هدایت شده از قیام نو
✅ پایان سانسور، آنسوی نشستهای حل مسئله
👈 تأملی در واکنشها به نشستهای اندیشهورزی حول پیادهراه شهرداری
🔹 حساسیتها به احتمال تخریب بنای 97 ساله شهرداری رشت را دیدید؟
درباره نشست نخست، بازخوردهای موافق و مخالفی نسبت به ارائهها میرسید. اما بعد از تحریف محتوای برنامه در یک رسانه، نگرانیهایی برانگیخته شد. چندین یادداشت نگاشته شد، تماسها و پیامهای متعدد و... . این حجم از حساسیت نخبگان رشت به ابنیه شهر، امتیاز و سرمایه بزرگی است که باید قدر دانست.
🔹 با این تراز بالای حساسیت و تعصب، اگر روزی بنا شود در رشت زیارتگاه هزارساله و اصلی مردم را تخریب کنند باید منتظر چهمقدار حساسیت و واکنش باشیم؟ اگر همراهش یک مسجد، دو مسجد و سه مسجد تخریب شوند چقدر باید به واکنشها اضافه شود؟ اگر تکیه و قبرستان قدیمیاش را نیز اضافه کنیم چطور؟ اگر این اتفاق بیفتد و مردم معترض شوند و معترضان سرکوب و کشته و تبعید شوند چه حجم و کیفیتی از واکنش توقع میرود؟
در رشتی که فرهیختگان و مردمش بر ابنیه شهر تعصبی مثالزدنی دارند چنان تخریبی رقم خورده است و تمام آن زیارتگاه استاد ابوجعفر و مسجدها و تکیه و گورستان و معترضان را شهید کردهاند اما بهرغم گذشت یک قرن از واقعه، نه یادی، نه بزرگداشتی، نه تابلویی، نه فیلمی، نه شعری و نه اعتراضی. از حساسیت ما باخبر بودند و هستند و میدانند که اگر بایکوت شکسته شود مردم نمیبخشند و فراموش نمیکنند.
🔹 ما از گفتوگوهای اندیشهای و روایی که برگزار میشود توقع داشتیم و داریم دوگانه ناصواب تخریب-تقلید را ارزیابی و به مردم و مدیران و دوستداران گیلان کمک کند تقریر بهتری از صورتمسئله پیدا کنند. (صورتمسئله صحیح چیست؟ برخی میخواهند مسئله را پاک و با جمع کردن پیادهراه عقبگرد کنند، برخی هم مردم را از زمزمه تخریب ساختمان شهرداری میترسانند تا آنها را به نسخه تقلیدی کنونی پیادهراه راضی کنند. امیدواریم با جلسههای اندیشهای، از صورتبندیهای متحجرانه و حداقلی عبور کنیم و به نگاه احسن و ذوابعاد نزدیکتر شویم؛ ایدههایی که افکارعمومی و نخبگان بپسندند.)
اما گویی دستاورد ناخواسته نشست، شکست سانسور بزرگ یک جنایت فرهنگیهویتی در تاریخ گیلان بود، چیزی که تعمداً از چشم اهل فرهنگوهنر گیلان پنهان داشته بودند. از این زاویه، وقتی به نشست حلمسئله قبلی مینگرم از دور آن را نشستی #ضدسانسور میبینم که از دل خروارها آوار و یک قرن فراموشی، یادهایی را برکشید و به میدان توجه آورد.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
هدایت شده از KHAMENEI.IR
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #استوری_کلیپ | تو کیستی که در غم از دست دادنت، مردان ما شبیه زنان گریه میکنند...
در ماتم اسارت زینب عجیب نیست، سرها اگر به روی سنان گریه میکنند...
❤️ شعر عاشورایی آقای امیر تیموری که در سال۹۸ در دیدار شاعران با رهبر انقلاب خواند.
🖤 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
به بهانه نشست حوزه هنری گیلان
اول: سازه های تمدنی
فرهنگ ها پس از رسیدن به غنای بالا و کسب چگالی زیاد، سعی دربسط خود می یابند. بسط فرهنگ ها در ساحت های گوناگونی رخ می دهد. یکی از ساحت ها، بسط در وادی معماری می باشد. سازه های معماریِ هر زیست و فرهنگ نمایندگی از فرهنگ آن دیار می کند. به این معنا که جمیع مولفه های فرهنگی هر دیار، ضربدر هم شده و یک معماری را پیش نهاد می دهد. این سازه های معماری-تمدنی می تواند تسهیلگر سویه های فرهنگ باشد. یعنی اگر فرهنگی سویه های الهی و غیرمادی داشته باشد، یک سازه تمدنی الهی می تواند بستری باشد که انسان های غوطه ور در آن فرهنگ، روز به روز ارتقای فرهنگی را کسب کنند. البته این بدین معنا نیست که سازه های تمدنی اصالت داشته و خودشان مولد فرهنگ هستند. فرهنگ اساسا یک پدیده اختصاصی انسانی-اجتماعی است و در حیات اجتماعی تحقق پیدا می کند، اما از تسهیلگری سازه های تمدنی برای فرهنگ ها نمی توان چشم پوشی کرد.
دوم: پیاده راه شهرداری رشت
پیاده راه شهرداری رشت، از سازه هایی است که در سال های گذشته توسط یکی از شهردارها بنا شده است. به نظر می رسد در وقت بنای این سازه خودآگاهی تاریخی وجود نداشته و در زیر چتر آگاهی همه جانبه ساخته نشده است. با سر زدن به حرف ها و گفته های سازندگان و مشاوران این سازه می توان پی برد که اندیشه غنی و مترقی نیز وجود نداشته که پشتیبانی تمام عیاری را رقم بزند. ظاهرا این سازه، یک شبیه سازی و تقلید کامل است که از اندوخته های فرهنگ های بیگانه تغذیه کرده است و اسقراضی است از نان های بیگانگان و غارتگران حیات اجتماعی امروز بشریت.
از کلیدواژه هایی که در توضیح اندیشه پشتیبان پیاده راه شهرداری دیدم و نظرم را جلب کرد #پیاده-مداری بود. این کلید واژه گرته برداری از یک واژۀ لاتین (pedestrian orbit)می باشد. پیاده مداری یک نوع سبک زیست اجتماعی است. اندیشه های فلسفی پشتیبانی کننده از این ایده، مثل پرسه زنی(Flâneur) و تجربه شخصی موقعیت، در بیان متفلسفین غربی تئوریزه شده است.
حال سوال این است که ساخت یک بنا، آن هم با تقلید از یک فرهنگ و بوم کاملا مغایر چه توجیهی دارد؟ آیا غیر از انفعال و تعویق فکری-تمدنی، چیز دیگری سراغ دارید؟
سوم: تخریب یا تثبیت؟
این دو گانه اشتباه است و اساسا وارد شدن از میانه بحث است. قبل از این که به تخریب یا ابقای این سازه فکر کنیم باید به این فکر کنیم که فرهنگ مردم گیلان چه مختصاتی دارد؟ باید با ابزارهای رفتار شناسانه و فرهنگ شناسانه تصویر دقیقی از موقعیت کنونی و آینده فرهنگی مردم گیلان را بدست آورد و سپس دست به ویرایش های تمدنی و معماری زد.
چهارم: الان چه کنیم؟
نسخه فعلی ما گفتگو و تامل آزاد اندیشانه درباره این مسائل است. از تغییر و ویرایش نترسیم و نهراسیم. از لاک تقلید کورکورانه خارج و با ورود به وادی شجاعت و شهامت، آگاهانه و فنی درباره مساله های خودمان اندیشه کنیم. این روزها دیدم که بسیاری از رسانه ها و اشخاص حقیقی در گیلان با داعیه های روشنفکری و اصلاحی، بدون اینکه از اغراض و نیت های بانیان جلسه خبری داشته باشند به قضاوت های ناعادلانه و غیر منصفانه نشسته اند. شاید برخی از این ها حتی محتوای جلسه را هم نخوانده و ندیده باشند، اما بر اساس منفعت های حزبی و جریانی دست به قلم برده اند و حرمت قلم را شکسته اند. هنگامه و فصل گفتگو را با منفعت های چیپ و پست از دست ندهیم. ساختن ایران پیشرفته و پیشرو نیاز به تاملات و گفتگوهای فراوان دارد.
پنجم: دست مریزاد!
خدا قوت به حوزه هنری گیلان! دمتان گرم!
در موقعیتی که جریان های مختلف سیاسی به کشمکش های روزانه قدرت طلبی مشغول هستند، همت کرده اید و مسائل بومی خودتان را به اشتراک اندیشگانی گذاشته اید. در موقعیتی که بسیاری از منفعت طلبان از مردم به عنوان ابزاری برای اغراض پست خود استفاده می کنند، شجاعانه به فکر فرهنگ و پیشرفت فرهنگی دیار میرزا هستید.
احتمالا در فشارهای رسانه ای به سر می برید و از سوی جریانات مختلف مورد هجمه قرار گرفته اید، نباید تعجب کرد، این خاصیت پیشرو بودن است. پایمردی و ایستادگی شرط تحول و تغییر است.
#محمدحسین_زادفلاح
#شهرداری_رشت #پیاده_راه #میدان_شهدای_ذهاب #بقعه_ابوجعفر #پیاده_راه_فرهنگی_رشت
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
چند تجربه مهم در این دوره تبلیغی به ثبت رسید که باید مورد توجه قرار گیرد
یک: برخورد کریمانه و شنیدن و گفتن و کل ظرفیت گفتگوی مردمی، یکی از راهکارهای مهم و موثر و پذیرفته شده در میان اجتماع است، حتی در بین ناراضی ترین قشرهای جامعه.
دو: مردم، هنوز روحانیت را پشتوانه و پناه خود می دانند و بارها و بارها برای حل مشکلات خانوادگی و شخصی خود، مشاوره می خواستند و به ما و دوستانمان میگفتند که حرف و صدای ما را به گوش مسئولین برسانید
سوم: مسئولین نیز بالاتفاق تاکید بر اثرگذاری تبلیغ و ادامه کار و توسعه آن داشتند
اینها، مسئولیت ما و مدیران نهادها را بسیار سنگین میکند و انشااله بتوانیم در برابر ملت رو سفید باشیم
#مرتضی_عبداللهی
#پیاده_راه_فرهنگی_رشت #خانواده_پیشرو #خانواده_پیشرو #گفتگوهای_مردمی #اتحاد_روحانیت_و_مردم #تجربه_تبلیغی #پژوهشگر_خانواده #حوزه_علمیه_قم
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
May 11