انحراف شناسی
✍علی محمدی هوشیار
گاهی باور افراد به این صورت شکل گرفته است که میگویند: انحرافِ اعتقادی، تنها در صورتی "انحراف" محسوب میشود که ۱۸۰ درجه با مسیر اصلی فاصله داشته باشد. بنابر این اگر انحرافی کمتر از این میزان مشاهده شود، با بیاعتنایی از کنار آن میگذرند یا به پیروی از فرد منحرف ادامه میدهند!
باید توجه داشت که حتی یک درجه انحراف از مسیر صحیح میتواند فرد را به راهی دیگر بکشاند و طبق این دیدگاه، تفاوتی اساسی بین انحراف یک درجهای و انحراف ۱۸۰ درجهای وجود ندارد، زیرا هر دو، خروج از مسیر درست محسوب میشوند.
این مسئله بهویژه در مورد رهبران و الگوهای اعتقادی جامعه اهمیت بیشتری پیدا میکند. اگر در اعتقادات یک راهبر یا الگوی اعتقادی، نشانهای از انحراف دیده شود، نمیتوان با این توجیه که "او سخنان صحیح بسیاری دارد، چرا فقط این یک مورد را میبینید؟" از آن چشمپوشی کرد.
هر انحرافی، هرچند کوچک، میتواند گمراهکننده باشد و نباید نادیده گرفته شود.
@ali_m_hoshyar
مصاف تزویر و شمشیر
✍علی محمدی هوشیار
تاریخ گواه بر آن است که زورِ تزویر از قدرتِ شمشیر بیشتر بوده و همواره فاتح این مصاف گردیده است.
علی علیهالسلام قدرت شمشیر داشت اما زور تزویر معاویه بر ایشان چربید و قبیله جهل را بر امام المتقین شوراند.
امروز هم ماجرا همین است و هر که عمامه ای کج و کمری خم و چهره ای پرغم داشته و رسم تزویر بداند، بر اُشتر جهل جماعت سوار شده و منتقدان دست بر شمشیر خود را لگد مال میکند.
چه زیبا فرمود امام صادق علیهالسلام که «لا تَغتَرُّوا بِصلاتِهِم و لا بِصِيامِهِم» و چه زشت است فریب می خوریم و بر بیدارگران می شوریم.
گویا پیروی از باطل سنتی تلخ است که فرمود: مَا مِنْ عَبْدٍ يَدْعُو إِلَى ضَلاَلَةٍ إِلاَّ وَجَدَ مَنْ يُتَابِعُهُ.
#مروج_انحراف
#یعقوبی
#تصوف
@ali_m_hoshyar
شیخیه باقریه
در این اوضاع پُرانحراف؛ نیم نگاهی هم به فعالیت های #شیخیه باقریه داشته باشیم که با سرکردگی سید احمد پور موسویان و فرزندش، مشغول به تبلیغ هستند و با هزینه های چند ده میلیاردی، اردوی رمضانی در نجف اشرف برپانموده اند!
@ali_m_hoshyar
امام صادق علیهالسلام درباره ظهور فرمودند:
لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم حتّی تُغَربَلُوا. لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم حتّی تُمیَّزُوا. و لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم إلّا بَعدَ إیاسٍ...
نه قسم به خدا آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود تا این که غربال بشوید. نه به خدا قسم آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود تا اینکه (خوب و بدتان) از یکدیگر تمیز داده شوید. نه قسم به خدا آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود مگر پس از یأس و ناامیدی.
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۳۵
@ali_m_hoshyar
🗣عوارض جراحی اعتقادی
✍علی محمدی هوشیار
در پی افشای انحرافات مروجی سبزواری مخاطبین سه دسته شده اند:
گروه اول؛ تقدیسکنندگان مروجی: درک اینکه این فرد ممکن است اشتباه کند برای برخی دشوار است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشند که هیچکس کامل نیست. حتی دانشمندترین و متعهدترین افراد هم ممکن است اشتباه کنند. این بدان معناست که باید همواره انتقادی فکر کنید و به خود اجازه دهید تا به این نتیجه برسید که ممکن است برخی افراد مورد علاقه شما اشتباه کرده باشند.
گروه دوم؛ بیاعتمادی به تمامی الگوهای اعتقادی: وقتی کسی که به او اعتماد داشتید شما را ناامید میکند، احساس بیاعتمادی به همه آسان می شود. با این حال، مهم است که اجازه ندهید این تجربه کل دیدگاه شما را مسموم کند. هنوز افراد خوب زیادی در جهان وجود دارند که شایسته اعتماد شما هستند. سعی کنید به یاد داشته باشید که همه یکسان نیستند و فقط به این دلیل که یک نفر به شما خیانت کرده است، به این معنی نیست که همه این کار را خواهند کرد.
گروه سوم؛ ضدیت با عرفان/فلسفه: به یاد داشته باشید که عرفان و فلسفه هر دو زمینههای معرفتی و فکری معتبری هستند که سهم زیادی در درک ما از جهان داشتهاند. حمله به این حوزهها به دلیل اقدامات یک فرد خاص، ناعادلانه و غیرمنطقی است.
@ali_m_hoshyar
🗣فرقه های ذهنی | اُبهت مبلّغ
✍️علی محمدی هوشیار
یکی از کاربردیترین روشهای تغییر اندیشه مخاطبین فرقه ها، محوریت یافتن شخصیت مبلّغ فرقه است. وقتی مبلّغ، جزو کسانی باشد که دیگران او را در مقام انسانی کم خطا و موفق بدانند، در این صورت میتواند بر اندیشه سایرین تأثیر گذاشته و آنان را به جریانها و فرقهها دعوت کند. عموماً انسانهای پرتلاش و موفق، انسانهای جذابی هستند و این نوع از جذابیت، دیگران را به مراوده و آشنایی با آنها ترغیب میکند.
از دید عموم مردم، این تیپ افراد، کم خطا قلمداد شده و بسیاری از گفتههای آنان را بدون مطالبه سند و مدرک میپذیرند، اگرچه آن سخن در حوزه تخصصی او (فرد موفق) نباشد. بنابراین اگر یک پزشک موفق یا یک تاجر موفق، قصد تبلیغ یک اندیشه دینی را داشته باشد، آنگاه خواهید دید که با سهولت تمام، دیگران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بسیار مشاهده شده است که مردم، سفارشات اخلاقی و حتی اعتقادی را از برخی پزشکان شنیده و بر آن باورمند میشوند بدون آنکه متوجه عدم تخصص او در این امور باشند و علت این تبعیت را در موفق پنداری آن پزشک و کم خطا دانستن او میدانند. یا اگر کسی در امور اقتصادی موفق باشد، او را در تمامی امور عاقل و مورد اعتماد دانسته و سخنان او را میپذیرند.
در موارد متعددی مشاهده میشود که جذب افراد نخبه به منظور استفاده محوری از او به عنوان یک کنشگر و مبلّغ یک جریان، بسیار مرسوم است، چراکه آورده زیادی برایشان خواهد داشت. به عنوان نمونه؛ عباس #فتحیه، دانش آموخته فلسفه است که به خاطر تیز هوشی و فعالیتهای علمی، مورد توجه برخی موسسات آموزشی و پژوهشی قرار گرفت.
وی به حسب اتفاق، به جریان انحرافی احمداسماعیل بصری پیوست و از سال 1394 تاکنون جزو مبلّغین طراز اول جریان به شمار میرود. نکته قابل توجه درباره او این است که به علت برخی موفقیتهای علمی که در سنین جوانی به دست آورده بود، به جایگاه ابهت مبلّغ دست یافته و در همان آغاز امر، موفق به جذب برخی از دوستان نزدیک خود به جریان مذکور شد. آنچه با مطالعه زندگینامه آن تعداد از دوستان عباس فتحیه به دست میآید این است که؛ این افراد نه تنها جذب گفتهها و تعالیم احمد اسماعیل نشدند، بلکه به طور ناخواسته مقهور ابهت کسی شدند که او را انسانی کم خطا و عالم میدانستند. آنان بدون آنکه متوجه شوند، از شخصیتی پیروی کردند که او پیرو شخصیت دیگری شده بود و نوع اندیشه جدید در کنار گذاشتن اندیشه قبلی آنان مداخله نداشته است. به عبارتی اگر عباس فتحیه آنان را به وهابیت یا بهائیت دعوت میکرد، احتمال پذیرفتن و تبعیت وجود داشته است.
طبق این مبنا، آمدن و رفتن این افراد به ماندگاری مبلّغ مذکور بستگی دارد و چنانچه پس از مدتی، به دین و آیین دیگری وارد شود، دیگران نیز از او متأثر شده و راه خود را به سوی او تغییر میدهند. البته ممکن است اتفاق دیگری هم در این میان بیافتد. با توجه به اینکه جذب شدگان به جریان، به خاطر قوت و هیبت علمی و اجتماعی مبلّغ، تغییر اندیشه دادهاند؛ چنانچه مبلّغ مذکور قوت خود را از دست داده و نشانههای ضعف در او پیدا شود، مریدان او نیز متزلزل شده و امکان بازگشت آنان به اندیشه سابق وجود خواهد داشت.
بنابراین، استبصار آنان، استبصار روانشناختی است و اگر دلیل و استدلالی برای استبصار آنان مطالبه شود، پاسخی جز توجیه نخواهند داشت. نمونههای فراوانی برای این مقوله میتوان مثال زد که ابهت مبلّغ، تنها عامل جذب و تغییر اندیشه در اطرافیان بوده است. عباسعلی کیوان قزوینی از جمله دانش آموختگان حوزه علمیه نجف بود که از محضر میرزا محمد حسن #شیرازی و میرزا حبیبالله #رشتی و لطفالله لاریجانی مازندرانی بهره گرفت. قزوینی برای فراگرفتن فلسفه، علوم ریاضی، حکمت و کلام به تهران آمد.
وی ضمن تحصیل به منبر میرفت و به سبب رونق مجالس وعظش به واعظ قزوینی شهرت یافت و چون به زبان فارسی، عربی، #ترکی و #روسی مسلط بوده و با زبان عبری نیز آشنایی داشت، بر جذابیت او میافزود. کیوان قزوینی بر اثر مطالعۀ کتابهای #صوفیه، طریقۀ اصولی یا مسلک #اخباری را هدایت کننده ندانست و از این رو، به سلسله صوفیان روی آورد. ابتدا در تهران، دست ارادت به صفی علیشاه داده و از وی اجازۀ ارشاد گرفت. پس از چندی عازم #خراسان شد و در بیدخت به طریقت گنابادیه پیوست.
کیوان به بیشتر مناطق ایران و کشورهای اسلامی سیاحت کرد و مریدان بسیار یافت. گفته شده که وی در گسترش سلسلۀ گنابادیه نقش مهمی داشته و حتی به سبب تبلیغ عقاید این سلسله چنان شهرتی یافته است که مردم او را قطب سلسلۀ گنابادی میپنداشتند. کیوان قزوینی به جهت ابهتی که یافته بود، نام و آوازه او نیز برخی را تحت تأثیر قرار میداد و به عقیده او در میآمدند، بدون اینکه او را دیده یا با او سخنی گفته باشند.
#مروجی_سبزواری
@ali_m_hoshyar
🗣فرقه های ذهنی | سوء استفاده عاطفی
✍علی محمدی هوشیار
بمباران عاطفی اولین گام در سوء استفاده پنهان عاطفی است. این کار تا زمانی به صورت #متوالی انجام می شود که فرد قربانی شده در فرقه، آن را به عنوان تغذیه اصلی روح خود بپذیرد. حالا وقت آن رسیده است که محبت متوالی جای خود را به محبت #متناوب و نامنظم بدهد. با فاصله افتادن بین محبت های پیشین، که حال خوش را برای قربانی به ارمغان می آورد، قربانی حاضر می شود هر کاری را انجام دهد تا باری دیگر آن حس و حال خوش را تجربه کند.
اکنون قربانی، اسیر زندان عاطفی فرقه شده است اما واقعیت را انکار میکند. دیگران می خواهند او را از واقعیت زندانی بودن آگاه کنند اما او با همه اطرافیان وارد جنگی بزرگ می شود: جنگ واقعیت و حقیقت!
او چنین احساس می کند که اگر از این #زندان خارج شود، دیگر هیچ #پناهگاه امنی ندارد؛ دقیقا مانند یک کارتون خواب!
@ali_m_hoshyar
ساختار حکومت امام زمان علیهالسلام چگونه خواهد کرد؟
✍علی محمدی هوشیار
برخی چنین تصور میکنند که امام علیه السلام به محض ظهور و پیروزی، تمامی زیر ساخت ها و نظامات و قوانینی که محصول زحمات بشری بوده است را نابوده نموده و ساختار جدیدی را از نو بنا خواهد نمود.
این نوع نگاه؛ محصول تلقی اشتباه از #فلسفه غیبت امام است.
آنچه در دولت امام مهدی علیه السلام محقق می گردد، #نوسازی ساختارهای پیشین بشری نیست، بلکه امام برای #اصلاح دست آوردهای بشری ظهور میکند.
طبق این دیدگاه؛ اکنون هر چه می سازیم، هر چه تولید می کنیم، هر چه می آموزیم و هر آنچه ابداء و اختراع می کنیم، همه در خدمت دولت امام مهدی علیه السلام خواهد بود.
🗣پس هر چه می سازیم برای دولت کریمه امام مهدی علیه السلام می سازیم...
@ali_m_hoshyar