هدایت شده از شیخ عباس اخوان
حضرت معصومه سلام الله علیها _1.mp3
زمان:
حجم:
36.16M
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها
👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟
👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آمدند؟
👈 سرگذشت جناب احمد بن موسی علیهما السلام
👈 بازگشت به فهرست موضوعی
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
01:17 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا #ابراهیم علیهالسلام:۲۵
01:45 سوال پیرامون حضور تعداد بالای #امامزادگان در #ایران و پراکندگی ایشان و جستجوی علت حضور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم؛ تشکیل #قم در زمان #امام_صادق علیهالسلام
05:31 پاسخ اجمالی: حضور #امامزادگان یعنی (سید و #سادات) در تمام بلاد؛ تکریم برخی بلاد از امامزادگان مثل بلاد #ایران و #عراق
06:35 امامزاده #سنی در کشور #لیبی؛ توضیح پیرامون وجود فراوان #صوفیان رسمی و مکتبی در بلاد #مغرب_عربی مثل لیبی و #تونس و #مراکش و #الجزایر و #مصر؛ اعتقاد صوفیان بلاد مغرب عربی به برگزاری مراسمات ذکر و حال در کنار مضجع یکی از #بنی_فاطمه که در لیبی یکی از این مضاجع را #داعش خراب کرد و همچنین اعتقاد این صوفیان بر اینکه بزرگ و #قطب ایشان باید از بنی علی منتها از بنی فاطمه باشد؛ شجره پادشاه #اردن در انتساب به #بنی_الزهرا که جدشان #شریف_مکه بود که #انگلیس از ایشان (به علت اعتقاد صوفیه در تمکین از سادات) بهعنوان جلودار تغییرات در عراق با استفاده از #فیصل و در مغرب عربی از #سلطان_حسین که سومین ایشان الآن پادشاه اردن است
10:55 وجود سادات در بلاد مختلف که البته از سادات منحرف هستند که سنی شدهاند؛ وجود بسیاری از قبور سادات در #حجاز ( #عربستان) که مخالفین این قبور را در طول تاریخ از بین بردند حتی قبور #ائمه_بقیع علیهمالسلام را ویران کردند؛ احترام سادات در طول تاریخ در بلاد ایران و عراق و مقداری در #پاکستان و #هندوستان
12:30 وجود #شیعیان بسیار غیور در هندوستان؛ ویرانی #حوزه شیعه و #مرجعیت در هندوستان توسط انگلیس در حدود صد سال پیش؛ پابرهنه بودن تمام مردم از پادشاه و راجه و از شیعه و #هنود در #لکنو و #بمبئی و #بنارس در روز #عاشورا در قدیمالأیام و ذکر این مسائل در سفرنامههای مختلف؛ بزرگتر شدن حوزه هندوستان از حوزه #نجف اشرف؛ حدود ۱۸۰ سال قبل در هندوستان به #میرسیدقلی_هندی (پدر #میرحامدحسین_هندی) برای اولین بار در شیعه #آیت_الله_العظمی اطلاق شد؛ نابودی شیعه در هندوستان توسط انگلیس همزمان با درگیری شیعه در ایران و عراق به جریان #مشروطه
15:25 ساخت #امامباره در هندوستان توسط شیعیان به عنوان نایب زیارتگاه #کربلا و نجف و #کاظمین؛ جمعیت فراوان شیعیان هندوستان
16:42 پاسخ تفصیلی به سوالی چرایی فراوانی وجود امامزادگان در ایران؛ #غربت بینظیر حضرت #امام_رضا صلوات الله علیه؛ غلام #افغانی ایشان یعنی #اباصلت_هروی؛ استقرار امام رضا علیهالسلام در #طوس و حرکت برادران حضرت به ریاست جناب #احمدبن_موسی حضرت #شاهچراغ علیهالسلام به سمت امام رضا علیهالسلام؛ تشکیل کاروانی به ریاست جناب شاهچراغ علیهالسلام توسط برادران امام رضا علیهالسلام و استیذان از حاکم مدینه بنابر عرف زمانه؛ حرکت از راه دریا توسط مردان و حرکت زنان از راه خشکی به علت رسم نبودن سفر زنان از راه دریا؛ مسیر دریایی از بندر #جده به #اقیانوس_هند و سپس به #دریای_عمان و سپس به بندر #بوشهر ( #ابوشهر =پدر شهرها) و از آنجا در خشکی به #شیراز و سپس #اصفهان و سپس #ری و از ری به سمت طوس؛ مسیر حرکت خانمها در خشکی همان مسیر حرکت #سیدالشهداء علیهالسلام به #کوفه بوده است؛ مسیر خشکی عبارت بود از مدینه به سمت شمال حجاز و در مرز ایران و عراق و سپس #کرمانشاه و به سمت #همدان و ری تا #خراسان میآمدند
24:10 قرار کاروان خانمها این بود که تا قم بیایند و در قم توقف کرده تا مردان از راه دریا برسند؛ زیاد شدن جمعیت کاروان جناب شاهچراغ علیهالسلام در مسیر تا شیراز؛ حاکم زیرک شیراز یک #مغول به نام #قتلغ_خان بوده که در مواجهه با کاروان پر جمعیت جناب شاهچراغ علیهالسلام احساس خطر برای مأمون کرد و کاروان را در شیراز متوقف کرد؛ نامه قتلغ خان برای #مأمون و ابراز خطر برای مأمون و دستور مأمون مبنی بر بازگرداندن کاروان؛ مذاکره قتلغ خان با جناب احمد بن موسی علیهالسلام برای بازگشت و عدم پذیرش آن توسط ایشان و منتهی شدن کار به #جنگ؛ تشابه جنگ جناب احمد بن موسی علیهالسلام با قتلغ خان به واقعه عاشورا و دلاوری جناب احمد بن موسی علیهالسلام همچون #حضرت_عباس علیهالسلام؛ حیله در لشکر امامزادگان با خبر دروغ وفات امام رضا علیهالسلام و متفرق شدن امامزادگان که برخی در شیراز ماندند و برخی به سمت قم حرکت کردند که این سبب پراکندگی امامزادگان در ایران است؛ مخفی شدن جناب احمد بن موسی علیهماالسلام به مدت بیست سال در شیراز که آن موقع شهر شیعه نبوده است؛ نحوه شهادت مظلومانه جناب احمد بن موسی علیهماالسلام و مزبله کردن محل شهادت ایشان از روی عناد تا حدود چهار صد سال تا
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
دوران سلاطین #آل_مظفر در #شیراز؛ دستور آل مظفر برای جمع کردن زبالهها از وسط شهر به مدت سه ماه و مواجه شدن با بدن مطهری که شمشیر و مصحفی کنار خود داشته که در دست این بدن خاتمی بوده که نگینی داشته که منقوش بوده بر آن: «المتوکل بالله احمد بن موسی»
31:41 رسیدن کاروان بانوان به #ساوج ( #ساوه) که در آن دوران #نواصب بودهاند؛ سن مبارک #حضرت_معصومه سلام الله علیها در وقت شهادت زیر ۱۴ سال بوده است؛ کم شدن شأن برخی افراد در هنگام عزیمت به مکانهای پیکر مثل مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (آقا نجفی) که جلالت بالایی در نجف اشرف داشتند و با آمدن به قم این جلالت کمتر شد و جریان مهاجرت ایشان به قم و بیان جلالت حضرت معصومه علیهاالسلام؛ وصیت مرحوم آیتالله #سیدمحمودمرعشی پدر آیت الله سید حسین (شهابالدین) مرعشی نجفی در زیارت نیابتی مشهد و قم؛ آثار وضعی زیارت هر معصومی؛ مکاشفه مرحوم آیتالله سید محمود مرعشی نجفی حضرت #امیرالمؤمنین علیهالسلام را و پرسش از قبر مخفی #حضرت_زهرا سلام الله علیها
37:53 عظمت بالای #میرداماد و احترام #ملاصدرا به میرداماد؛ عبادت میرداماد در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مکاشفه میرداماد و مشاهده #اهلبیت علیهمالسلام به دور مضجع حضرت معصومه سلام الله علیها
لم یلدم بسته لب و گرنه بگفتم
دخت خدایند این دو نور مطهر
دیوان اشعار #مرحوم_امام
خبر دروغین وفات حضرت رضا علیهالسلام و بیماری حضرت معصومه سلام الله علیها؛ احتمال مسمومیت حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه؛ حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت قم و استقبال #موسی_بن_خزرج بزرگ علمای قم از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ جریان بقعه #چهل_اختران (چهل دختران)؛ استقبال بزرگان و علما از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ مصیبت ورود #حضرت_زینب سلام الله علیها به #شام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی-شیخ عباس اخوان.mp3
زمان:
حجم:
25.61M
میلاد امام رضا علیهالسلام
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
۳۱ مرداد ۹۵
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
میلاد امام رضا علیهالسلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۳۱ مرداد ۹۵ https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام میلاد امام رضا علیهالسلام
00:00 معرفت #امام معصوم صلوات الله علیه از حیث #معرفت_ملکی و بشری و #معرفت_حقی و مَلَکی؛ ذو ابعاد بودن معصوم صلوات الله علیه و جلوات وی در عوالم مختلف و بالاتر بودن حقیقت مَلَکی و حقی معصوم علیهالسلام از عوالم؛ محال بودن وقوف به #ذات_معصوم علیهالسلام
01:30 توضیحاتی پیرامون کتاب مستطاب #بصائر_الدرجات تألیف #سعد_بن_عبدالله_اشعری_قمی و #مختصر_البصائر به کوشش شیخ #حسن_بن_سلیمان_حلی
02:20 روایتی پیرامون معرفت امام علیهالسلام: عَنْ كَامِلٍ التَّمَّارِ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ لِي: «يَا كَامِلُ اجْعَلُوا لَنَا رَبّاً نَئُوبُ إِلَيْهِ، وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ». قَالَ: فَقُلْتُ: نَجْعَلُ لَكُمْ رَبّاً تَئُوبُونَ إِلَيْهِ وَ نَقُولُ فِيكُمْ مَا شِئْنَا؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَالِساً، فَقَالَ: «مَا عَسَى أَنْ تَقُولُوا، وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ إِلَيْكُمْ مِنْ عِلْمِنَا إِلَّا أَلفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ» مختصر البصائر ص۱۸۸؛ اعتبار روایت مذکور نزد علمای بزرگی همچون مرحوم #علامه_امینی در #الغدیر ج۷ص۳۴
03:30 تذکر #امام_صادق علیهالسلام به راوی
همه گفتهاند و نگفته شد ز کتاب فضل تو یک الف
#فؤادکرمانی
05:00 عوض شدن #معرفت در هنگام پیدایش بُعد جدید و مثالی از #ریاضیات در این جهت
07:00 سؤال راوی از امام علیهالسلام پیرامون میزان #علم_امام علیهالسلام
10:25 فرمایش #امام_عسکری صلوات الله علیه پیرامون دستگیری از #حضرت_موسی علیهالسلام: فَالْكَلِیمُ أُلْبِسَ حُلَّةَ الِاصْطِفَاءِ لِمَا عَهِدْنَا مِنْهُ الْوَفَاءَ وروح القدس في جنان الصاقورة ذاق من حدائقنا الباكورة #بحارالأنوار ج۷۵ص۳۷۸؛
11:20 سوال راوی پیرامون میزان علم امام علیهالسلام و بیانتها بودن علم امام علیهالسلام
14:00 قطره ز اوصاف بحر هرچه بگوید خطاست
#فؤادکرمانی
14:16 جریاناتی پیرامون #ولایتعهدی و سفر و عزیمت و تبعید حضرت #امام_رضا علیهالسلام توسط #مأمون به #طوس؛ ضعف در #امام_شناسی مردم دوران امام رضا علیهالسلام؛ اختلاف مردم در امر #امامت و خطبهٔ حضرت رضا علیهالسلام در #مرو پیرامون امام علیهالسلام: فَمَنْ ذَا الَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ يُمْكِنُهُ اخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُيُونُ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ الْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ أَوْ يُفْهَمُ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لَا كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ الِاخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا #الکافی ج۱ص۲۰۱
20:50 طلب اتصال و #رفاقت با امام علیهالسلام در دعای #ندبه: صِلِ اللَّهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَهً تُؤَدِّی إِلَی مُرَافَقَهِ سَلَفِهِ
نمود #دوست در ضمن جریان #تشرف #ملاقاسم_رشتی در #تخت_فولاد اصفهان #دارالسلام تألیف شیخ #محمودعراقی_میثمی صص۴۸۵-۴۹۰؛ در #سلوک به علم #کیمیا #زادالمسافر میگویند؛ یا محمد یا علی یا فاطمة یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی؛ صفت خاکنشینی مولا #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه: سَمِحٌ سَخِیٌّ بَهِیٌّ بُهْلُولٌ زَكِیٌّ أَبْطَحِیٌّ رَضِیٌّ #بحارالأنوار ج۴۵ص۱۳۹
خاکنشینان عشق بی مدد جبرئیل
هر نفسی میکنند سیر سماوات را
#وحدت_کرمانشاهی
28:30 سادهترین دوستی در میان ائمه اطهار علیهمالسلام دوستی با #امام_رضا علیهالسلام است؛ جریان مکاشفه مرحوم آیتالله شیخ #حسنعلی_نخودکی اصفهانی از عنایت امام رضا علیهالسلام به زوار خودشان؛ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ #الکهف:۱۸
30:56 خوابی از مرحوم #محدث_نوری از عنایت امام رضا علیهالسلام
ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم
تا به اقلیم وجود این همه راه آمدهایم
شذرات المعارف
میلاد امام رضا علیهالسلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۳۱ مرداد ۹۵ https://eitaa.com/akavan110
آبرو میرود ای ابر خطاپوش ببار
که به دیوان عمل نامه سیاه آمدهایم
#حافظ
عنایت امام رضا علیهالسلام به زائران خود: زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي ثَلاَثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ اَلْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالاً وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ وَ عِنْدَ اَلْمِيزَانِ.
#الخصال ج۱ص۱۶۸
34:40 السلام علیک یا مولانا یا ابالحسن یا علی بن موسی
بر تو و برگرد تو هر کس که هست
دم به دم از عرش سلامی دگر
#دیوان_شمس
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
۳۱ مرداد ۹۵
https://eitaa.com/akavan110
علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.08.11(1).mp3
زمان:
حجم:
37.34M
جلسه هفتگی
۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۸/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
جلسه هفتگی ۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
00:57 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون". وقال: "وما اوتيتم من شئ فمتاع الحيوة الدنيا وزينتها وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون»
#تحف_العقول ص۳۸۴
مبسوط بودن مباحث آیات قرآن؛ بررسی «افلا تعقلون» و اهمیت #عقل و #تعقل
03:07 «وقال: "وما اوتيتم من شئ فمتاع الحيوة الدنيا وزينتها وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون»
معارف عالی آیه مبارکه؛ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #رضا_محقق امام جماعت مسجد #خندق_آباد و از اساتید آقایان #جوادی_آملی و #حسن_زاده_آملی بودند
05:10 تبیین #متاع در آیه بهعنوان هرچیزی که گذران عمر است؛ بررسی احتمال مفرد بودن واژهٔ متاع یا محذوف شدن مضاف الیه آن؛ تبیین عبارت #متاع_الغرور: وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ #آل_عمران:۱۸۵ #الحدید:۲۰؛ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #قاسم_اسلامی در سفر حج و استفاده از آن برای فن #ترجمه؛ اشتباه بودن ترجمه «متاع الغرور» به «کالای فریبنده»؛ جریان تفحص بیست سالهٔ #ابن_عباس برای پیدا کردن معنای چند لغت از جمله لغت متاع الغرور؛ لنگه کفش هم در بیابان نعمت است #ضرب_المثل؛ ضرورت استفاده صحیح از عبارات در ترجمه #لغت عربی؛ راه پیدا کردن معنای لغات عربی گردش و در عرب بوده است و شرح حال #خلیل_بن_احمد_فراهیدی برای تألیف کتاب لغت #العین؛ #مضیف در عرب و مهمانخانه منزل در بناهای سابق #تهران؛ تشبیه #دنیا به متاع الغرور
12:03 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون". وقال: "وما اوتيتم من شئ فمتاع الحيوة الدنيا وزينتها وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون»
بررسی واژهٔ متاع و واژهٔ #زینت؛ آن چیزهایی که با انسان یکی میشوند متاع هستند و آن چیزهایی که با انسان یکی نمیشوند زینت اوست؛ اشارهای به مبحث #اتحاد_عاقل_و_معقول در #فلسفه؛ یکی شدن برخی از #علوم با انسان؛ قابلیت رفتن به #برزخ و #قیامت علومی که با انسان یکی میشوند برخلاف علومی که صرفاً مربوط به همین دنیا هستند؛ همراهی برکات و تاوان زینت دنیا با توجه به #نیت شخص در برزخ و قیامت؛ همراه نشدن زینت با انسان در برزخ و قیامت
19:42 «وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون»
همراهی هر #عمل انسان یا با خودبینی یا بدون خودبینی؛ ضرورت جهت دادن خودها با خدای متعال
21:30 خاصیت #تعلق؛ بررسی تعلق به امور دنیوی و عواقب آن هنگام #مرگ و پس از آن؛ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ #الأعراف:۱۷۶؛ تبیین #خلود در دنیا؛ تذکری پیرامون #صله_رحم؛ جریانی از #حضرت_یونس علیهالسلام و برخوردش با #قارون: «۲»-فس، تفسیر القمی أَبِی عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی خَبَرِ یُونُسَ قَالَ فَدَخَلَ الْحُوتُ فِی بَحْرِ الْقُلْزُمِ ثُمَّ خَرَجَ إِلَی بَحْرِ مِصْرَ ثُمَّ دَخَلَ إِلَی بَحْرِ طَبَرِسْتَانَ ثُمَّ خَرَجَ فِی دِجْلَةَ الْغَوْرَاءِ قَالَ ثُمَّ مَرَّتْ بِهِ تَحْتَ الْأَرْضِ حَتَّی لَحِقَتْ بِقَارُونَ وَ كَانَ قَارُونُ هَلَكَ فِی أَیَّامِ مُوسَی وَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً یُدْخِلُهُ فِی الْأَرْضِ كُلَّ یَوْمٍ قَامَةَ رَجُلٍ وَ كَانَ یُونُسُ فِی بَطْنِ الْحُوتِ یُسَبِّحُ اللَّهَ وَ یَسْتَغْفِرُهُ فَسَمِعَ قَارُونُ صَوْتَهُ فَقَالَ لِلْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِهِ أَنْظِرْنِی فَإِنِّی أَسْمَعُ كَلَامَ آدَمِیٍّ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِهِ أَنْظِرْهُ فَأَنْظَرَهُ ثُمَّ قَالَ قَارُونُ مَنْ أَنْتَ قَالَ یُونُسُ أَنَا الْمُذْنِبُ الْخَاطِئُ یُونُسُ بْنُ مَتَّی قَالَ فَمَا فَعَلَ شَدِیدُ الْغَضَبِ لِلَّهِ مُوسَی بْنُ عِمْرَانَ قَالَ هَیْهَاتَ هَلَكَ قَالَ فَمَا فَعَلَ الرَّءُوفُ الرَّحِیمُ عَلَی قَوْمِهِ هَارُونُ بْنُ عِمْرَانَ قَالَ هَلَكَ قَالَ فَمَا فَعَلَتْ كُلْثُمُ بِنْتُ عِمْرَانَ الَّتِی كَانَتْ سُمِّیَتْ لِی قَالَ هَیْهَاتَ مَا بَقِیَ مِنْ آلِ عِمْرَانَ أَحَدٌ فَقَالَ قَارُونُ وَا أَسَفَاهْ عَلَی آلِ عِمْرَانَ فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ ذَلِكَ فَأَمَرَ اللَّهُ الْمَلَكَ الْمُوَكَّلَ بِهِ أَنْ یَرْفَعَ عَنْهُ الْعَذَابَ أَیَّامَ الدُّنْیَا فَرُفِعَ عَنْهُ الْخَبَرَ
#بحارالأنوار ج۱۳ص۲۵۳
#معراج_یونسی در شکم ماهی؛ آثار نیک از خود در آمدن؛ تبیین معنای #قرب_الی_الله
بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را
هرگز نتوان دید جمال احدی را
با خود نظری داشت که بر لوح رقم زد
کلک ازلی، نقش جمال ابدی را
شذرات المعارف
جلسه هفتگی ۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
جانها فلکی گردد اگر این تن خاکی
بیرون کند از خود صفت دیو و ددی را
#وحدت_کرمانشاهی
خاطرهای از بازیهای دوران کودکی استاد؛ شیر خوردن از زمین برای اهل دنیا و ضرورت تعمیر #قلب برای تقرب
بستهٔ شیر زمینی چون حبوب
جو فطام خویش از قوت القلوب
#مثنوی_معنوی
تا درگیر متاع دنیایی اسیر شیر زمینی!؛ نقد #صوفیه
ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز
کآن سوخته را جان شد و آواز نیامد
این مدعیان در طلبش بیخبرانند
کآن را که خبر شد خبری باز نیامد
#گلستان_سعدی
فرمایشی از حضرت #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه پیرامون دستگیری از کسی که یک عمل صالح به قیامت ببرد؛ اهمیت #ذوق و #ذائقه معارف الهی؛ امکان #تربیت کردن #نفس برای رسیدن به مقام قرب الهی؛ توصیه و تحذیر جناب #حافظ
عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید
ناخوانده درس مقصود از کارگاه هستی
#حافظ
35:26 توسل و روضه #حضرت_زهرا و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما
أَنَّ فَاطِمَةَ لَمَّا مَاتَتْ أَنْشَأَ عَلِیٌّ علیه السلام:
نَفْسِی عَلَی زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَةٌ
یَا لَیْتَهَا خَرَجَتْ مَعَ الزَّفَرَاتِ
لَا خَیْرَ بَعْدَكَ فِی الْحَیَاةِ وَ إِنَّمَا
أَبْكِی مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَیَاتِی
#بحارالأنوار ج۴۳ص۲۱۳
یَا أَخِی فَاطِمَ الصَّغِیرَةَ كَلِّمْهَا
فَقَدْ كَادَ قَلَبُهَا أَنْ یَذُوبَا
#بحارالأنوار ج۴۵ص۱۱۵
عَمَّتِی! هَذَا نَعشُ مَن؟
ثم أن سكينة اعتنقت جسد الحسين علیه السلام، فاجتمع عدّة من الأعراب حتّى جرّوها عنه #لهوف ص۱۸۱
۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۸/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
علامه شیخ عباس اخوانshahadat emam bagher1401(2).mp3
زمان:
حجم:
29.4M
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
مراسم هفتگی (۱۴۰۱/۰۴/۱۶)
شام شهادت امام باقر (علیهالسلام)
هیئت بیت الاحزان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان مراسم هفتگی (۱۴۰۱/۰۴/۱۶) شام شهادت امام باقر (علیهالسلام) هیئت بیت الاحزا
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
01:19 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا #ابراهیم علیهالسلام:۲۵
01:50 ارائه مطلب و ثمرهٔ شجرهٔ طیبه در همهٔ احوال توسط #امام معصوم علیهالسلام
03:57 تبیین دوران #امام_باقر علیهالسلام و حساس بودن آن به دلیل ضعف #بنی_امیه و پیدایش #بنی_العباس؛ علت اصلی ضعف بنی امیه بر اثر واقعهٔ #کربلا
05:46 جایگاه پاسخ دادن به #فتوا در دستگاه #خلافت تا پیش از واقعه کربلا و افول آن پس از شهادت #سیدالشهداء علیهالسلام؛ تزلزل مشروعیت دستگاه خلافت؛ جدا شدن #دارالإفتاء از #دارالخلافة پس از کربلا تا به امروز در میان #اهل_سنت
08:40 تلاش برای بازپسگیری مشروعیت توسط خلفا مثل جریان تلاش #بنی_مروان همچون #حجاج_بن_یوسف ثقفی برای طواف گرد خانهٔ #مروان_بن_حکم به جای #طواف گرد خانهٔ #کعبه
09:30 ایجاد جریان تصنعی #زهد و #زاهد و #دراویش برای بازپسگیری مشروعیت خلفا؛ مطرح شدن #زهاد_ثمانیه در طول تاریخ؛ آشکار شدن ضعف #علمی زهاد در طول یک نسل علمی؛ پیدایش جریان علمی #فقها
15:14 پیدایش جریانات #اجتماعی بهتدریج در اجتماع؛ هدایت مردم به سمت معصومین علیهمالسلام توسط فقها از اواخر دوران #امام_سجاد علیهالسلام و دوران امام باقر علیهالسلام تا دوران #امام_صادق علیهالسلام؛ پیدایش نسل علمی در اواخر دوران امام سجاد علیهالسلام و دوران امام باقر علیهالسلام حتی در میان غیر شیعه
17:35 مقابله #ایران با جریان #سلفی_گری و تبیین خاستگاه #سلفیون؛ برخورد تند دوران خلفای اول با جوامع؛ تلطیف جریان فقهی اهل سنت (نسبت به دوران خلفای اول) بر اثر برخورد ائمه اربعهٔ اهل تسنن همچون #ابوحنیفه با امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و إعراض سلفیون از این خط فکری و تلاش برای بازگشت به دوران تند #خلفا و #صحابه
20:19 تحول در اهل سنت بر اثر برخورد با تعالیم اهلبیت علیهمالسلام و آشنایی با #عقل؛ تأثیرات تعالیم اهلبیت علیهمالسلام در آثار #اخلاقی اهل سنت در #شبه_قاره ( #هندوستان و #پاکستان و #کشمیر و #جامو) و نقل بسیار از امام سجاد علیهالسلام با عنوان #زین_العابدین؛ اختصاص کلمه و عنوان #باقر (شکافندهٔ #علم) به امام محمد بن علی الباقر علیهالسلام در میان جوامع اسلامی؛ کمبود روایات از سیدالشهداء علیهالسلام
25:13 توسل به باقرالعلوم صلوات الله علیه
صلی الله علیک یا مولانا یااَبا جَعفَرٍ یامُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ اَیُّهَا الباقِرُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
وصیت باقرالعلوم علیهالسلام برای گریه و نوحه بر حضرتشان: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى #الکافی ج۵ص۱۱۷
عمتی عمتی هذا نعش من
ثم أن سكينة اعتنقت جسد الحسين علیه السلام، فاجتمع عدّة من الأعراب حتّى جرّوها عنه #لهوف ص۱۸۱
حسین جان حسین جان
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
۱۴۰۱/۰۴/۱۶
https://eitaa.com/akavan110