eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.4هزار دنبال‌کننده
427 عکس
450 ویدیو
30 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 مراسم بزرگداشت عالم گرانقدر مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس الله سره) 👤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی (زید عزه)، مسئول مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 🗓 سه‌شنبه، مورخ ۷دی، بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مکان: خیابان امیرکبیر(اراک)_روبروی پل آهنچی_کوچه۱۳_مسجد مدرسه علمیه حقانی لینک پخش زنده مراسم: https://www.aparat.com/mrn2311381/live ┏━━━🔸💠🔸━━━┓ 🆔 @basije_haghani ┗━━━🔸💠🔸━━━┛
19.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضرورت «فلسفه کاربردی» از نگاه یووال نوح هراری. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی یکی از راه‌های تعالی و موفقیت، همراهی و مصاحبت با انسان‌های متعالی و موفق است؛ به همین دلیل اگر در جایی خود را موفق‌ترین فرد دانستید، یا همکاران و دوستان چنین نگاهی به شما داشتند، سعی کنید همکاران و دوستانی برتر و موفق‌تر بیابید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی.m4a
زمان: حجم: 21.79M
🌐 مراسم بزرگداشت عالم گرانقدر مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس الله سره) 👤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی (زید عزه)، مسئول مؤسسه حکمت و فلسفه ایران ┏━━━🔸💠🔸━━━┓ 🆔 @basije_haghani ┗━━━🔸💠🔸━━━┛
🔴شرط بصیرت ✍ احمدحسین شریفی افراد «خودبین» نمی‌توانند «حق‌بین» باشند؛ حتی اگر بخواهند. «خودبینی» و «خودخواهی» از بزرگترین موانع «بصیرت» و «واقع‌بینی»اند. چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«کل‌نگري» در عين «جزءنگري»؛ شرط علمی «بصیرت» 🖊احمدحسین شریفی «بصیرت» یعنی دیدن درست صحنه در فضاهای غبارآلود. بصیرت یعنی تمییز میان راه و چاه به هنگام وزش گردبادهای سهمگین. بصیرت یعنی تمییز حق از باطل به هنگام حیرت و سرگردانی عامه مردم. برخورداری از چنین صفتی، معلول عوامل معرفتی و غیرمعرفتی فراوانی است. یکی از مهم‌ترین عوامل معرفتی بصیرت‌زا «کل‌نگری» در عین «جزء‌نگری» است. کساني که صرفاً کل‌نگر يا صرفاً جزء‌نگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت، و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشت‌شمارند. حقيقتاً ازجمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و نگاهی بنیادین و فلسفی به سیاست و جامعه و فرهنگ، نسبت به جزئيات برنامه‌هاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل را رصد مي‌کرد. اشخاص و جريان‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي را دقیق مي‌شناخت و به همين دليل، از بصيرتي کم‌نظير برخوردار بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔹در فراق یک‌ساله جان: روزی که تو را به آسمان می‌بردند از پیکر من روح و روان می‌بردند تو باغ و گل و بهار من بودی، حیف از من همه را چه بی‌امان می‌بردند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸توصیه‌ای از دو علامه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸«ایران مقاوم» در سایه اسلام، تشیع و ولایت فقیه، در کلام شهید سلیمانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴گشایش‌های همزاد با سختی 🖊احمدحسین شریفی خدای متعال امور عالم و آدم را به گونه‌ای مقدر کرده است که اگر دری را بر روی کسی ببنند، همزمان، در یا درهای دیگری برای او می‌گشاید؛ مع الاسف بیشترینه آدمیان آنقدر دل‌مشغول در بسته می‌شوند و افسوس و حسرت آن را می‌خورند که درهای گشوده شده را نمی‌بینند! فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶) این آیات نشان می‌دهد که همراه هر سختی، آسایشی و یا در پس هر سختی گشایشی و بلکه در همراه یا در پس هر سختی، دو نوع گشایش هست. در برخی از روایات چنین نقل شده است که وقتی این آیات نازل شد، پیامبر اکرم(ص) خوشحال و شادان به اصحاب خود فرمود: لَنْ يَغْلِبَ‏ عُسْرٌ يُسْرَيْنِ؛ هرگز یک سختی، بر دو آسانی غلبه نمی‌کند.» امام حسن (ع) می‌فرماید: مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛ هیچ بلایی نیست مگر آنکه به وسیله نعمتی الهی احاطه شده است. همین مضامین قرآنی و روایی توسط شاعران حکیم اسلامی با ادبیات مختلف و به انحاء گوناگون فرهنگ‌سازی شده است: (۲۳۷-۳۱۹) نخستین شاعر پارسی‌سرا، این مضمون قرآنی و روایی را چنین سروده است: درست و راست کُناد این مَثَل خدای ورا اگر ببَست یکی در ، هزار در بگشاد همین مضمون را (۳۵۷-۴۴۰) نیز نقل کرده‌اند که گفته باشد: ایزد هرگز دَری نبندد بر تو تا صد دیگر به بهتری نگشاید حکیم شرف‌الزمان ابومنصور عضدی تبریزی، از شاعران قرن پنجم (درگذشته سال ۴۶۵ق) همین مضمون را چنین بیان می‌کند: ایزد همه ساله هست با مردمِ راد بر مَرد دَری نبست تا دَه نگشاد ما را بَدَلِ خاربُنی، سَروی داد بَرداشت چراغَکیّ و شَمعی بنهاد مصلح‌الدین شیرازی نیز همین مضمون را چنین زیبا و دلنشین به نظم درآورده است: خدای ار به حکمت ببندد دری گشاید به فضل و کرم دیگری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تربیت «انسان» یا ...؟ 🖊احمدحسین شریفی کسانی که به جای توجه به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان خود، هم‌ّ و غم‌شان جایگاه علمی و اقتصادی فرزندانشان است، خوب است به خانه‌های سالمندان سری بزنند؛ سالخوردگانی را خواهند دید که همّ و غم‌شان صرفاً تربیت پزشک و مهندس و تاجر و ... بود و نه «انسان». نمی‌گویم «به جای»، اما دست‌کم «به اندازه» نگرانی برای تحصیل و شغل فرزندان خود، لازم است نگران غیرت و معرفت و ایثار و دیانت و اخلاق آنان باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«معنویت فاطمی» و «فعالیتهای سیاسی» 🖊احمدحسین شریفی حضرت زهرا سلام‌الله علیها در امور سیاسی و اجتماعی حضوری بسيار فعال و بي‌نظير داشت. «معنويت فاطمي» عين «سياست» و دخالت در مسائل اجتماعي و مديريتي و اقتصادي و امثال آن است. حضرت زهرا(س) دربرابر مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه نه تنها دلنگران بود و حساس، بلکه در کنار «جهاد تبیینی» و روشنگری‌های علمی و نظری، برای اصلاح امور تا پای جان به اقدام عملی هم پرداخت. او بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، از هیچ کوششی در جهت بازگرداندن «مدیریت جامعه» به ریل و مسیر اصلی خود یعنی «ولایت»، دریغ نکرد. عالمانه و مستدل از جایگاه «امامت» و ولایت دفاع کرد. در جمع صحابه پیامبر سخن گفت و روشنگری کرد. عدم لیاقت خلیفه اول و دوم برای جانشینی پیامبر اکرم(ص) را اثبات کرد. چنین نبود که بگوید جرح و تعدیل امور اجتماعی و سیاسی و مدیریت جامعه ربطی به من ندارد و من فقط وظیفه دعا و دعاگویی برای مسلمین را برعهده دارم! آن حضرت، در ضمن «خطبة فدکيه» به تبيين جايگاه ولايت و نقش اهل بيت در نظام خلقت مي‌پردازد و مي‌فرمايد: «فَنَحْنُ وَسِيلَتُهُ فِي خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ آلُ رَسُولِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّةُ غَيْبِهِ، وَ وَرَثَةُ أَنْبِيَائِهِ» دربارة نقش ولايت در نظام اجتماعي مي‌فرمايد: فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ. دربارة نقش نبوت و ولايت در تربيت انسان‌ها مي‌فرمايد:‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ، يُقِيمَانِ أَوَدَهُمْ وَ يُنْقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُمَا، وَ يُبِيحَانِهِمُ النَّعِيمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا. زماني که شخصي از او سؤال مي‌کند که آيا پيامبر دربارة امامت علي وصيتي کرده بود يا نه، آن حضرت با تعجب مي‌فرمايد: «وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟!» وقتي آن شخص مي‌گويد پس چرا علي جلوتر از ديگران خود را مطرح نکرد تا به او رأي دهيم! آن حضرت مي‌فرمايد: پيامبر اکرم فرمودند: «مَثَلُ‏ الْإِمَامِ‏ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي» @Ahmadhoseinsharifi 🌹