19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ میزان اهمیت ارتباط مربیان هیأت با والدین نوجوانان.
❗️ آثار و برکات ارتباط با والدین نوجوانان.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/Xxo2gYaL/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 هیأت؛ از مجلس ذکر تا زیستجهان تربیتی نوجوان
🔹 هیأت در نگاه نخست، مجلسی برای ذکر، روضه و تذکر است؛ اما برای نوجوان، بهمثابه یک زیستجهان تربیتی عمل میکند؛ جایی که «باور» تنها آموخته نمیشود؛ بلکه لمس و تجربه میگردد. در اینجا، نوجوان در آستانه کشف «منِ اجتماعی» خویش است و به نماد، معنا و جماعت نیاز دارد. هیأت با پیوند میان متن قدسی، سنتهای دینی و جمع مؤمنان، فضایی میآفریند که در آن، هویت نه در قالب مفاهیم انتزاعی؛ که در قامت تجربههای زیسته شکل میگیرد.
♨️ از منظر تربیتی، هیأت سه ضلع بنیادین «شناخت»، «احساس» و «عمل» را همزمان فعال میکند:
⬅️ موعظه و محتوا، بُعد شناختی را تغذیه میکند؛
⬅️ شور و مرثیه، بُعد عاطفی را برمیانگیزد؛
⬅️ و خدمت، نظم، مشارکت و مسئولیتهای کوچک، بُعد کنشی را سامان میدهد.
👈 این ترکیبِ همافزا، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از الگوهای صرفاً آموزشی است که یا در شناخت متوقف میمانند و یا به احساسات گذرا اکتفا میکنند! هیأت، در مقابل، «معنا» را به «رفتار» پیوند میزند.
🔲 در چنین بستری، الگوهای عینی قهرمانی - از شهیدان نوجوان تا خادمان گمنام هیأت - برای ذهن جستوجوگر نوجوان قابللمس میشوند. روایتهای الهامبخش، مناسک جمعی و خاطرههای مشترک، سرمایه نمادین میسازند و بحران هویت را به فرصت رشد بدل میکنند. نوجوان با تجربه نقشهای کوچک و مسئولیتپذیری تدریجی، نسبت خود را با جمع مییابد و از «تماشاگر» به «کنشگر» تبدیل میشود؛ مسیری که اعتمادبهنفس و خودکارآمدی را تقویت میکند.
✅ سرانجام، هویت دینی نوجوان نه با تکلیفگرایی یکسویه؛ بلکه با تجربهزیسته ایمان شکل میگیرد؛ ایمانی که در «جمع مؤمنانه» معنا پیدا میکند و در «عمل متعهدانه» دوام میآورد. هیأت، اگر مأموریت تربیتی خود را بازتعریف کند، میتواند پناهگاهی برای معنا، مدرسهای برای مسئولیت و پلی برای عبور از بحران هویت باشد.
📖 برگرفته از مباحث اساتید:
👤 #استاد_محسن_ابراهیمی
👤 #استاد_سیدحسین_موسوی
👤 #استاد_ساسان_زارع
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📚 معرفی کتاب
🔰 کتاب «آزادی انسان» ⬅️ ویژۀ نوجوانان
✍️ نویسنده: #شهید_مرتضی_مطهری
🔹 این کتاب، در راستای طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری، ویژۀ نوجوان است و مربیان، مبلغین و والدین گرامی میتوانند در پاسخ به نیازهای فکری و اعتقادی نوجوانان، از آن بهرهمند گردند.
👈 این کتاب شامل دو مبحث کلی میباشد که آزادی را به زبان روان، گویا و متناسب با سن نوجوانان بیان میکند:
1️⃣ مبحث اول : آزادی
2️⃣ مبحث دوم: هجرت و جهاد
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🪑 بیستمین نشست هماندیشی و همافزایی
♨️ شبکه فعالان هیأت کودک و نوجوان (مهدا | أحلی)
🔰با عنوان: نوشتافزارِ هویتساز؛ «لوازمالتحریر؛ پیامدهای تربیتی آن و نقش شبکه هیأت کودک و نوجوان»
🔸 موضوعات و ارائهدهندگان نشست:
🏷 تربیت به سبک نوشت افزار؛ «فرصتها و تهدیدهای فرهنگی تربیتی لوازمالتحریر»
👤 حجتالاسلاموالمسلمین محسن وافی
✅ پژوهشگر تربیت و هویت
🏷 نوشتافزار ایرانی و هیأتهای حسینی؛ «شبکه فعالان نوشتافزار ایرانی و نقش هیأتها در آن»
👤 جناب آقای دکتر مهدی کلانتری
✅ مدیرعامل مجمع فعالین نوشتافزار ایرانی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
🗓 دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴
🕔 ساعت ۱۶
📌 مجازی | در بستر اسکایروم
🚪 پیوند ورود به جلسه: http://1542.org/l/fxe
#احلی
#مهدا
#مدرسهعالیهیأت
🚩 مدرسه عالی هیأت
@Heyat_High_School
🚩 مهدا | شبکه فعالان هیأت و کودک
@heyatkoodak
🚩 أحلیٰ | شبکه فعالان هیأت و نوجوان
@ahla_HeyatNojavan
💠 نقش مربی هیأت در کشف معادن طلای انسانی
⁉️ استعداد چیست؟ وجود مقدس اشرفالانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) میفرمایند: «النَّاسُ مَعادِن»➀؛ یعنی مردم مانند معادن هستند؛ همانند معدن طلا و نقره.
🏗 یک معدن طلا را در نظر بگیرید. آن معدن یا آن کوه، زحمت چندانی نمیکشد؛ اما در کمترین زمان، بیشترین مقدار طلا و نقره را در اختیار شما میگذارد؛ بسیار بیشتر از آنچه که شما بتوانید در یک آزمایشگاه تولید کنید. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «انسانها نیز همچون این معادن گرانبها هستند.»
🔍 معدن را باید کشف کرد. ما ممکن است از کنار یک کوه بهسادگی عبور کنیم و بگوییم: «خب، فقط یک کوه است»؛ اما یک زمینشناس یا معدنشناس خبره، میداند که باید در آنجا بکاود و آن گنج پنهان را بیابد. به همین دلیل، هیأت یک بستر مناسب و ایدهآل برای کشف استعدادهای نوجوانان و زمینهساز رشد و تعالی آنان است.
❌ بعضی از افراد، هفتاد یا هشتاد سال در این دنیا زندگی میکنند؛ اما استعدادهایشان هرگز کشف نمیشود. در حقیقت به این افراد ظلم میشود و مظلوم واقع میشوند. اگر استعدادهای آنان شناخته میشد، شاید هر یک به یک نابغه تبدیل میشدند.
♨️ این موضوع، وظیفه مربیان جامعه، از جمله روحانیون، معلمان، نهادهای حکومتی و تمام دستگاههای تربیتی - که هیأتهای نوجوانان نیز بخش مهمی از آن هستند - را سنگینتر میکند. باید هوشیار بود و مبادا به این استعدادهای خدادادی بیاعتنایی کرد.
🔆 اگر ما بر استعدادهای افراد و نوجوانانمان تمرکز و اشراف پیدا کنیم، اتفاقات بسیار خوب و شگفتانگیزی رخ خواهد داد. اهلبیت(ع) نیز دقیقاً با همین روش و نگاه با مردم همراه بودند.
📎 ۱. منلايحضرهالفقيه، ج ۴، ص ۳۸۰، ح ۵۸۲۱.
👤 #استاد_سیدهادی_حسینیاصل
🔰 أحلی۲ | دومین رویداد «هیأت، تربیت و نوجوان»
🔻 با موضوع: استعدادیابی و انتخاب نیروها در هیأت
#احلی
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💪 نوجوانان توانا؛ فقط باید باورشان کنید!
🔹 بیایید به توانایی نوجوانان اعتماد کنیم. البته پیش از آن باید ارزیابی مناسبی صورت گرفته باشد. اگر از کارهای سبکتر و کوچکتر شروع کنید و به او فرصت دهید تا خودش را نشان دهد، در دفعات بعدی با اطمینان و راحتی بیشتری میتوانید مسئولیتهای بزرگتری را به او بسپارید.
🔹 پس کار باید محول شود؛ اما نه فقط به کسانی که پُرسروصدا هستند و خودشان را جلو میاندازند. گاهی لازم است شما خودتان افراد را انتخاب و مسئولیت را به آنها واگذار کنید. اگر فقط بپرسید «چه کسانی برای سیاهپوش کردن سالن میآیند؟» همان چند نفر همیشگی داوطلب میشوند!
🔹 به جای این کار، گاهی باید به صورت هدفمند با برخی به صورت فردی و با برخی دیگر به صورت گروهی صحبت کنید تا آنها را برای مشارکت ترغیب کنید. اینگونه میتوان تقسیم مسئولیت را بهشکلی مناسب و متناسب با توان و سن افراد انجام داد. در کنار آن، باید از آنها حمایت کنید تا کار را به خوبی انجام دهند و احساس موفقیت کنند. همین تحسین و تشویق است که آنها را برای پذیرش مسئولیتهای بعدی مشتاقتر میکند.
👤 #استاد_سیدعباس_ساطوریان
🔰 أحلی۲ | دومین رویداد هیأت، تربیت و نوجوان
💢 با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#احلی
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📄 بریدهای از روایت تاریخ در ۱۸۰ ثانیه
🔴 در باغموزه دفاعمقدس رشت، جایی که عطر شهدایی هنوز در هوا جاری است، نوجوانان دهههشتادی و نودی روی صحنه آمدند تا در ۱۸۰ ثانیه، روایت خود را از جهاد تبیین بیان کنند.
🟠 نوجوانانی آمده بودند که فردای این سرزمین به دست آنان رقم خواهد خورد؛ نوجوانانی که دشمن با میلیاردها سرمایۀ رسانهای و فرهنگی، سالهاست سعی دارد باور و هویتشان را نشانه بگیرد.
🟡 نوجوان، خود پدیدهای پیچیده و پُرتلاطم است... او حقیقتجوست، زیباییطلب است و میل دارد به گروهی تعلق داشته باشد.
🟢 اگر این نیازِ طبیعیِ تعلق، شکلِ درست نیابد، جای آن را محتواهای بیگانه خواهند گرفت؛ بنابراین، میداندادنِ هدفمند به نوجوانان، نه با نصیحتِ صرف؛ که با آموزشِ مهارت و میدانِ عمل، امری حیاتی است.
🔵 جهادِ تبیین، نبردی برای حفظِ هویتِ اسلامی و تقویتِ همبستگیِ اجتماعی است. سربازِ این جهاد، هم «سلاحِ منطقی» دارد و هم «مهماتِ محتوایی»؛ و اگر امروز این مهمات را به نوجوانان بدهیم، فردا آنان خواهند بود که بهعنوان فانوسها و مشعلها، مسیرِ جامعه را روشن خواهند کرد.
🟣 فردای ایرانِ روشن، ساختهشده از نوجوانانی است که با دانش، ایمان و عشق، ریشههای هویت را محکم میکنند.
⚪️ و چه زیباست که تاریخ دوباره تکرار میشود؛ همانطور که روزی نوجوانانی چون شهید حسین فهمیده، تاریخ را عوض کردند، امروز هم نسل تازهای برخاسته تا روایت آیندۀ ایران را بنویسد...
✍️ ام سلمه فرد
🌐 گزارش کامل: https://B2n.ir/pk7504
#تربیت_حماسی
#تبیین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🖨 اسکن بالفعلها و مسیر رشد شخصیتی
⭕️ هیچ نهادی در جهان وجود ندارد که بتواند بهطور کامل و آنی توانمندیهای پنهان انسان را کشف کند. تنها خود فرد است که در شرایط واقعی و در میدان عمل، استعدادهای نهفتهاش را آشکار میسازد. گاهی ما تا زمانی که در معرض موقعیتی تازه و پرچالش قرار نگیریم، حتی نمیدانیم چه قابلیتهایی در وجودمان نهفته است. این حقیقت، بهویژه در دوران نوجوانی، اهمیت ویژهای پیدا میکند.
❇️ نوجوان وقتی در محیطهای داوطلبانه و مردمی – همچون هیأت – مسئولیتی هرچند کوچک برعهده میگیرد، فرصتی مییابد تا خودش را بهتر بشناسد. او در عمل درمییابد که میتواند تواناییهایش را به میدان بیاورد. این تواناییها ممکن است به شکلهای گوناگون جلوه کنند:
🔸 گاهی در قدرت شنیدن دقیق و تمرکز بر جزئیات.
🔸 گاهی در مهارت سخنگفتن و ارتباطگیری کلامی با دیگران.
🔸 یا در نظم و دقتی که در انجام وظایف از خود نشان میدهد.
🔸 و گاهی نیز در جسارت، ابتکار و خلاقیتی که در لحظههای بحرانی بروز میدهد.
☑️ چنین تجربههایی همانند یک «اسکن واقعی» برای شناسایی بالفعلهای درونی عمل میکنند. نوجوان، هنگامی که در برابر نگاه دیگران قرار میگیرد، ناخواسته دچار اضطراب و استرس میشود؛ اما همین فشار بیرونی، بهجای آنکه مانع رشد او گردد، زمینهای میشود برای شکوفایی. استرس باعث میشود که او نهایت تلاش خود را به کار گیرد، متمرکزتر باشد و تواناییهایی را که شاید خود نیز از آن آگاه نبوده، آشکار سازد.
⬅️ در این فرآیند، فرد میآموزد که ضعفهایش کجاست و قوتهایش در چه زمینههایی نهفتهاند. او درمییابد که برای برقراری ارتباط مؤثر، نیازمند تمرین بیشتر است یا برای پذیرفتن مسئولیتهای بزرگتر باید شجاعت خود را تقویت کند. این خودشناسی، گام نخست در مسیر رشد شخصیتی اوست؛ چرا که هر رشدی از شناخت آغاز میشود.
👤 #استاد_حسین_عرباسدی
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#احداث
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 الگوی سهبعدی تربیت در هیأت: پاسخی به چالشهای نسل دیجیتال
🔸 هیأتهای مذهبی در عصر حاضر، تنها باتکیهبر اشک و عاطفۀ محض نمیتوانند نسلی را تربیت کنند که در مواجهه با سیل شبهات و جذابیتهای مدرن، پایدار بماند. این پژوهش نشان می دهد که تربیت اثربخش، نیازمند تلفیق سه عنصر است:
🔺 عقلانیت (پاسخ به چراهای نوجوان).
🔺 جذابیت هنری (همزبانی با نسل دیجیتال).
🔺 مشارکت فعال (احساس مالکیت نوجوان بر برنامهها).
♨️ هیأتهایی که این سه بُعد را در هم میآمیزند، نهتنها به پناهگاه دینی تبدیل می شوند؛ بلکه به قطب جریانسازی فرهنگی در جامعه بدل خواهند شد.
👌 پیشنهادهای اجرایی:
1️⃣ آموزش مدیران هیأتها: برگزاری دوره های آموزشی با موضوعات روانشناسی نوجوان، مدیریت نوین رسانه ای و روشهای دیالوگمحور.
2️⃣ تأسیس استارتآپهای دینی: حمایت از کسبوکارهای جوانان مذهبی برای تولید محتوای هنریِ جذاب (مثل
اپلیکیشنهای گیمفیکیشن شده).
3️⃣ همکاری با نهادهای علمی: مشارکت حوزههای علمیه و دانشگاهها در طراحی متون آموزشی پرسشمحور برای
هیأتها.
4️⃣ تدوین سند راهبردی: ایجاد چارچوب ملی برای استانداردسازی برنامههای هیأتها با حفظ تنوع محلی.
5️⃣ راهاندازی جشنوارههای سالانه: معرفی هیأتهای برتر در حوزۀ نوآوریهای تربیتی و الگوسازی از آنها.
📰 برگرفته از مقالۀ «تبیین نقش هیأتهای مذهبی در تعمیق تربیت دینی نوجوانان: مطالعۀ تجربیات موفق و طراحی الگوی راهبردی»
✍️ مرتضی نثاری - سیدرضا حسینی - عباس بابایی - مهدی ناظمی اردکانی
#مقاله
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 انسجام فکری؛ سدی در برابر آشفتهبازار معرفتی و بلاتکلیفی نسلی
🔸 در روزگاری زندگی میکنیم که وفور اطلاعات، بهجای روشنگری، گاه پردهای از ابهام بر حقیقت میافکند. سیلابی از محتواهای دینی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی از هر سو جاری است؛ اما این سیلاب، اگر در بستری سامانمند و جهتدار جاری نشود، نهتنها عطش معرفتی را فرونمینشاند؛ بلکه خود میتواند عامل گمراهی و آشفتگی شود.
🔸 امروز، بسیاری از جوانان و نوجوانان ما، در معرض دریایی از سخنها، تحلیلها و روایتها قرار دارند که گاه حتی در تعارض با یکدیگرند! هر فرد یا رسانهای، قطعهای از پازل معارف دین را برمیدارد و آن را به سبک خود کنار میچیند؛ بیآنکه به کل تصویر توجهی داشته باشد. در چنین فضایی، نبود انسجام فکری، هیأت را - که باید پناهگاه تربیت دینی باشد - در معرض ابتلا به سردرگمیهای پرمخاطره قرار میدهد.
🔸 اما هیأت منسجم، آن است که میان دل و عقل، سنت و نوگرایی، احساس و فهم، پلی استوار بزند و قطعات پراکنده معرفت را در منظومهای هماهنگ و هدفمند جای دهد.
🔸 انسجام فکری در هیأت، همچون ستاره قطبی است که در شب تاریک شک و شبهه، مسیر حرکت را روشن میسازد. این انسجام، نیرویی پنهان؛ اما قدرتمند است که هیأت را از افتادن در دام التقاط، افراط و یا سطحینگری حفظ میکند.
🔸 چنین انسجامی، اتفاقی و تصادفی نیست؛ محصول تلاش آگاهانه و جمعیِ مسئولان هیأت است؛ ثمرۀ تبعیت از یک هندسه معرفتی منسجم و برگرفته از اسلامشناسان بصیر و ریشهدار در سنت اهلبیت(ع).
🔸 این مبانی مشترک و هماهنگ، ستون خیمه تربیتاند؛ خیمهای که نسل جوان، زیر آن احساس امنیت فکری، آرامش قلبی و جهتگیری صحیح میکند.
🔸 در نبود این بنیان، هیأت به محفلی تبدیل میشود که هر کس حرف خود را میزند؛ بیآنکه مخاطب بداند کدام صدا، صدای حق است. جوان، میانِ دهها روایت و تحلیل بیربط و گاه متضاد، بیسکان میماند؛ طعمهای آماده برای شبههافکنان و رسانههای مخرب! ازاینرو، یکی از وظایف حیاتی هیأتهای امروز، طراحی و پاسداری از این انسجام فکری است؛ انسجامی که نه فقط در محتوا؛ که در لحن، ساختار، برنامهها و حتی سبک ارتباط با مخاطب باید تجلی یابد.
🔸 تنها در سایۀ چنین وحدتی است که هیأت میتواند مأمن اعتماد معرفتی و چراغ راه زندگی مؤمنانه در عصر پریشانیها باشد.
👤 #استاد_رحیم_آبفروش
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
#سخن_فانوس
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan