eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
584 ویدیو
26 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
7 صفر ولادت یا شهادت نقل های شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر 1. دروس شهید اول ج2 ص7 به نقل از شیخ مفید 2. کشف الغطاء ج1 ص96 3. در بحار الانوار مرحوم مجلسی از مرحوم کفعمی نقل شده است ج۴۴ ص۱۳۴ (مصباح کفعمی ص۵۱۰) 4. در بحار از ارشاد نقل شده اما در ارشاد مفید یافت نشد چیزی که در ارشاد آمده فقط شهادت امام دوم در ماه صفر است 5. جواهر الکلام به نقل از مفید 6. از کتاب تثبیت الامامه سید قاسم بن ابراهیم نقل شده 7. از والد شیخ بهایی نتیجه اینکه طبق بررسی های انجام شده شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر مدرک معتبری که قابل استناد باشد ندارد زیرا شیهد اول در دروس از مرحوم شیخ مفید نقل کرده اما در کتب شیخ مفید چنین چیزی پیدا نشد و مرحوم مجلسی هم از کفعمی نقل کرده اند ولی ایشان در کتاب بلد الامین نقل 28 صفر را انتخاب کرده اند. نقل های کتب دیگر نیز از همین کتاب دروس و کتب شیخ مفید و کتاب مرحوم کفعمی هست. نقل های تولد امام هفتم در 7 صفر 1. اعلام الوری مرحوم طبرسی ص294 2. مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص323 3. تاج المواعید مرحوم طبرسی ص95 4. دروس شهید اول ص154 5. ریاض الابرار ج2 ص269 6. الذریعه ج2 ص112 7. مصباح کفعمی ص510 8. علامه مجلسی در کتابهای مرات العقول و ملاذ الاخیار و بحار الانوار 9. سفینه البحار 10. در عوالم از کتب فوق نقل شده است 11. علامه مجلسی از ارشاد و روضه الواعظین نقل کرده اند که در این منابع چنین چیزی پیدا نشد اینکه گفته می شود ناصر الدین شاه بخاطر تولد خودش قضیه را تغییر داد اگر کار او مطابق واقع شد ما بخاطر سوء استفاده شخصی باید دست از واقعیت برداریم نمی دانم به چه مدرکی تقویمها تغییر داده شد. تنها چیزی که سبب شده ولادت را در ذیحجه قرار دهند نقلی است که در محاسن برقی (ج ۲ ص ۳۱۴) آمده که آن حضرت در بازگشت پدر و مادرشان از سفر حج به دنیا آمدند اولاً ممکن است پس از حج مدتی در مکه مانده باشند ثانیاً چگونه یک نقل در مقابل نقلهای متعدد مقدم است آیا قاعده ترجیح همین است؟ لذا در ولادت امام هفتم علیه السلام در 7 صفر تردیدی نیست. @m_faghihi
نقل های شهادت امام حسن مجتبی در 28 صفر 1. شیخ طوسی در مصباح المتهجد ج2 ص790 2. ابن شهر آشوب در مناقب ج4 ص28 3. اربلی در کشف الغمه (قرن هفتم) ج1 ص518 4. طبرسی در اعلام الوری ص205 5. طبرسی در تاج المواعید ص82 6. کفعمی در بلد الامین ص275 7. علامه حلی در العدد القویه ص 350 به نقل از تاریخ المفید نقل های شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر 1. کافی ج1 ص461 2. خزاز قمی در کفایه الاثر (قرن چهارم) ص230 3. طبری آملی در دلائلم الامامه (قرن پنجم از علمای شیعه) 4. فتال نیشابوری در روضه الواعظین ج1 ص169 5. تاریخ موالید الائمه ص173 6. مرحوم مجلسی در موضع های مختلف هر سه احتمال هفتم و 28 و آخر ماه صفر را نقل کرده که مجموعا با نقل های 28 صفر می شود 13 نقل @m_faghihi
📚 برگزاری مسابقات اینترنتی 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
💠 پرسش: چرا در قرآن دستور به زدن زنان داده‌شده است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد . «هر كس از مرد و زن كار نيكى به‌شرط ايمان به خدا به‌جای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1) نکته دوم: هنگامیکه به کتاب‌های لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت میشود. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و اله می‌فرمایند : من تعجب می‌کنم از كسى كه همسرش را می‌زند درحالی‌که خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آن‌ها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3) محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفته‌اند نباید به‌صورت و لگن و شكم بزند).4) نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همان‌گونه که در خود آیه شریفه تصریح‌شده، منحصر به حالت نشوز زنان و آن‌هم بعدازاینکه راه‌کارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید). نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئله ی معاشرت با زنان ، اهل‌بیت علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشده‌اند. پینوشت : 1. نحل/97 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🆔 @javadheidari110
سوال: آیا آسفالت در پاک کنندگی حکم زمین را دارد؟ پاسخ: آيات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید، صافی و نوری: بنابر احتیاط واجب پاک کننده نیست.(۱) آيات عظام امام، خامنه ای، بهجت و فاضل: پاک کننده نیست.(۲) آيات عظام مکارم و شبیری: پاک کننده می باشد.(۳) پي نوشت: ۱_خویی، سیستانی و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛تبریزی و وحید: رساله، م 185؛صافی: هدایةالعباد، ج1، کتاب الطهارة، م 604. ۲_امام: تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، المطهرات، ثانیها؛ خامنه ای اجوبة الاستفتائات، س 80؛بهجت: وسیلة النجاة، م 578؛ فاضل: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی من المطهرات، ۳_مکارم: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، الثانی، قبل از م 1؛شبیری: رساله، م 1 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi1101
audio_2020-09-30_17-39-14.ogg
زمان: حجم: 464.5K
❎ آیانهج البلاغه تحریف شده یاخیر؟ و در چه صورت میتوان تماماً به آن استناد کرد؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسأله ۱۰۸۲ اگر کاغذ را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مثلًا از کاه ساخته باشند، می شود بر آن سجده کرد و سجده بر کاغذی که از پنبه و مانند آن ساخته شده اشکال ندارد. آيت الله خامنه اي: اگر از چوب و يا گياهان ساخته شده، مانع ندارد. آيت الله سیستانی: اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند چوب و کاه ساخته باشند، می شود بر آن سجده کرد و هم چنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند؛ ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند اینها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست. و امّا دستمال کاغذی، فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده به آن صحیح است. آيت الله مكارم شيرازي: سجده بر کاغذ جایز است مگر آن که یقین داشته باشیم از پنبه یا چیزهایی ساخته شده که سجده بر آنها شرعاً جایز نیست و از آنجا که غالب کاغذها را در حال حاضر از چوب می سازند و یا حدّ اقل شک ّ داریم از چه می سازند، سجده بر آنها جایز است. پي نوشت: توضيح المسائل مراجع معظم مسئله1082 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
موضوع:تاتو کردن (فتاواي مقام معظم رهبري) 1-تاتو کردن چه حکمی دارد؟ وانجام آن توسط آرایشگر و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟ ج.انجام آن برای زنان و اجرت گرفتن در برابر آن فی نفسه اشکال ندارد به شرطی که به منظور نشان دادن به نامحرم نباشد. 2-اگر تاتوی دائم کردن برای غسل و وضوی خانم ها مانع ایجاد کند، آیا این کار شرعاً جایز است؟و درآمد حاصل، در این صورت چه حکمی دارد؟ ج. اگر برطرف کردن آن هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است. و اگر برطرف کردن آن ممکن نباشد، و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره ای می شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ؛ ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند، و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره ای عمل کند، یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید. توضیح: طبق تحقیق از اهل فن موادی وجود دارد که با استفاده از آن بدون حرج می توانند مانع را برطرف کنند. 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110