eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
5هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا ▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده ‌است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود می‌داند نه دیگری می ‌بیند. انبیاء كه معدن ‌شناسان انسانی ‌اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه‌ شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج ‌البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این. ▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می‌ تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می ‌گویند ، و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده می‌گیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می‌ رود می ‌شود ؛ یا در برون و برون پر می ‌كشد می‌شود و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء. ▪️ وجود مبارك ابی‌ عبدالله آن ‌قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید باشد، یا : ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می‌ فهمید، نه حرف های من در شما اثر می ‌كند؛ خود نمی ‌فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی‌ كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای» همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت در می ‌آید، این غذا به صورت در می ‌آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، از غذای پاك است! ▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می ‌گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی‌ ماست ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی ‌كند. [1]. كافی، ج 8، ص 177. [2]. سوره ق، آیه 37. [3]. كافی، ج 5، ص 125. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_091p2.pdf
حجم: 1.52M
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 91 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکیم 🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ‏ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می‌ گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می ‌گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می ‌كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان می‌آورد آن علم به نام و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، می‌شود كه مرحوم از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می‌ شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می‌ شود كه تا كجاست؛ او یك است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام كامل است و هم در پذیرش صاحب است. 🔹 كسی است كه هم با دست توانای بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمی‌كند. ما مخصوصاً مرحوم (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش ره‌آورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می ‌شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می ‌فرمایند «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می ‌دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ‌ها خوانده، اصول را پیش بعضی ‌ها خوانده، عرفان را پیش بعضی‌ ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است! [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص32. [2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج‏1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.». 📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان تاریخ: 1383/06/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا