eitaa logo
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
980 دنبال‌کننده
334 عکس
99 ویدیو
26 فایل
کانال «دفتر تخصصی هیأت نوجوان» ◽️جامعه ایمانی مشعر: @www1542org 📮 ارتباط با خادم دفتر: آقای صادق مولایی 👈 شماره تماس: 09102804900 👈 آیدی: @sadegh_molayi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مهم‌ترین لوازم مربی‌گری در تربیت نوجوانان ❇️ دو کلان‌مسئله در تربیت وجود دارد: 1️⃣ لوازم مربی‌گری 2️⃣ اصول تربیتی 🟣 لوازم مربی‌گری در عصر حاضر: در دنیای امروز که تهاجم فرهنگی علیه نوجوانان شدت گرفته، نیاز به مربیان مجهزتر احساس می‌شود. فضای مجازی و متاورس در آیندۀ نزدیک، چالش‌های جدیدی ایجاد خواهند کرد که پاسخ به آن‌ها نیازمند ابزارهای پیچیده‌تری است؛ لذا باید به لوازم این امر توجه ویژه‌ای داشت: 🔸 لازمه اول مربی‌گری: رشد مستمر مربی 🔺 مهم‌ترین شرط اثرگذاری مربی این است که فرآیند رشد خود را متوقف نکند. مقام معظم رهبری نمونه بارز این رشد مستمر هستند که هر سال در سطح بالاتری با مردم سخن می‌گویند. 🔸 لازمه دوم: کتاب‌خوانی عمیق (کتاب‌خواری!) 🔺 در عصر اطلاعات سطحی، مطالعۀ عمیق کتاب‌ها ضرورتی انکارناپذیر است. هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری نمونه‌های بارز کتاب‌خوانی عمیق هستند. 🔸 لازمه سوم: اشراف بر انسان‌شناسی دینی 🔺 تربیت نوجوان انقلابی بدون شناخت مبانی انسان‌شناسی دینی ممکن نیست. متأسفانه برخی مربیان صرفاً به روان‌شناسی متکی هستند که برای تربیت تراز انقلاب کافی نیست. 🔸 لازمه چهارم: نوجوان‌شناسی 🔺 شناخت دقیق دنیای نوجوانان از ضروریات کار تربیتی است. کتاب «جوان و نیروی چهارم زندگی» اثر دکتر محمدرضا شرفی از انتشارات سروش، منبع خوبی در این زمینه است. 👤 🗓 اسفندماه۱۴۰۲ 📌 تهران|مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب‌اسلامی (سرچشمه) 🔜 ادامه دارد... ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
41.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نوجوانانی از نسل قاسم، در مسیر اربعین حسینی 💬 از خودت بگو! 💬 چرا اومدی؟ 💬 تکلیف درسای این چندروز چی می‌شه؟ نگفتند به‌خاطر درسات نرو؟ 💬 اگه بخوای رفیقات رو تشویق کنی که بیان... 💬 اگر شما جای حضرت قاسم(ع) بودی، به سؤال امام حسین(ع) چه جوابی می‌دادی؟ ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
📍 نقشه موکب‌های نوجوان اربعینی 🔹 مربیان و دغدغه‌مندانی که به‌همراه نوجوانان در مسیر اربعین قدم برمی‌دارند، از یک‌سو در این مسیر نورانی می‌توانند همراه با دیگر نوجوانان به‌عنوان یک کنش‌گر حضور داشته باشند و از سوی دیگر، با نوجوانان و مربیان دیگری که در این مسیر حضور دارند می‌توانند آشنا شده و از طریق ایجاد شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته، راه تربیتی خود را بهتر از گذشته در ابعاد ملی و فراملی بپیمایند. 🔸 لذا از آن‌جا که ضرورت دارد تا نوجوانان، هرچه‌بیشتر در این مسیر با یک‌دیگر آشنا شوند، بنیاد ملی نوجوانان در اقدامی، مکان استقرار چند موکب ویژۀ نوجوانان را منتشر کرده است تا با مراجعه به آن، نوجوانان بتوانند هم از امکانات ویژه برخوردار شوند و هم با نوجوانان دیگر آشنا شده و مسیر را برای این شبکه‌سازی هموارتر سازند. 🌐 عزیزان می‌توانند با مراجه به لینک زیر، به نقشه و مکان‌های موکب‌های نوجوان اربعینی دسترسی پیدا کنند: https://B2n.ir/xq3730 ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
💢 نقش تربیتی اربعین حسینی در نوجوانان 🔹 کربلا، یک حادثه بزرگ اجتماعی است و در تربیت و رشد ما نقش بسزایی دارد. هرساله با نزدیک‌شدن به ایام اربعین، نوجوانان هم تمایل به شرکت در این سفر دارند و از اثرات تربیتی آن بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به برخی از این اثرات اشاره خواهیم کرد: ❇️ همراهی با تجلی حماسه ▫️ کلید شخصیت امام حسین(ع) حماسه است؛ حماسه‌ای الهی و انسانی. ایشان نشانه ایستادگی و استواری هستند. چنین شخصیتی موجب دگرگونی در روح انسان می‌شود. این تغییر حال و دگرگونی، در پیاده‌روی اربعین به‌خوبی مشاهده می‌شود. هنگامی‌که نوجوان در حال‌وهوای این حماسه قرار می‌گیرد، آمادگی روحی پیدا می‌کند که زمینه‌ساز تحولاتی در او و جامعه است. ❇️ هویت‌بخشی دینی ▫️ احساس شخصیت و داشتن هویت، اهمیت و ارزش والایی دارد. باتوجه‌به این‌که نوجوان در بستر اجتماع در جست‌وجوی هویت خود است، گره‌خوردن با این جریان حماسی و نشانه‌های مختلف آن در این سفر به او هویت خواهد بخشید. او هویت خود را در تعامل با سایر مسلمانانی که در راه امام خود حاضر به خدمت‌رسانی به زائران او هستند، می‌بیند. ❇️ تمرین صبر و استقامت ▫️ نوجوانی همراه با تحولاتی در روح و جسم فرد است و گاهی صبر و حوصله فرد را کاهش می‌دهد. از طرفی صبوری در هر یک از دوره‌های زندگی در حال شکل‌گیری است و هر یک از چالش‌های زندگی می‌تواند به کامل‌شدن انسان کمک کند. چالش‌های سفر اربعین در پیوند با امام حسین(ع) است. هر یک از افراد سختی‌ها را تحمل می‌کنند و از آن‌ها عبور می‌کنند تا به کربلا برسند. تمرین صبر در راه رسیدن به هدف، عبور از سختی‌ها با تصور دورنمایی از مقصد، الگویی از مواجهه با مسائل مختلف است. در ادامه هم می‌توان نوجوان را با این موضوع آشنا کرد که راه رشد معنوی و بزرگ‌شدن روح او همراه با عبور از سختی‌هایی است که نیاز به صبر و استقامت دارد. ❇️ الگودهی ▫️ نیرویی که مانع حل‌شدن ملتی در ملت دیگر و یا فردی در فرد دیگر می‌شود، احساس شخصیت است. اگر اجتماعی احساس نکند که خودش هویت مستقلی دارد تا به آن متکی شود، هرچه داشته باشد از دست می‌دهد. آشنایی نوجوان با نمودهای فرهنگ حسینی در این سفر، الهام‌بخشش شناخت شخصیت امام حسین(ع) به‌عنوان الگویی برای فرد و اجتماع است. این الگو، برای زنده‌نگه‌داشتن دین الهی از خود گذشت و ایثار را سرلوحه خود قرار داد. همواره برای تحقق اهداف بلند، ایثار و گذشت افراد لازم است. ❇️ گسترش فرهنگ کار جمعی ▫️ از ثمرات سفر اربعین مشاهده فرهنگ کار جمعی است. این ثمرات تا جایی است که با پررنگ‌شدن پیوندهای عاطفی در شرایط دشوار سفر، مرزهای ملیتی هم کم‌رنگ می‌شود و ارتباط بین اقوام مختلف کشورها قوت می‌گیرد. این ارتباط زمینه‌ای برای شکل‌گیری روح جمعی بین ملت‌هاست تا زمینه‌ای برای شکل‌گیری تمدن جهانی بر محور اسلام و با ظهور آخرین منجی باشد. آشنایی نوجوان با این فرآیند در سفر، تمرین عملی این جریان است. در این مسیر هر یک از افراد، گوشه‌ای از کار را برعهده می‌گیرند تا بتوانند در کنار یک‌دیگر، شرایط مناسبی را برای زائران حسینی فراهم نمایند و از دستاوردهای این سفر معنوی بهره‌مند شوند. ❇️ کم‌رنگ‌شدن خودخواهی ▫️ به‌ثمررسیدن فعالیت جمعی، نتیجه کم‌رنگ‌شدن خودخواهی افراد است. علاوه‌بر این‌که علم به این موضوع وجود دارد که امام حسین(ع) برای نجات اسلام ازخودگذشته است، نوجوان در فرآیند عملی و ظاهری با این امر مواجه می‌شود که برای رسیدن به زیارت امام هم باید از خودخواهی‌هایی بگذرد تا بتواند این مسیر را طی کند. به‌عنوان‌مثال، گاهی ناچار است در مکانی با شرایطی متفاوت از زندگی خود، غذا بخورد یا بخوابد و به خواسته‌های خود بی‌توجه باشد تا بتواند این مسیر را ادامه دهد و به مقصد برسد. ✍️ مختارپور | پژوهش‌گر کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
اربعین-کتاب-کار.pdf
حجم: 4.54M
🕊 پیاده‌روی یا پیام‌آوری؟ 🏴 اربعین برای نوجوان فقط یک مسیر جسمی نیست؛ فرصتی‌ست برای شکل‌گیری هویت و باور. 📕 کتاب «عمود آخر» به مربیان و والدین کمک می‌کند تا این سفر را به بستری برای گفت‌وگو، تفکر و فهم معارف عاشورا تبدیل کنند. 📘 ویژه مربیان، مبلغان و فعالان عرصه تربیت نوجوان ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
♨️ اهمیت خلق تصویر خوشایند و خاطره‌انگیز از پیاده‌روی اربعین برای نوجوانان 🔸 ایجاد تصویر خوشایند و مثبت و خاطره‌ای شیرین و لذت‌بخش در ذهن کودک‌ونوجوان از اربعین و پیاده‌روی اربعین شاه‌کلید تأثیرگذاری تربیتی بر کودک‌ونوجوان است. از نگاه روان‌شناختی، قطعاً مراقبت از خسته‌نشدن کودک و لذت‌بردن او از پیاده‌روی اربعین، می‌تواند نقش بسیار مهمی در خلق تصویر مثبت در ذهن آنان داشته باشد؛ اما چرا به لحاظ روان‌شناختی این اتفاق می‌افتد؟ و چرا این مؤلفه در ایمان و اعتقاد و رشد شخصیت آنان اثرگذار است؟ در ادامه بدان می‌پردازیم: 1️⃣ تجربه‌ای شیرین و ماندگار: پیاده‌روی اربعین - به‌ویژه برای کودکان - می‌تواند یک تجربۀ شیرین و ماندگار باشد. دیدن جمعیتی عظیم، شنیدن نوحه‌ها و زیارت‌ها و حضور در فضایی معنوی، همه می‌توانند جاذبه و خاطرات خوشی را در ذهن کودک ایجاد کنند. 2️⃣ تقویت پیوندهای خانوادگی: حضور در چنین سفری خانوادگی، پیوندهای عاطفی بین اعضای خانواده را تقویت کرده و حس تعلق و وابستگی کودکان به خانواده را افزایش می‌دهد و حس مثبت و لذت‌بخشی به آنان می‌دهد. 3️⃣ یادگیری ارزش‌های اجتماعی: کودکان در این سفر با مفاهیمی مانند هم‌دلی، کمک به دیگران، صبر و تحمل آشنا می‌شوند و این مفاهیم به‌تدریج در شخصیت او نهادینه می‌شوند و خاطره خوشایندی می‌سازد. 4️⃣ تقویت روحیه بخشندگی: کودکان و نوجوانان در این سفر یاد می‌گیرند که به دیگران کمک کنند و از داشته‌های خود بگذرند. این امر می‌تواند روحیه بخشندگی و ایثار را در او تقویت کند و بروز روحیه سخاوتمندی، حس معنوی به آنان می‌بخشد. 5️⃣ افزایش اعتمادبه‌نفس: موفقیت در طی‌کردن مسیر پیاده‌روی و تحمل سختی‌های آن، می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودک را افزایش دهد و این حس خوشایندی برای کودکان و نوجوانان است. ✍️ محمدباقر مشکاتی ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فعالیت میدانی و رویداد تربیت سیاسی انقلابی نوجوان 👌 ویژه مربیان، فعالان و مدیران مجموعه‌های تربیتی 🔸 مجموعه‌های تربیتی و مربیان در شرایط جنگ چه نقش‌ تربیتی دارند؟ 🔸 چگونه نوجوان را به احساس مسئولیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی برسانیم؟ 🔸 تربیت در عرصه‌های سیاسی چه اصول و روشی دارد؟ 📌 مجموعه‌های فرهنگی و گروه‌های علاقه‌مند جهت برگزاری رویداد با آیدی @k_a_tarbiat مرتبط شوند. 🔹 مؤسسه تعلیم و تربیت تسنیم @tasnimedu ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
💠 صدای ماندگار یک شهید نوجوان 🔸 شهید رضا پناهی تمام ویژگی‌های یک قهرمان واقعی را داراست که می‌تواند نوجوانان دچار بحران هویت را از طریق الگو شدن، به مسیر درست هدایت کند. 🔸 یکی از چالش‌های ما این است که دشمنان نظام سلطه، درحالی‌که خلأ تئوریک دارند، با ساختن نمادهای کاذب، جوانان را جذب می‌کنند؛ اما ما به‌رغم داشتن ۳۶ هزار شهید قهرمان موفق نشده‌ایم این ظرفیت عظیم را به‌خوبی معرفی کنیم! 🔸 یکی از ویژگی‌های ویژۀ شهید، داشتن وصیت‌نامه صوتی است که تنها این نوجوان شهید دارای این نوع سند است. مادر شهید می‌گوید اگر این وصیت‌نامه نبود، برخی شک داشتند که ما دربارۀ شهید حرف می‌زنیم. این وصیت‌نامه، سندی است که حقیقت وجود و تربیت او را به‌روشنی نشان می‌دهد. 🔸 شهید در وصیت‌نامه، دغدغه‌های جهانی و عمیق خود را بیان می‌کند و این سند، یک هویت واقعی و بی‌نظیر به او بخشیده است. این نوجوان ۱۲ساله اکنون هم به‌عنوان الگویی برای نسل نوجوان و جوان به شمار می‌آید و در کلاس‌های اول و ششم راهنمایی امروزی، حضور او حس می‌شود. 👤 🔰 أحلی۱ | اولین رویداد هیأت، تربیت و نوجوان (مدیران هیأت‌های نوجوان کشور) 🗓 اسفندماه۱۴۰۲ 📌 تهران | مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب‌ اسلامی (سرچشمه) ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
⛓ هیأت نوجوان؛ پیوند شناخت، احساس و عمل 🔹 گاهی وقت‌ها در مسائل بسیار عینی مانند هیأت شاخه‌شاخه کردن موضوعات تربیتی بسیار پیچیده می‌شود که کار را سخت می‌کند. سؤال این است که چه مزیتی در هویت تربیتی هیأت نسبت به مدل‌ها و الگوهای دیگر وجود دارد؟ مثلاً در حلقه‌های مطالعاتی می‌توان کتاب‌های شهید مطهری(ره) را خواند، در حوزه‌های معرفتی کار کرد؛ اما هیأت این کار را چگونه متفاوت می‌کند؟ 🔹 در هیأت شما با بچه‌ها ارتباط عاطفی، شور، صفا، عشق و خاطره‌ای از فضای مذهبی و متدینانه می‌سازید که سایر آموزش‌های صرفاً معرفتی این‌قدر نمی‌توانند ایجاد کنند. هیأت، فعالیت تربیتی را ترکیبی و جامع انجام می‌دهد و هر کدام از بخش‌های آن یک مزیت دارد و همه مکمل هم هستند. 🔹 به نظر می‌رسد که در هیأت ضلع «احساس» در مثلث «شناخت، احساس و عمل» به‌شدت فعال می‌شود. ممکن است حلقه‌های معرفتی در مسجد یا بسیج، تأمین معرفت کنند؛ اما احساس و حسی که هیأت ایجاد می‌کند بی‌نظیر است. هیأت، نه‌تنها معرفتی؛ بلکه عاطفی و عملی نیز هست که باعث درگیرشدن رفتار و باور کودک یا نوجوان می‌شود. 👤 🔰 أحلی۲ | دومین رویداد «هیأت، تربیت و نوجوان» 🔻 با موضوع: بررسی چالش‌ها و مسائل پیرامون نقش‌آفرینی و به‌کارگیری نوجوانان در هیأت 🗓 ۲۹ و ۳۰ شهریور۱۴۰۳ 📌 تهران | مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
🔆 انگیزه و امید: کلید موفقیت نوجوانان در هیأت، برای ساختن جامعه‌ای بهتر 🔰 هیأت‌های حسینی - به‌ویژه در فرهنگ اسلامی‌ایرانی - تنها محل گردهمایی برای سوگواری نیستند. آن‌ها کارگاه‌های انسان‌سازی و کانونی زنده و پویا برای پرورش نسل نوجوان و جوان هستند. در این میان، «انگیزه» و «امید» دو رکن اساسی هستند که نه‌تنها موفقیت نوجوانان در این عرصه را تضمین می‌کنند؛ بلکه آنان را به سربازانی امیدوار و فعال برای ساختن جامعه‌ای مطلوب تبدیل می‌کنند. 1️⃣ انگیزه: موتور محرکه تلاش و خلاقیت 🔸 نوجوانی، اوج انرژی، کنجکاوی و نیاز به هویت‌یابی است. هیأت می‌تواند با ایجاد انگیزه‌های درست، این انرژی سرشار را در مسیری سازنده هدایت کند. مهم‌ترین عوامل انگیز‌ه‌بخش نوجوانان در این مسیر عبارت‌اند از: ✅ انگیزۀ معنوی: حس تعلق به مکتب اهل بیت(ع) و عشق به امام حسین(ع) قوی‌ترین محرک برای نوجوان است. وقتی او بداند که حضور و فعالیتش در هیأت، ادامه راه عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر است و این حس را عاقلانه درک کرده باشد، با اشتیاق و ایثار بیشتری قدم برمی‌دارد. ✅ انگیزه اجتماعی: هیأت برای نوجوان، خانواده دوم است. احساس تعلق به یک گروه، مورد تشویق قرار گرفتن و دیده شدن، انگیزه‌ای قدرتمند برای مشارکت و مسئولیت‌پذیری او در جامعه است. وقتی که او بداند ایده‌هایش شنیده می‌شود و در برنامه‌ها نقش دارد، خلاقیتش شکوفا می‌شود. ✅ انگیزه مسئولیت‌پذیری: وقتی به نوجوان مسئولیتی داده می‌شود - چه در تنظیم صدا، چه در اجرای برنامه، چه در مدیریت فضای مجازی هیأت و یا هر مسئولیت دیگری - احساس ارزشمندبودن کرده و با انگیزۀ بیشتری برای پیشرفت گروه تلاش می‌کند. 2️⃣ امید: چراغ راه در دنیای پرآشوب 🔸 دنیای امروز، نوجوانان را با چالش‌ها و آسیب‌های زیادی روبه‌رو کرده است. یأس و ناامیدی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای این نسل است. هیأت می‌تواند منبعی بی‌پایان برای امید باشد. از عوامل امیدبخش هیأت برای نوجوانان، موارد زیر را می‌توان برشمرد: ✅ الهام از قیام عاشورا: داستان کربلا، در دل خود، بزرگ‌ترین درس امیدواری را دارد؛ درس مقاومت در برابر ظلم و ایمان به پیروزی نهایی حق بر باطل؛ حتی در تاریک‌ترین لحظات! نوجوان با شناخت عمیق این واقعه، می‌آموزد که هیچگاه نباید ناامید شود. ✅ ساختن آینده‌ای روشن: هیأت با ارائه الگوهای رفتاری از صدر اسلام تا کنون، به نوجوان می‌آموزد که چگونه می‌توان در سخت‌ترین شرایط، بزرگوار و امیدوار ماند و برای آینده تلاش کرد. ✅ پناهگاهی امن: هیأت، محیطی به دور از رقابت‌های منفی و آسیب‌های اجتماعی است. نوجوان در این فضا می‌تواند خودش باشد، دغدغه‌هایش را مطرح کند و با دریافت انرژی مثبت و امید، برای مقابله با مشکلات زندگی شخصی و اجتماعی تقویت شود. 🟡 پرورش نوجوانانِ باانگیزه و امیدوار در هیأت، سرمایه‌گذاری برای ساخت جامعه‌ای مطلوب است. این نوجوانان به شهروندانی فعال، اخلاق‌مدار، امیدوار و خلاق تبدیل می‌شوند که نه‌تنها منتظر تغییر نمی‌مانند؛ بلکه خود عامل تغییر و سازندگی خواهند بود. بنابراین، نقش مربیان هیأت در ایجاد فضایی صمیمی و الهام‌بخش برای نسل جوان، بسیار حیاتی است. ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
💠 مهم‌ترین لوازم مربی‌گری در تربیت نوجوانان ❇️ دو کلان‌مسئله در تربیت وجود دارد: 1️⃣ لوازم مربی‌گر
💠 مهم‌ترین اصول تربیتی در حوزه تربیت نوجوانان در هیأت 🟣 موفقیت در مسیر هدایت و پرورش نوجوانان، مستلزم به‌کارگیری اصول تربیتی هوشمندانه‌ای است که متناسب با روحیه پرشور، کنجکاو و نیازمند هویت نوجوان باشد. این اصول، فراتر از آموزش صرف، بر جذب، مشارکت و تأثیرگذاری عمیق تکیه دارد و هدف نهایی آن، پرورش نسلی است که هم پایبند به ارزش‌های دینی و هم سازنده و امیدوار برای فردای جامعه باشد. در این راستا، باید به اصول مهم آن توجه ویژه‌ای داشت: 🔸 تربیت مانند کارخانه نیست که خروجی مشخصی داشته باشد! 🔺 تربیت، فرآیندی مکانیکی و قابل پیش‌بینی با نتایج یکسان نیست. هر نوجوان، دنیای درونی، استعدادها و شرایط خاص خود را دارد. نقش هیأت و مربی، مانند باغبانی است که بستر رشد را فراهم می‌کند؛ اما نمی‌تواند شکل و زمان گُل‌دادن هر گُل را دیکته کند. نتیجه تربیت، محصول تعامل پیچیده‌ای از آموزش، محیط، اراده و انتخاب آزاد فرد است و ممکن است در هر شخص به شکلی منحصربه‌فرد ظهور کند. 🔸 وظیفه ما فقط بلاغ (رساندن پیام) است. 🔺 این اصل، بر مسئولیت مربی در ابلاغ صحیح و جذاب معارف و ارزش‌ها تأکید دارد؛ بدون تحمیل یا اجبار. همان‌گونه که پیامبران پیام الهی را رساندند ولی مسئولیت پذیرش آن بر عهده مردم بود، مربی هیأت نیز باید پیام اهل بیت(ع) را با زبان روز و روش‌های اثرگذار به نوجوانان برساند و نتیجۀ نهایی را به خداوند و انتخاب آزاد آنان واگذار کند. این نگاه، از فشار روانی بر مربی می‌کاهد و احترام به آزادی و عقلانیت نوجوان را نشان می‌دهد. 🔸 نباید از ریزش ها ناامید شد. 🔺 در مسیر تربیت، ریزش (کناره‌گیری موقت یا دائمی برخی نوجوانان) امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. این به معنای شکست نیست؛ بلکه بخشی از فرآیند گزینش و خودشناسی آنان است. بسیاری از این افراد، با خاطره‌ای خوب و پیامی که در دلشان نشسته، در آینده و در شرایط دیگر ممکن است به دامان ارزش‌ها بازگردند. بنابراین، نباید با هر ریزشی، انرژی و امید تربیتی از بین برود؛ چراکه تأثیر کار هیأت، همواره به شکل‌های مختلف در زندگی نوجوانان باقی می‌ماند. 👤 🗓 اسفندماه۱۴۰۲ 📌 تهران|مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب‌اسلامی (سرچشمه) ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ❗️ استفاده از ظرفیت‌ها و فطریات نهفته در نوجوانان با طراحی درست. ❗️ هیأت و مسجد، جایی است که حتی فضای مجازی هم باید روی این زیست‌بوم پیاده شود. 🌐 مشاهدۀ فیلم در وب‌گاه هیأت‌تی‌وی: https://heyat.tv/video/NPn9BW8j/ ⚜️ مدرسه‌عالی‌هیأت @Heyat_High_School ⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأت‌ونوجوان» @ahla_HeyatNojavan