگری کوتاه و کمتر از هشت فرسخ باشد؛ چند صورت متصور است:
۱. اگر از راه طولانی برود، نماز قصر است؛ خواه قصد بازگشت از همان راه را داشته باشد یا نه.
۲. اگر از راه کوتاه برود و آن راه حداقل چهار فرسخ باشد، نماز قصر است؛ خواه قصد بازگشت از همان راه را داشته باشد یا نه.
۳. اگر راه کوتاه کمتر از چهار فرسخ باشد و بخواهد از آن راه برود و از راه طولانی برگردد، نماز قصر است.
۴. اگر راه کوتاه کمتر از چهار فرسخ باشد و بخواهد از آن راه برود و از همان راه نیز برگردد، نماز تمام است.
🔸مسأله ۴۲۱) در فرض مساله قبل اگر هر دو راه کمتر از هشت فرسخ باشد، چنانچه یکی از راه ها حداقل چهار فرسخ باشد و شخص از همین مسیر برود و مجموع رفت و برگشت حداقل هشت فرسخ باشد، نمازش قصر است، در غیر این صورت نماز تمام است.
🔹مسأله ۴۲۲) اگر مسافت هشت فرسخی به صورت دورانی در خارج شهر و بعد از محدوده حد ترخص باشد، چنانچه مقصد خاصی در این مسیر نداشته و فقط حرکت در مسیر، مقصود باشد؛ مانند اینکه برای کنترل وضعیت جاده یا آب بندی کردن خودروی خود، جاده کمربندی خارج شهر را دور می زند، در این صورت مسافت امتدادی محسوب شده و نماز قصر است.
🔻راه های ثبوت مسافت شرعی
🔸مسأله ۴۲۳) اگر علم یا اطمینان داشته باشد و یا دو نفر عادل بگویند که سفر او حداقل هشت فرسخ است، باید نماز را قصر بخواند.
🔹مسأله ۴۲۴) شیاع(۱) بین مردم اگر موجب علم یا اطمینان به تحقق مسافت شرعی شود، می توان بر اساس آن عمل کرد و نماز را قصر خواند، در غیر این صورت حتی اگر موجب ظن و گمان هم شود، اعتباری ندارد.
🔸مسأله ۴۲۵) اگر کسی به مقدار مسافت شک داشته باشد، در صورتی که تحقیق کردن برای او مشکل نباشد؛ مانند اینکه به کیلومترشمار نگاه کند یا از چند نفر بپرسد، بنابر احتیاط واجب باید تحقیق کند و چنانچه به نتیجه ای نرسد، نمازش تمام است.
⁉️پی نوشت:
۱. شیوع و شهرت بین مردم.
#رساله_نماز_و_روزه
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 سینه زنی شور
💠 سؤال: هنگام سینه زنی در بعضی هیئت های عزاداری اهل بیت و امام حسین (علیهم السلام) مخصوصا موقع مداحی شور، برخی افراد در حالتی مثل پایکوبی عزاداری میکنند، آیا سینه زدن یا عزاداری برای اهل بیت (علیهم السلام) در این هیئت ها جایز است؟
✅ جواب: شایسته است مؤمنان از هر کاری که مناسب با مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء و اهل بیت (علیهم السلام) نمی باشد، خودداری کنند و حرکات مذکور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداری نشود، اشکال نداشته و سینه زدن در این هیئات هم به نحو متعارف اشکالی ندارد.
#احکام_عزاداری
#سینه_زنی
#عزاداری_امام_حسین
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110