✨ باور و اعتماد امام خمینی(ره) به نوجوانان
✳️ بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره)، دوران پیری و میانسالی، حتی جوانی؛ با دورۀ نوجوانی متفاوت است. شور و شادی و شعف از خصلتهای بارز دوران نوجوانی است: «پیرِ فرتوتِ کهن، از فرطِ عشرت نوجوان شد»➀ لذا خوشی و خوشگذرانی، ویژگی روشن دورۀ نوجوانیست که مسئولان باید تلاش کنند با بسترسازی آن، نوجوانان و جوانان را به خودباوری برسانند. آرزوی امام خمینی(ره) حفظ همین شور و شعف و وحدت و یکپارچگی نوجوانان و جوانان بود.➁
👈 این رویکرد امام خمینی(ره) نسبت به نوجوانان بود که پیوند عمیقی بین ایشان و دانشآموزان و دانشجویان ایجاد کرد و از آن سرمایۀ عظیم، در مبارزات پانزدهساله به بهترین شکل استفاده کرد. در همین راستا بود که در دهۀ اول انقلاب، بر آن شدند تا برخی از عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور به آنان سپرده شود و ثمرات بسیاری عاید کشور کند. پیروزی در جنگ تحمیلی، از جمله نتایج درخشان توجه به نوجوانان به شمار میرفت.
⭕️ امام خمینی(ره) هیچوقت و به هیچوجه نسل نوجوان را نادیده نگرفت و به خواستهها و نیازهای آنان توجه کرد و در این راه، صداقت داشت و همین راستی و صداقت ایشان، نوجوانان را به رهبرشان نزدیک و به درک متقابل رساند. وقتی یک رهبر ۸۵ساله، نوجوانان را همردیف با جوانان و میانسالان و پیران عزیز دانسته و ارزش داده و تمجید کند و بفرماید: «زبانها و قلمها در توصیف جوانان و نوجوانان، پیران و سالخوردگان عزیزی که خون پاک خود و سلامت خویشتن را فدا کردند تا اسلام، زنده و کشور، پاینده بماند... عاجزند که به پدران و مادران دلیری که چنین فرزندانی را تربیت کردند و به اسلام تقدیم نمودند دلداری دهند.»➂ نوجوانان نیز رهبر خود را باور کرده و گوش به فرمان و همراه و یاور او خواهند شد؛ چنانچه بودند.
📜 امام خمینی(ره) حتی در وصیتنامه سیاسی-الهی خویش نوجوانان را پیشتر و بیشتر از دیگر نسلها خطاب قرار داده و فرمودند: «اینجانب به همه نوجوانان و جوانان در مرحله اول، و پدران و مادران و دوستان آنها در مرحله دوم و به دولتمردان و روشنفکران دلسوز برای کشور در مرحله بعد وصیت میکنم که در این امر مهم [برخورد با انحرافات] که کشورتان را از آسیب نگه میدارد، با جان و دل کوشش کنید و دانشگاهها را به نسل بعد بسپاريد.»➃
💢 تنوعطلبی، دگرگونخواهی، نوآوری، اصلاحگرایی، حقیقت طلبی، آزادیخواهی و بهبود ساختارهای اجتماعی از خواستهها و صفات گروه سنی و فکری نوجوان است که اگر درک شود و در مسیر مطلوب قرار گیرد و در راستای سازندگی استفاده شود، پیشرفت و توسعه جامعه را در پی خواهد داشت و امام خمینی(ره) این مهم را خوب میدانستند و بهخوبی هم بهکار میگرفتند.
🔹 همین پندار و گفتار و رفتار امام بود که کودکان، نوجوانان و جوانان را جذب ایشان و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی میکرد؛ والّا رویکرد پدرسالارانه توأم با تنگنظری و دگماندیشی و نسل جدید را بهحساب نیاوردن و... موجب بدبینی آنان شده و از انقلاب و نظام دور کرده و جذب مخالفان و دشمنان میکند.
📎 ۱. دیوان امام، ص ۲۷۳.
📎 ۲. صحیفه امام، ج ۹، ص ۲۴۷.
📎 ۳. صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۵۲۲.
📎 ۴. صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۱۹.
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
مقاله.pdf
حجم:
597.5K
📰 معرفی مقاله
🔹 «تبیین نقش هیأتهای مذهبی در تعمیق تربیت دینی نوجوانان: مطالعۀ تجربیات موفق و طراحی الگوی راهبردی»
✍️ نویسندگان: مرتضی نثاری - سیدرضا حسینی - عباس بابایی - مهدی ناظمی اردکانی
♨️ در بستر تحولات پُرشتاب فرهنگی و فناورانۀ عصر حاضر، هیأتهای مذهبی بهعنوان نهادهای زنده و مردمیِ تربیت روبهرو هستند. اگرچه این نهادها طی دهههای گذشته با «همگامی با نیازهای نسل نو» و «حفظ اصالت دینی»، با دوگانۀ چالشیِ بهرهگیری از روشهایی مانند مداحیهای حماسی، روضههای عاطفهمحور و اردوهای معنوی، سهمی انکارنشدنی در تربیت اسلامی و شکلگیری هویت اسلامی نوجوانان داشتهاند؛ اما امروزه شاهد کاهش تدریجیِ جذابیت این شیوهها در میانِ نسلی هستیم که در دریایی از اطلاعات دیجیتال، شبکههای اجتماعی و گفتمانهای چندفرهنگی غوطهور است.
⁉️ پرسش کلیدی اینجاست: هیأتهای مذهبی چگونه میتوانند با بازخوانی تجربههای موفق گذشته و تلفیق آن با نوآوریهای تربیتی، نهتنها به عمقبخشی به باورهای دینی نوجوانان بینجامند؛ بلکه پاسخگوی نیازهای پیچیدۀ عاطفی، اجتماعی و شناختی آنان در مواجهه با مسائلی مانند فردگرایی مدرن، نسبیانگاری ارزشها و هجوم رسانهای باشند؟
👈 مقالۀ حاضر، بهدنبال پاسخ به این سؤال و دغدغۀ مهم بوده و مربیان عزیز میتوانند از آن در جهت واکاوی نقش هیأتهای مذهبی در تعمیق تربیت اسلامی نوجوانان و ارائۀ راهبردهای نوین به روش داده بنیاد استفاده نمایند.
#مقاله
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📈 ارتقای فهم سیاسی نوجوانان: هیأت، کانونی برای پرورش نسل آگاه و مسئول
♨️ هیأتهای حسینی - بهویژه محافلی که پایگاه حضور فعال نوجوانان و جوانان هستند - دارای ظرفیتی بس عظیم هستند که میتوانند به محیطی پویا، آموزنده و اثرگذار برای پرورش نسل آیندهساز کشور تبدیل شوند؛ نسلی که با بینش سیاسی عمیق، مسئولیتپذیر و توانمند برای ساختن فردایی بهتر است. ارتقای فهم سیاسی نوجوانان در هیأت، نهتنها یک ضرورت؛ که یک فرصت طلایی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.
❓ اما چرا هیأت، بستر مناسبی برای این امر است؟
✅ اعتماد و امنیت روانی: نوجوان در فضای هیأت، در میان همسالان و با راهبری مربیان مورد اعتماد، احساس تعلق و امنیت میکند. این فضا، زمینه را برای پرسشگری سالم، بیان دغدغهها و یادگیری بدون حاشیه فراهم میسازد.
✅ پشتوانه ارزشی و مکتبی: فهم سیاسی اگر بر اساس یک چارچوب ارزشی مستحکم شکل بگیرد، از انحراف، سطحینگری و تأثیرپذیری از جریانهای مخرب مصون میماند. هیأت، این پشتوانه غنی را به طور طبیعی در اختیار دارد.
✅ نیروی انسانی متعهد: هیأت، معمولاً به یاری مربیان و روحانیون دلسوز و انقلابی اداره میشود که میتوانند به عنوان الگو و مرجع، مفاهیم پیچیده سیاسی را به زبان ساده و قابل درک برای نوجوانان تبیین کنند.
⚡️ راهکارهای عملی برای ارتقای فهم سیاسی در هیأت
1️⃣ بازخوانی تاریخ عبرتآموز: تحلیل وقایع صدر اسلام، نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی با نگاهی سیاسی-اجتماعی. برای مثال، میتوان در قالب حلقههای گفتوگو، به بررسی ابعاد سیاسی قیام امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی، جهت تفهیم درسهای مبارزه با ظلم و استکبار پرداخت.
2️⃣ نقشهخوانی گفتمان انقلاب: تبیین مفاهیم کلیدی و گفتمانهای انقلاب اسلامی مانند «استکبارستیزی»، «عدالتخواهی»، «استقلال»، «پیشرفت» و «سبک زندگی اسلامی» برای نوجوانان، میتواند در قالب مسابقات کتابخوانی، اینفوگرافیک، کلیپهای کوتاه و... انجام شود.
3️⃣ رسانه و فضای مجازی: میتوان با ایجاد کانالها و گروههای مجازی هیأت با مدیریت مربیان، برای بهاشتراکگذاری تحلیلهای صحیح از رویدادهای روز، پاسخ به شبهات و محتوای جذاب با مضامین سیاسی-انقلابی، به نیازهای نوجوانان پاسخ داد.
4️⃣ دعوت از چهرههای اثرگذار: حضور مبلغان و کارشناسان جوان و خوشبیان که بتوانند با زبان نوجوانان، دربارۀ مسائل داخلی و بینالمللی، نقشههای دشمن و توطئههای فرهنگی صحبت کنند.
5️⃣ برگزاری اردوهای آموزشی-زیارتی: بازدید از مراکز مهم سیاسی و تاریخی (مانند موزه دفاع مقدس، موزه عبرت، بیت امام(ره)، مجلس شورای اسلامی و...) و گفتوگو با مسئولان جوان و انقلابی تا نوجوانان از نزدیک با فرآیندهای حکومتی آشنا شوند.
6️⃣ توجه به سیره عملی ائمه(ع) و شهدا: معرفی زندگی شهدا - بهویژه شهدای نوجوان و شهدای مدافع حرم - بهعنوان الگوهای مبارزه سیاسی و جهادی و همچنین بیان خاطراتی از شهدا که نشاندهنده درک عمیق آنها از مسائل سیاسی زمان خود است، بسیار اثرگذار خواهد بود.
7️⃣ ایجاد فضای پرسشوپاسخ: اختصاص بخشی از برنامههای هیأت به جلسات پرسشوپاسخ آزاد و صریح با حضور یک کارشناس، تا نوجوانان بتوانند دغدغهها و سؤالات خود را بدون نگرانی مطرح کنند.
⭕️ نباید فراموش کرد که هدف اصلی، «شخصیتسازی» و «بینشآفرینی» است؛ نه «شعاردهی» و «حزبیکاری»! باید به نوجوانان آموخت که «چگونه فکر کنند»، نه اینکه «چه فکری کنند». فهم سیاسی یعنی توانایی تحلیل رویدادها، تشخیص دوست از دشمن و در نهایت، عمل مسئولانه در راستای اهداف متعالی نظام اسلامی.
🚩 هیأتهای حسینی با بهرهگیری از سرمایه عظیم معنوی و نیروی انسانی پُرانگیزۀ خود، میتوانند پیشقراول تربیت نسلی آگاه، انقلابی و دارای فهم سیاسی عمیق باشند. این سرمایهگذاری، تضمینکنندۀ آیندۀ درخشان انقلاب اسلامی و مانعی مستحکم در برابر جنگ نرم دشمنان خواهد بود.
#تربیت_حماسی
#تبیین
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
آیت الله مصباح یزدیآنها می خواهند ما حیوان باشیم.mp3
زمان:
حجم:
382.5K
❌ آنها می خواهند ما حیوان باشیم!
🔺 بیانات #آیتالله_مصباح_یزدی قدسسره، دربارۀ ضرورت جهاد و دشمنشناسی برای نسل نوجوان و جوان، ۱۳۹۷/۰۹/۲۰.
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
هدایت شده از احرار | هیأت و جهانیاندیشی
❇️ پویش ملی
امت احمد(ﷺ)، حامی غزه
ویژه هفته وحدت برای کمک به مردم مظلوم و مقاوم #غزه
🔹 پیامبراکرم(ص):
هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک میخواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست.
🇵🇸 شماره کارت و شماره شبا حساب اختصاصی کمک به غزه:
5041721113532122IR
630700010001211322774001بنیادخیریه جامعهایمانیمشعر و یا جهت دریافت شماره کارت برای واریز نذورات، کلمه غزه را به شماره ۳۰۰۰۱۵۴۲ ارسال نمایید. 📥 پاسخگویی به سوالات: @Hamiane_ghaze ☎️ 09128118362 🚩 جامعهایمانیمشعر ▫️@www1542org 🚩 میاندارخدمت | خدماتاجتماعیهیأت ▫️@miandar_ir 🚩 احرار | هیأت و جهانیاندیشی ▫️@ahrar1542
حجت الاسلام مهدوی ارفعنامه ۳۱ جلسه ۶.mp3
زمان:
حجم:
19.32M
ا﷽ا
💠 صـــــــبحانه با معـــــــرفت
🔺 با موضوع: «نوجوان = زمین خالی و زمینه عالی»
📜 نامه۳۱ نهجالبلاغه
👤 #استاد_مهدوی_ارفع
#سخن_فانوس
🔰 استاد مهدویارفع
https://eitaa.com/mahdavi_arfae
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 هیأتهای حسینی؛ کانونی برای شکوفایی انگیزههای نوجوانی
❇️ در دوران پرچالش نوجوانی که فرد با انبوهی از سؤالات هویتی، آرمانخواهی و جستوجوی معنای زندگی روبهروست، وجود محیطی امن، الهامبخش و جهتدهنده، ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان، هیأتها نقشی بیبدیل و تأثیرگذار در تقویت و هدایت انگیزه نوجوانان ایفا میکنند.
❇️ برای اینکه هیأتها بتوانند نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنند، نیاز به برنامهریزی آگاهانه و خلاقیت دارند؛لذا راهکارهای ذیل میتوانند برای هیأتها مفید اثر واقع شوند:
1️⃣ واگذاری مسئولیت واقعی به نوجوانان (مشارکت، نه نظارت)
🔸 ایجاد «شورای نوجوانان هیأت»: از نوجوانان بخواهید در برنامهریزی برای مراسم (مانند موضوعات سخنرانی، نوع پذیرایی، برنامههای جانبی) نظر دهند و حتی مسئولیت بخشی از کارها را به عهده بگیرند.
🔸 تفویض اختیار: به آنان اعتماد کنید. مسئولیتهایی مانند مدیریت فضای مجازی هیأت، عکاسی، تولید محتوای دیجیتال، تزیین حسینیه و اجرای برنامههای کوچک را به آنان بسپارید.
2️⃣ تنوع بخشی و خلاقیت در فرم و محتوا
🔸 استفاده از زبان هنر: تشکیل گروههای سرود، تئاتر عاشورایی، نقاشی و خوشنویسی با موضوعات اهلبیت(ع). یک نوجوان ممکن است از طریق نقاشی یک واقعه عاشورا را بهتر درک کند تا یک سخنرانی.
🔸 به کارگیری تکنولوژی: استفاده از پویانمایی (انیمیشن)، کلیپهای کوتاه و جذاب، اینفوگرافیکهای تاریخی و فعالیت در شبکههای اجتماعی، با زبان نوجوانانه.
🔸 سخنرانان جوان و جذاب: از روحانیون و مبلغان جوانی استفاده کنید که با زبان، دغدغهها و ادبیات نوجوانان آشنا هستند و میتوانند با آنان ارتباط مؤثر برقرار کنند.
3️⃣ ایجاد فضای پرسش و گفتوگو (نه صرفاً خطابه)
🔸 برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و میزگردهای دوستانه: پس از مراسم، فضایی امن ایجاد کنید تا نوجوانان بتوانند شبهات و سؤالات خود را بدون ترس از قضاوت شدن، مطرح کنند.
🔸 کتابخوانی گروهی: تشکیل حلقههای مطالعاتی حول کتابهای جذاب و مناسب سن نوجوانان درباره عاشورا و انقلاب اسلامی.
4️⃣ برنامههای اردویی و مهارتآموزی
🔸 اردوهای فرهنگی-پژوهشی: برگزاری اردو به شهرهای مذهبی یا حتی اردوهای درونشهری با محوریت موضوعات هیأتی.
🔸 کارگاههای مهارتآموزی: برگزاری کارگاههای رسانه، مداحی، نویسندگی، کمکهای اولیه یا هر مهارت دیگری که همزمان با فضای هیأت قابل تلفیق است. این کار هیأت را به محیطی برای رشد همهجانبه تبدیل میکند.
5️⃣ تقدیر و تشویق به موقع
🔸 شناسایی و تشویق استعدادها: وقتی نوجوانی در هیأت استعدادی نشان میدهد (در شعر، اجرا، سازماندهی و...)، او را تشویق کنید و بستر رشدش را فراهم آورید.
🔸 در نظر گرفتن جوایز نمادین: حتی یک تقدیرنامه ساده یا یک هدیه کوچک در جمع، میتواند انگیزهای فوقالعاده برای تداوم فعالیت نوجوان ایجاد کند.
6️⃣ پیوند هیأت با زندگی روزمره نوجوان
🔸 طرح موضوعات کاربردی: سخنرانی و برنامهها نباید تنها معطوف به گذشته باشد. باید مسائل روز نوجوان مانند مقابله با استرس، انتخاب دوست، حل تعارض با خانواده، مهارت نهگفتن و مبارزه با ظلم در فضای مدرسه را با استفاده از الگوهای عاشورایی تحلیل و بررسی کرد.
🔸 ایفای نقش مشاورهای: هیأت میتواند با بهرهگیری از روانشناسان و مشاوران متخصص و مذهبی، به نوجوانان در حل مشکلات فردی و اجتماعی کمک کند.
7️⃣ الگوسازی از نوجوانان فعال
🔸 معرفی الگوهای جوان و نوجوان در خود هیأت: از نوجوانان پرانگیزه و فعال حاضر در هیأت به عنوان الگو برای دیگران نام ببرید و موفقیتهایشان را جلوه دهید. دیدن موفقیت همسالان، قویترین انگیزه برای دیگران است.
🔑 نکته کلیدی در همه این راهکارها، دیدهشدن، جدی گرفته شدن و مفید واقع شدن نوجوان در فضای هیأت است. اگر نوجوان احساس کند حضورش تأثیری دارد، استعدادهایش شکوفا میشود و سؤالاتش بیپاسخ نمیماند، هیأت برای او به خانه دوم تبدیل میشود و اینجاست که انگیزههای او برای زندگی بهتر و متعهدانهتر، روزبهروز تقویت خواهد شد.
#طرح_کارا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
♨️ نکات مهم در خصوص عوامل انگیزشی برای نوجوانان ❇️ نوجوان، یعنی کسی که از دوره کودکی گذشته، هنوز به
💎 دو اهرم مهم در تقویت انگیزۀ نوجوان در هیأت
✅ یکی از عوامل انگیزشی مهم درونی، «استقلال» است.
🔸 دوران کودکی، دوران وابستگی تقریباً تام و تمام است. در دوران سهچهار سالگی الی پنجشش سالگی هم این وابستگی، شدت قابل توجهی دارد؛ لذا خودِ کودک، جایی نمیتواند به تنهایی برود! هر جا میرود باید دستش را بگیرند و والدین باید دائم از او مراقبت کنند.
☝️ اما دورۀ نوجوانی، دورهای است که فرد از دورۀ وابستگی کامل، بهسمت استقلال میرود و تازه مفهومی به اسم استقلال را میفهمد و درک میکند.
⬅️ اگر ما به همین عامل انگیزشی اتکاء کنیم، همین موضوع، بهشدت میتواند علاقه و انگیزه را در نوجوان بالا ببرد؛ یعنی باید کارهایی به نوجوان سپرد که او را در مسیر حرکت از وابستگی به استقلال کمک کند. او باید احساس کند که من در انجام این کار، فرد اثرگذاری هستم. کسی هستم که دیگر آن وابستگی دوران کودکی را ندارم. آدمی هستم که دارم مورد اعتماد واقع میشوم و از طرف دیگران مورد توجه قرار میگیرم.
✅ عامل انگیزشی بعدی که میتواند به نوجوان در این مسیر کمک کند، «دیدهشدن» است که مرتبط با موضوع استقلال است؛ ولی مفهومی متفاوت است.
🔹 استقلال در مقابل چیست؟ در مقابل عدم وابستگی است. دیدهشدن در مقابل چیست؟ دیدهشدن در مقابل کمتوجهی و کممهری و بیمهری است؛ لذا یکی از موضوعاتی که میتواند به عنوان یک عامل انگیزشی در نوجوان کمک بسیاری کند، موضوع دیدهشدن است؛ یعنی در حد و اندازۀ خودش، مهم و محترم شمردهشدن.
🔜 ادامه دارد...
👤 #استاد_رحمان_یاسی
💢 نشست هیأتونوجوان۷ | با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📐 اهمیت نظم و انضباط در هیأت نوجوانان
🔰 هر مجموعهای که بخواهد رشد کند، اثرگذار باشد و در مسیر تعالی باقی بماند، نیازمند دو اصل بنیادین است:
✅ نظم
✅ انضباط
👈 این دو مفهوم، هرچند گاه بهجای یکدیگر به کار میروند؛ اما در حقیقت، معنا و کارکردی متفاوت دارند که درک صحیح آنها، کلید ایجاد فضایی سالم، پویا و تربیتمحور است.
🔹 نظم، یعنی ایجاد ساختاری هدفمند و جریاندار؛ یعنی هر چیز در جای خودش باشد و هر فعالیتی در زمان و شکل مناسب انجام شود.
🔹 انضباط، یعنی پایبندی به قواعد، احترام به قوانین و مسئولیتپذیری فردی در برابر چارچوبهای جمعی.
🔗 در هیأت، این دو اصل باید در کنار یکدیگر و در تعادل کامل برقرار باشند؛ چراکه فقدان هرکدام، نهتنها کارآمدی مجموعه را تهدید میکند؛ بلکه روحیۀ نوجوانان را نیز تضعیف خواهد کرد.
⚙️ نظم، ستون فقرات برنامههای هیأت است. بدون آن، جلسات بیهدف، فعالیتها بینتیجه و تلاشها پراکنده خواهند شد. نوجوان نیاز دارد بداند که در چه زمانی، چه کاری انجام میگیرد، چه کسی مسئول است و چه نتیجهای قرار است حاصل شود.
❇️ این پیشبینیپذیری، امنیت روانی ایجاد میکند و حس حرفهای بودن فضا را تقویت مینماید. از سوی دیگر، اگر انضباط به شکلی خشک، مکانیکی یا افراطی اجرا شود، جانِ پرشور نوجوانی را فرسوده میسازد.
👤 #استاد_محمد_جعفری
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#احداث
#تشکیلات
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
22.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_ابراهیم_اخوی
❗️ چهار ویژگی مهم دورهی نوجوانی، که نوجوانان با آنها مواجه هستند.
❓ خودمحوری و انزواطلبی نوجوان، تهدید است یا فرصت؟
❗️ بههنگام مواجهه با روحیهی فردگرایی نوجوان، بهترین برخورد را انتخاب کنیم.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/M8pBdZan/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 جهاد تبیین؛ جهاد برای بازگشت مردم به اولویتها
❇️ در روزگاری که گردوغبار مسائل فرعی، افق دید جامعه را تیره کرده است، بزرگترین جهاد، تبیین اولویتهاست.
📛 دشمن، اگر نتواند مردم را از مسیر انقلاب جدا کند، تلاش میکند تا ذهن آنان را از مسائل اصلی منحرف نماید. در چنین شرایطی، بازگرداندن جامعه به مسائل بنیادین و حیاتی، همان جهاد روشنگرانهای است که رهبر انقلاب از آن با عنوان «جهاد تبیین» یاد میکنند؛ زیرا وقتی اولویتها روشن شد، مسیر نیز روشن میشود و آنگاه، انرژیها بهدرستی متمرکز میگردند.
🔝 هیأت باید قرارگاه این جهاد – نه فقط با خطابههای احساسی – بلکه با اندیشهورزی و طرح سؤالهای راهبردی باشد. نوجوان هیأتی، اگر بفهمد مأموریتی دارد، اگر بداند حضورش در هیأت فقط برای سینهزدن نیست؛ بلکه برای ساختن آیندهای بهتر است، آگاهانه وارد میدان میشود.
☑️ ما در فضای هیأت، نیازمند تربیت نسلی هستیم که خود، دغدغهمند و مشتاق مسئولیت باشد؛ نه منتظر فرمان.
🔲 تبیین، یعنی جاندادن به حقیقتی که در دلهاست؛ ولی به زبان نیامده.
💡 واقعیت این است که بسیاری از افراد، به دنبال کسی هستند که چراغی پیش پایشان بگیرد؛ نه کسی که فریاد بزند یا تحکم کند. تلنگری صادقانه، گفتوگویی مهربانانه و نگاهی هدفمند، گاه بیش از هزاران جلسه رسمی اثرگذار خواهد بود.
💎 هیأت، اگر بتواند نقش خود را در این میدان بهدرستی ایفا کند، نهتنها جایگاه خود را حفظ کرده؛ بلکه به موتور تحول فکری جامعه نیز بدل خواهد شد. جهاد تبیین، جهاد بازگرداندن دلها به مسیر حقیقت است؛ مسیری که با محبت آغاز میشود و با آگاهی به ثمر مینشیند.
👤 #استاد_ساسان_زارع
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#احداث
#سخن_فانوس
#تبیین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ میزان اهمیت ارتباط مربیان هیأت با والدین نوجوانان.
❗️ آثار و برکات ارتباط با والدین نوجوانان.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/Xxo2gYaL/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan