آیت الله شیخ تقی خاتمی _ روزنوشت_1.mp3
زمان:
حجم:
1.04M
بشنویم از استاد مرحوم ما حضرت آیت الله شیخ محمد تقی خاتمی زنجانی...
#آذری
@ali_m_hoshyar
امام مهدی علیه السلام: إنَّ اللّهَ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلی غَیرِهِ
خدا با ما است و نیازمند دیگری نیستیم.
الغیبة، طوسی، ص ۲۸۵.
@ali_m_hoshyar
امام مهدی علیه السلام:
إنّ موسی ناجی ربَّهُ بالوادِ المُقَدّسِ فقالَ: یا رَبِّ إنّی قد أخْلَصْتُ لک المَحبَّةَ مِنّی و غَسَلْتُ قَلبی عَمَّنْ سِواک ـ و کانَ شدیدَ الحبِّ لأهلهِ ـ فقالَ اللّهُ تعالی: «إخْلَعْ نَعلَیک » أی انْزِعْ حُبَّ أهْلِک مِن قلبِک إنْ کانتْ مَحَبّتُک لی خالِصَةً، و قَلبُک مِن المَیلِ إلی مَن سِوای مَغْسولاً
موسی در وادی مقدس با خدای خود به راز و نیاز پرداخت و عرض کرد: پروردگارا! من محبّت خود را خالصانه از آن تو کردم و دلم را از جز تو شستم ـ موسی خانواده اش را زیاد دوست می داشت ـ آنگاه خداوند متعال فرمود: «کفشهای خود را برکن» یعنی، اگر محبّت تو خالصانه از آن من است، و دلت از هوای جز من شسته شده است، پس محبّت دیگران را از دل خود برکن.
کمال الدین، ص ۴۶۰.
@ali_m_hoshyar
فرقههای انحرافی و چالشهای روایی
✍علی محمدی هوشیار
فرقههای انحرافی با روشهای خاص خود به تحریف و تقطیع روایات میپردازند.
علاوه بر آن؛ با تکیه بر کلمات مشکل در روایات، سعی بر ارائه ترجمههای نادرست و اشتباه دارند تا معانی واقعی متون دینی را مخدوش کنند.
خطر این فرقهها زمانی بیشتر میشود که به منابع و روایات ضعیف استناد میکنند و در بسیاری از موارد نیز دست به روایتسازی میزنند.
برای پرهیز از به دام افتادن در چنین فرقههایی، باید با آگاهی و دقت نظر، به منبع و صحت روایات توجه شود.
@ali_m_hoshyar
مقالات چاپ شده در ۱۴۰۳ به قلم علی محمدی هوشیار
۱. عنوان مقاله: صورتبندی نظام دانش مواجهه با فرقه ها بمثابه دانشی بینارشته ای
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3573
۲. عنوان مقاله: هم سنجی روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ در معنویت های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3606
۳. عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه تاریخ انگاره ها در مهدویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3640
۴. عنوان مقاله: بررسی مناسبات عدالت و قدرت در دوران حکومت امام مهدی علیه السلام با تکیه بر مفهوم تعالی
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3918
۵. عنوان مقاله: الگوی هفت وجهی تغییر اندیشه در فرایند تبلیغی جریان های انحرافی مهدویت با تاکید بر جریان احمد اسماعیل بصری
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4005
۶. عنوان مقاله: بازخوانی نقش صالحان و مصلحان در تشکیل جامعه عصر ظهور
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4210
۷. عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه زیست جهان آسیب دیدگان فرقه ها و جریان ها
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4286
۸. عنوان مقاله: روش مندی جریان شناسی انحراف در عرصه مهدویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4527
۹. عنوان مقاله: موضوع شناسی فرقه های انحرافی و کاربست آن در ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4676
۱۰. مسأله شناسی جریان های انحرافی مدعیان مهدویت؛ علت ها و نسبت ها
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/5206
➖➖➖➖➖
@ali_m_hoshyar
جدیدترین مقاله علی محمدی هوشیار | در دست چاپ
✍عنوان: بازتولید اخلاق تفکر انتقادی در مواجهه با جریان ها و فرقه های انحرافی
چکیده:
این مقاله به بررسی اصول اخلاقی مرتبط با تفکر انتقادی در رویارویی با فرقه ها و جریان های انحرافی مختلف پرداخته است. تفکر انتقادی ابزاری ارزشمند برای تحلیل مسائل در زمینههای اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی است، اما باید با رعایت دقیق اصول اخلاقی اجرا شود تا بهانه ای برای سوء استفاده و توجیه وسیله تلقی نشود. این مطالعه، مواجهه ی با این جریانها را از دو جنبه فردی و سازمانی بررسی نموده است. در سطح فردی به مسائلی همچون مغالطه، تقطیع، وضع و جعل، خشونت، و احترام و در سطح سازمانی موضوعاتی نظیر حقوق مالی و اقتصادی، امنیتی و قضائی، و حقوق شخصی و خانوادگی مطرح گردیده است. تحقیق حاضر به روش توصیفی-تحلیلی تنظیم شده و با استفاده از داده های کتابخانه ای و اسنادی میباشد. یافته ها نشان می دهند که رعایت اخلاق در تفکر انتقادی در مواجهه با جریان ها انحرافی، نه تنها به تعمیق فهم و درک مسائل کمک می کند، بلکه می تواند به کاهش تنش ها و ایجاد گفتوگویی مؤثر و سازنده بین طرفین بیانجامد.
@ali_m_hoshyar
شیوه تخریب و القاء
✍علی محمدی هوشیار
علی یعقوبی، با استفاده از شیوههای تخریب و القاء، موفق شده است به مخاطب معتنابهی دست یابد. او با تخریب جایگاه علمای شیعه و نسبت دادن ناکارآمدی علمی به آنها، به تدریج این پیام را القا کرده است که معارف و سخنان قرآنی من، بهترین و درستترین تفسیر از قرآن کریم میباشند.
این حقیقت باعث تاسف است که پیروان او به چنین باوری رسیدهاند، در حالی که از منابع اصیل، اندیشهها و معارف قرآنی علمای شیعه بیخبرند و بدون داشتن آگاهی کافی، یکسویه به قضاوت نشستهاند.
آیا وقت آن نرسیده است که به عمق معارف و منابع معتبر شیعه نگاهی دوباره بیفکنند و خود را از تنگنای اطلاعات نادرست، رهایی بخشند؟
بیتردید، رسیدن به حقیقت نیازمند پژوهشی عمیق و با دقت است، نه پیروی کورکورانه از سخنانی که تنها بر اساس تخریب رقیب ساخته شدهاند.
@ali_m_hoshyar
کانال | علی محمدی هوشیار
#مقاله روش شناسی مطالعه تاریخ انگاره ها در مهدویت ✍به قلم علی محمدی هوشیار 🌐از لینک زیر دانلود کن
چکیده:
پندارها و پنداشت ها در فضای مهدویت، که راقم مناسبات اجتماعی منتظِر با مقولۀ مهدویت است، به وضعیتسنجی نیاز دارد. این وضعیت سنجی با هدف تمییز باور صحیح از باورهای ناصحیح انجام میشود که در دو قالب تطبیق با واقع و تبیین حقایق، امکان بررسی دارد. پندارها یا انگاره ها در مهدویت، امکان آن را دارند تا در سه محور اساسی مورد مطالعه قرار گیرند: 1. مطابقت انگاره با واقع و حقیقت؛ 2. احتمال القای حقیقت در تاریخ؛ 3. پیامدسنجی و برداشت ها.
مطالعۀ این سه محور نیازمند روش متمایزی است تا انگارگی موضوع مورد نظر را از قطعیت آموزه تشخیص دهد. این روش در شش مرحلۀ انگاره یابی، جمعآوری منابع، ارزیابی منابع، ارزیابی متن، تحلیل محتوا و پیامدسنجی انجام می شود و مجموع مراحل ششگانه در مقام پاسخ به چگونگی مطالعۀ تاریخ انگاره ها در مهدویت و به عنوان الگویی جامع برای مطالعه تاریخ انگاره ها در مهدویت معرفی شده اند. با استفاده از روش مطالعۀ تاریخ انگاره ها، همۀ گزاره های یک انگاره در مهدویت مطالعه میشود تا افزون بر کشف مبدأ پیدایش انگاره، تأثیریافتگی آن از شرایط و نیروهای اجتماعی و نیز پیامدهای تهدیدگون آن بررسی گردد. این پژوهش با روش فراترکیب، به بررسی انگاره ها، ذهنیات، رویکردها و پیامدها پرداخته است.