eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
431 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️احیای نهج‌البلاغه؛ وظیفه‌ای همگانی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️بدون تردید یکی از کسانی که در پنجاه سال اخیر (از اوایل دهه پنجاه تا کنون) نقشی پررنگ در احیای نهج البلاغه و دعوت همگان به این کتاب بی‌نظیر اسلامی داشته است، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. 🔸چهل سال قبل در تاریخ ۱۹/ ۱۳۶۴ در یک سخنرانی می‌فرماید: «نهج البلاغه یقیناً تالی تلو قرآن است. ... احیای آن وظیفه‌ی همه مسلمانان است؛ همه مسلمانان به عنوان احیای یک میراث بی‌نظیر اسلامی باید نهج البلاغه را زنده کنند. و این احیا نه فقط به معنای کثرت چاپ، بلکه به معنای کارکردن و تحقیق کردن در زمینه آن است. همچنان که در زمینه قرآن کریم کار شده و تفسیرهای زیادی نوشته شده در علوم قرآنی کار شده، درباره نهج البلاغه هم باید این کارها انجام گیرد. همانطور که قرآن خوانده می‌شود نهج البلاغه هم باید خوانده شود. چون تالی قرآن است. دنباله قرآن است. همانطور که مسلمانها خودشان را موظف می‌دانند با قرآن انس پیدا کنند و ندانستن قرآن را برای خود نقص می‌شمارند ندانستن نهج البلاغه هم باید نقص به حساب بیاید.» (آیت‌الله خامنه‌ای، گنجینه‌ی بی‌پایان، ص۱۰۲-۱۰۳) افزون بر این، در ابتدای سال جاری (۱/ ۱/ ۱۴۰۴) در ضمن توصیه‌ و بلکه فرمانی کوتاه و گویا فرمودند: «من توصیه می‌کنم امسال فعالان عرصه فرهنگی به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژه‌ای داشته باشند» با مراجعه به کتاب‌های «منشور حکومت علوی»، «گنجینه بی‌پایان»، «نبوت‌ها» و «راه روشن مدیران» متوجه خواهیم شد که نهج البلاغه از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای نه تنها نهج «فصاحت و بلاغت» که نهج «زهد و زندگی»، «حکمت و حکومت»، «عدالت و اخلاق»، «فروتنی و فرزانگی»، «دشمن‌شناسی و فتنه‌شناسی»، «آسیب‌شناسی اجتماعی و آسیب‌زدایی» و به طور کلی «گنجینه‌ای بی‌پایان» از معارف ناب انسان‌ساز اسلامی است که «نهج نجات امت» و «کلید طلایی تعالی جامعه اسلامی» در آن وجود دارد. 🔻امیدوارم فعالان فرهنگی جهان اسلام، به ویژه مراکز علمی و آموزشی ایران اسلامی، فرصت را مغتنم شمارده و امسال را به طور ویژه به بپردازند و با یک «برنامه معطوف به عمل و نتیجه»، تلاش کنند هم خود و هم دیگران را چند قدم به علی و فرهنگ علی‌پسند نزدیک‌تر کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊 احمدحسین شریفی 🔸 چهارده قرن بعد از «بیعت پابوسی» عبدالله بن عمر با حجاج بن یوسف ثقفی، «بیعت باسن‌بوسی» مسؤولان برخی از کشورها با دونالد ترامپ قمارباز آمریکایی نیز وارد ادبیات سیاسی ایران شد. 🔻مطمئن هستم هیچ ایرانی باشرافتی هرگز زیر بار چنین ننگی نخواهد رفت و الا خودش و خاندانش تا ابد منفور ملت خواهند بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️آموزش و پرورش و رسالت برزمین‌مانده‌ی بازگشت به نهج‌البلاغه! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رهبر فرزانه انقلاب قریب به چهل سال پیش، در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۶۵، در اجتماع دانش‌آموزان برگزیده مسابقات حفظ نهج البلاغه، خطاب به مسؤولان آموزش و پرورش گفتند: «من از برادران عزیزمان در وزارت آموزش و پرورش خواهش می‌کنم این راه را رها نکنید؛ دنبال این خط را بگیرید؛ نهج البلاغه را ببرید داخل مدرسه‌ها، ببرید داخل کلاسها تا همان متن عربی‌اش را یاد بگیرند؛ و بهترین نویسندگان و شیواگوترین هنرمندان را استخدام کنید و از آنها بخواهید که بیایند اینها را به زیبایی ترجمه کنند تا آن متن و ترجمه را بچه‌های ما حفظ کنند؛ این باید بیاید در کتاب‌های درسی ما.» (آیت‌الله خامنه‌ای، گنجینه بی‌پایان، ص۱۲۱) 🔸امیدوارم در سالی که رهبر حکیم انقلاب، تأکید و توصیه‌ای ویژه نسبت به ترویج مطالعه و آموزش نهج‌البلاغه داشته‌اند، مسؤولان محترم وزارت آموزش و پرورش نیز فرصت را مغتنم دانسته و دَین خود را نسبت به ادا نمایند. در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به راه اصلی بازگردند و حرکتی را که در دهه شصت آغاز کردند دوباره از سر گیرند و با استفاده از ظرافت‌های هنری و آموزشی و متناسب با سطح علمی دانش‌آموزان، ضمن آشناسازی آنان با حکمت‌ها و آموزه‌های علوی، به گونه‌ای علی‌پسند به تعلیم و تربیت‌ آنان بپردازند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ای بر این تقلید بادا صد تفو.mp3
زمان: حجم: 18.04M
«ای بر این تقلید بادا صد تفو» 🎤احمدحسین شریفی ♦️موضوع: «بحثی در نقد ترویج و تعلیم علوم انسانی غربی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️از «علم اخلاق» تا «اراده اخلاقی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر چند از ضروری‌ترین دانش‌ها برای فرد و جامعه، دانش اخلاق است؛ اما دانش اخلاق به خودی خود نمی‌تواند انسان را در زمره صالحان و خوبان قرار دهد. علم اخلاق و عالم اخلاق همچون طب و طبیب‌اند. کار آنها آگاهی‌بخشی نسبت به رذایل و فضایل است. نشان می‌دهند که چه آفات و مفاسدی در غیبت و دروغ و تهمت و عجب و غرور و حسادت هست و البته راه رهایی از آنها و راه درمان را هم بیان می‌کنند، اما کسی که باید پا پیش نهد و عملاً در این مسیر حرکت کند، متربیان اخلاقی‌اند. خود افرادند. عالم اخلاق نمی‌تواند متربی را وادار به عمل به نسخه تجویزی خود کند. علم اخلاق چشم‌ها را به روی «راه» و «چاه» می‌گشاید. اما «حرکت در راه» و «پرهیز از چاه» کار خود متربی است. در سوره شمس، خدای متعال پس از ۱۱ سوگند، چنین می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها». از این دو آیه می‌توان فهمید که بار اصلی «تزکیه» و مسؤولیت اصلی «تدسیه» نفس بر دوش خود آدمی است. آدمی است که با تخلق به فضایل و تجنب از رذایل می‌تواند نفس خود را تزکیه و پالوده یا تدیسه و‌ آلوده کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«زیست اخلاقی» در «عصر فناوری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به مدد تکنولوژی ابعاد زمانی و مکانی ما نسبت به دیگران بسیار کاسته و نزدیک به صفر شده است. در دنیای مدرن ما توانایی تصرف در زندگی دیگران و حتی سرکشی و دخالت در پنهانی‌ترین زوایای زندگی دیگران را به صورتی باورنکردنی پیدا کرده‌ایم. تکنولوژی‌های مدرن چیزی به نام حریم خصوصی باقی نگذاشته‌اند. به راحتی با فتوشاپ تصاویر یا انتشار یک پست و یا حتی با طرح یک خبر دروغ در رسانه‌ها می‌توان آبروی فرد یا طیفی را ریخت. به راحتی می‌توان با انتشار یک عکس، یک زندگی را متلاشی کرد، تنها مانع جدی برای کنترل این فضا، اخلاق و ایمان است. اگر ایمان به خدا و تخلق به اخلاقیات نباشد، نمی‌توان از چنین فجایع روزافزونی جلوگیری کرد. تکنولوژی‌های مدرن به یک معنا انسان را در استخدام خود گرفته‌ و می‌گیرند. در نگاه ابتدایی و سطحی چنین به نظر می‌رسد که ما از ابزارهای جدید برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هایمان استفاده می‌کنیم و هر گاه که بخواهیم و به هر گونه که اراده کنیم می‌توانیم آنها را به استخدام بگیریم اما اگر قدری تأمل کنیم، تکنولوژی‌های مدرن ظرفیتی دارند که می‌توانند ما را به استخدام خود درآورند و به جای قوه عقل و فکر ما بنشینند و هوس‌ها و امیال ما را برانگیزانند. هزاران میل و خواسته‌ی وسوسه‌انگیز در درون ما ایجاد کنند، امیال و خواسته‌هایی که اگر ما باشیم و عقل و فکر خودمان، هرگز به آنها فکر هم نمی‌کنیم. همه اینها نشان می‌دهد که ما در دوران تکنولوژی و در دنیای جدید به مراتب بیش از پیشینیان به اخلاق نیازمندیم. بدون اخلاق و التزام به اخلاقیات هرگز نمی‌توانیم سودای یک زندگی سالم را داشته باشیم. «اخلاق آن هوای لطیفی است که در جامعه بشری اگر وجود داشت، انسان‌ها می‌توانند با تنفس او زندگی سالمی داشته باشند». (رهبر انقلاب، ۲۹ تیر ۱۳۸۸) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊 احمدحسین شریفی 🔻ترامپ یک قمارباز قاتل نامتعادل و تهی از اخلاق و ادب و صداقت و تعهد است. او نماینده تام انسان آمریکایی و سیاست لیبرالی است. او از تحقیر دوستان آمریکا هم ابایی ندارد چه رسد به ما که دشمن دیرینه و قسم‌خورده آمریکا و ترامپ هستیم. 🔸حتی به تعهد مکتوب او هم هیچ اعتمادی نیست. او نزدیک می‌شود تا امید کاذب درست کند و ضربه مهلک بزند و البته ما نیز با پیروی از نائب المهدی و با کوله‌باری از تجربه مواجهه با مستکبران آمریکایی، هرگز به سراب دلخوش نخواهیم شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نهج البلاغه درمان‌گر دردهای سیاسی و اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از دلایل لزوم بازگشت به نهج البلاغه این است که بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جامعه امروز ما شبیه به جامعه صدر اسلام است که به زیبایی در ترسیم شده است و راه درمان این بیماری‌ها و راه رهایی از این ناهنجاری‌ها نیز همانی است که در نهج البلاغه بیان شده است؛ راه دیگری وجود ندارد. 🔻رهبر حکیم انقلاب در بیان ضرورت بازگشت به نهج البلاغه می‌فرماید: «امروز ما هم در شرایط مشابهی هستیم؛ ما را هم دنیاطلبی تهدید می‌کند؛ ما را هم ابتلاء به کبر و خودپرستی و تبعیض تهدید می‌کند؛ طوفان‌های فتنه‌های اجتماعی ما را هم به فروریختن تهدید می‌کند. بنابراین ما هم به آن درمان‌ها احتیاج داریم. و بیش از همیشه به نهج البلاغه احتیاج داریم؛ مخصوصا از این دیدگاه؛ ... اینک در آینه‌ی نهج البلاغه نگاه کنید و ببینید شما از وضع کنونی خودتان چه چیزی را در آن می‌بینید؛ کدام درد را؛ کدام خطر را می‌بینید؛ کدام هشدار متوجه ما است و بدانید که درمانش در نهج البلاغه موجود است. امروز بسیار لازم است که محققان، نهج البلاغه را از این جهات تفسیر کنند.» (گنجینه بی‌پایان، ص۱۱۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نقد ادعای تأثیر سوره احزاب بر افزایش خواستگاران.mp3
زمان: حجم: 11.99M
🟢توضیحات استاد شریفی درباره مستندات حدیثی حرزسازان و حرزفروشان 🔻در پی نقدی که استاد شریفی به حرزسازان و حرزفروشان بابت تمسک به روایات نامعتبر و غیرمستند داشتند، (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2303 )‌ برخی از مخاطبان فرهیخته، روایاتی را از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق و البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم بحرانی درباره «ثواب» خواندن و «آثار» نوشتن سوره احزاب ارسال کردند. 🔻از استاد شریفی خواستیم که توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنند. 🔶توضیحات استاد را تقدیم مخاطبان عزیز می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️معیارهای اولویت‌بندی کارها در مدیریت علوی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در بخشی از عهدنامه‌ مالک اشتر به وی توصیه می‌کند: وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ؛ (نهج البلاغه،‌ نامه ۵۳) بايد محبوب‌ترين کارها نزد تو امورى باشد که در جهت رعايت حق از همه کامل‌تر و از نظر عدالت شامل‌تر و از نظر رضايت عمومى مردم جامع‌تر باشد. منظور از «محبوب‌تر» بودن یک کار یعنی به هنگام دَوَران امر بین انتخاب آن کار و کارهای دیگر، آن کار را انتخاب کنیم. در این توصیه سه معیار برای اولویت‌بندی کارهای مدیریتی بیان می‌کند: یک. کامل‌ترین از جهت حق بودن؛ دو. فراگیرترین از جهت عدالت؛ سه. گسترده‌ترین از جهت کسب رضایت‌مندی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔶دانشگاه‌ها و نهضت «آموزش نهج‌البلاغه» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] رهبر فرزانه انقلاب در روز نخست سال جاری، ضمن اشاره‌ای به شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیل علیه السلام به فعالان فرهنگی کشور توصیه کردند در سال جاری «به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژه‌ای داشته باشند.» [دو]‌ از جمله‌ مهمترین و اثرگذارترین مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که وظیفه اصلی آنها تعلیم و تربیت و آماده‌سازی علمی و عملی و اخلاقی نسل جدید برای ایفای نقشی سازنده برای آینده ایران و جهان است. هر روز بیش از سه میلیون نفر از بهترین و فرهیخته‌ترین چهره‌های علمی و جوان ایران اسلامی در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل و تدریس و تحقیق‌اند. [سه] انتظار می‌رود مدیران و مسؤولان این نهاد بزرگ و بی‌نظیر، این توصیه راهشگا و راهبردی رهبر فرزانه انقلاب را در سال جاری به طور ویژه مورد توجه قرار داده و آن را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی و علمی خود قرار دهند. [چهار] معتقدم برای عمل به این توصیه در محیط‌های دانشگاهی هیچ نیازی به اختصاص هزینه‌های مالی ویژ‌ه‌ای وجود ندارد. بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها آنقدر هست که نیاز به اختصاص بودجه خاصی برای این نوع فعالیت‌ها نیست؛ فقط یک «تغییر رویکرد» از سوی مسؤولان و یک «اراده معطوف به عمل» را از ناحیه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها را می‌خواهد. [پنج] به نظر این بنده برخی از کارهایی که می‌توان، با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری برای احیای در دانشگاه‌ها انجام داد عبارتند از: یک. تجهیز مساجد دانشگاه‌ها به متون یکدست و هماهنگ کتاب شریف نهج البلاغه (در کنار قرآن) به منظور قرائت همگانی صفحاتی از نهج البلاغه همراه با ترجمه‌ای‌ گویا و دقیق، بعد از نمازهای ظهر و عصر (دست‌کم هفته‌ای یک روز) دو. طرح موضوعات و معارف نهج البلاغه توسط مبلغان مناسبتی دانشگاهی و همچنین ائمه جماعات دانشگاه‌ها و همچنین مبالغان فعال در خوابگاه‌های دانشجویی، به صورتی هماهنگ، کاربردی و معطوف به نتیجه؛ سه. فضاسازی فرهنگی و برجسته‌سازی محیطی معارف نهج البلاغه در قالب‌هایی متنوع، جذاب و اثرگذار (به عنوان مثال، نصب اِلِمان‌ها، تابلونوشته‌ها و پارچه‌نوشته‌هایی در محیط‌های پر رفت و آمد دانشگاه با محوریت پیام‌های علوی) چهار. راه‌اندازی پویش‌های نهج البلاغه‌ای در مناسبت‌های مختلف و در فواصل زمانی مشخصی در طول سال؛ پنج. تأسیس یا فعال‌سازی کانون‌های فرهنگی نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛ شش. تأسیس یا فعال‌سازی انجمن‌های علمی با محوریت نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛ هفت. فعال‌سازی هیئات هفتگی دانشجویی با محوریت معارف و موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛ هشت. برگزاری مسابقات حفظ نهج البلاغه و حمایت ویژه از حافظان نهج البلاغه در دانشگاه‌ها؛ نه. برگزاری رویدادهای دانشجویی با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه با دعوت از از چهره‌‌ها و شخصیت‌های مشهور و محبوب نهج البلاغه‌ای؛ ده. ارائه دوره‌های ضمن خدمت کارکنان با موضوعات نهج البلاغه؛ (به عنوان مثال موضوعاتی مثل «بهره‌وری سازمانی»، «وجدان کاری و رضایت‌مندی ارباب رجوع»، «نظم و انضباط اداری» و ... ) یازده. راه‌اندازی بخشی با عنوان «کتابخانه تخصصی نهج البلاغه» در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها به منظور ایجاد بستر لازم برای پژوهش‌های و تحقیقات پیرامون معارف نهج البلاغه؛ دوازده. برگزاری «همایش‌ها»، «نشست‌های علمی» و «کرسی‌های ترویجی» با محوریت معارف نهج البلاغه؛ (در موضوعاتی مثل حقوق، حقوق بشر، محیط زیست، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف، حکمرانی، علم و معرفت، فلسفه و حکمت، اخلاق و سبک زندگی، و ....)؛ سیزده. حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌ها با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛ چهارده. تأکید بر ارائه درس «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» توسط گروه‌های معارف در سراسر کشور؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️اسبان چموش بی‌لگام 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اسب سرکش و چموش به سادگی هدایت‌پذیر نیست. نمی‌توان با تکیه بر آن به مقصد رسید. هر لحظه ممکن است با انجام حرکات غیرمترقبه، سوار خود را زمین زند یا او را به راهی انحرافی ببرد. حال اگر این اسب چموش و سرکش، بی‌لگام هم باشد، معلوم است که به هیچ وجه کنترل پذیر نخواهد بود. هرگز نمی‌توان به آن تکیه کرد. هرگز نمی‌توان با سوار شدن بر آن حتی امید سالم ماندن را داشت چه رسد به مقصد رسیدن! علیه السلام می‌فرماید، گناهان به مثابه اسبان سرکش بی‌لگام‌اند. سواره‌های خود را به سمت سقوط و نابودی سوق می‌دهند. أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ؛ (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶) بدانيد خطاها اسبان سركشند كه افسار گسيخته سواره‌هاى خود را به پيش مى‌برند تا به جهنم وارد كنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹