💠 مدیریت الهی
🔹 معصوم هم در #مسائل_علمی از گزند خطا معصوم است و هم در #مسائل_عملی از آسیب خطیئه معصوم است، چنین کسی خلیفه خداست؛ هم در #بیان_احکام معصوم است هم در #اجرای_احکام؛ اما مأمور به علم غیب نیست مگر در مورد ضرورت.
🔹 این طور نیست که بتوان #مدیریت_جهان را به غیر خلیفه خدا سپرد. اصل #آزادی مردم است، این اصل کلی است که انسان آزاد خلق شد؛ اما خلیفه خدا یا منصوبین از طرف خلیفه خدا می توانند احکام و حِکَم الهی را برای مردم بیان کنند. ذات اقدس الهی که خلیفه معین کرده است، این خلیفه، #حافظ_اصل_دین است و کاری می کند که اصل دین محفوظ بماند؛ کاری می کند که تا آنجا که ممکن است، #نظام محفوظ بماند، تا آنجا که ممکن است، #جامعه محفوظ بماند و آنجا که احتمال دارد جامعه ارباً اربا بشود از حق خودش هم ممکن است صرف نظر بکند.
🔹 وقتی خواستند به قبر #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیه دسترسی پیدا کنند که مثلاً قبر را بشکافند حضرت شمشیر کشید، فرمود: «أَمَّا حَقِّی فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ یرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِینِهِم وَ أَمَّا قَبْرُ فَاطِمَةَ فَوَ الَّذِی نَفْسُ عَلِی بِیدِه لَئِنْ رُمْتَ وَ أَصْحَابُكَ شَیئاً مِنْ ذَلِك لَأَسْقِینَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُم»؛ کلنگی به یکی از این قبرها بزنید زمین را به خونتان رنگین میکنم. هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد؛ خلیفه الهی معصوم الهی می داند که چه وقت قیام بکند و چه وقت قعود بکند؛ البته کسی را که او نصب کرده است نیز چون منصوب از طرف خلیفه است مأذون است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 2
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله ابراهیم امینی در مسجد اعظم قم
▫️ پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 325
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1]
همان طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان كه سفارش بزرگان اهل معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2]
[1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج2، ص144).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra