✳️ فلسفۀ هیأت، تزکیه و تعلیم در مسیر تربیت
🔹 هیأت، مکانی برای همۀ لایههای اجتماعی است و نمیتوان کسی را از این امر مستثنی کرد. هیأت، «اجتماع مؤمنانهای است که حول محور ثقلین برای احیای امر اهلبیت(ع)» است؛ همان امری که قبل از تولد و تا پس از مرگ، همراه انسان است.
🔸 تحقق مقولۀ تربیت، بدون تزکیه و تعلیم امکانپذیر نخواهد بود: «يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ امری که علمای گذشته، آن را در اولویت تربیت و رشد متربیان خود قرار میدادند.
🔹 بحران اصلی جامعۀ امروزی، مخدوششدن زمینههای پذیرش تزکیه و تربیت در قشر نوجوان است. آموزش اخلاق به نوجوانان، با محوریت فضیلتهای اخلاقی میتواند این خلأ مهم را پوشش دهد. ارائۀ این مباحث با زبان سن آنان و در قالب فعالیتها و آموزشهای بهروز و تقویت نگرش انقلابی بسیار اثرگذار خواهد بود.
🔸 احیای امر اهلبیت(ع) در اصل، ناظر به احیای حاکمیت ایشان است که این امر را در ابتدا باید در خودمان حاکم کرده و سپس به جامعه تسری دهیم.
🔹 در هیأت نیز، دقت در ویژگیها و جزئیات متمایز سنی و جنسی مخاطبین – بهویژه نوجوانان – از مؤلفههای اصلی تربیت به شمار میرود؛ بهگونهای که با شناخت این شاخصهها بتوان مفاهیمی را در قالبهای گوناگون به آنان ارائه کرد (مانند استفاده از نکات تربیتی نهفته در روضهها) که به رشد ایشان در فکر و رفتار بینجامد.
👤 #استاد_مهدی_مهدوینژاد
💢 کمیسیون شانزدهمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده کشور | با موضوع: «هیأتی برای همه نسلها» | قم
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 نگاه به اربعین، با کنشگری نوجوانان
⚫️ عاشورا بدون اربعین، شبیه مجلس ختمی است برای بزرگی که فقط او را از دست دادهایم و دیگر هیچ!
♨️ اما وقتی اربعین را در «امتداد عاشورا» ببینیم، همین مرثیۀ پُردرد - که مصیبتی به عظمت آن نیامده و نخواهد آمد - به حماسهای جهانی تبدیل میشود که لرزه بر اندام استکبار میاندازد.
✅ آری! اربعین لشگرکشی خونخواهان امامی مهربان و عدلگستر است که طلایهدار جبهۀ حق است.
🧑🏻🦱 در مسیر حرکت لشگرِ اربعینیها، «نوجوانان» نقش بیبدیلی دارند؛ چهاینکه دورۀ طلایی رسیدن به «هویت» و «شخصیت» هر انسانی همین دوره نوجوانی اوست.
🔆 هویت اربعینی یعنی محور زندگی شما «امام» است و شما خود را ذرهای از وجود او میدانی.
❌ هویت اربعینی یعنی در مسیر حرکتهای اجتماعی، معطل امکانات و کمکها نمیمانی.
👥 هویت اربعینی یعنی حرکت ما باید کاروانی باشد و جمعی. از خودرأییها و خودپسندیها باید پاک شد.
🌷 هویت اربعینی یعنی شما بهخاطر محبت امام، به دیگران مهرورزی میکنی و خودت را خادم آنها میدانی. ایثار و ازخودگذشتگی، جزو زندگی شما میشود.
💫 این اربعین با هزارانهزار شاخصۀ هویتساز، میتواند زمینهساز شکلگیری تمدن نوین اسلامی با کنشگری نوجوانانی باشد که تشنۀ پیداکردن خود هستند.
#تربیت_حماسی
#اربعین
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
15.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معماران آیندۀ کشور
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «این قضیّۀ تربیت نوجوانان ما، با توجّه به هوش نوجوان ایرانی، ضریب پیدا میکند و اهمّیّت مضاعف پیدا میکند.»
🔹 «اگر ما با یک جامعۀ جوان و نوجوانِ متوسّط از لحاظ ذهنی مواجه بودیم، یک جور بود؛ حالا که با یک قشرِ جوانِ هوشمند مواجهیم که از متوسّط هوش جهانی بالاترند، قضیّه جور دیگر است. این ثروت عظیمی است.»
🔹 «اگر ما این موجود باارزش، یعنی این جوان هوشمند را تربیت نکنیم و به جایگاه شایسته نرسانیم، واقعاً جفا شده؛ این جواهرِ قیمتیای است. این را باید خوب ساخت.»
📎 بیانات در دیدار با معلمان، ۱۴۰۲/۰۲/۱۲.
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ برگزاری جلسۀ کادر هیأت با مدیریت خودِ نوجوانان...
❓ فراگیری مهارتآموزی مسئلهمحور و عملیات محور نوجوانان در هیأت.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/38z0Qdao/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
✳️ فلسفۀ هیأت، تزکیه و تعلیم در مسیر تربیت
🔹 هیأت، مکانی برای همۀ لایههای اجتماعی است و نمیتوان کسی را از این امر مستثنی کرد. هیأت، «اجتماع مؤمنانهای است که حول محور ثقلین برای احیای امر اهلبیت(ع)» است؛ همان امری که قبل از تولد و تا پس از مرگ، همراه انسان است.
🔸 تحقق مقولۀ تربیت، بدون تزکیه و تعلیم امکانپذیر نخواهد بود: «يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ امری که علمای گذشته، آن را در اولویت تربیت و رشد متربیان خود قرار میدادند.
🔹 بحران اصلی جامعۀ امروزی، مخدوششدن زمینههای پذیرش تزکیه و تربیت در قشر نوجوان است. آموزش اخلاق به نوجوانان، با محوریت فضیلتهای اخلاقی میتواند این خلأ مهم را پوشش دهد. ارائۀ این مباحث با زبان سن آنان و در قالب فعالیتها و آموزشهای بهروز و تقویت نگرش انقلابی بسیار اثرگذار خواهد بود.
🔸 احیای امر اهلبیت(ع) در اصل، ناظر به احیای حاکمیت ایشان است که این امر را در ابتدا باید در خودمان حاکم کرده و سپس به جامعه تسری دهیم.
🔹 در هیأت نیز، دقت در ویژگیها و جزئیات متمایز سنی و جنسی مخاطبین – بهویژه نوجوانان – از مؤلفههای اصلی تربیت به شمار میرود؛ بهگونهای که با شناخت این شاخصهها بتوان مفاهیمی را در قالبهای گوناگون به آنان ارائه کرد (مانند استفاده از نکات تربیتی نهفته در روضهها) که به رشد ایشان در فکر و رفتار بینجامد.
👤 #استاد_مهدی_مهدوینژاد
💢 کمیسیون شانزدهمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده کشور | با موضوع: «هیأتی برای همه نسلها» | قم
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⁉️ آنچه امروزه از نوجوانان میخواهم...!
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «آن چیزی که من توصیه میکنم، این است که بچهها از استعداد و از وقت خودشان استفاده کنند؛ خوب درس بخوانند. ما بیشترین چیزی که امروز لازم داریم، این است که بچهها بهطور جدّی درس بخوانند.»
🔹 «اگرچه باید کسانی بنشینند و استعدادها را در افراد کشف کنند؛ اما حقیقت این است که استعداد در وجود جوان و نوجوان، به هر شکلی خودش را نشان میدهد. توجّه میکنید؟ بعید است که انسان بااستعدادی تا سنین حدود هجده، نوزده و بیست سالگی، خودش حس نکند که شوق و گرایش و علاقه و توانایی بیشتری برای کدام کار و به کدام سمت دارد. وقتی که فهمیدید استعدادتان در کدام طرف است - حالا یا خودتان کشف کردید، یا معلّم، مدرسه، یا پدر و مادر به نحوی کشف کردند - آنوقت به آن سمت بروید؛ هرچه میخواهد باشد. نگویید این کوچک است، این کم است.»
🔹 «یک نوجوان ایرانی راحت میتواند کشف کند، اگر ذهن و استعدادش را به کار بیندازد، اگر واقعاً درس بخواند و بخواهد، او هم میتواند کارهای بزرگی انجام دهد.»
🔹 «نوجوان، آرزوهایی دارد دیگر! گاهی آرزوهای انسان در یک اتاق خلاصه میشود - در اتاق خودش که در خانه دارد، یا با خانوادهاش زندگی میکند - یعنی خیلی کوچک است؛ همان را هم از خدا بخواهید، مانعی ندارد. از خدا همه چیز بخواهید؛ یعنی هیچ چیز را نگویید کوچک است یا بد است که از خدا بخواهیم. همه چیز را میشود از خدا خواست.»
📎 گفتوشنود صمیمانۀ رهبر انقلاب با جمعی از جوانان و نوجوانان: ۱۳۷۶/۱۱/۱۴.
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📚 معرفی کتاب
🔰 «نوجوان پنجاهساله»
✍️ زندگینامه و خاطرات شهید حمید هاشمی
📖 به کوشش: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
🔹 این کتاب، روایتیست از زندگی پرفروغ شهید حمید هاشمی، نوجوانی که در سنین جوانی به بلوغی معنوی و انقلابی رسید و با ایثارگریهایش، نامش را در تاریخ دفاع مقدس جاودانه کرد.
❓ چرا این کتاب را بخوانیم؟
🔺 آشنایی با سبک زندگی و ایمان عمیق یک نوجوان شهید
🔺 مرور خاطرات تأثیرگذار از دوران دفاع مقدس
🔺 الهامبخش نوجوانان و جوانان برای حرکت در مسیر ارزشهای انسانی و الهی
♨️ «نوجوان پنجاهساله» تنها یک کتاب نیست؛ روایتیست از پیمودن مسیر صدساله در یک شب. روایتی از شهید بودن تا شهیدشدن در سنین جوانی.
#شهدا
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🔰 منشور صحیفه۶۳ جبهه۸
🔹«تشکیلات ایمانی»
✍️ گفتاری از حجتالاسلام محمدرضا عابدینی پیرامون نمونههای قرآنی تشکیلات
🔺 ما باید از تجربیات و دستاوردهای گذشتگان درس بگیریم و با تلاشی مضاعف، زمینه را برای ظهور آیندهای روشنتر فراهم سازیم و برای دستیابی به این مهم، در گام نخست نیازمند درک عمیق از اصول و مبانی حاکم بر جامعه و همچنین بهرهگیری از راهکارهای عملی و کارآمد هستیم.
🔺 قرآن کریم، بهعنوان یک منبع الهی و راهنمای جامع برای زندگی بشر، با بیان قصص انبیاء و داستانهای مختلف تاریخی، الگوهایی عملی از حکمرانی صحیح و راهکارهایی برای مدیریت جامعه و راهاندازی تشکیلات دینی ارائه میدهد که بسیار کارساز و راهگشاست؛ لذا باتکیهبر همین آموزههای دینی و قرآنی و با بررسی داستانهای قرآنی و روایی میتوان یک الگوی عملی برای ایجاد یک نظام تشکیلاتی برگزید.
⬅️ این شماره از صحیفۀ جبهه، برگرفته از سخنان حجتالاسلاموالمسلمین عابدینی میباشد که دررابطهبا الگوهای قرآنی تشکیلات دینی، اهمیت نقش مردم و مشارکت عمومی در امور و ضرورت ایجاد روابط حسنه میان مؤمنین ایراد شده است.
👇🏻 دریافت فایل رایگان از پایگاه جامع محتوایی هیأت:
heyat.co/p/4903
#تشکیلات
#حرکت_عمومی
🚩 پایگاهجامعمحتواییهیأت
eitaa.com/joinchat/3893428257C3a05e55578
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📱 آسیب فضای مجازی در نوجوانان
❓ هیأت نوجوان چگونه میتواند نقش اساسی برای عدموابستگی نوجوانان به دنیای دیجیتال داشته باشد؟
❓ چگونه هم از فناوری استفاده کنیم و هم زندگی اجتماعی و معنوی نوجوانان را پربار نگه داریم؟
👈 اگر مربیان هیأتهای نوجوان، چند اصل اساسی را در تربیت و همراهی نوجوانان رعایت کنند، فضای مجازی تبدیل به دغدغۀ اصلی آنها نخواهد شد:
1️⃣ تقویت عزتنفس نوجوان
🔸 نوجوانی که در جمع هیأت و تحت راهنمایی مربیان دلسوز، احساس ارزشمندی کند، موبایل را تنها ابزار سرگرمی نمیداند. او یاد میگیرد که از تکنولوژی برای رشد شخصی و معنوی خود استفاده کند؛ نه بهعنوان فرار از واقعیت. مربیان میتوانند با تشویق و ایجاد فضای امن، اعتمادبهنفس نوجوان را تقویت کنند.
2️⃣ ایجاد رابطه صمیمی و جذاب در هیأت
🔸 بسیاری از نوجوانان به فضای مجازی پناه میبرند؛ چون در دنیای واقعی ارتباط گرم و معناداری ندارند. اگر هیأتهای نوجوان، فضایی پرشور، دوستانه و همراه با فعالیتهای گروهی جذاب ایجاد کنند، نوجوان بهطور طبیعی کمتر بهسمت فضای مجازی کشیده میشود.
❇️ این اصل را نباید فراموش کنیم که ما، در «جنگ جاذبهها» هستیم: از یک طرف هیأت، دوستان صمیمی و برنامههای مهیج، از طرف دیگر جذابیتهای کاذب فضای مجازی. آیا با نصیحت و منعکردن میتوان نوجوان را از این فضا دور کرد؟ یا باید هیأت را به محیطی تبدیل کنیم که نوجوان با اشتیاق در آن حاضر شود؟
👈 بر اساس تجربه، در هیأتهایی که:
🔺 برنامههای متنوع و مشارکتی دارند،
🔺 فضای شاد و صمیمی بین نوجوانان و مربیان حاکم است،
🔺 نوجوان احساس تعلق و دیدهشدن میکند،
👈 وابستگی به فضای مجازی، به حداقل ممکن میرسد.
💢 نقش مربی، نه به عنوان کنترلگر، بلکه به عنوان الگو و همراه مناسبی است که با خلاقیت و ارتباط مؤثر، فضای هیأت را به محیطی جذاب و آموزنده تبدیل میکند.
#آسیبشناسی
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⁉️ آنچه امروزه از نوجوانان میخواهم...!
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «آن چیزی که من توصیه میکنم، این است که بچهها از استعداد و از وقت خودشان استفاده کنند؛ خوب درس بخوانند. ما بیشترین چیزی که امروز لازم داریم، این است که بچهها بهطور جدّی درس بخوانند.»
🔹 «اگرچه باید کسانی بنشینند و استعدادها را در افراد کشف کنند؛ اما حقیقت این است که استعداد در وجود جوان و نوجوان، به هر شکلی خودش را نشان میدهد. توجّه میکنید؟ بعید است که انسان بااستعدادی تا سنین حدود هجده، نوزده و بیست سالگی، خودش حس نکند که شوق و گرایش و علاقه و توانایی بیشتری برای کدام کار و به کدام سمت دارد. وقتی که فهمیدید استعدادتان در کدام طرف است - حالا یا خودتان کشف کردید، یا معلّم، مدرسه، یا پدر و مادر به نحوی کشف کردند - آنوقت به آن سمت بروید؛ هرچه میخواهد باشد. نگویید این کوچک است، این کم است.»
🔹 «یک نوجوان ایرانی راحت میتواند کشف کند، اگر ذهن و استعدادش را به کار بیندازد، اگر واقعاً درس بخواند و بخواهد، او هم میتواند کارهای بزرگی انجام دهد.»
🔹 «نوجوان، آرزوهایی دارد دیگر! گاهی آرزوهای انسان در یک اتاق خلاصه میشود - در اتاق خودش که در خانه دارد، یا با خانوادهاش زندگی میکند - یعنی خیلی کوچک است؛ همان را هم از خدا بخواهید، مانعی ندارد. از خدا همه چیز بخواهید؛ یعنی هیچ چیز را نگویید کوچک است یا بد است که از خدا بخواهیم. همه چیز را میشود از خدا خواست.»
📎 گفتوشنود صمیمانۀ رهبر انقلاب با جمعی از جوانان و نوجوانان: ۱۳۷۶/۱۱/۱۴.
#سخن_آفتاب
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💉 واکسن!
🔰 بسیاری از والدین و مربیان، دغدغۀ هدایت و سلامت فکریِ فرزندان و نوجوانان را دارند. همیشه نگران این هستند که مبادا آنان در میان انبوهی از شبهات فضای مجازی، از لحاظ فکری آسیب ببینند و منحرف شوند. حقیقتاً هم این دغدغۀ بجایی است. با وجود این حجم از شبهات و هجمههای فکری، اگر نوجوان و جوان ما، به یک منبع فکری ایمن متصل نباشد، احتمال انحرافشان بسیار زیاد است!
💎 بدون اغراق، یکی از کتابهای کمنظیری که اگر یک نوجوان یا جوان با آن مأنوس شود، تا حدّ زیادی میتواند در مقابل شبهات و انحرافات فکری، مصونیت پیدا کند و بهمنزلۀ یک واکسن فکری است، کتاب «تمثیلات» #آیتالله_حائری_شیرازی است؛ به چند علت:
1️⃣ جذابیت و شیرینی: متن کتاب، بسیار جذاب و شیرین بوده و خواننده از مطالعۀ آن خسته نمیشود.
2️⃣ تمثیلی و اقناعی: خیلی از سؤالات فکری مهم نوجوانان و جوانان در این کتاب با زبان شیرین تمثیل پاسخ داده شده! برخی شاید نتوانند با ادبیات استدلالی و عقلی ارتباط برقرار کنند؛ اما زبان تمثیل، اقناعی و مفید است. همچنانکه در قرآن هم مکرراً از زبان تمثیل برای تفهیم مطالب استفاده شده است.
3️⃣ جامعیت: این کتاب، هم شامل تمثیلات اعتقادی است و هم تمثیلات اخلاقی و هم تمثیلات سیاسی و اجتماعی.
4️⃣ قابل اعتماد: منبع تغذیۀ فکری انسان، باید از سرچشمۀ پاک و قابلاطمینان صادر شود. انسان نمیتواند فرزندش را به هر سرچشمۀ فکری متصل کند؛ اما نویسنده، یکی از اسلامشناسانی بوده که رهبر انقلاب، از ایشان با عنوان حکیم یاد کردهاند.
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_علی_جانباز
❗️ خشم یکی از جدیترین ویژگیهای دورۀ نوجوانی.
❗️ چالش مهم تغییر در سبک زندگی نوجوانان.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/gxwvVMay/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan