هدایت شده از کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹 در قرآن كریم چند كسب مطرح است؛ یك سلسله كسب های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است، یك سلسله كسب های حقیقی است كه آن مكسوب حاكم بر كاسب است. آن كسب های اعتباری كه كاسب حاكم بر مكسوب است، كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می كند. برای چه زن و چه مرد، قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾؛[1] یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست, زن هر كسبی كرد مال اوست؛ مالی را, مغازه ای را, خانه ای را, مرتع و مزرعی را كسب كرد چون یك امر اعتباری است و یك امر حقیقی نیست در اختیار كاسب است، می تواند بفروشد, اجاره بدهد و به کسی هبه كند; یعنی آن كس كه كسب كرد، اختیار مكسوبِ خود را دارد ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ مالی را كه آدم كسب كرد در اختیار اوست؛ اما یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می گیرد!
🔹حالا كه معلوم شد كسب دو قسم است، ما دو گونه علم داریم: یك وقت كسی علمی تهیه می كند، چیزی می خواند كه #ابزار_دنیای او باشد و #غرور باشد و #القاب باشد و نام او را ببرند و یا نام او را با لقب ببرند و یا نام او را اوّل ببرند و همین بازی ها! این علمی كسب كرد كه محكوم علم خودش است. این بیان نورانی علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) كه فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُه»؛[2] این بیان نورانی حضرت است، فرمود: بسا درسخوانده هایی هستند كه #كشته_جهالت خودشان هستند، یك سلسله از علما هستند كه «الْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاءُ»[3] یا همین آیه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾[4] ما باید تلاش كنیم این قسم دوم باشیم؛ یعنی علمی كسب كنیم كه ما را حفظ كند، برای ما #نور باشد.
🔹 [البته] علم, بخشی از راه است. آن چه مشكل را حلّ می كند عقل است نه علم! علم یك چراغ است؛ حالا به كدام طرف را داشته باشیم و با این علم كدام طرف برویم، علم وسیله است؛ اما آنكه اساس كار است در این آیه كریمه مشخص فرمود, فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[5] یعنی علم یك نردبانی باشد برای عقل. علم وقتی نافع است كه نردبان باشد؛ عالِم را به #مقام_عقل برساند، عقل كه شد العقل «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»[6] هیچ عاقلی جهنم نمی رود؛ اما علما چرا!
🔹 به ما در دعاها, در قنوت, در تعقیبات نماز گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع»؛[7] خدایا آن علمی كه به درد ما نمی خورد من از آن علم به تو پناه می برم! بعضی از علوم اند كه به درد نمی خورند؛ مثل سِحر و شعبده و جادو و مانند آن، بعضی از علم اند كه چراغ اند، نورند؛ ولی شخص از آن استفاده نمی كند. به ما گفتند در دعاها, در تعقیبات نماز و در قنوت بگویید خدایا آن علمی كه مشكل مرا حلّ نمی كند، من از آن علم به تو پناه می برم.
[1] . سوره نساء، آیه32.
[2] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
[3]. مصباح الشریعة, ص16.
[4] . سوره فاطر، آیه28.
[5] . سوره عنکبوت، آیه43.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[7] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص75.
#روز_بزرگداشت_ابوریحان_بیرونی
#مقام_عقل
#کشته_جهالت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
◽️ پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی محمد سعید حکیم
▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال مرجع عالیقدر آیت الله العظمی #حاج_محمد_سعید_حکیم را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیة الله العظمی #حاج_محمد_سعید_حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه های علمیّه بود.
این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیة الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.
جوادی آملی محرم ١٤٤٣
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملیkhoms_102 ay ss.mp3
زمان:
حجم:
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 102
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_102p2.pdf
حجم:
216.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 102
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
آیت الله العظمی جوادی آملیmumenoon_028 ads ss.mp3
زمان:
حجم:
8.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1390/03/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_28p2.pdf
حجم:
249.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1390/03/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حبل متین
🔹 وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: اگر خواستید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید، خواستید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید. فرمود: قرآن که #ثقل_اکبر است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»،[1] این طناب را خدا آویخت، نه انداخت! درست است که ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[2] و شاید صدها بار شنیدید که خدا باران را نازل کرد یعنی به زمین انداخت، قرآن را نازل کرد یعنی به زمین آویخت، نه انداخت، یک طرفش به دست اوست! کتابی که یک طرفش به دست اوست و یک طرفش به دست ماست، چرا او را نگیریم؟! این است که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾،[3] حبل انداخته مشکل خودش را حلّ نمی کند، یک حبل آویخته که به جای بلند بسته است اعتصامش سودآور است و مشکل آدم را حلّ می کند، فرمود این طناب را بچسبید، این طناب انداخته شده باشد به جایی که مشکل خودش را حلّ نمی کند، این طناب آویخته است، نه انداخته! این با «انزلنا المطر» خیلی فرق دارد. نازل کردن باران به انداختن این قطرات است، نازل کردن قرآن به آویختن این #حبل_متین است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛ شما این را بگیرید و البته محکم! شاید مطلب بیشتری برای آدم حلّ بشود. ما خیال می کنیم او را انداخت. در همان سرزمین هم فرمود: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛[4] لذا اعتصام کنید و این حبل را بگیرید.
[1]. غرر الاخبار، ص62.
[2] . سوره قدر، آیه1.
[3] . سوره آل عمران، آیه103.
[4]. غرر الاخبار، ص62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/16
🆔 @a_javadiamoli_esra