eitaa logo
شذرات المعارف
1.2هزار دنبال‌کننده
6 عکس
41 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام لو رأيت مسير الأجل لالهاك عن الأمل.» ص۳۹۹ از عوامل موثر در رفتاری (= در زیاد خوش نبودن و زیاد ناخوش نبودن و در زیاد در تعب و زیاد در آسایش خود را ندیدن) توجه کردن به غایات و نهایات و پایان امور است؛ جریان درخواست از دیگران جمله‌ای برای حکّ بر سنگ قیمتی نگین انگشتری: هذا أیضاً قد ینقضی (این نیز بگذرد؛ خوابیدن باد و فیس انسان در هنگام توجه به غایات؛ جریان روزهای پایانی عمر مرحوم و زمزمه این اشعار: این کاخ که می‌بینی گاه از تو و گاه از من جاوید نخواهد ماند خواه از تو و خواه از من گردون چو نمی‌گردد بر کام کسی هرگز گیرم که تواند بود مهر از تو و ماه از من کبکی به هزاری گفت پیوسته بهاری نیست این خنده و افغان چیست گل از تو گیاه از من با خویش در افتادیم تا ملک ز کف دادیم از جنگ کسان شادیم داد از تو و آه از من نه تاج کیانی ماند نه افسر ساسانی افسر ز چه نالانی تاج از تو کلاه از من خطر در ؛ بر طرف شدن بی‌جا با زیارت ؛ نکوهش غفلت هنگام زیارت اهل قبور: أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (۱) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ :۲ «يا هشام لو رأيت مسير الأجل لالهاك عن الأمل.» أجل پایان و نهایت هر چیز است؛ پایان همهٔ پایان‌ها؛ جهل انسان به پایان امور و مسیر أجل که آیا با برکت است یا با هلاکت و ذکر نمونه‌هایی از این مسأله در ؛ انسان متأمل هرچه سنش بالاتر می‌رود در مورد امور به دیده تردید و امکان می‌نگرد؛ وظیفهٔ انسان کردن مطابق با است ولی دست انسان نیست؛ جریان فوت یکی از آشنایان؛ فرمایش صلوات الله علیه مبنی بر اینکه وقتی انسان همه‌چیز را در مسیر کامروایی دید یک مرتبه همه‌چیز به هم می‌ریزد و تمام می‌شود؛ انسان موفق کسی است که به وظایف خود عامل است و به خدای متعال دارد؛ وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ ۖ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا :۱۱؛ پشتوانه بسیار و در های جوامع مختلف تو نپندارى كزين لاف و دروغ هرگز افتد نان تلبيست به دوغ‏ ترتیزک کاشتیم قاتق نونمون بشه قاتل جونمون شد وظیفهٔ انسان و کردن است نه دست روی دست گذاشتن: يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ :۳۵؛ سعی و تلاش و و در نظر گرفتن غایت با توجه به اینکه خدای ورای امور است (و الله من وراء القصد) که نتیجه آن نه خوشی بسیار و نه ناخوشی بسیار است و در اینجاست که و سازی از انسان دور می‌شود؛ سوالی از یک پزشک در مورد اینکه ورای این امور دستی دیگر است؛ توصیه یک استاد پزشک به دانشجویان پزشکی: برای بیماران تاریخ مرگ معلوم نکنید، مرگ دست خداست؛ آن که پشت اراده‌هاست خدای ذوالجلال است صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة و رحمة الله و برکاته شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.» ص۳۹۹ عوامل پیدایش ؛ یکی از عوامل موفقیت در ایجاد فضای فعالیت برای فرزند و حمایت اوست؛ مطالبی پیرامون حکومت و دارالسلطنه و مرسوم بودن ارسال برای ادارهٔ تبریز بدون دخالت شاه؛ اهمیت ورزیدن؛ ضرورت مهلت دادن برای آزمون و خطا با رعایت میزان پذیرش در و ؛ فعالیت در پیش از در زمین‌گیر کردن مردم؛ معطل ماندن انسان در صورت جست و خیز لازم در هر امری؛ در برخی روایات کسی شمرده شده است که خودش را نتواند در چرخهٔ تسهیل امور استفاده کند؛ عدم مخالفت با و مخالفت با (گنج کردن) به علت اینکه باید ثروت در چرخه باشد؛ عوامل مختلف مانع ورود انسان به چرخه مثل و و ؛ از بدترین عوامل باز ماندن انسان از موفقیت است؛ بدی طمع علاوه بر گرفتن جست و خیز لازم شخص، از کار انداختن چرخهٔ اقتصادی و فعالیت است؛ بساط به چرخه کار و فعالیت است 10:10 نقل پیرامون دعای علیه‌السلام برای شفای بیماری خود و خطاب به او مبنی بر مراجعه به که من به دست طبیب شفا قرار می‌دهم، که حکمت آن به چرخه در آمدن چرخ جامعه است؛ تفسیر غلط برخی از معنای ؛ توکل یعنی انسان تمام خود را بکند و بداند که خدای متعال برای او به خیر مقدر می‌کند؛ ضرورت وجود هارمونی بین مجموعهٔ و رعایت ضابطه در تفهیم ؛ بسیاری از سخنگویان از توکل زندگی ناموفقی دارند و ورود به کار نداشته‌اند؛ نه جزء از ده جزء در است: اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ ج۱۰۳ص۹؛ اعتنای به روایات کسب حلال؛ العبادة سبعون جزءاً أفضلها طلب الحلال ج۴ص۳۴۲؛ جایگاه کوفی در اصحاب علیه‌السلام و جزء بودن وی؛ جریان اشتغال محمد بن مسلم با اینکه متومل بود: حدثني محمد بن مسعود، قال حدثني عبد اللّه بن محمد بن خالد الطيالسي، عن أبيه، قال: كان محمد بن مسلم من اهل الكوفه، يدخل على أبي جعفر عليه السّلام فقال ابو جعفر بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ‌، و كان محمد بن مسلم رجلا موسرا جليلا. فقال ابو جعفر عليه السّلام: تواضع، قال: فأخذ قوصرة من تمر فوضعها على باب المسجد و جعل يبيع التمر، فجاء قومه فقالوا: فضحتنا! فقال: أمرني مولاي بشي‌ء فلا أبرح حتى أبيع هذه القوصرة، فقالوا: أما اذا أبيت الا هذا فاقعد في الطحانين، ثم سلّموا اليه رحا، فقعد على بابه و جعل يطحن. (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) تألیف الشيخ الطوسي ج۱صص۳۸۸-۳۸۹؛ جایگاه کار و فعالیت اقتصادی در ؛ مذموم بودن برخی از مقدس‌نما در نظر ؛ وظیفهٔ درس خواندن است؛ فرمایشی از علیه‌السلام پیرامون شخصی که به معروف بود ولی نداشت و مردم کمک او می‌کردند؛ وَ دَخَلَ اَلْأَعْرَابِيُّ إِلَى مَسْجِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَ عَقَلْتَ نَاقَتَكَ قَالَ لاَ قَدْ تَوَكَّلْتُ عَلَى اَللَّهِ فَقَالَ اِعْقِلْهَا وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَللَّهِ ص۱۲۱ با توکل زانوی اشتر ببند توکل یعنی بدان پشت هرچیزی خداست؛ اتکال به معنای آویزان شدن است که در نهایت توکل یعنی پشت به خدا بده و سر کارت هم برو؛ توکل یعنی به اینکه خدا پشت هر فعلی است؛ جور در نیامدن توکل با تنبلی و تن‌پروری؛ جریان دستور اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم بر درست و محکم انجام دادن کار: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَزَلَ حَتَّی لَحَدَ سَعْدَ بْنَ مُعَاذٍ- وَ سَوَّی اللَّبِنَ عَلَیْهِ وَ جَعَلَ یَقُولُ نَاوِلْنِی حَجَراً نَاوِلْنِی تُرَاباً رَطْباً یَسُدُّ بِهِ مَا بَیْنَ اللَّبِنِ فَلَمَّا أَنْ فَرَغَ وَ حَثَا التُّرَابَ عَلَیْهِ وَ سَوَّی قَبْرَهُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه وآله وسلم إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ سَیَبْلَی وَ یَصِلُ إِلَیْهِ الْبَلَاءُ وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَهُ. ج۳ص۲۳۰؛ عدم وجود هیچ روایتی مبنی بر مدح تنبلی و تن‌پروری؛ نبودن
شذرات المعارف
شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
تا جان به تن ببینی مشغول کار او شو تقدم در کردن توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم: يبدر من لقيه بالسلام ص۸۱؛ برخورد سرد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم با جوانان ؛ رَوَی ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله إِذَا نَظَرَ إِلَی الرَّجُلِ فَأَعْجَبَهُ فَقَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ كَیْفَ ذَاكَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یَعِیشُ بِدِینِهِ ج۱۰۰ص۹؛ روبرو شدن انسان با خود در : یومَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ :۳۵؛ بدی طمع به علت جلوگیری از چرخش چرخه جامعه؛ مستحق و ذکر روایتی در این باب؛ کمک به صاحبان کار در برای جلوگیری از تعطیلی کار؛ طمع عامل جلوگیری از چرخهٔ است «يا هشام إياك والطمع» ای هشام بپرهیز از طمع ورزیدن «و عليك باليأس مما في أيدي الناس» و چشمت به دست دیگران نباشد «و أمت الطمع من المخلوقين» طمع را بکُش ببر نه از خدا «فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.» طمع کلید بدبختی و است عنکبوتان مگس قدید کنند عارفان در دمی دو عید کنند برو شیر درنده باش، ای دغل مینداز خود را چو روباه شل السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین شب ششم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۷ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_پانزدهم_ماه_رمضان_1403.MP3
زمان: حجم: 18.7M
شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخ
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قَالَ صلی الله علیه وآله: ابْنَایَ هَذَانِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة ج۴۳ص۲۹۲ وجود افرادی در و با روحیات که مترصد بازگرداندن امر به جاهلیت بودند؛ جاهل ندانستن اهل جاهلیت خودشان را برخلاف نظر ؛ نامیدن به توسط اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم: قالوا: أبو جهل عمرو بن هِشَام بْن المغيرة بْن عَبْد اللَّهِ بْن عُمَر بْن مخزوم. كناه النبي صلى الله عليه وسلم أبا جهل، لأنه كان يكنى قبل ذلك «أبا الحكم» تألیف ج۱ص۱۲۵؛ دل در گرو جاهلیت داشتن اهل جاهلیت به نحو قهری؛ غیر مترقبه بودن فراگیر شدن اسلام همچون سقوط نزد اهل جاهلیت؛ با اینکه از حیث جامعه جاهلی فروپاشی سد ولی تفکرات جاهلی وجود داشت؛ تحقیقات  (۱۹۰۹-۲۰۰۶م) و تحلیل زیبای وی در مورد پیشرفت اسلام در مکه؛ شاکلهٔ مکه و لزوم تفسیر صحیح از توحش اهالی مکه در جاهلیت؛ محیط شهر مکه از دیدگاه پیرامون جزیرة العرب‌ در ج۴ص۱۹۹ https://www.ghbook.ir/Book/9132 لغات و دیگر ملل مثل استفاده شده در کریم و در میان جامعه جزیرة العرب مثل جمع‌ ابریق (=آب‌ریز) و (=پارچه ابریشمی ضخیم) و (=پارچه ابریشمی نازک)؛ تن ندادن قشر اشرافی جامعه جاهلی به اسلام برخلاف مردم فرودست و ضعیف که به اسلام گرویدند؛ وجود جریان در جامعه جاهلی؛ ایستادگی لیدرهای جاهلی مثل که تا لحظات آخر اسلام نیاورده بود؛ جریان اسلام آوردن ابوسفیان در فتح مکه؛ اقدامات ابوسفیان همچون بر ضد اسلام؛ رفاقت ابوسفیان و (عموی پیامبر صلوات الله علیه وآله) و نقل جریان حمله به ابوسفیان تألیف ج۲صص۸۱۷-۸۱۸؛ دلخوشی اهل جاهلیت به اینکه پس از مرگ رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم او دیگر کسی را ندارد و اسلام از بین می‌رود؛ عرف در اینکه کسی‌که می‌میرد اولادش جای او را می‌گیرند؛ جریان هدیه دادن طاق شال به در توسط ؛ کالای گران‌قیمت بودن پارچه در سابق و عدم قدرت خرید مردم در این جهت؛ عرف عرب در جانشینی به جای شخص در غیاب نداشتن اولاد ذکور؛ فرزندخوانده بودن برای علیه‌السلام (جد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم)؛ فرمایش رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم مبنی بر خواندن و علیهماالسلام و پوشش دادن این فرمایش هم حقیقت فرزند به‌عنوان نوه حضرت در فرهنگ اسلام و هم فرزندخوانده در نزد عرف عرب در فرهنگ جاهلیت؛ ابْنَایَ هَذَانِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة ج۴۳ص۲۹۲؛ نفوذ کلام حضرت و مقابله با آن در تاریخ در کشتن افرادی که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرزندان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم بدانند؛ حضرت با این فرمایش می‌فرمایند: و و روش من وسیله به این دو فرزندم جلو می‌رود؛ برادر خواندن توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیهما وآلهما که این سبب جانشین بودن حضرت برای رسول الله در عرف عرب است؛ استفاده در همه زیارات از عبارت: السلام علیک یابن رسول الله برای ائمه اطهار علیهم‌السلام؛ نام‌گذاری امام حسن مجتبی علیه‌السلام توسط رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) إِنِّي سَمَّيْتُ ابْنَيَّ هَذَيْنِ بِاسْمِ ابْنَيْ هَارُونَ شبّرا وَ شبِيراً ج۱ص۱۳۸؛ دادن رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم مردم برای تولد امام حسن مجتبی علیه‌السلام شب پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵ شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.» ص۳۹۹ همانند چشم‌داشت است؛ چشم‌داشت به حق که از مقولهٔ طمع منفی نیست و چشم‌داشت بی‌جهت همان طمع منفی است؛ «اختلاق المروات» عوارض طمع همچون دوری از و و مردانگی؛ رسم جوانمردی پیش از و انجام آن برای نفسانی؛ اوصاف خطبه طولانی حضرت صلوات الله علیه در میان و و شروح متعدد بر آن همچون شرح ؛ وجه تسمیه خطبه (قاصعه) و واقعهٔ آن در ؛ تحذیر حضرت از سرگذشت و بین ایشان: اِعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَ بَنی إِسْحَاقَ وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ. فَمَا أَشَدَّ اعْتِدَالَ الْاَحْوَالِ، وَ أَقْرَبَ اشْتِبَاهَ الْاَمْثَالِ! تَأَمَّلُوا أَمْرَهُمْ فِی حَالِ تَشَتُّتِهِمْ وَ تَفَرُّقِهِمْ، لَیالِی كَانَتِ الْاَكَاسِرَةُ وَ الْقَیاصِرَةُ أَرْبَاباً لَهُمْ، یحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الْافَاقِ، وَ بَحْرِ الْعِرَاقِ، وَ خُضْرَةِ الدُّنْيا، إِلَی مَنابِتِ الشِّیحِ، وَ مَهَافِی الرِّیحِ، وَ نَكَدِ الْمَعَاشِ، فَتَرَكُوهُمْ عَالَةً مَسَاكِینَ إِخْوَانَ دَبَر وَ وَبَر، أَذَلَّ الْاُمَمِ دَاراً، وَ أَجْدَبَهُمْ قَرَاراً، لایأْوُونَ إِلَی جَنَاحِ دَعْوَة یعْتَصِمُونَ بِها، وَ لاإِلَی ظِلِّ أُلْفَة یعْتَمِدُونَ عَلَی عِزِّهَا. فَالْاَحْوَالُ مُضْطَرِبَةٌ، وَ الْاَیدِی مُخْتَلِفَةٌ، وَ الْكَثْرَةُ مُتَفَرِّقَةٌ; فِی بِلاَءِ أَزْل، وَ أَطْبَاقِ جَهْل! مِنْ بَنَات مَوْؤُودَة، وَ أَصْنَام مَعْبُودَة، وَ أَرْحَام مَقْطُوعَة، وَ غَارَات مَشْنُونَة. خطبه ؛ نصایح امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در مورد عواقب شوم ورزیدن (= اعصاب خرابی)؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. خطبه ؛ نمونه‌هایی از مروات در عرب؛ سه روز پذیرایی در عرب از قدیم الأیام و ادامه آن تا زمان فعلی در زیارت ؛ زنده به گور کردن های خود توسط در زمان : حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً . تألیف ج ۱۸ص۳۳۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً . والموؤودةُ البنتُ المقتولةِ عندما تَوَلَّدَ ، كان أهلُ الجاهليةِ يفعلونَ ذلك مخافةَ العارِ والفقرِ. تألیف ج۱۹ص۱۸۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً. وَذَلِكَ أَنَّ الْعَرَبَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَتْ تَحْفِرُ تَحْتَ الْحَامِلِ إِذَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ حُفَيْرَةً يَسْقُطُ فِيهَا وَلَدُهَا إِذَا وَضَعَتْهُ ، فَإِنْ كَانَ ذَكَرًا أَخْرَجُوهُ مِنْهَا ، وَإِنْ كَانَ أُنْثَي تُرِكَتْ فِي حُفْرَتِهَا ، وَطُمَّ التُّرَابُ عَلَيْهَا حَتَّي تَمُوتَ ، وَهَذَا قَتْلُ عَمْدٍ ، وَقَدْ أُوجِبَتْ فِيهِ الْكَفَّارَةُ تألیف ج۱۳ص۶۷؛ وقد جاءَ عن
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
عمرَ قولُه : أمرانِ في الجاهليةِ . أحدُهما : يُبْكِيْنِي والآخرُ يُضْحِكُنِي. أما الذي يبكيني : فقد ذَهبتُ بابنةٍ لي لِوَأْدِها ، فكنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْيَتِي وهي لا تدري ماذا أريدُ لها ، فإذا تَذَكّرتُ ذلك بَكَيْتُ . والأخري : كنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسي يَحْرُسُنِي لَيلاً، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًي أكلتُه ، فإذا تَذَكرت ذلك ضَحِكْتُ من نَفْسِي تألیف ج۸ص۴۳۹؛ بازگو شدن جریانی شخصی از عرب جاهلی که مانع زنده به گور کردن بسیاری از دختران شد نزد اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ دستور اسلام مینی بر اینکه کار را برای سربلندی خودت هم نکن بلکه فقط برای خدای متعال انجام بده؛ بدی کارهای نیکوی عرب جاهلی بودن در کارشان بوده است؛ میزان در انجام کار بر اساس نفسانیت است از بین رفتن مروت در انسان به سبب طمع؛ سیگار آدم را گدا کرده و طبع را پست می‌کند «و اختلاق المروات» رابطه انتظار داشتن از دیگران بر اثر طمع و «و تدنيس العرض» سبک شدن انسان به سبب طمع و نمونه‌هایی از آن؛ جریان شخص عزتمند و موقر و سنگینی که اهل ریاضات شرعی بود؛ و رسیدن به حقایق؛ دوری از عزت نفس و پیدا شدن بد همچون صورت برزخی کفتار و روباه و موش «و تدنيس العرض» ریختن بر اثر طمع؛ نقل‌هایی پیرامون بودن در برخی از اهالی ؛ اثر ؛ واقعه تلخ سقوط و در ؛ نجات پیدا کردن از فتنه افغان و مهاجرت به ؛ حزین لاهیجی در توصیف وقایع تلخ سقوط اصفهان و نقل این که: در قحطی اصفهان گزارش یک دزدی نشنیدم؛ کذبیات در مورد قحطی اصفهان؛ چیزی که انسان را نگه می‌دارد است ای بسته دل اندر خوان طمع وی خسته تن از پیکان طمع ای مرغ دلت پیوسته کباب از نائرۀ سوزان طمع فریاد که آب رخت را ریخت بر خاک مذلت، نان طمع یا گوش بهر بد و نیک بده یا آنکه بکش دندان طمع دیوان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله https://eitaa.com/akavan110