⚔️ جدال عقل و حماقت در ضمیر نوجوان
📜 بر اساس روایتی از امام علی(ع)، حضرت تعبیری دارند که میفرمایند: «همواره عقل و حماقت در درون نوجوان در کشمکشاند تا دوران بحران بلوغ را پشت سر بگذارد و به هجدهسالگی برسد؛ آنگاه است که با چیرگی عقل یا حماقت، به یکی از این دو سو متمایل میشود.»➀
❇️ این روایت کاملاً جنبه روانشناختی دارد و بر مبانی روانشناسی رشد استوار است؛ اساتید نیز آگاهاند که چنین الگوهای رفتاری در نوجوان بهروشنی دیده میشود. دقتِ بهکاررفته در انتخاب واژگان، کاملاً با جهان نوجوان سازگار است. نوجوان از یک سو رفتارهای خردمندانهای نشان میدهد؛ مثلاً اهل مسجد است، با پشتکار درس میخواند، در دوستیها گزینشی عمل میکند و وقت زیادی صرف گوشی نمیکند. از سوی دیگر، در موج هیجان دست به رفتارهایی میزند که خود میداند نباید انجام دهد؛ یعنی مسئله ناآگاهی نیست؛ بلکه مهارنکردن آن هیجان است که در این روایت با عنوان «حماقت» از آن یاد شده است.
👈 به همین دلیل، نوجوان بهسادگی دربارۀ خود و دیگران از واژههایی مانند «ابله» و «احمق» استفاده میکند بیآنکه قصد اهانت داشته باشد؛ چراکه جهتگیری عملیِ برخی رفتارهای او به همان سمت میرود.
📎 ۱. بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۶.
👤 #استاد_ابراهیم_اخوی
🔰 نشست هیأت و نوجوان۵
💢 با موضوع: «نقش هیأتهای حسینی در هویتبخشی به نوجوانان»
#مدرسهعالیهیأت
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
↔️ هیأت، «مدرسۀ تربیت» یا «باشگاه طرفداری»!
🔰 جوان بهجای تأسی به اهلبیت(ع)، دلبستۀ فرد میشود؛ معیار حق و باطل از «محتوا و معنا» به «چهره و موج» تغییر میکند و ذائقۀ دینی با الگوریتم لایک و ویو تنظیم میشود؛ نه با بصیرت و معرفت.
🔸 هیأت نوجوان اگر امروز مراقبت نکند، فردا شورَش میماند و شعورش میرود! اما اگر محبوبیتها در مسیر حقیقت مدیریت شود، همان انرژی فنمحور میتواند موتور حرکت به سمت ایمان عمیق و زیست مؤمنانه باشد.
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⁉️ «منع مطلق» یا «آزادی مطلق» در مواجهه نوجوانان با شبهات
🔸 در عصر حاضر که دسترسی به اطلاعات از طریق ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه بسیار آسان شده، نوجوانان و جوانان بهراحتی هم به منابع علمی و مذهبی و هم به محتوای غیراخلاقی و شبهات دینی دسترسی دارند. کنجکاوی طبیعی، آنان را به سمت این منابع میکشاند و گروههای بداندیش نیز به طور پیوسته محتوای گمراهکننده تولید میکنند. در اینجا، دو راه حل به نظر میرسد که هر کدام، با مشکلاتی مواجه هستند:
1️⃣ راهحل منع مطلق: پاسخدادن به این چالش با منع مطلق («نروید، نخوانید، نشنوید») دو مشکل اصلی دارد:
❌ احتمال پذیرش آن کم است و جوانان را به تحقیق پنهانی سوق میدهد.
❌ این روش با روح تحقیق و جستوجوی حقیقت که در اسلام بر آن تأکید شده (و تقلید کورکورانه از نیاکان نکوهش شده) در تضاد است.
2️⃣ راهحل جواز مطلق: این راه حل نیز دارای مشکلات جدی است:
❌ چنین اندیشه و عملکردی، خطرات جدی و واضحی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه این راه حل، نوجوانان را به سمت غرقشدن در دریای شبهات سوق خواهد داد.
🔆 راه حل پیشنهادی: راه حل اصلی، نفی یا اثبات مطلق نیست؛ بلکه ارائه یک راهبرد منطقی و طیفبندی شده است که شامل این موارد میشود:
✅ تفکیک: باید میان انواع مسائل، منابع اطلاعاتی و روشهای برخورد تفاوت قائل شد.
✅ تنوع در برخورد: شیوه مواجهه با مخاطب باید متنوع باشد (گاهی با آرامش، گاهی با جدیت و با استفاده از تشویق و تنبیه مناسب).
✅ توانمندسازی: باید با طرح مثالهای ساده، قدرت تشخیص و اعتمادبهنفس را در نوجوان تقویت کرد و به او نشان داد که برای مسائل پیچیده، پاسخهای ساده وجود ندارد.
✅ نظارت و راهنمایی: ورود به مباحث فکری مانند شنا در دریای ژرف است. نوآموزان باید تحت نظارت مربیان آگاه (مانند نجاتغریق) این مسیر را آغاز کنند تا خطاهایشان اصلاح و منابع درست به آنها معرفی شود.
✅ تفصیل و میانهروی: برخی منابع اساساً نادرست هستند، اما حتی منابع درست نیز ممکن است برای همه سطوح مناسب نباشند. بنابراین نه باید مطلقاً منع کرد و نه بیقید و شرط آزاد گذاشت.
🔚 هدف نهایی این است که اگر فردی به مهارت و دانش کافی رسید، نه تنها جایز؛ که وظیفه دارد تا برای نجات دیگران از شبهات نیز اقدام کند.
👤 #آیتالله_مصباح_یزدی
🔰 «روش آشنا کردن نوجوانان با مسائل بنیادی»
#سخن_فانوس
#تبیین
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📨 وصیت و توصیهٔ اولین نوجوان سیزده سالهٔ دفاع مقدس به پدران و مادران وطن:
🔅 «پیام من به پدر و مادرها این است که بچههای خود را لوس و ننر بار نیاورید! فرزندان خود را اهل مبارزه و جهاد در راه خدا بار بیاورید...»
🕯 شهید بهنام محمدی
#شهدا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
10.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔🌱 زینب یعنی شجاعت، یعنی مقاومت، یعنی ایمان تا آخر خط!
🎥 تولید: خادمان نوجوان رسانه
👥 محمدحیدر قربانپور، سیدعلی هاشمی
✅ کاری از گروه رسانهای معارف قرآنی
🔹 نوجواننو
💠 مـࢪکز نوجـوانان فاطـمـے
https://eitaa.com/javane_no
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💐 در وادیِ زینب
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «امیدواریم دختران جوان و زنان جامعۀ ما، در الگوی زینب کبری(س) دقت کنند و هویت و شخصیت خود را در آن ببینند؛ بقیۀ چیزها فرعی است.»
🔹 «جوهر ذات یک انسان، اگر تعالی و روشنایی و شفافیت پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و قدرت او بر همۀ کارهای دیگر تأمین میگردد.»
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
❤️ از مدرسه تا میدان تمرین و شهادت
🔸 شهید نوجوان، رضا جوگانیان نهم بهمن ماه ۱۳۴۷ در شهر مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا علیهالسلام چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم نام داشت. مدتی بعد، خانواده جوگانیان به محلۀ ابوذر تهران عزیمت نمودند.
🔸 رضا جوگانیان از کودکی با انقلاب و مذهبیون عجین گشت و به فعالیت های مذهبی می پرداخت.
🔸 شرایط سخت جنگ ایجاب می کرد که تمام اقشار جامعه به کمک ایران اسلامی بشتابند. بسیجیان دانشآموز کانون ابوذر نیز پس از درس و مدرسه بر سر کلاسهای تمرین نظامی و آموزشی جنگ حاضر میشدند و رضا نیز در این تمرینات حاضر بود.
🔸 رضا به همراه چند تن دیگر، در تاریخ یکم تیر ماه ۱۳۶۲ در کانون ابوذر تهران در حال تمرین نظامی و کار با تجهیزات نظامی بودند که به علت انفجار نارنجک، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
#شهدا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
3.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تماشایی
💠 بچههای عزیز من!
✌️ شما همون نسلی هستین که کشور رو به اوج میرسونین...
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🔑 نقشهای مهم
❤️ جوانان و نوجوانان عزیز من!
💯 شما میتوانید در کشورتان نقشتان را پیدا کنید.
💚 یک روز نقش حسین فهمیده بود و یک روز نقشهای دیگر...
🌱 بهمناسبت روز نوجوان
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📚 معرفی کتاب
🔰 کتاب «تربیت نسل متفاوت»
✍️ نویسنده: سعید عزیزی
🔸 «تربیت نسل متفاوت» اثری ناداستانی و آموزشی است که به موضوع تربیت نوجوانان در عصر جدید میپردازد. نویسنده در این کتاب، با تکیهبر آموزههای اسلامی و یافتههای روانشناسی، تلاش کرده است تصویری جامع از چالشهای تربیتی نسلهای جدید، بهویژه نسل نت و آلفا، ارائه دهد.
🔹 ساختار کتاب، بر پایهٔ تحلیل نقش خانواده، والدین و محیط اجتماعی در شکلگیری شخصیت و رفتار کودکان و نوجوانان بنا شده است. نویسنده با مثالها و روایتهای ملموس، سعی دارد پیچیدگیهای تربیت در دنیای مدرن را برای خواننده روشن کند و اهمیت آگاهی والدین و مربیان را در مواجهه با تغییرات فرهنگی و تکنولوژیک برجسته سازد.
🔸 کتاب در قالبی تحلیلی و کاربردی، به بررسی موضوعاتی چون تأثیر خانواده، فرزندآوری، نقش والدین، اهمیت دوران بارداری، مدیریت لجبازی کودکان و تفاوت تربیت و مهارت میپردازد. «تربیت نسل متفاوت» با رویکردی تلفیقی از دین و علم، به دنبال ارائهٔ راهکارهایی برای تربیت نسلی است که در بستر تحولات سریع اجتماعی و فناوری رشد میکند.
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
3.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ «چادر وصلهدار»
🔳 سایه چادر حضرت زهرا سلاماللهعلیها
#فاطمیه
#آیتالله_مصباح_یزدی
💠 پایگاه حفظ و نشر آثار علامه مصباح یزدی(ره)
@mesbahyazdi_ir
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💢 از خاک تا ملکوت، در پرتو نور بانوی دو عالَم
🌼 امام خمینی(ره)
🔹 «زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنی که در حجرهای کوچک و محقّر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی میدرخشد. صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقر که جلوهگاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.»
📎 صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۹۲.
#سخن_آفتاب
#فاطمیه
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan