12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_ابراهیم_اخوی
❗️ بهترین فضایی که در هیأت با انزوای نوجوان سازگاری دارد فضایی است که...
❓ با خودشیفتگی مثبتی که در نوجوان وجود دارد، چگونه میتوان تعامل کرد؟
❓ بها دادن به سلیقۀ نوجوان در هیأت درست است یا خیر؟
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/DPgZ0V8d/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 ضرورت عالِممحوری در مسیر هدایت هیأت نوجوان
🔸 هیأت، اگرچه بر پایۀ عشق به اهلبیت(ع) و شور روضه بنا شده؛ اما برای پایداری در مسیر حق و اثرگذاری در جامعه، نیازمند پیوندی استوار با عالمان ربانی و اسلامشناس بصیر و جامعالشرایط است؛ عالِمی که نهفقط فقیه در احکام؛ بلکه حکیم در تربیت نفوس و راهبَر در پیچوخمهای اجتماع باشد. اگر هیأت را همچون کشتی در اقیانوس پرتلاطم تحولات فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی بدانیم، این عالم ربانی همان قطبنمایی است که مانع گمگشتگی و سرگردانی آن در امواج زمان میشود.
🔸 چنین عالِمی، صرفاً واعظی نیست که چند صباحی بر منبر بنشیند و کلماتی خطیبانه بر زبان جاری سازد؛ او پدر معنوی هیأت، مرشد مسیر تربیت، پاسدار هویت اعتقادی و حافظ تعادل عقل و احساس در فضای هیأت است. در پرتو وجود این چراغ فروزان، هیأت نهتنها اسیر احساسات سطحی نمیشود؛ بلکه به محفل تعمق در معارف دین، بصیرت اجتماعی و رشد اخلاقی تبدیل میگردد.
🔸 نوجوانی که در فضای گرم و پرنور چنین هیأتی رشد میکند، در حقیقت در مدرسهای تربیت میشود که معلم نخست آن، عالمی بصیر و دلسوز است؛ عالمی که با نگاه ژرف و تجربة عمیق، آیندهسازان امت را از گرداب تردید و طوفان شبههها نجات میدهد. این پیوند، همان نخ تسبیحی است که دانههای پراکنده دلها را گرد هم میآورد و از هیأت، اجتماع مؤمنان متعهد میسازد.
👤 #استاد_رحیم_آبفروش
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 مهمترین لوازم مربیگری در تربیت نوجوانان
❇️ دو کلانمسئله در تربیت وجود دارد:
1️⃣ لوازم مربیگری
2️⃣ اصول تربیتی
🟣 لوازم مربیگری در عصر حاضر: در دنیای امروز که تهاجم فرهنگی علیه نوجوانان شدت گرفته، نیاز به مربیان مجهزتر احساس میشود. فضای مجازی و متاورس در آیندۀ نزدیک، چالشهای جدیدی ایجاد خواهند کرد که پاسخ به آنها نیازمند ابزارهای پیچیدهتری است؛ لذا باید به لوازم این امر توجه ویژهای داشت:
🔸 لازمه اول مربیگری: رشد مستمر مربی
🔺 مهمترین شرط اثرگذاری مربی این است که فرآیند رشد خود را متوقف نکند. مقام معظم رهبری نمونه بارز این رشد مستمر هستند که هر سال در سطح بالاتری با مردم سخن میگویند.
🔸 لازمه دوم: کتابخوانی عمیق (کتابخواری!)
🔺 در عصر اطلاعات سطحی، مطالعۀ عمیق کتابها ضرورتی انکارناپذیر است. هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری نمونههای بارز کتابخوانی عمیق هستند.
🔸 لازمه سوم: اشراف بر انسانشناسی دینی
🔺 تربیت نوجوان انقلابی بدون شناخت مبانی انسانشناسی دینی ممکن نیست. متأسفانه برخی مربیان صرفاً به روانشناسی متکی هستند که برای تربیت تراز انقلاب کافی نیست.
🔸 لازمه چهارم: نوجوانشناسی
🔺 شناخت دقیق دنیای نوجوانان از ضروریات کار تربیتی است. کتاب «جوان و نیروی چهارم زندگی» اثر دکتر محمدرضا شرفی از انتشارات سروش، منبع خوبی در این زمینه است.
👤 #استاد_یاسر_ماهری
🗓 اسفندماه۱۴۰۲
📌 تهران|مجموعه فرهنگی شهدای انقلاباسلامی (سرچشمه)
🔜 ادامه دارد...
#احلی
#تربیت_حماسی
#فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
41.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نوجوانانی از نسل قاسم، در مسیر اربعین حسینی
💬 از خودت بگو!
💬 چرا اومدی؟
💬 تکلیف درسای این چندروز چی میشه؟ نگفتند بهخاطر درسات نرو؟
💬 اگه بخوای رفیقات رو تشویق کنی که بیان...
💬 اگر شما جای حضرت قاسم(ع) بودی، به سؤال امام حسین(ع) چه جوابی میدادی؟
#اربعین
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📍 نقشه موکبهای نوجوان اربعینی
🔹 مربیان و دغدغهمندانی که بههمراه نوجوانان در مسیر اربعین قدم برمیدارند، از یکسو در این مسیر نورانی میتوانند همراه با دیگر نوجوانان بهعنوان یک کنشگر حضور داشته باشند و از سوی دیگر، با نوجوانان و مربیان دیگری که در این مسیر حضور دارند میتوانند آشنا شده و از طریق ایجاد شبکهای بههمپیوسته، راه تربیتی خود را بهتر از گذشته در ابعاد ملی و فراملی بپیمایند.
🔸 لذا از آنجا که ضرورت دارد تا نوجوانان، هرچهبیشتر در این مسیر با یکدیگر آشنا شوند، بنیاد ملی نوجوانان در اقدامی، مکان استقرار چند موکب ویژۀ نوجوانان را منتشر کرده است تا با مراجعه به آن، نوجوانان بتوانند هم از امکانات ویژه برخوردار شوند و هم با نوجوانان دیگر آشنا شده و مسیر را برای این شبکهسازی هموارتر سازند.
🌐 عزیزان میتوانند با مراجه به لینک زیر، به نقشه و مکانهای موکبهای نوجوان اربعینی دسترسی پیدا کنند:
https://B2n.ir/xq3730
#اربعین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💢 نقش تربیتی اربعین حسینی در نوجوانان
🔹 کربلا، یک حادثه بزرگ اجتماعی است و در تربیت و رشد ما نقش بسزایی دارد. هرساله با نزدیکشدن به ایام اربعین، نوجوانان هم تمایل به شرکت در این سفر دارند و از اثرات تربیتی آن بهرهمند میشوند. در ادامه به برخی از این اثرات اشاره خواهیم کرد:
❇️ همراهی با تجلی حماسه
▫️ کلید شخصیت امام حسین(ع) حماسه است؛ حماسهای الهی و انسانی. ایشان نشانه ایستادگی و استواری هستند. چنین شخصیتی موجب دگرگونی در روح انسان میشود. این تغییر حال و دگرگونی، در پیادهروی اربعین بهخوبی مشاهده میشود. هنگامیکه نوجوان در حالوهوای این حماسه قرار میگیرد، آمادگی روحی پیدا میکند که زمینهساز تحولاتی در او و جامعه است.
❇️ هویتبخشی دینی
▫️ احساس شخصیت و داشتن هویت، اهمیت و ارزش والایی دارد. باتوجهبه اینکه نوجوان در بستر اجتماع در جستوجوی هویت خود است، گرهخوردن با این جریان حماسی و نشانههای مختلف آن در این سفر به او هویت خواهد بخشید. او هویت خود را در تعامل با سایر مسلمانانی که در راه امام خود حاضر به خدمترسانی به زائران او هستند، میبیند.
❇️ تمرین صبر و استقامت
▫️ نوجوانی همراه با تحولاتی در روح و جسم فرد است و گاهی صبر و حوصله فرد را کاهش میدهد. از طرفی صبوری در هر یک از دورههای زندگی در حال شکلگیری است و هر یک از چالشهای زندگی میتواند به کاملشدن انسان کمک کند. چالشهای سفر اربعین در پیوند با امام حسین(ع) است. هر یک از افراد سختیها را تحمل میکنند و از آنها عبور میکنند تا به کربلا برسند. تمرین صبر در راه رسیدن به هدف، عبور از سختیها با تصور دورنمایی از مقصد، الگویی از مواجهه با مسائل مختلف است. در ادامه هم میتوان نوجوان را با این موضوع آشنا کرد که راه رشد معنوی و بزرگشدن روح او همراه با عبور از سختیهایی است که نیاز به صبر و استقامت دارد.
❇️ الگودهی
▫️ نیرویی که مانع حلشدن ملتی در ملت دیگر و یا فردی در فرد دیگر میشود، احساس شخصیت است. اگر اجتماعی احساس نکند که خودش هویت مستقلی دارد تا به آن متکی شود، هرچه داشته باشد از دست میدهد. آشنایی نوجوان با نمودهای فرهنگ حسینی در این سفر، الهامبخشش شناخت شخصیت امام حسین(ع) بهعنوان الگویی برای فرد و اجتماع است. این الگو، برای زندهنگهداشتن دین الهی از خود گذشت و ایثار را سرلوحه خود قرار داد. همواره برای تحقق اهداف بلند، ایثار و گذشت افراد لازم است.
❇️ گسترش فرهنگ کار جمعی
▫️ از ثمرات سفر اربعین مشاهده فرهنگ کار جمعی است. این ثمرات تا جایی است که با پررنگشدن پیوندهای عاطفی در شرایط دشوار سفر، مرزهای ملیتی هم کمرنگ میشود و ارتباط بین اقوام مختلف کشورها قوت میگیرد. این ارتباط زمینهای برای شکلگیری روح جمعی بین ملتهاست تا زمینهای برای شکلگیری تمدن جهانی بر محور اسلام و با ظهور آخرین منجی باشد. آشنایی نوجوان با این فرآیند در سفر، تمرین عملی این جریان است. در این مسیر هر یک از افراد، گوشهای از کار را برعهده میگیرند تا بتوانند در کنار یکدیگر، شرایط مناسبی را برای زائران حسینی فراهم نمایند و از دستاوردهای این سفر معنوی بهرهمند شوند.
❇️ کمرنگشدن خودخواهی
▫️ بهثمررسیدن فعالیت جمعی، نتیجه کمرنگشدن خودخواهی افراد است. علاوهبر اینکه علم به این موضوع وجود دارد که امام حسین(ع) برای نجات اسلام ازخودگذشته است، نوجوان در فرآیند عملی و ظاهری با این امر مواجه میشود که برای رسیدن به زیارت امام هم باید از خودخواهیهایی بگذرد تا بتواند این مسیر را طی کند. بهعنوانمثال، گاهی ناچار است در مکانی با شرایطی متفاوت از زندگی خود، غذا بخورد یا بخوابد و به خواستههای خود بیتوجه باشد تا بتواند این مسیر را ادامه دهد و به مقصد برسد.
✍️ مختارپور | پژوهشگر کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی
#تربیت_حماسی
#اربعین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
اربعین-کتاب-کار.pdf
حجم:
4.54M
🕊 پیادهروی یا پیامآوری؟
🏴 اربعین برای نوجوان فقط یک مسیر جسمی نیست؛ فرصتیست برای شکلگیری هویت و باور.
📕 کتاب «عمود آخر» به مربیان و والدین کمک میکند تا این سفر را به بستری برای گفتوگو، تفکر و فهم معارف عاشورا تبدیل کنند.
📘 ویژه مربیان، مبلغان و فعالان عرصه تربیت نوجوان
#تربیت_حماسی
#اربعین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
♨️ اهمیت خلق تصویر خوشایند و خاطرهانگیز از پیادهروی اربعین برای نوجوانان
🔸 ایجاد تصویر خوشایند و مثبت و خاطرهای شیرین و لذتبخش در ذهن کودکونوجوان از اربعین و پیادهروی اربعین شاهکلید تأثیرگذاری تربیتی بر کودکونوجوان است. از نگاه روانشناختی، قطعاً مراقبت از خستهنشدن کودک و لذتبردن او از پیادهروی اربعین، میتواند نقش بسیار مهمی در خلق تصویر مثبت در ذهن آنان داشته باشد؛ اما چرا به لحاظ روانشناختی این اتفاق میافتد؟ و چرا این مؤلفه در ایمان و اعتقاد و رشد شخصیت آنان اثرگذار است؟ در ادامه بدان میپردازیم:
1️⃣ تجربهای شیرین و ماندگار: پیادهروی اربعین - بهویژه برای کودکان - میتواند یک تجربۀ شیرین و ماندگار باشد. دیدن جمعیتی عظیم، شنیدن نوحهها و زیارتها و حضور در فضایی معنوی، همه میتوانند جاذبه و خاطرات خوشی را در ذهن کودک ایجاد کنند.
2️⃣ تقویت پیوندهای خانوادگی: حضور در چنین سفری خانوادگی، پیوندهای عاطفی بین اعضای خانواده را تقویت کرده و حس تعلق و وابستگی کودکان به خانواده را افزایش میدهد و حس مثبت و لذتبخشی به آنان میدهد.
3️⃣ یادگیری ارزشهای اجتماعی: کودکان در این سفر با مفاهیمی مانند همدلی، کمک به دیگران، صبر و تحمل آشنا میشوند و این مفاهیم بهتدریج در شخصیت او نهادینه میشوند و خاطره خوشایندی میسازد.
4️⃣ تقویت روحیه بخشندگی: کودکان و نوجوانان در این سفر یاد میگیرند که به دیگران کمک کنند و از داشتههای خود بگذرند. این امر میتواند روحیه بخشندگی و ایثار را در او تقویت کند و بروز روحیه سخاوتمندی، حس معنوی به آنان میبخشد.
5️⃣ افزایش اعتمادبهنفس: موفقیت در طیکردن مسیر پیادهروی و تحمل سختیهای آن، میتواند اعتمادبهنفس کودک را افزایش دهد و این حس خوشایندی برای کودکان و نوجوانان است.
✍️ محمدباقر مشکاتی
#تربیت_حماسی
#اربعین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan