💠 هیأتهای حسینی؛ کانونی برای شکوفایی انگیزههای نوجوانی
❇️ در دوران پرچالش نوجوانی که فرد با انبوهی از سؤالات هویتی، آرمانخواهی و جستوجوی معنای زندگی روبهروست، وجود محیطی امن، الهامبخش و جهتدهنده، ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان، هیأتها نقشی بیبدیل و تأثیرگذار در تقویت و هدایت انگیزه نوجوانان ایفا میکنند.
❇️ برای اینکه هیأتها بتوانند نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنند، نیاز به برنامهریزی آگاهانه و خلاقیت دارند؛لذا راهکارهای ذیل میتوانند برای هیأتها مفید اثر واقع شوند:
1️⃣ واگذاری مسئولیت واقعی به نوجوانان (مشارکت، نه نظارت)
🔸 ایجاد «شورای نوجوانان هیأت»: از نوجوانان بخواهید در برنامهریزی برای مراسم (مانند موضوعات سخنرانی، نوع پذیرایی، برنامههای جانبی) نظر دهند و حتی مسئولیت بخشی از کارها را به عهده بگیرند.
🔸 تفویض اختیار: به آنان اعتماد کنید. مسئولیتهایی مانند مدیریت فضای مجازی هیأت، عکاسی، تولید محتوای دیجیتال، تزیین حسینیه و اجرای برنامههای کوچک را به آنان بسپارید.
2️⃣ تنوع بخشی و خلاقیت در فرم و محتوا
🔸 استفاده از زبان هنر: تشکیل گروههای سرود، تئاتر عاشورایی، نقاشی و خوشنویسی با موضوعات اهلبیت(ع). یک نوجوان ممکن است از طریق نقاشی یک واقعه عاشورا را بهتر درک کند تا یک سخنرانی.
🔸 به کارگیری تکنولوژی: استفاده از پویانمایی (انیمیشن)، کلیپهای کوتاه و جذاب، اینفوگرافیکهای تاریخی و فعالیت در شبکههای اجتماعی، با زبان نوجوانانه.
🔸 سخنرانان جوان و جذاب: از روحانیون و مبلغان جوانی استفاده کنید که با زبان، دغدغهها و ادبیات نوجوانان آشنا هستند و میتوانند با آنان ارتباط مؤثر برقرار کنند.
3️⃣ ایجاد فضای پرسش و گفتوگو (نه صرفاً خطابه)
🔸 برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و میزگردهای دوستانه: پس از مراسم، فضایی امن ایجاد کنید تا نوجوانان بتوانند شبهات و سؤالات خود را بدون ترس از قضاوت شدن، مطرح کنند.
🔸 کتابخوانی گروهی: تشکیل حلقههای مطالعاتی حول کتابهای جذاب و مناسب سن نوجوانان درباره عاشورا و انقلاب اسلامی.
4️⃣ برنامههای اردویی و مهارتآموزی
🔸 اردوهای فرهنگی-پژوهشی: برگزاری اردو به شهرهای مذهبی یا حتی اردوهای درونشهری با محوریت موضوعات هیأتی.
🔸 کارگاههای مهارتآموزی: برگزاری کارگاههای رسانه، مداحی، نویسندگی، کمکهای اولیه یا هر مهارت دیگری که همزمان با فضای هیأت قابل تلفیق است. این کار هیأت را به محیطی برای رشد همهجانبه تبدیل میکند.
5️⃣ تقدیر و تشویق به موقع
🔸 شناسایی و تشویق استعدادها: وقتی نوجوانی در هیأت استعدادی نشان میدهد (در شعر، اجرا، سازماندهی و...)، او را تشویق کنید و بستر رشدش را فراهم آورید.
🔸 در نظر گرفتن جوایز نمادین: حتی یک تقدیرنامه ساده یا یک هدیه کوچک در جمع، میتواند انگیزهای فوقالعاده برای تداوم فعالیت نوجوان ایجاد کند.
6️⃣ پیوند هیأت با زندگی روزمره نوجوان
🔸 طرح موضوعات کاربردی: سخنرانی و برنامهها نباید تنها معطوف به گذشته باشد. باید مسائل روز نوجوان مانند مقابله با استرس، انتخاب دوست، حل تعارض با خانواده، مهارت نهگفتن و مبارزه با ظلم در فضای مدرسه را با استفاده از الگوهای عاشورایی تحلیل و بررسی کرد.
🔸 ایفای نقش مشاورهای: هیأت میتواند با بهرهگیری از روانشناسان و مشاوران متخصص و مذهبی، به نوجوانان در حل مشکلات فردی و اجتماعی کمک کند.
7️⃣ الگوسازی از نوجوانان فعال
🔸 معرفی الگوهای جوان و نوجوان در خود هیأت: از نوجوانان پرانگیزه و فعال حاضر در هیأت به عنوان الگو برای دیگران نام ببرید و موفقیتهایشان را جلوه دهید. دیدن موفقیت همسالان، قویترین انگیزه برای دیگران است.
🔑 نکته کلیدی در همه این راهکارها، دیدهشدن، جدی گرفته شدن و مفید واقع شدن نوجوان در فضای هیأت است. اگر نوجوان احساس کند حضورش تأثیری دارد، استعدادهایش شکوفا میشود و سؤالاتش بیپاسخ نمیماند، هیأت برای او به خانه دوم تبدیل میشود و اینجاست که انگیزههای او برای زندگی بهتر و متعهدانهتر، روزبهروز تقویت خواهد شد.
#طرح_کارا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
♨️ نکات مهم در خصوص عوامل انگیزشی برای نوجوانان ❇️ نوجوان، یعنی کسی که از دوره کودکی گذشته، هنوز به
💎 دو اهرم مهم در تقویت انگیزۀ نوجوان در هیأت
✅ یکی از عوامل انگیزشی مهم درونی، «استقلال» است.
🔸 دوران کودکی، دوران وابستگی تقریباً تام و تمام است. در دوران سهچهار سالگی الی پنجشش سالگی هم این وابستگی، شدت قابل توجهی دارد؛ لذا خودِ کودک، جایی نمیتواند به تنهایی برود! هر جا میرود باید دستش را بگیرند و والدین باید دائم از او مراقبت کنند.
☝️ اما دورۀ نوجوانی، دورهای است که فرد از دورۀ وابستگی کامل، بهسمت استقلال میرود و تازه مفهومی به اسم استقلال را میفهمد و درک میکند.
⬅️ اگر ما به همین عامل انگیزشی اتکاء کنیم، همین موضوع، بهشدت میتواند علاقه و انگیزه را در نوجوان بالا ببرد؛ یعنی باید کارهایی به نوجوان سپرد که او را در مسیر حرکت از وابستگی به استقلال کمک کند. او باید احساس کند که من در انجام این کار، فرد اثرگذاری هستم. کسی هستم که دیگر آن وابستگی دوران کودکی را ندارم. آدمی هستم که دارم مورد اعتماد واقع میشوم و از طرف دیگران مورد توجه قرار میگیرم.
✅ عامل انگیزشی بعدی که میتواند به نوجوان در این مسیر کمک کند، «دیدهشدن» است که مرتبط با موضوع استقلال است؛ ولی مفهومی متفاوت است.
🔹 استقلال در مقابل چیست؟ در مقابل عدم وابستگی است. دیدهشدن در مقابل چیست؟ دیدهشدن در مقابل کمتوجهی و کممهری و بیمهری است؛ لذا یکی از موضوعاتی که میتواند به عنوان یک عامل انگیزشی در نوجوان کمک بسیاری کند، موضوع دیدهشدن است؛ یعنی در حد و اندازۀ خودش، مهم و محترم شمردهشدن.
🔜 ادامه دارد...
👤 #استاد_رحمان_یاسی
💢 نشست هیأتونوجوان۷ | با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📐 اهمیت نظم و انضباط در هیأت نوجوانان
🔰 هر مجموعهای که بخواهد رشد کند، اثرگذار باشد و در مسیر تعالی باقی بماند، نیازمند دو اصل بنیادین است:
✅ نظم
✅ انضباط
👈 این دو مفهوم، هرچند گاه بهجای یکدیگر به کار میروند؛ اما در حقیقت، معنا و کارکردی متفاوت دارند که درک صحیح آنها، کلید ایجاد فضایی سالم، پویا و تربیتمحور است.
🔹 نظم، یعنی ایجاد ساختاری هدفمند و جریاندار؛ یعنی هر چیز در جای خودش باشد و هر فعالیتی در زمان و شکل مناسب انجام شود.
🔹 انضباط، یعنی پایبندی به قواعد، احترام به قوانین و مسئولیتپذیری فردی در برابر چارچوبهای جمعی.
🔗 در هیأت، این دو اصل باید در کنار یکدیگر و در تعادل کامل برقرار باشند؛ چراکه فقدان هرکدام، نهتنها کارآمدی مجموعه را تهدید میکند؛ بلکه روحیۀ نوجوانان را نیز تضعیف خواهد کرد.
⚙️ نظم، ستون فقرات برنامههای هیأت است. بدون آن، جلسات بیهدف، فعالیتها بینتیجه و تلاشها پراکنده خواهند شد. نوجوان نیاز دارد بداند که در چه زمانی، چه کاری انجام میگیرد، چه کسی مسئول است و چه نتیجهای قرار است حاصل شود.
❇️ این پیشبینیپذیری، امنیت روانی ایجاد میکند و حس حرفهای بودن فضا را تقویت مینماید. از سوی دیگر، اگر انضباط به شکلی خشک، مکانیکی یا افراطی اجرا شود، جانِ پرشور نوجوانی را فرسوده میسازد.
👤 #استاد_محمد_جعفری
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#احداث
#تشکیلات
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
22.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_ابراهیم_اخوی
❗️ چهار ویژگی مهم دورهی نوجوانی، که نوجوانان با آنها مواجه هستند.
❓ خودمحوری و انزواطلبی نوجوان، تهدید است یا فرصت؟
❗️ بههنگام مواجهه با روحیهی فردگرایی نوجوان، بهترین برخورد را انتخاب کنیم.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/M8pBdZan/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 جهاد تبیین؛ جهاد برای بازگشت مردم به اولویتها
❇️ در روزگاری که گردوغبار مسائل فرعی، افق دید جامعه را تیره کرده است، بزرگترین جهاد، تبیین اولویتهاست.
📛 دشمن، اگر نتواند مردم را از مسیر انقلاب جدا کند، تلاش میکند تا ذهن آنان را از مسائل اصلی منحرف نماید. در چنین شرایطی، بازگرداندن جامعه به مسائل بنیادین و حیاتی، همان جهاد روشنگرانهای است که رهبر انقلاب از آن با عنوان «جهاد تبیین» یاد میکنند؛ زیرا وقتی اولویتها روشن شد، مسیر نیز روشن میشود و آنگاه، انرژیها بهدرستی متمرکز میگردند.
🔝 هیأت باید قرارگاه این جهاد – نه فقط با خطابههای احساسی – بلکه با اندیشهورزی و طرح سؤالهای راهبردی باشد. نوجوان هیأتی، اگر بفهمد مأموریتی دارد، اگر بداند حضورش در هیأت فقط برای سینهزدن نیست؛ بلکه برای ساختن آیندهای بهتر است، آگاهانه وارد میدان میشود.
☑️ ما در فضای هیأت، نیازمند تربیت نسلی هستیم که خود، دغدغهمند و مشتاق مسئولیت باشد؛ نه منتظر فرمان.
🔲 تبیین، یعنی جاندادن به حقیقتی که در دلهاست؛ ولی به زبان نیامده.
💡 واقعیت این است که بسیاری از افراد، به دنبال کسی هستند که چراغی پیش پایشان بگیرد؛ نه کسی که فریاد بزند یا تحکم کند. تلنگری صادقانه، گفتوگویی مهربانانه و نگاهی هدفمند، گاه بیش از هزاران جلسه رسمی اثرگذار خواهد بود.
💎 هیأت، اگر بتواند نقش خود را در این میدان بهدرستی ایفا کند، نهتنها جایگاه خود را حفظ کرده؛ بلکه به موتور تحول فکری جامعه نیز بدل خواهد شد. جهاد تبیین، جهاد بازگرداندن دلها به مسیر حقیقت است؛ مسیری که با محبت آغاز میشود و با آگاهی به ثمر مینشیند.
👤 #استاد_ساسان_زارع
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#احداث
#سخن_فانوس
#تبیین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ میزان اهمیت ارتباط مربیان هیأت با والدین نوجوانان.
❗️ آثار و برکات ارتباط با والدین نوجوانان.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/Xxo2gYaL/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 هیأت؛ از مجلس ذکر تا زیستجهان تربیتی نوجوان
🔹 هیأت در نگاه نخست، مجلسی برای ذکر، روضه و تذکر است؛ اما برای نوجوان، بهمثابه یک زیستجهان تربیتی عمل میکند؛ جایی که «باور» تنها آموخته نمیشود؛ بلکه لمس و تجربه میگردد. در اینجا، نوجوان در آستانه کشف «منِ اجتماعی» خویش است و به نماد، معنا و جماعت نیاز دارد. هیأت با پیوند میان متن قدسی، سنتهای دینی و جمع مؤمنان، فضایی میآفریند که در آن، هویت نه در قالب مفاهیم انتزاعی؛ که در قامت تجربههای زیسته شکل میگیرد.
♨️ از منظر تربیتی، هیأت سه ضلع بنیادین «شناخت»، «احساس» و «عمل» را همزمان فعال میکند:
⬅️ موعظه و محتوا، بُعد شناختی را تغذیه میکند؛
⬅️ شور و مرثیه، بُعد عاطفی را برمیانگیزد؛
⬅️ و خدمت، نظم، مشارکت و مسئولیتهای کوچک، بُعد کنشی را سامان میدهد.
👈 این ترکیبِ همافزا، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از الگوهای صرفاً آموزشی است که یا در شناخت متوقف میمانند و یا به احساسات گذرا اکتفا میکنند! هیأت، در مقابل، «معنا» را به «رفتار» پیوند میزند.
🔲 در چنین بستری، الگوهای عینی قهرمانی - از شهیدان نوجوان تا خادمان گمنام هیأت - برای ذهن جستوجوگر نوجوان قابللمس میشوند. روایتهای الهامبخش، مناسک جمعی و خاطرههای مشترک، سرمایه نمادین میسازند و بحران هویت را به فرصت رشد بدل میکنند. نوجوان با تجربه نقشهای کوچک و مسئولیتپذیری تدریجی، نسبت خود را با جمع مییابد و از «تماشاگر» به «کنشگر» تبدیل میشود؛ مسیری که اعتمادبهنفس و خودکارآمدی را تقویت میکند.
✅ سرانجام، هویت دینی نوجوان نه با تکلیفگرایی یکسویه؛ بلکه با تجربهزیسته ایمان شکل میگیرد؛ ایمانی که در «جمع مؤمنانه» معنا پیدا میکند و در «عمل متعهدانه» دوام میآورد. هیأت، اگر مأموریت تربیتی خود را بازتعریف کند، میتواند پناهگاهی برای معنا، مدرسهای برای مسئولیت و پلی برای عبور از بحران هویت باشد.
📖 برگرفته از مباحث اساتید:
👤 #استاد_محسن_ابراهیمی
👤 #استاد_سیدحسین_موسوی
👤 #استاد_ساسان_زارع
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📚 معرفی کتاب
🔰 کتاب «آزادی انسان» ⬅️ ویژۀ نوجوانان
✍️ نویسنده: #شهید_مرتضی_مطهری
🔹 این کتاب، در راستای طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری، ویژۀ نوجوان است و مربیان، مبلغین و والدین گرامی میتوانند در پاسخ به نیازهای فکری و اعتقادی نوجوانان، از آن بهرهمند گردند.
👈 این کتاب شامل دو مبحث کلی میباشد که آزادی را به زبان روان، گویا و متناسب با سن نوجوانان بیان میکند:
1️⃣ مبحث اول : آزادی
2️⃣ مبحث دوم: هجرت و جهاد
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🪑 بیستمین نشست هماندیشی و همافزایی
♨️ شبکه فعالان هیأت کودک و نوجوان (مهدا | أحلی)
🔰با عنوان: نوشتافزارِ هویتساز؛ «لوازمالتحریر؛ پیامدهای تربیتی آن و نقش شبکه هیأت کودک و نوجوان»
🔸 موضوعات و ارائهدهندگان نشست:
🏷 تربیت به سبک نوشت افزار؛ «فرصتها و تهدیدهای فرهنگی تربیتی لوازمالتحریر»
👤 حجتالاسلاموالمسلمین محسن وافی
✅ پژوهشگر تربیت و هویت
🏷 نوشتافزار ایرانی و هیأتهای حسینی؛ «شبکه فعالان نوشتافزار ایرانی و نقش هیأتها در آن»
👤 جناب آقای دکتر مهدی کلانتری
✅ مدیرعامل مجمع فعالین نوشتافزار ایرانی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
🗓 دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴
🕔 ساعت ۱۶
📌 مجازی | در بستر اسکایروم
🚪 پیوند ورود به جلسه: http://1542.org/l/fxe
#احلی
#مهدا
#مدرسهعالیهیأت
🚩 مدرسه عالی هیأت
@Heyat_High_School
🚩 مهدا | شبکه فعالان هیأت و کودک
@heyatkoodak
🚩 أحلیٰ | شبکه فعالان هیأت و نوجوان
@ahla_HeyatNojavan
💠 نقش مربی هیأت در کشف معادن طلای انسانی
⁉️ استعداد چیست؟ وجود مقدس اشرفالانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) میفرمایند: «النَّاسُ مَعادِن»➀؛ یعنی مردم مانند معادن هستند؛ همانند معدن طلا و نقره.
🏗 یک معدن طلا را در نظر بگیرید. آن معدن یا آن کوه، زحمت چندانی نمیکشد؛ اما در کمترین زمان، بیشترین مقدار طلا و نقره را در اختیار شما میگذارد؛ بسیار بیشتر از آنچه که شما بتوانید در یک آزمایشگاه تولید کنید. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «انسانها نیز همچون این معادن گرانبها هستند.»
🔍 معدن را باید کشف کرد. ما ممکن است از کنار یک کوه بهسادگی عبور کنیم و بگوییم: «خب، فقط یک کوه است»؛ اما یک زمینشناس یا معدنشناس خبره، میداند که باید در آنجا بکاود و آن گنج پنهان را بیابد. به همین دلیل، هیأت یک بستر مناسب و ایدهآل برای کشف استعدادهای نوجوانان و زمینهساز رشد و تعالی آنان است.
❌ بعضی از افراد، هفتاد یا هشتاد سال در این دنیا زندگی میکنند؛ اما استعدادهایشان هرگز کشف نمیشود. در حقیقت به این افراد ظلم میشود و مظلوم واقع میشوند. اگر استعدادهای آنان شناخته میشد، شاید هر یک به یک نابغه تبدیل میشدند.
♨️ این موضوع، وظیفه مربیان جامعه، از جمله روحانیون، معلمان، نهادهای حکومتی و تمام دستگاههای تربیتی - که هیأتهای نوجوانان نیز بخش مهمی از آن هستند - را سنگینتر میکند. باید هوشیار بود و مبادا به این استعدادهای خدادادی بیاعتنایی کرد.
🔆 اگر ما بر استعدادهای افراد و نوجوانانمان تمرکز و اشراف پیدا کنیم، اتفاقات بسیار خوب و شگفتانگیزی رخ خواهد داد. اهلبیت(ع) نیز دقیقاً با همین روش و نگاه با مردم همراه بودند.
📎 ۱. منلايحضرهالفقيه، ج ۴، ص ۳۸۰، ح ۵۸۲۱.
👤 #استاد_سیدهادی_حسینیاصل
🔰 أحلی۲ | دومین رویداد «هیأت، تربیت و نوجوان»
🔻 با موضوع: استعدادیابی و انتخاب نیروها در هیأت
#احلی
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💪 نوجوانان توانا؛ فقط باید باورشان کنید!
🔹 بیایید به توانایی نوجوانان اعتماد کنیم. البته پیش از آن باید ارزیابی مناسبی صورت گرفته باشد. اگر از کارهای سبکتر و کوچکتر شروع کنید و به او فرصت دهید تا خودش را نشان دهد، در دفعات بعدی با اطمینان و راحتی بیشتری میتوانید مسئولیتهای بزرگتری را به او بسپارید.
🔹 پس کار باید محول شود؛ اما نه فقط به کسانی که پُرسروصدا هستند و خودشان را جلو میاندازند. گاهی لازم است شما خودتان افراد را انتخاب و مسئولیت را به آنها واگذار کنید. اگر فقط بپرسید «چه کسانی برای سیاهپوش کردن سالن میآیند؟» همان چند نفر همیشگی داوطلب میشوند!
🔹 به جای این کار، گاهی باید به صورت هدفمند با برخی به صورت فردی و با برخی دیگر به صورت گروهی صحبت کنید تا آنها را برای مشارکت ترغیب کنید. اینگونه میتوان تقسیم مسئولیت را بهشکلی مناسب و متناسب با توان و سن افراد انجام داد. در کنار آن، باید از آنها حمایت کنید تا کار را به خوبی انجام دهند و احساس موفقیت کنند. همین تحسین و تشویق است که آنها را برای پذیرش مسئولیتهای بعدی مشتاقتر میکند.
👤 #استاد_سیدعباس_ساطوریان
🔰 أحلی۲ | دومین رویداد هیأت، تربیت و نوجوان
💢 با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#احلی
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📄 بریدهای از روایت تاریخ در ۱۸۰ ثانیه
🔴 در باغموزه دفاعمقدس رشت، جایی که عطر شهدایی هنوز در هوا جاری است، نوجوانان دهههشتادی و نودی روی صحنه آمدند تا در ۱۸۰ ثانیه، روایت خود را از جهاد تبیین بیان کنند.
🟠 نوجوانانی آمده بودند که فردای این سرزمین به دست آنان رقم خواهد خورد؛ نوجوانانی که دشمن با میلیاردها سرمایۀ رسانهای و فرهنگی، سالهاست سعی دارد باور و هویتشان را نشانه بگیرد.
🟡 نوجوان، خود پدیدهای پیچیده و پُرتلاطم است... او حقیقتجوست، زیباییطلب است و میل دارد به گروهی تعلق داشته باشد.
🟢 اگر این نیازِ طبیعیِ تعلق، شکلِ درست نیابد، جای آن را محتواهای بیگانه خواهند گرفت؛ بنابراین، میداندادنِ هدفمند به نوجوانان، نه با نصیحتِ صرف؛ که با آموزشِ مهارت و میدانِ عمل، امری حیاتی است.
🔵 جهادِ تبیین، نبردی برای حفظِ هویتِ اسلامی و تقویتِ همبستگیِ اجتماعی است. سربازِ این جهاد، هم «سلاحِ منطقی» دارد و هم «مهماتِ محتوایی»؛ و اگر امروز این مهمات را به نوجوانان بدهیم، فردا آنان خواهند بود که بهعنوان فانوسها و مشعلها، مسیرِ جامعه را روشن خواهند کرد.
🟣 فردای ایرانِ روشن، ساختهشده از نوجوانانی است که با دانش، ایمان و عشق، ریشههای هویت را محکم میکنند.
⚪️ و چه زیباست که تاریخ دوباره تکرار میشود؛ همانطور که روزی نوجوانانی چون شهید حسین فهمیده، تاریخ را عوض کردند، امروز هم نسل تازهای برخاسته تا روایت آیندۀ ایران را بنویسد...
✍️ ام سلمه فرد
🌐 گزارش کامل: https://B2n.ir/pk7504
#تربیت_حماسی
#تبیین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan