eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.4هزار دنبال‌کننده
425 عکس
434 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢غیرت اقتصادی و جهاد علمی و صنعتی در کلامی از آیت‌الله شاه‌آبادی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دشمن‌شناسی و بصیرت اقتصادی و سیاسی و علمی از ویژ‌گی‌های بارز آیت‌الله (ره)، استاد عرفان امام خمینی(ره)، بود. و یکی از دلایل عشق و علاقه وافر و بی‌نظیر را به او باید در همین بصیرت و روشن‌بینی بی‌نظیر آن مرد الهی جستجو کرد. آیت‌الله شاه‌آبادی حدود یکصد سال پیش، در کتاب بسیار ارزشمند شذرات المعارف، درباره ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی برخی از غربزده‌های وطنی و مردم عادی، در مسائل اقتصادی و سیاسی و صنعتی می‌گوید: «بعضى از غفله و جهله را مشاهده مى‌‏نماييم كه تشكر مى‏‌كنند و از اينكه صنايع دشمن آنها را اداره نموده مى‏‌گويند: «خداوند عالم آنها را خر و حمال ما قرار داده»؛ ولى اگر به نظر منصفانه متوجه شوند مى‌‏فهمند حمال كسى است كه پنبه را يك‌مَن، شش قِران به دشمن مى‌‏فروشد و يك‌مَن، ششصد تومان بلكه متجاوز، از او مى‏‌خرد. حال مشاهده كن و ببين خر كيست؟ و آيا اين نعمت است كه آن را تشكر كنى؟ يا آنكه از جهت عدم اعمال قوه عاقله و عامله، خود را مورد انتقام خداوند كريم نموده‏‌ا‌يم و بايد استغفار نموده و عرض كنيم: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرين‏» (اعراف، ۲۳) و تغيير دهيم بى‌‏حسى را به حس و بى‌‏غيرتى را به غيرت و آيه شريفه‏ «جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و آيه شريفه‏ «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» را به‏ موقع اجرا گذارده و كفار را در امتعه آنها كشته و به ترك مخالطه و مراوده بر آنها خشم نماييم و حس حاجت را منظِم عالَم خود گردانيده و در اين مقام برآييم كه امتعه مسلمين را مغتنم و حوائج را به خود آنها و در خود آنها اداره نماييم.» تولی و تبری فرهنگی و عزت‌ و غیرت اقتصادی و ترویج روحیه علمی و فناوری را در این جملات به خوبی می‌توان مشاهده کرد. می‌فرماید اینکه مواد خام را به ثمن بَخس به بیگانگان بدهیم، و کالاهای فرآوری‌ شده را به قیمتی هنگفت و گران از آنان خریداری کنیم، اوج جهالت و حماقت است. بنابراین، نه تنها جای رضایتمندی و خشنودی و شکرگزاری نیست؛ که جای توبه و انابه و استغفار از درگاه الهی است. باید از این بی‌حسی و بی‌غیرتی به درگاه الهی توبه کرد و جبران آن نیز به جهاد همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و علمی و فناوری و صنعتی است. ♦️شوربختانه بعد از گذشت یکصدسال از آن نهیب الهی و بعد از آنکه شاگرد برومند آن عارف بزرگ، بزرگ‌ترین انقلاب قرن را با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» هدایت و مدیریت کرد، هنوز هم چنان حسی نه فقط در میان بخشی از مردم، که در میان تعداد نه چندان کمی از مدیران و مسؤولان کشور هم مشاهده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی۱۰.mp3
زمان: حجم: 8.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دهم: چیستی علوم انسانی: بخش سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢معجزه حضور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ انقلاب است. روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بی‌نظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمان‌شناسی بی‌نظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردم‌سالاری» را برچیدند و نقشه‌های بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند. فتنه‌ای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاق‌های فکر غربی با محوریت تئوریسین‌های براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده‌ و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته‌اند! برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنه‌های اجتماعی، و نقش بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزت‌بخش انقلاب اسلامی، توصیه می‌کنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید. ♦️نکته مهم: دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنه‌گری علیه جمهوری اسلامی برنمی‌دارند و همانگونه که قرآن می‌فرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزش‌های دینی را به دست گرفته باشد، فتنه‌گری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است: وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند. به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنه‌گران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه‌، بعدها، در رده‌های بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنه‌ها و فتنه‌گران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده و فتنه‌گران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گام‌های خود لگدمال خواهد کرد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دوری از قلاب بی‌ادبان! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین شگردهای افراد بی‌ادب این است که با تندخویی، درشت‌گویی و توهین، تلاش می‌کنند، شما را به سرزمین تاریک روح خودشان وارد کنند! همین که وارد وادی آنان شوید، شکست شما قطعی خواهد بود؛ زیرا آنان عمری در تاریکی زندگی کرده‌ و با زندگی در ظلمت خو گرفته‌‌اند و در زمین‌گیر کردن افراد در ظلمتکده جان‌شان بسیار تخصص دارند! عملکرد این افراد همچون قلاب ماهی‌گیری است. کافی است به طعمه آنها نوک بزنید؛ آنگاه حتی اگر رهایی از چنگ آنها ممکن باشد، همراه با دردها و رنج‌ها و آسیب‌های فراوان خواهد بود. پس هرگز به افراد تندخو و بی‌ادب نزدیک نشوید: «مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ؛ کسی که با بی‌ادبان و بدکاران مصاحبت داشته باشد، سالم نمی‌ماند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی۱۱.mp3
زمان: حجم: 30.69M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه یازدهم: چیستی علوم انسانی: بخش سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
این آقا جیمی کارتر، یکی از رؤسای جمهوری آمریکا، بود. دیروز به درک واصل شد. او نخستین رئیس جمهوری بود که می‌خواست جمهوری اسلامی را نابود کند و بلکه «ایران را از نقشه جهان محو کند»؛ نه تنها «می‌خواست»، بلکه برای این کار اقدام عملی هم کرد. در همان ابتدای انقلاب با زبده‌ترین کماندوهای خود و با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خود و با پیچیده‌ترین برنامه‌ریزی‌های متخصصان نظامی خود، با عملیات پنجه عقاب رسماً علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی کرد. اما به امر الهی و با عنایت صاحب الزمان(عج) ریگ‌های بیابان طبس، نه تنها پنجه‌های عقاب او را شکستند که بال و پرهای آن را نیز برای همیشه تاریخ از بیخ و بن برچیدند. او در حالی به درک واصل شد، که با چشمان کم‌سوی خود دید که جمهوری اسلامی به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های علمی، نظامی و سیاسی دنیا تبدیل شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی۱۲.mp3
زمان: حجم: 22.47M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دوازدهم: دلالت‌های روش‌شناختی موضوع علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نماز مؤثر 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رهبر فرزانه انقلاب در پیامی که در تاریخ ۵ دی برای سی‌ و یکمین اجلاس سراسری نماز صادر کردند، دو توصیه بسیار مهم درباره نماز را متذکر شدند. دو توصیه‌ای که توجه به آنها و عمل به آنها می‌تواند نمازی مؤثر را شکل دهد. نمازی که هم جان و دل را طراوت بخشد و هم اعمال فردی و اجتماعی نمازگزار را رنگ و بوی الهی دهد: یک. «اقامه‌ی نماز در اوّل وقت» دو. «سعی در حفظ توجّه و حضور قلب؛ نمازگزار بداند با مخاطبی سخن می‌گوید که مالک همه‌ی عالم وجود و ملِک روز رستاخیز است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی۱۳.mp3
زمان: حجم: 24.76M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه سیزدهم: دلالت‌های غایت‌شناختی موضوع علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
27.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔸نقش در علوم انسانی اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
23.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خصوصیات منحصر به فرد علامه مصباح در بیان رهبر فرزانه انقلاب: ✔️علم فراوان؛ ✔️فکر خوب و نوآور؛ ✔️بیان رسا و واضح؛ ✔️انگیزه تمام‌نشدنی و بی‌نظیر؛ ✔️خلقیات و رفتارهای شایسته و برجسته؛ ✔️سلوک و معرفت و توجه معنوی؛ 🔻به همین دلیل است است که «بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻آیت‌الله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پاره‌ای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستی‌های بی‌شمار می‌دانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. علامه مصباح به مناسبت‌های مختلف در اطراف نقص‌ها و ضعف‌های علوم انسانی موجود سخن می‌گفت: ✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود می‌دانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیده‌ها و کنش‌های انسانی ناکارآمد می‌شمرد؛ البته معتقد بود که غربی‌ها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاش‌های گسترده‌ای در بهره‌گیری از این روش داشته‌اند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمی‌زد، ولی آن را پرنقص‌ و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر می‌دانست. ✔️ثانیاً: تأکید می‌کردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالی‌که بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل فرو می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریه‌ای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل می‌شود. ✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیه‌های علوم انسانی کنونی با ارزش‌های اسلامی،‌ ناهمخوان، ناسازگار و در تهافت‌اند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم می‌کرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیه‌ای». پاره‌ای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی می‌دانست و البته تعارض علوم انسانی توصیه‌ای با ارزش‌های اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگ‌تر می‌شمرد. 🔻ایشان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت هم‌زمان لازم می‌دانست و خود نیز در حد توان به انجام آن‌ها همت داشت: 🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم می‌دانست. 🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنش‌گرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحول‌گرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامه‌هایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی‌ و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی. 🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامه‌های رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت. 🔻 درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی توسط نویسنده بیان شده است که از طریق لینک های ذیل می توانید آن ها مطالعه فرمائید.: علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۲) 2️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1942 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(3) 3️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1946 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(4) 4️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1950 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(5) 5⃣ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1951 @Ahmadhoseinsharifi 🌹