نمادهای فرقهای یا نمادهای برگرفته از سنتهای معنوی غیر اسلامی، هرچند ممکن است در بازار بهصورت مد یا تزئین عرضه شوند، اما حامل بستههای معنایی و هویتی خاصاند.
نماد؛ رسانه فشرده ی هویتساز
✍علی محمدی هوشیار
در ادبیات حکمرانی فرهنگی، «نماد» تنها یک نشانه یا طرح تزئینی نیست؛ بلکه رسانهای فشرده و غیررسمی است که لایههایی از جهانبینی، ارزشها و هویتسازهای یک جریان فکری را منتقل میکند. هر نماد، یک پیام دارد؛ حتی اگر در نگاه اول بیضرر یا خنثی بهنظر برسد.
به همین دلیل، گسترش و مصرف بیتأمل نمادهای فرقهای میتواند به تدریج نوعی اختلاط ناهمساز فرهنگی ایجاد کند. و این یعنی جابهجایی مرزهای تشخیصی هویت دینی و ورود الگوهای معنایی بیگانه در سطح سبکزندگی.
این فرایند معمولاً آرام و تدریجی است، اما اثر آن بر شکلگیری ذائقه فرهنگی جامعه قابل انکار نیست.
شناخت نمادها، فهم ریشههای فکری پشت آنها، و حساسیت نسبت به پیامهای پنهان در طراحیشان، بخشی از سواد فرهنگی امروز است.
هویت دینی زمانی استوار میماند که جامعه بتواند میان نمادهای تمدنی خود و نمادهای حامل معانی فرقهای تمایز دقیق برقرار کند.
و نکته مهم:
نماد؛ فقط مجسمه، تندیس یا طرح گرافیکی نیست؛ گاهی یک عکس خاص، یک عدد تکرار شونده، یا حتی یک عبارت کلیشهای میتواند نقش نماد فرقهای پیدا کند. مهم بار معنایی است، نه شکل فیزیکی آن.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
تکرار، جایگزین استدلال
✍علی محمدی هوشیار
یکی از روشهای شناختهشده برای تثبیت پیام، تکرار یک #شبهه است، یعنی بهجای ارائه استدلال، یک ادعای #سست را هزار بار بازنشر کنی تا ذهن مخاطب میان «تکرار» و «درستی» پیوندی خیالی بسازد.
برای نمونه، سالهاست برخی بهصورت دورهای شبهه ای را درباره چگونگی هجوم به خانه حضرت #زهرا سلام الله علیها و سوزاندن درب خانه، بازنشر میکنند:
«در زمان قدیم خانهها درب نداشتند؛ پس این ماجرا چگونه رخ داده است؟»
این ادعا هرچند از نظر تاریخی و متنی پشتوانه ای مستند و مستدل نداشته و شواهد بر علیه آن است، اما بازنشر سالانه آن در برخی ذهنها اثر میگذارد؛ البته نه بهخاطر قوت استدلالش، بلکه بهخاطر اثر #روانی تکرار.
توجه به همین نکته کافی است:
تکرار زیاد، یک ادعای ضعیف را قوی نمیکند؛ فقط آن را آشنا میکند و آشنایی، جای #حقیقت را در اذهان میگیرد.
این نمونه ای از روش توزیع شبهه در جامعه است که دشمن از آن استفاده میکند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
سخنرانی_آیت_الله_وحید_خراسانی_در.mp3
زمان:
حجم:
17.76M
🔺️سخنرانی کامل حضرت آیتالله شیخ حسین وحید خراسانی در قیام ۱۹ دی و تجمع و راهپیمایی مردم و طلاب قم در سال ۱۳۵۶ که در اعتراض به انتشار مقالهای توهینآمیز علیه امام خمینی در روزنامه اطلاعات شکل گرفت
"...آنچه ارزش دارد حکومت بر دل مردم است. و مردم هرچه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند تمام اقدامات رجال دین برای حفظ معالم قرآن، سنن وحی و مقررات الهیه هم چنان که بوده خواهد بود... . یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَاللَّهِ... آنها میخواهند ولی عملی نخواهد شد. آنچه را که اینها میخواهند خاموش کنند نور خداست. نور خدا ساختمانش ساختمان علوّ و فوقیت است. نور خاصیتش این است. شما پایتان را روی نور بگذارید نور میافتد روی پای شما. محال است نور زیر پای شما برود. هزار مرتبه پا روی نور بگذاری، خودت پامال نوری. مردک خر! نمیفهمی!..."
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
فرقهها چه میکنند؟
✍ علی محمدی هوشیار
پیامد عملکرد فرقه ها عمیق و ویرانگر است. نمونه روشن آن سرگذشت فاطمه فرشچیان، دختر مرحوم استاد فرشچیان است؛ دانشجویی که سالهای پایانی رشته پزشکی را میگذراند، اما بهتدریج از مسیر دانشگاه جدا شد و در پیِ فرایندهای جذب و انحراف، به سازمان منافقین خلق پیوست. او پس از مدتی به فاز نظامی منتقل و به منطقه کردستان اعزام شد.
همسر او، ابوذر ورداسبی، از اعضای فعال سازمان بود و هر دو در اوایل مرداد ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد کشته شدند.
فاطمه، با وجود هشدارهای دلسوزانه پدر، در چرخه تبلیغات و القائات سازمان، استقلال فکری خود را از دست داده بود.
ابوذر ورداسبی همچنین افراد متعددی را به سازمان جذب کرد که یکی از آنان #سیدحسین موسوی سرابی شیرجینی بود. او بعدها در پوشش ترویج فرقه احمدالحسن، همان مسیر انحرافی را ادامه داد و افراد زیادی را فریب داد. موسوی سرانجام در کشور سوئد درگذشت.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
دوره آموزشی الهیات انقلاب اسلامی
🎙علی محمدی هوشیار
۱. فلسفه تاریخ انقلاب های دینی
https://eitaa.com/arshi_ali/8
۲. شناخت شناسی انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/9
۳.مساله شناخت در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/11
۴. حرکت شناسی در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/12
۵. ایمان در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/13
۶. جهاد و مقاومت در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/14
۷. اقامه ولایت در انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/arshi_ali/15
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
دومین پیش نشست علمی همایش #بینالمللی شهید سیدحسن نصرالله رمز مقاومت و نبوغ رهبری با همکاری اندیشکده علمی معارف اسلامی برگزار میشود:
📗 عنوان نشست: مقاومت معرفتی در برابر روایت های رقیب در کارنامه شهید سید حسن نصرالله: بررسی موردی مهدویت
🎤 ارائه: حجتالاسلام جناب آقای دکتر علی محمدی هوشیار ( استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
💻 دبیر علمی: سرکار خانم تیموری( مدرس حوزه و دانشگاه)
🗓 یکشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۴
🕙 ساعت ۱۰ صبح
📍مکان: نشست مجازی
📡 پیوند ارتباط مجازی:
http://meet.razavi.ir/ch/razaviuni
————-——
🔹سایت همایش
CONFRU.IR
------------
🔹کانال مرکز مدیریت و راهبردی پژوهش های دانشگاه علوم اسلامی رضوی
https://eitaa.com/Razaviresearch
🔹دانشگاه علوم اسلامی رضوی
razavi.ac.ir
------------
💢اندیشکده علمی معارف اسلامی
@Maaref_Academy
------------------
#پیشنهاد_همکار_پژوهشی
‼️توجه ‼️توجه ‼️
💯 پژوهشگران علاقمند به عنوان "مقاومت معرفتی در برابر روایت های رقیب در کارنامه شهید سید حسن نصرالله: بررسی موردی مهدویت"
این امکان برای شما بزرگواران فراهم شده تا به عنوان همکار پژوهشی با استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمدی هوشیار #مقاله_مشترک کار کنید.
لطفا برای هماهنگی به آیدی زیر پیام بدهید👇👇👇
@Maaref_UT
----------
2.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مناظره اخیر به جای احساس خطر، جای خوشحالی دارد
♨️ نظر آیت الله شهید مطهری درباره این مناظره چیست؟
آیا مطهری ها از این مناظره خوشحال شدند یا ناراحت؟
⁉️ از نگاه استاد مطهری وجود افراد شکاک و دشمن اعتقادات چه وقت برای اسلام خطرناک است؟!
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
مجسمه گانشا
#هرهفته_یک_نماد
این نماد به عنوان ارباب خرد، دانش و آغازهای جدید بین هندوها مورد احترام است. بر این باورند که داشتن این مجسمه هندی لرد گانشا در ماشین یا فضای شخصی شما می تواند انرژی مثبت، خوش شانسی و موفقیت را به همراه داشته باشد.
این نماد با مدل های گوناگون در بازار عرضه می شود و متاسفانه برخی بدون اطلاع از ماهیت فرقه ای آن، اقدام به فروش یا خرید آن می کنند.
🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂
نمادها حامل پیام هستند
#نه_به_نمادهای_فرقه_ای
استفاده از نمادهای فرقهای، زمینه اختلاط ناهمساز فرهنگی و همگرایی هویتی را با باورهای بیگانه فراهم میکند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
💢متن کامل بیانیه جامعه مدرسین در واکنش به اظهارات اهانتآمیز اخیر نسبت به اهلبیت(ع)
بسم الله الرحمن الرحيم
قال الله الکریم فی محکم کتابه: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»
جز این نیست كه همواره خدا میخواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف نماید، و شما را چنان كه شایسته است پاک و پاكیزه نگه دارد. (احزاب/۳۳)
🔸سخنان باطل و غیر علمی یک فرد نا آگاه و کم توان نسبت به تاریخ اهل بیت (علیهمالسلام) که اخیرا در رسانهها، بحثها و مخاطراتی را ایجاد کرده است؛ نمونه روشنی از تشویش اذهان عمومی توسط گوینده این سخنان است.
🔹گرچه برخورد عالمانه و تبیین جهات خطا و انحراف این فرد و جریانهایی از این قبیل، وظیفه ذاتی عالمان و فقیهان است؛ اما ضرورت پاسخگو کردن چنین افرادی توسط دستگاههای مسئول، امری اجتناب ناپذیر است.
🔸تخصص کافی در شناخت دین و روشهای آن، همچنین احاطه به محتوای دین و معارف آن و نیز به کارگیری روشها و شیوههای پژوهش در دین، یک نیاز اساسی برای ورود عالمانه جهت کشف حقیقت است. از این رو ورود افراد بیبهره از مهارت و تخصص در بحثهای تاریخی، ظلم و خیانتی بزرگ به ساحت علم و اندیشه و تخریب چهره حق و حقیقت است.
🔹مسئله مظلومیت وجود نورانی حضرت زهراء (سلاماللهعلیها) در منابع اسلامی به روشنی آمده است و نمیتوان به آسانی با نقد یک گزارش تاریخی، انبوه دیگر روایتها و مستندات تاریخی را نادیده گرفت.
🔸جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای صیانت از معارف حقه شیعه و وجود نورانی حضرات معصومین به ویژه بضعة الرسول، حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیهم)، سخنان ساختارشکن این شخص بداندیش را محکوم و اعلام میدارد:
🔹باید این شخص از اظهارات اهانت آمیز خود عذرخواهی کند و بدون هیچ توجیه و لفاظی، صریحا به نادرستی سخنان خود اذعان نماید، تا افراد دیگر نتوانند با ورود به این عرصه، اعتقادات جوانان این مرز و بوم را دستخوش توطئههای جریاناتی چون وهابیت قرار دهند و از آن جایی که شأن صیانت و حفاظت از دین بر عهده علمای اسلام است «لأنّ المؤمنينَ الفُقَهاءَ حُصونُ الإسلامِ»، باید قاطعانه با شبهه افکنیها و افکار باطل، مقابله و در مجالس علمی، فرصت رشد شئون مختلف علم و معرفت و کشف مجهولات را فراهم آورد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🌐 jameehmodarresin.org/45925