حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_پنجم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
26.6M
شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۶
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام لو رأيت مسير الأجل لالهاك عن الأمل.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
از عوامل موثر در #اعتدال رفتاری (= در زیاد خوش نبودن و زیاد ناخوش نبودن و در زیاد در تعب و زیاد در آسایش خود را ندیدن) توجه کردن به غایات و نهایات و پایان امور است؛ جریان درخواست #مأمون از دیگران جملهای برای حکّ بر سنگ قیمتی نگین انگشتری: هذا أیضاً قد ینقضی (این نیز بگذرد؛ خوابیدن باد و فیس انسان در هنگام توجه به غایات؛ جریان روزهای پایانی عمر مرحوم #شهید_مدرس و زمزمه این اشعار:
این کاخ که میبینی گاه از تو و گاه از من جاوید نخواهد ماند خواه از تو و خواه از من
گردون چو نمیگردد بر کام کسی هرگز گیرم که تواند بود مهر از تو و ماه از من
کبکی به هزاری گفت پیوسته بهاری نیست این خنده و افغان چیست گل از تو گیاه از من
با خویش در افتادیم تا ملک ز کف دادیم از جنگ کسان شادیم داد از تو و آه از من
نه تاج کیانی ماند نه افسر ساسانی افسر ز چه نالانی تاج از تو کلاه از من
#افسر_قاجار
خطر #غفلت در #غایت؛ بر طرف شدن #سرور بیجا با زیارت #اهل_قبور؛ نکوهش غفلت هنگام زیارت اهل قبور: أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (۱) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ #التکاثر:۲
«يا هشام لو رأيت مسير الأجل لالهاك عن الأمل.»
أجل پایان و نهایت هر چیز است؛ #مرگ پایان همهٔ پایانها؛ جهل انسان به پایان امور و مسیر أجل که آیا با برکت است یا با هلاکت و ذکر نمونههایی از این مسأله در #زندگی؛ انسان متأمل هرچه سنش بالاتر میرود در مورد امور به دیده تردید و امکان مینگرد؛ وظیفهٔ انسان #عمل کردن مطابق با #عقل است ولی #نتیجه دست انسان نیست؛ جریان فوت یکی از آشنایان؛ فرمایش #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه مبنی بر اینکه وقتی انسان همهچیز را در مسیر کامروایی دید یک مرتبه همهچیز به هم میریزد و تمام میشود؛ انسان موفق کسی است که به وظایف خود عامل است و #توکل به خدای متعال دارد؛ وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ ۖ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا #الإسراء:۱۱؛ پشتوانه بسیار #تجربه و #خرد_جمعی در #ضرب_المثل های جوامع مختلف
تو نپندارى كزين لاف و دروغ
هرگز افتد نان تلبيست به دوغ
#شیخ_بهایی
ترتیزک کاشتیم قاتق نونمون بشه قاتل جونمون شد #ضرب_المثل
وظیفهٔ انسان #سعی و #تلاش کردن است نه دست روی دست گذاشتن: يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ #النازعات:۳۵؛ سعی و تلاش و #فکر و در نظر گرفتن غایت با توجه به اینکه خدای ورای امور است (و الله من وراء القصد) که نتیجه آن نه خوشی بسیار و نه ناخوشی بسیار است و در اینجاست که #خیال_پردازی و #آرزو سازی از انسان دور میشود؛ سوالی از یک پزشک در مورد اینکه ورای این امور دستی دیگر است؛ توصیه یک استاد پزشک به دانشجویان پزشکی: برای بیماران تاریخ مرگ معلوم نکنید، مرگ دست خداست؛ آن که پشت ارادههاست خدای ذوالجلال است
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة و رحمة الله و برکاته
شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۶
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_ششم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
35.23M
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
عوامل پیدایش #موفقیت؛ یکی از عوامل موفقیت در #تربیت_فرزند ایجاد فضای فعالیت برای فرزند و حمایت اوست؛ مطالبی پیرامون حکومت #قاجار و دارالسلطنه #تبریز و مرسوم بودن ارسال #ولیعهد برای ادارهٔ تبریز بدون دخالت شاه؛ اهمیت #تمرین ورزیدن؛ ضرورت مهلت دادن برای آزمون و خطا با رعایت میزان پذیرش در #عرف و #عقل؛ فعالیت #استعمار در #چین پیش از #جنگ_تریاک در زمینگیر کردن مردم؛ معطل ماندن انسان در صورت جست و خیز لازم در هر امری؛ #عاجز در برخی روایات کسی شمرده شده است که #دارایی خودش را نتواند در چرخهٔ تسهیل امور استفاده کند؛ عدم مخالفت #اسلام با #ثروت و مخالفت #اسلام با #تکنیز (گنج کردن) به علت اینکه باید ثروت در چرخه باشد؛ عوامل مختلف مانع ورود انسان به چرخه #اقتصاد مثل #تنبلی و #کسالت و #خیال_پردازی؛ از بدترین عوامل باز ماندن انسان از موفقیت #طمع است؛ بدی طمع علاوه بر گرفتن جست و خیز لازم شخص، از کار انداختن چرخهٔ اقتصادی و فعالیت است؛ بساط #جامعه به چرخه کار و فعالیت است
10:10 نقل پیرامون دعای #حضرت_موسی علیهالسلام برای شفای بیماری خود و خطاب به او مبنی بر مراجعه به #طبیب که من به دست طبیب شفا قرار میدهم، که حکمت آن به چرخه در آمدن چرخ جامعه است؛ تفسیر غلط برخی از معنای #توکل؛ توکل یعنی انسان تمام #تلاش خود را بکند و بداند که خدای متعال برای او به خیر مقدر میکند؛ ضرورت وجود هارمونی بین مجموعهٔ #دین و رعایت ضابطه در تفهیم #مفاهیم_دینی؛ بسیاری از سخنگویان از توکل زندگی ناموفقی دارند و ورود به کار #اقتصادی نداشتهاند؛ نه جزء از ده جزء #عبادت در #کسب_حلال است: اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ #بحارالأنوار ج۱۰۳ص۹؛ اعتنای #شیخ_انصاری به روایات کسب حلال؛ العبادة سبعون جزءاً أفضلها طلب الحلال #المکاسب_المحرمة ج۴ص۳۴۲؛ جایگاه #محمدبن_مسلم کوفی در اصحاب #امام_صادق علیهالسلام و جزء #اصحاب_اجماع بودن وی؛ جریان اشتغال محمد بن مسلم با اینکه متومل بود: حدثني محمد بن مسعود، قال حدثني عبد اللّه بن محمد بن خالد الطيالسي، عن أبيه، قال: كان محمد بن مسلم من اهل الكوفه، يدخل على أبي جعفر عليه السّلام فقال ابو جعفر بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ، و كان محمد بن مسلم رجلا موسرا جليلا. فقال ابو جعفر عليه السّلام: تواضع، قال: فأخذ قوصرة من تمر فوضعها على باب المسجد و جعل يبيع التمر، فجاء قومه فقالوا: فضحتنا! فقال: أمرني مولاي بشيء فلا أبرح حتى أبيع هذه القوصرة، فقالوا: أما اذا أبيت الا هذا فاقعد في الطحانين، ثم سلّموا اليه رحا، فقعد على بابه و جعل يطحن. #إختيار_معرفة_الرجال_المعروف_برجال_الكشي (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) تألیف الشيخ الطوسي ج۱صص۳۸۸-۳۸۹؛ جایگاه کار و فعالیت اقتصادی در #فرهنگ_دینی؛ مذموم بودن برخی از #طلاب مقدسنما در نظر #مرحوم_امام؛ وظیفهٔ #طلبه درس خواندن است؛ فرمایشی از #امام_صادق علیهالسلام پیرامون شخصی که به #زهد معروف بود ولی #شغل نداشت و مردم کمک او میکردند؛ وَ دَخَلَ اَلْأَعْرَابِيُّ إِلَى مَسْجِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَ عَقَلْتَ نَاقَتَكَ قَالَ لاَ قَدْ تَوَكَّلْتُ عَلَى اَللَّهِ فَقَالَ اِعْقِلْهَا وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَللَّهِ #ارشاد_القلوب ص۱۲۱
با توکل زانوی اشتر ببند
#مثنوی_معنوی
توکل یعنی بدان پشت هرچیزی خداست؛ اتکال به معنای آویزان شدن است که در نهایت توکل یعنی پشت به خدا بده و سر کارت هم برو؛ توکل یعنی #باور به اینکه خدا پشت هر فعلی است؛ جور در نیامدن توکل با تنبلی و تنپروری؛ جریان دستور #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم بر درست و محکم انجام دادن کار: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَزَلَ حَتَّی لَحَدَ سَعْدَ بْنَ مُعَاذٍ- وَ سَوَّی اللَّبِنَ عَلَیْهِ وَ جَعَلَ یَقُولُ نَاوِلْنِی حَجَراً نَاوِلْنِی تُرَاباً رَطْباً یَسُدُّ بِهِ مَا بَیْنَ اللَّبِنِ فَلَمَّا أَنْ فَرَغَ وَ حَثَا التُّرَابَ عَلَیْهِ وَ سَوَّی قَبْرَهُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه وآله وسلم إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ سَیَبْلَی وَ یَصِلُ إِلَیْهِ الْبَلَاءُ وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَهُ. #وسائل_الشیعة ج۳ص۲۳۰؛ عدم وجود هیچ روایتی مبنی بر مدح تنبلی و تنپروری؛ #درویش نبودن #حافظ
شذرات المعارف
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
تا جان به تن ببینی مشغول کار او شو
#حافظ
تقدم در #سلام کردن توسط پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم: يبدر من لقيه بالسلام #معانی_الأخبار ص۸۱؛ برخورد سرد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم با جوانان #بیکار؛ رَوَی ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله إِذَا نَظَرَ إِلَی الرَّجُلِ فَأَعْجَبَهُ فَقَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ كَیْفَ ذَاكَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یَعِیشُ بِدِینِهِ #بحارالأنوار ج۱۰۰ص۹؛ روبرو شدن انسان با #سعی خود در #قیامت: یومَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ #النازعات:۳۵؛ بدی طمع به علت جلوگیری از چرخش چرخه جامعه؛ مستحق #زکات و ذکر روایتی در این باب؛ کمک به صاحبان کار در #کشورهای_صنعتی برای جلوگیری از تعطیلی کار؛ طمع عامل جلوگیری از چرخهٔ #تولید است
«يا هشام إياك والطمع»
ای هشام بپرهیز از طمع ورزیدن
«و عليك باليأس مما في أيدي الناس»
و چشمت به دست دیگران نباشد
«و أمت الطمع من المخلوقين»
طمع را بکُش #مخلوق ببر نه از خدا
«فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.»
طمع کلید بدبختی و #ذلت است
عنکبوتان مگس قدید کنند
عارفان در دمی دو عید کنند
#مثنوی_معنوی
برو شیر درنده باش، ای دغل
مینداز خود را چو روباه شل
#سعدی
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_پانزدهم_ماه_رمضان_1403.MP3
زمان:
حجم:
18.7M
شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۲۵
شب میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ شب میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام آیت الله #شیخ_عباس_اخ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قَالَ صلی الله علیه وآله: ابْنَایَ هَذَانِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة
#بحارالأنوار ج۴۳ص۲۹۲
وجود افرادی در #حجاز و #جزیرة_العرب با روحیات #جاهلیت که مترصد بازگرداندن امر به جاهلیت بودند؛ جاهل ندانستن اهل جاهلیت خودشان را برخلاف نظر #اسلام؛ نامیدن #ابوالحکم به #ابوجهل توسط #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم: قالوا: أبو جهل عمرو بن هِشَام بْن المغيرة بْن عَبْد اللَّهِ بْن عُمَر بْن مخزوم. كناه النبي صلى الله عليه وسلم أبا جهل، لأنه كان يكنى قبل ذلك «أبا الحكم» #انساب_الاشراف تألیف #بلاذری ج۱ص۱۲۵؛ دل در گرو جاهلیت داشتن اهل جاهلیت به نحو قهری؛ غیر مترقبه بودن فراگیر شدن اسلام همچون سقوط #مکه نزد اهل جاهلیت؛ با اینکه از حیث #اجتماعی جامعه جاهلی فروپاشی سد ولی تفکرات جاهلی وجود داشت؛ تحقیقات #ویلیام_مونتگمری_وات (۱۹۰۹-۲۰۰۶م)
#William_Montgomery_Watt
و تحلیل زیبای وی در مورد پیشرفت اسلام در مکه؛ شاکلهٔ مکه و لزوم تفسیر صحیح از توحش اهالی مکه در جاهلیت؛ محیط #تجاری شهر مکه از دیدگاه #ویلدورانت پیرامون جزیرة العرب در #تاریخ_تمدن ج۴ص۱۹۹
https://www.ghbook.ir/Book/9132
لغات #فارسی و دیگر ملل مثل #چین استفاده شده در #قرآن کریم و در میان جامعه جزیرة العرب مثل #اباریق جمع ابریق (=آبریز) و #استبرق (=پارچه ابریشمی ضخیم) و #سندس (=پارچه ابریشمی نازک)؛ تن ندادن قشر اشرافی جامعه جاهلی به اسلام برخلاف مردم فرودست و ضعیف که به اسلام گرویدند؛ وجود جریان #اتراف در جامعه جاهلی؛ ایستادگی لیدرهای جاهلی مثل #ابوسفیان که تا لحظات آخر اسلام نیاورده بود؛ جریان اسلام آوردن ابوسفیان در فتح مکه؛ اقدامات ابوسفیان همچون #جنگ_احزاب بر ضد اسلام؛ رفاقت ابوسفیان و #عباس (عموی پیامبر صلوات الله علیه وآله) و نقل جریان حمله #عمربن_خطاب به ابوسفیان #المغازی تألیف #واقدی ج۲صص۸۱۷-۸۱۸؛ دلخوشی اهل جاهلیت به اینکه پس از مرگ رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم او دیگر کسی را ندارد و اسلام از بین میرود؛ عرف #عرب در اینکه کسیکه میمیرد اولادش جای او را میگیرند؛ جریان هدیه دادن طاق شال به #مداح در #هیئت توسط #ناصرالدین_شاه؛ کالای گرانقیمت بودن پارچه در سابق و عدم قدرت خرید مردم در این جهت؛ عرف عرب در جانشینی #فرزندخوانده به جای شخص در غیاب نداشتن اولاد ذکور؛ فرزندخوانده بودن #بنی_امیه برای #جناب_قصی علیهالسلام (جد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم)؛ فرمایش رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم مبنی بر خواندن #امام_حسن و #امام_حسین علیهماالسلام و پوشش دادن این فرمایش هم حقیقت فرزند بهعنوان نوه حضرت در فرهنگ اسلام و هم فرزندخوانده در نزد عرف عرب در فرهنگ جاهلیت؛ ابْنَایَ هَذَانِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة #بحارالأنوار ج۴۳ص۲۹۲؛ نفوذ کلام حضرت و مقابله با آن در تاریخ در کشتن افرادی که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرزندان پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم بدانند؛ حضرت با این فرمایش میفرمایند: #سنت و #آداب و روش من وسیله به این دو فرزندم جلو میرود؛ برادر خواندن #امیرالمؤمنین توسط پیامبر اکرم صلیالله علیهما وآلهما که این سبب جانشین بودن حضرت برای رسول الله در عرف عرب است؛ استفاده در همه زیارات از عبارت: السلام علیک یابن رسول الله برای ائمه اطهار علیهمالسلام؛ نامگذاری امام حسن مجتبی علیهالسلام توسط رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) إِنِّي سَمَّيْتُ ابْنَيَّ هَذَيْنِ بِاسْمِ ابْنَيْ هَارُونَ شبّرا وَ شبِيراً #علل_الشرایع ج۱ص۱۳۸؛ #ولیمه دادن رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم مردم برای تولد امام حسن مجتبی علیهالسلام
شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۲۵
شب میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هفتم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
25.64M
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
#طمع همانند چشمداشت است؛ چشمداشت به حق که از مقولهٔ طمع منفی نیست و چشمداشت بیجهت همان طمع منفی است؛
«اختلاق المروات»
عوارض طمع همچون دوری از #مروت و #جوانمردی و مردانگی؛ رسم جوانمردی #عرب پیش از #اسلام و انجام آن برای #منیت نفسانی؛ اوصاف خطبه طولانی #قاصعه حضرت #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در میان #شیعه و #سنی و شروح متعدد بر آن همچون شرح #ابن_ابی_الحدید؛ وجه تسمیه خطبه (قاصعه) و واقعهٔ آن در #بصره؛ تحذیر حضرت از سرگذشت #بنی_اسرائیل و #تفرقه بین ایشان: اِعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَ بَنی إِسْحَاقَ وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ. فَمَا أَشَدَّ اعْتِدَالَ الْاَحْوَالِ، وَ أَقْرَبَ اشْتِبَاهَ الْاَمْثَالِ! تَأَمَّلُوا أَمْرَهُمْ فِی حَالِ تَشَتُّتِهِمْ وَ تَفَرُّقِهِمْ، لَیالِی كَانَتِ الْاَكَاسِرَةُ وَ الْقَیاصِرَةُ أَرْبَاباً لَهُمْ، یحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الْافَاقِ، وَ بَحْرِ الْعِرَاقِ، وَ خُضْرَةِ الدُّنْيا، إِلَی مَنابِتِ الشِّیحِ، وَ مَهَافِی الرِّیحِ، وَ نَكَدِ الْمَعَاشِ، فَتَرَكُوهُمْ عَالَةً مَسَاكِینَ إِخْوَانَ دَبَر وَ وَبَر، أَذَلَّ الْاُمَمِ دَاراً، وَ أَجْدَبَهُمْ قَرَاراً، لایأْوُونَ إِلَی جَنَاحِ دَعْوَة یعْتَصِمُونَ بِها، وَ لاإِلَی ظِلِّ أُلْفَة یعْتَمِدُونَ عَلَی عِزِّهَا. فَالْاَحْوَالُ مُضْطَرِبَةٌ، وَ الْاَیدِی مُخْتَلِفَةٌ، وَ الْكَثْرَةُ مُتَفَرِّقَةٌ; فِی بِلاَءِ أَزْل، وَ أَطْبَاقِ جَهْل! مِنْ بَنَات مَوْؤُودَة، وَ أَصْنَام مَعْبُودَة، وَ أَرْحَام مَقْطُوعَة، وَ غَارَات مَشْنُونَة. #نهج_البلاغة خطبه #قاصعه؛ نصایح امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در مورد عواقب شوم #تعصب ورزیدن (= اعصاب خرابی)؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. #نهج_البلاغة خطبه #قاصعه؛ نمونههایی از مروات در عرب؛ #سنت سه روز پذیرایی در عرب از قدیم الأیام و ادامه آن تا زمان فعلی در زیارت #اربعین؛ زنده به گور کردن #دختر های خود توسط #عمربن_خطاب در زمان #جاهلیت: حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً .
#المعجم_الکبیر تألیف #الطبرانی ج ۱۸ص۳۳۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ
فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً .
والموؤودةُ البنتُ المقتولةِ عندما تَوَلَّدَ ، كان أهلُ الجاهليةِ يفعلونَ ذلك مخافةَ العارِ والفقرِ. #المجموع تألیف #النووی_الشافعی ج۱۹ص۱۸۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً. وَذَلِكَ أَنَّ الْعَرَبَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَتْ تَحْفِرُ تَحْتَ الْحَامِلِ إِذَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ حُفَيْرَةً يَسْقُطُ فِيهَا وَلَدُهَا إِذَا وَضَعَتْهُ ، فَإِنْ كَانَ ذَكَرًا أَخْرَجُوهُ مِنْهَا ، وَإِنْ كَانَ أُنْثَي تُرِكَتْ فِي حُفْرَتِهَا ، وَطُمَّ التُّرَابُ عَلَيْهَا حَتَّي تَمُوتَ ، وَهَذَا قَتْلُ عَمْدٍ ، وَقَدْ أُوجِبَتْ فِيهِ الْكَفَّارَةُ #الحاوی_الکبیر تألیف #الماوردی_البصری ج۱۳ص۶۷؛ وقد جاءَ عن
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
عمرَ قولُه : أمرانِ في الجاهليةِ . أحدُهما : يُبْكِيْنِي والآخرُ يُضْحِكُنِي. أما الذي يبكيني : فقد ذَهبتُ بابنةٍ لي لِوَأْدِها ، فكنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْيَتِي وهي لا تدري ماذا أريدُ لها ، فإذا تَذَكّرتُ ذلك بَكَيْتُ . والأخري : كنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسي يَحْرُسُنِي لَيلاً، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًي أكلتُه ، فإذا تَذَكرت ذلك ضَحِكْتُ من نَفْسِي #البیان تألیف #الجکنی_الشنقیطی ج۸ص۴۳۹؛ بازگو شدن جریانی شخصی از عرب جاهلی که مانع زنده به گور کردن بسیاری از دختران شد نزد #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ دستور اسلام مینی بر اینکه کار را برای سربلندی خودت هم نکن بلکه فقط برای خدای متعال انجام بده؛ بدی کارهای نیکوی عرب جاهلی بودن #نفسانیت در کارشان بوده است؛ میزان در #جاهلیت انجام کار بر اساس نفسانیت است
از بین رفتن مروت در انسان به سبب طمع؛ سیگار آدم را گدا کرده و طبع را پست میکند
«و اختلاق المروات»
رابطه انتظار داشتن از دیگران بر اثر طمع و #خیال_پردازی
«و تدنيس العرض»
سبک شدن انسان به سبب طمع و نمونههایی از آن؛ جریان شخص #فقیر عزتمند و موقر و سنگینی که اهل ریاضات شرعی بود؛ #عزت_نفس و رسیدن به حقایق؛ دوری از عزت نفس و پیدا شدن #صورت_برزخی بد همچون صورت برزخی کفتار و روباه و موش
«و تدنيس العرض»
ریختن #آبرو بر اثر طمع؛ نقلهایی پیرامون بودن #وقار در برخی از اهالی #انگلیس؛ اثر #تربیت_دینی؛ واقعه تلخ سقوط #اصفهان و #صفویه در #فتنه_افغان؛ نجات پیدا کردن #حزین_لاهیجی از فتنه افغان و مهاجرت به #هندوستان؛ #تذکره حزین لاهیجی در توصیف وقایع تلخ سقوط اصفهان و نقل این که: در قحطی اصفهان گزارش یک دزدی نشنیدم؛ کذبیات #صادق_هدایت در مورد قحطی اصفهان؛ چیزی که انسان را نگه میدارد #باور_دینی است
ای بسته دل اندر خوان طمع
وی خسته تن از پیکان طمع
ای مرغ دلت پیوسته کباب
از نائرۀ سوزان طمع
فریاد که آب رخت را ریخت
بر خاک مذلت، نان طمع
یا گوش بهر بد و نیک بده
یا آنکه بکش دندان طمع
دیوان #کمپانی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هشتم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
34.38M
شب هشتم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110