هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
#زیستشهرنوینمولّد
✅ حتما طرح #واگذاری_زمین برای ساخت خانههای ویلایی به گوشتون خورده؛ اما میدونستید که قراره این شهرها و شهرکهای #نوین و فوق العاده زیبا به چه شکلی ساخته بشه؟
♦️ آیا میدونستید این خانهها به شکل #مولّد هستند؟
♦️ آیا میدونستید ساکنین این خونهها #اشتغال_اختصاصی و تو منزل خودشون دارن؟
♦️ آیا میدونستید در طراحی این خونهها با سیستم #تصفیه_آب_خاکستری، منبع ذخیره آب باران و سیستم آبیاری مکانیزه زیرسطحی امکان کشاورزی معیشتی در منزل با حداقل مصرف آب فراهم شده؟
♦️ آیا میدونستید بخشی از این خونههای 400 تا 1000 متری، کارگاه اشتغال اختصاصی، طراحی شده؟
♦️ آیا میدونستید کشاورزی و اشتغال ساکنان این شهرکها با #کارگاه_پشتیبان و #مزرعه_پشتیبان، حمایت میشه؟
♦️ آیا میدونستی این شهرکها به شکل #محله_محور ساخته میشه به شکلی که هرچندتا خونه یه حیاط همسایگی دارن که کلی اتفاق جذاب براش طراحی شده!
♦️ آیا میدونستی یه #شبکه_توزیع پیشرفته و احسان بنیان برای تولیدات ساکنین این شهرکها طراحی شده که خیال اونها رو بابت فروش محصولاتشون راحت میکنه؟
♦️ برای #تعلیم_تربیت و #بهداشت_سلامت هم کلی برنامه حرفهای و نو طراحی شده
اگه خواستی با این طرح که #انقلابی در معماری و شهرسازی و #سبک_زندگی هست بیشتر آشنا بشی از صفحه زیر تمام فیلمهای رایگان دوره مقدماتی معرفی زیستشهرنوین مولد رو نگاه کن و حتما تو کانال زیست شهر هم عضو بشو تا در جریان آخرین اخبار این طرح و #واگذاری_زمین قرار بگیری:
کانال رسمی #زیست_شهر
@zistshahr
دوره رایگان #معرفی_زیستشهر
https://zistshahr.com/moghadamati
هدایت شده از مردم_سالاری
مردم روستای پدری ام مردم فقیری هستند اما برای این مردم هنوز مسأله ی مسکن تبدیل به یک معضل و آرزوی دست نیافتنی نشده.
چرا؟!!!
✅ مردم این روستا معضلی بنام زمین ندارند چون بدلیل فراوانی زمین هنوز قیمت چندانی پیدا نکرده.
✅ دیگر اینکه مردم این روستا فرهنگی دارند بنام «یاوری»، یعنی وقتی کسی شروع به خانه سازی میکند بخشی از مردم روستا مخصوصا فامیلهای دور و نزدیک و همسایهها هر کدام یک یا دو روز به کمک او میآیند.
✅اینجا خبری از واسطه های بساز بفروش که به کمتر از صددرصد سود راضی نمیشوند، نیست.
اینجا هنوز خبری از هزینههای سرسامآور شهرداری نیست.
مردم اینجا از روز اول توقع یک خانه با همه ی امکانات را ندارند
و مهم تر از همه اینکه اینجا خبری از بازار خرید و فروش و دلالی مسکن نیست و همهی سرمایه ی اندوخته ی مردم صرف توسعهی دامداری و کشاورزی شان میشود.
✅ بدین ترتیب هزینه مسکن برای این مردم عمدتاً یعنی هزینهی مصالح و استاد بنا، که آنهم بدلیل تکمیل تدریجی مسکن پس از قابلیت اسکان اولیه، در طول چند سال فشار مالی چندانی بر مردم تحمیل نمیکند.
✅ و این یعنی ساخت مردمی مسکن با حداقل مانع تراشی دولت، بدون حضور و موج سواری سرمایه دار(بساز بفروش یا بنگاه و دلال مسکن) و بدون خلق نقدینگی دولت
✅ البته در زمانهای نه چندان دور تولید مصالح هم مردمی بود چون مردم خودشان چند روز «خشت مالی» میکردند یعنی خودشان با قالبهای مخصوص، خشت های گلی (حدود دو برابر یک آجر) درست میکردند و همین میشد عمده مصالح ساختمان که نه امواج تلفن و اینترنت از دیوار نیم متری اش عبور میکند و نه سرما و نه حتی گرما.
@mardom_salari
🔰یکپارچگی قلوب مقاومین جهان بر آرمانِ حقِ خمینی کبیر:
«اسرائیل باید از صفحه روزگار حذف شود»
#روز_قدس
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻منطق مغفولِ امام خمینی دربارۀ حجاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. در تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار خارجی به امام خمینی اشکال میکند که در نوفلشاتو شما وعده کردید که نهتنها آزادیها حفظ میشوند، بلکه تعمیم نیز مییابند، در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که با تظاهرات جمعی از زنان که حجاب را قبول نداشتند مخالفت شد. امام خمینی نیز میگوید:
«زنهایی که تظاهر کردهاند همان زنهایی بودند که از تتمۀ آن مسائل [فرهنگیِ به وجود آمده در حکومت پهلوی] بودند؛ آنهایی بودند که شاه آنها را به عنوان آزاد زنان به میدان آورده بود و آنها را به تباهی کشیده بود. آنها هم چون از این وضعی که آن تباهیها، آن آزادیهایی که آنها میخواستند - میخواستند که با جوانها آزاد باشند که هر کاری میخواهند بکنند و میخواستند با تباهیها همآغوش باشند، میخواستند کارهای برخلاف عفت بکنند – [منع شدند]، و میدیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی میکشد و ملّت را به عقب میراند موافق نیست [تظاهرات کردند]. آنها بودند که آمدند در خیابانها و با آن صورتهایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الّا جلوی آزادی، هرگز گرفته نشده است و نمیشود و مردم آزادند؛ الّا آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملّت را به عقب برانند.»(صحیفۀ امام، ج۱۱، ص۱۳۱، ۵ آذر ۱۳۵۸).
۲. در این بیان، امام خمینی معتقد است که:
[الف]. زنانِ خواهانِ حجاب اختیاری، «بقایای تباهشدۀ سیاست فرهنگیِ دورۀ پهلوی» هستند که در دورۀ قبل، «آزاد زنان» خوانده میشدند و ازاینرو، در جامعۀ ایران «ریشه» ندارند و از لحاظ هویّتی، «اینجایی» و «بومی» نیستند، بلکه حکومت پهلوی به صورت ساختگی و سیاستی، آنها را پرورانده و تحمیل کرده است. این «تتمۀ انسانی»، میراث شومِ دورۀ تاریخیِ سپریشده هستند و اینک گمان میکنند که میتوانند به حیات فرهنگیشان ادامه بدهد؛ حالآنکه آن تاریخ به سر آمده و در این تاریخ جدید، «انسان جدید» متولّد شده است که تابع ارزشهای فرهنگیِ متمایزی است.
[ب]. مسألۀ این زنان نیز فقط حجاب اختیاری نیست، بلکه حجاب اختیاری، نقطۀ شروع است و اینان خواهان «رفتارهای خلاف عفت» هستند و میخواهند نسل جوان را در قالب «بستۀ سبک زندگیِ غربی»، فاسد و عیّاش و هرزه کنند. حجاب اختیاری، تنها یکی از نمودها و تعیّناتِ سبک زندگی آنان است و این سبک زندگی، دلالتهای اجتماعی دیگری نیز دارد که بهرسمیّتشناختنشان، زمام و شیرازۀ جامعۀ اسلامی را منهدم میکند.
[ج.] و دلیل تظاهرات آنها نیز این است که جمهوری اسلامی به آنها اجازۀ «آزادیهای نامشروع» نمیدهد و «منع قانونی» در مقابلشان ایجاد کرده است، درحالیکه اگر جمهوری اسلامی، آنها را در انجام خواستههای نامشروعشان آزاد میگذاشت و «قواعد اسلامی» را بر عرصۀ عمومی حاکم نمیکرد و الزام نمیطلبید، برنمیآشفتند. پس چنین نیست که به آنها ظلم شده باشد و آنها حقّ خویش را بطلبند، بلکه مسألۀ آنها تداومیافتن ولنگاری و بیبندوباری در سبک زندگی است و «حسّاسیّت جمهوری اسلامی» در این زمینه، آنها را برانگیخته و به صفآرایی سوق داده است.
[د]. این زنان، مساوی با «مردم» یا «بخش عمدۀ مردم» هم نیستند که لازم باشد جمهوری اسلامی در مقابل آنها تسلیم شود و چارهای در میان نباشد، بلکه اینان اقلّیّتی هستند که صدای بلند دارند. حساب عموم مردم از اینان جداست، درحالیکه آنها تلاش میکنند خودشان را مردم نشان بدهند.
[هـ]. در اینجا، «دو برداشت متضاد از آزادی» در برابر هم قرار گرفتهاند که در یکی، آزادی انسان را خواستهها و امیال خودش تعیین میکند و به دلیل نسبیبودن ارزشها، تباهی و غیرتباهی معنا ندارند؛ و در دیگری، آزادی انسان، باید تابع مصالح معنوی باشد. پس این نزاع اجتماعی، «خاستگاه معرفتی» و «سرچشمۀ میلی» دارد و از دو نوع «فلسفۀ زندگی» برمیخیزد که تصویرهای متفاوتی از انسان دارند. پس تسلیمشدن در برابر حجاب اختیاری یعنی پذیرفتن «روایت غربی از آزادی» و این امر با غایت تمدّنی و قدسیِ انقلاب، شکاف دارد و در نهایت نیز، «ساختار اجتماعیِ تجدّدی» را در جامعۀ ایران، بازتولید خواهد کرد. چنین روایتی از آزادی، آنچنان زیادهخواه و حریص است که پیش میرود تا تمام ساختارهای اجتماعی را تابع خویش سازد و دین و احکامش را نشدنی ترسیم نماید.
[و.] «آزادی»، یک نقطۀ شروع خوب است برای ایجاد یک «معرفت نوپدید» و «میل متفاوت» در این زنان. تاریخ جدید یعنی برانداختن نظام معرفت و میل پیشین. این نظام در وجود برخی، همچنان مستقر است و اینان «تجربۀ وجودیِ تازه»ای نیافتهاند. مسأله، پدیدآوردن یک اتّفاق است از پنجرۀ آزادی و در آسمان وجود شخص.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi