نقش مساجد در شکلگیری هویت دینی کودکان و نوجوانان .pdf
حجم:
754.6K
📰 معرفی مقاله
🔹 «نقش مساجد در شکلگیری هویت دینی کودکان و نوجوانان»
✍️ نویسنده: #استاد_ابراهیم_اخوی
🔸 هویت دینی همانند دیگر ابعاد هویتی هر انسانی، نیازمند زمان و برنامهریزی درست تربیتی برای شکلگیری صحیح میباشد.
🔸 در رویکرد تربیت دینی، توجه به مکان و فضای روانشناختی حاکم بر آن، از عناصر مهم شمرده میشود.
🔸 مسجد، بهعنوان نهاد و نماد دینی، سهمی بهسزا در شکلگیری هویت دینی مثبت یا آشفتگی هویتی دارد.
👈 ازاینرو، در مقالۀ حاضر به راهبردها و راهکارهای هویتبخشی مسجد به گروه سنی کودک و نوجوان و نیز آسیبهای فراروی آن پرداخته شده و زوایای گوناگون این مسئله تبیین شده است.
#مقاله
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⛰ نوجوانی سرزمین بیصاحب؛
♨️ نوجوانی دوران جنون؛
〽️ نوجوانی دوران بحرانی زندگی.
❇️ پس بیائیم نوجوانان را دریابیم تا از این گردنۀ خطرناک، بهسلامت عبور کنند؛ با شناخت معارف اهلبیت علیهمالسّلام.
✍️ #استاد_مجید_همتی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🏭 هیأت یک «کارخانۀ انسانسازی» است.
🏬 هیأت، دانشگاه ذوات معصومین علیهمالسلام است.
‼️ نمیشود مداحِ هیأت، نگاه تربیتی نداشته باشد و انتظار داشت بچههایی در هیأت تربیت شوند که کنشگر باشند و وارد میدانهای بزرگ شوند.
✅ مداحِ هیأت، وقتی نگاه تربیتی ندارد، در مقابل، بچههای هیأت وقتی وارد عرصههای زندگی میشوند، مشاهده میشود دیگر به هیأت نمیآیند.
🔵 خیلی مهم است مسائلی که مورد دغدغۀ رهبر انقلاب است (همچون مسائل ازدواج، خانواده و اعتلا و ارتقای مردم) توسط هر یک از ستایشگران، خطبا و مدیران در قالب معارف اسلامی، بهصورت مناجات، نوحهخوانی، فضاسازی، محتوادهی و... موجب بصیرتافزایی و معرفتبخشی به مخاطبین شود.
✍️ #استاد_سیدحسین_موسوی
#آسیب_شناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📚 تولیدات طوفانالاقصی برای مخاطب کودک و نوجوان
📖 معرفی کتاب دوجلدی «ایلیا و حیفیا»
🔹 این مجموعه را میتوان از دستۀ داستانهای راهبردی دانست که مقصد اصلی آن، نحوۀ تقابل جبهۀ طاغوت (مخصوصاً یهود) با جامعۀ اسلامی است.
1️⃣ جلد اول: دزدان راز ایلیا
(نفوذ از سوی دشمن و رازداری از طرف مسلمانان)
2️⃣ جلد دوم: سکههای ویرانگر
(ربا و نقش آن در ویرانکردن جامعه)
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 اهمیت توجه به ابعاد فکری، رفتاری و جسمانی نوجوان در هیأت
🔹 یکی از معضلات جدی نوجوانان امروزی این است که در فضای فکری متشنجی به سر میبرند؛ لذا:
👈 در یک برنامه منظم و مدون میبایست نسبت به برگزاری جلسات و گعدههای پرسشوپاسخ مداومت نمود.
☝️ همچنین جهت رشد بهتر نوجوانان باید به آنها مسئولیتهای متناسب با سن و شخصیت ایشان تفویض کرد تا ضمن آشنایی با روح کار جمعی، در رشد خود و دیگران اثرگذار باشند.
💪 برنامههای ورزشی با پشتوانۀ معارف دینی و کاربردیبودن نیز جزو مواردی است که میتواند جهت نگهداری نوجوانان از آسیبها و جذب بیشتر آنان مؤثر باشد. بهتر است که به ورزش، بیشتر بهعنوان یک مقولۀ تربیتی نگریست تا مقولۀ تقویت جسمی.
✍️ ابراهیم فاطمیسیرت
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
👇الانت را دریاب!
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «نوجوانان باید به فکر حال باشند؛ برای اینکه به فکر آینده باشند، وقت زیاد است.»
⬅️ «در دوره جوانی - دوران سنین هجده، بیست سالگی - راجع به آینده هرچه میخواهند فکر عملی بکنند.»
👈 «اما در سنین نوجوانی - یعنی سنین سیزده، چهارده و پانزده سالگی - اگر بخواهند درباره آینده فکر کنند، این فکر، خیلی تعیین کننده نیست. چون بههرحال حتماً یک طریق و مسیری را - هر آیندهای داشته باشند - باید بگذرانند؛ لذا باید به فکر حالِ خودشان باشند.»
📎 گفتوشنود صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان و نوجوانان، ۱۳۷۶/۱۱/۱۴.
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⭐️ الگوهای حقیقی
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔆 «به زندگی ائمّه علیهمالسلام که نگاه کنید - مثلاً زندگی امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام - جوانیهای آنها بسیار چیزهای باارزشی در خود دارد که هر جوان و نوجوانی را جذب میکند.»
🔅 «هم نوع دخترانهاش هست، هم نوع پسرانهاش. همه آنها شخصیتهایی بودند که میتوانند واقعاً برای انسان جاذبه داشته باشند و برای نوجوانان و جوانان ما الگو محسوب شوند.»
📎 گفتوشنود صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان و نوجوانان، ۱۳۷۶/۱۱/۱۴.
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
هدایت شده از جایزه برنامه
✨ برای برگزاری جشنواره ملی #جایزه_برنامه در یکسال گذشته تلاشهایی در چند قالب صورت گرفته است:
1️⃣ رویداد ملی
2️⃣ بازدید علمی
3️⃣ نشست علمی
4️⃣ کرسی آزاداندیشی
5️⃣ کرسی نظریهپردازی
✨مجموع این فعالیتها در دو محور انجام شده است:
🔺 محور اول «در مسیر نظریه» ۱۱ فعالیت
🔺 محور دوم «در مسیر طراحی» ۱۰ فعالیت
🔻اما لیست ۱۰ فعالیت محور دوم بدین قرار است:
۱- بازدید علمی از مرکز نوآوریهای امید حوزه هنری کودک و نوجوان
۲- مؤلفههای اثرگذار در دستیابی به الگوی تربیت اسلامی در اندیشه آیتالله آقا مجتبی تهرانی
۳- آموزش اخلاق در مقطع ابتدایی مطالعه موردی: عربستان و عراق
🔻ارائه و نقد سه الگو برای طراحی:
1️⃣ الگوی اول:
۴- رابطه اخلاق و هنرهای مدرن در نقد جریان رسمی آموزش اخلاق در کشور با تاکید بر هنر هفتم
2️⃣ الگوی دوم:
۵- الگوی تربیت مبتنی بر مدیریت مصرف بر اساس گزارش وضعیتشناسی محصولات تربیتی تولید شده در عرصه کتاب و بازی کودک و نوجوان.
3️⃣ الگوی سوم:
الگوی تربیت مبتنی بر موقعیتآفرینی
۶- ارائه و نقد برنامه تربیتی «نوجهان»
الگوی عینی میدانی تربیت نوجوان نقش آفرین مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب
۷- ارایه و نقد برنامه تربیتی موقعیت آفرین «در هوای او»
۸- ارایه و نقد برنامه تربیتی موقعیت آفرین «راز محمد»
۹- ارایه و نقد برنامه تربیتی موقعیت آفرین «سفارتخانه مقاومت»
۱۰- ارایه و نقد برنامه تربیتی موقعیت آفرین «نسل تغییر»
┏━━━🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷━━┓
🆔 @moraleducationgroup
┗━━━🍃🕊━
🌹شهید نوجوان ۱۶ ساله که مثل یک عارف پخته ۷۰ ساله با خدا مناجات کرده:
🔹 خدایا! تو با بندگانت نسیه معامله میکنی و گفتی: ای بنده، تو عبادت کن، پاداشش نزد من است در قیامت...
🔸 اما شیطان همیشه نقد معامله کرده با بندگانت و می گوید: گناه کن و در عین حال مزهاش را به تو میچشانم...!
🔹 پس خدا! برای خلاصی از این هوسها، تو مزه عبادتت را به من بچشان که بالاترین و شیرینترین مزههاست...!
🔸شهید محمود رضا استاد نظری
🔸 ولادت: ۱۳۴۸/۰۲/۱۱ تهران
🔸 شهادت: ۱۳۶۴/۱۱/۲۴
🔸 عملیات والفجر ۸ - فاو گردان حمزه لشکر ۲۷ محمد رسولالله(ص)
#شهدا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
21.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ دیدار | نوجوان تحلیلگر
🎥 گزیدهای طلایی از بیانات حضرت آقا در دیدار دانشآموزان
💡 زنگ اول: احساسات کافی نیست.
✊ زنگ دوم: مرگ بر آمریکا فقط شعار نیست.
💌 زنگ سوم: صبر غزه و رسوایی غرب!
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوهها و ابزارهای نوین باشد.»
📎 بیانات در دیدار جمعی از مبلغان و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور، ۱۴۰۲/۰۴/۲۱.
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🍃 علم نافع 🍃
🔰 «دانشهای بیفایدهای که در دبیرستانها و دبستانها تدریس میشود را شناسایی و حذف کنید.»
🌺 «علم باید بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند.»
✅ «الان در دبیرستانهای ما و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندۀ این دانشآموز ندارد. یک چیزهایی است که ذهنیاتی است که یادشان هم میرود. در هیچ مسئلۀ زندگی به اینها کمک نمیکند. در پیشرفت علم به اینها کمک نمیکند. اینها را شناسایی کنید حذف کنید.»
🔑 «علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند. استعداد او را شناسایی کند، آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد، آن استعداد را شکوفا کند. اینها علم نافع است.»
📎 بیانات در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، ۱۴۰۱/۰۲/۲۱.
#سخن_آفتاب
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan