eitaa logo
امید صادق | سهیل کیارش
4.2هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
4.3هزار ویدیو
41 فایل
بیانیه گام‌دوم: نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه‌ خوشبینانه به آینده‌است.آنچه میگویم یک #امید‌_صادق و متکی به واقعیتهای‌ عینی‌ است. سیاست‌ تبلیغی و رسانه‌ای‌ دشمن،مأیوس‌ سازی مردم،مسئولان و مدیران ما از آینده‌ است. کانال توسط ادمین مدیریت می شود @admin_s_a
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 مراسم عزاداری رحلت پیامبراعظم(ص) و امام حسن‌مجتبی (ع) با حضور رهبرانقلاب ▫️مراسم عزاداری سالروز رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام صبح امروز در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. ▪️ در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عالی در سخنانی، پیامبر اکرم(ص) را بزرگ‌ترین تجلّی و ظهور پروردگار خواند و گفت: ▫️ بهترین معرفی‌کننده آن وجود مقدس، خداوند است که در قرآن کریم، پیامبرش را از مردم، در میان مردم، دلسوز و حریص بر هدایت مردم و رئوف و بسیار مهربان با مؤمنین معرفی می‌کند. ▫️ همچنین در این مراسم، آقای سلحشور به نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت پرداخت. 💻 @Khamenei_ir
🌹 ادله ای محکم برای اثبات شهادت پیامبر اعظم(ص) [قسمت اول] ♦️یکی از شیوه هایی که دشمنان، برای خاموش کردن نور خدا به کار می گرفتند، کشتن اولیای الهی بوده است که این روش بارها درباره اهل بیت (ع) به کار گرفته شده است. ♦️روایات متضافره ای که درباره شهادت همه معصومین رسیده است، ثابت می کند همه ایشان به شهادت رسیده اند و هیچ یک با فوت طبیعی از دنیا نرفته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز از این عموم خارج نیستند. همه علمای بزرگ شیعه بر این باورند که پیامبر اکرم(ص) به سبب سمّ به شهادت رسیده اند. هرچند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومت های ظالم به این مطلب تصریح نکرده اند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که رسول خدا (ص) با فوت طبیعی از دنیا رفته اند را نقل نکرده اند. 🔰شیخ مفید رحمه الله می گوید: «ایشان در 28 صفر سال دهم هجری در سن 63 سالگی در مدینه منوّره مسموم به شهادت رسید.»(۱) 🔰شیخ طوسی رحمه الله نیز همین مطلب را در تهذیب الاحکام یادآور می شود.(۲) 🔰و مرحوم مجلسی رحمه الله نیز می نویسد: شهادت پیامبر (ص) در سال یازدهم هجری بوده است.(۳) 🔰علامه حلی رحمه الله نیز شهادت پیامبر را با سمّ تایید می کند.(۴) 🔰مرحوم محمد علی اردبیلی رحمه الله نیز می گوید: پیامبر (ص) در مدینه با سمّ به شهادت رسید.(۵) 💠علاوه بر اجماع علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر (ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است، که این روایات را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:  1) روایاتی که عموماً در مورد شهادت همه معصومین (ع) وارد شده است. 2) روایاتی که در خصوص شهادت پیامبر اکرم (ص) وارد شده است.  ✔دسته اول روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین (ع) رسیده است، اگر نگوییم به حد تواتر رسیده است، حداقل می توان گفت مستفیضه هستند که به اختصار بیان خواهیم کرد. 1⃣ رسول خدا (ص) فرمودند: «ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»(۶)، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید می شود» 2⃣در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول»(۷) «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته می شود».  3⃣ امام مجتبی (ع): «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(۸) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از امام صادق و امام رضا علیهما السلام هم نقل شده است. ✅از این روایات می توان فهمید تمام اهل بیت به شهادت رسیده اند چون حرف نفی و «الا» در یک کلام افاده عموم می دهد و همه ایشان را شامل می شود مگر این که با دلیل محکم و یقینی یکی از ایشان خارج شود که چنین دلیلی موجود نیست. ✔دسته دوم روایاتی که به خصوص در مورد شهادت پیامبر (ص) رسیده اند اگر چه تعدادشان به اندازه دسته اول نیست، لکن از نظر سند صحیح و غیر قابل خدشه هستند.  1⃣سلیم بن قیس هلالی از عبدالله بن جعفر نقل می‌کند که رسول الله(ص) خطبه ای خواندند و فرمودند: 🕯«ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی أولی به نفس شماست(امر دنیا و آخرت شما به ید ولائی اوست و بر همه ی شما ولایت دارد)، و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولی به نفس مؤمنین است و وقتی فرزندم حسن به شهادت برسد، فرزندم حسین أولی به نفس مؤمنین است و زمانی که فرزندم حسین به شهادت برسد،فرزندم علی بن حسین أولی به نفس مؤمنین است، با وجود او امر به دست مؤمنین نیست.  ◾️سپس رو کردند به علی (ع) و فرمودند: 🕯یا علی! تو او را درک خواهی کرد پس سلام مرا به او برسان و زمانی‌که او به شهادت برسد، فرزندش محمد أولی به نفس مؤمنین است و تو یا حسین! او را به زودی درک خواهی کرد، پس سلام مرا به او برسان. 🕯سپس بعد از محمد مردانی هستند یکی بعد از دیگری و با وجود ایشان امر در اختیار مؤمنین نخواهد بود و این فرمایش را سه مرتبه تکرار کردند و فرمودند: هیچ کدام از ایشان نیست مگر این که أولی به نفس مؤمنین است، با وجود ایشان، امر در دست مؤمنین نیست، همه ایشان هدایت‌گر و هدایت شده‌اند، که ایشان؛ نُه نفر از فرزندان حسین اند. پس علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) ایستاد و در حالی‌که گریه می‌کرد، فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا! آیا کشته می‌شوی؟! 🕯حضرت فرمود: بله، به وسیله سمّ به شهادت می‌رسم و تو با شمشیر کشته می‌شوی و محاسنت از خون سرت خضاب می‌شود و فرزندم حسن نیز با سمّ کشته می‌شود! و فرزندم حسین با شمشیر کشته می‌شود، او را ظالم پسر ظالم! زنا زاده پسر زنا زاده! منافق پسر منافق می کشد»(۹) 🌹اللّهم صَلّ عَلی نُورِ مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ فی الاَنوار https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
🌹 ادله ای محکم برای اثبات شهادت پیامبر اعظم(ص) [قسمت پایانی] 2⃣امام صادق از پدرانشان (ع) روایت کرده که فرمودند: امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته می شوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید. پرسیدند: چه کسی این کار را با شما می کند؟ فرمودند: همسرم جعده دختر اشعث، معاویه او را فریب می دهد و او را به این کار امر می کند.(۱۰) 3⃣هم چنین عیاشی از حسین بن منذر روایت کرده که گفت: «از امام صادق (ع) در مورد قول خداوند ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند[یعنی: ایشان را به شهادت رساندند] (۱۱) ♦️تا این جا از روایات استفاده شد که پیامبر عظیم الشأن اسلام به شهادت رسیده اند و شهادتشان به سبب سمّ بوده است البته نه آن سمّی که در خیبر خورده اند. ♦️البته در تاریخ و تفاسیر به نمونه های متعددی برمیخوریم که منافقین در صدد ترور حضرت ختمی مرتبت بوده اند و همه ی این قرائن نشان از بغضی است که آخرالامر نتیجه داد. ♦️از باب مثال، زمخشرى (از علمانی اهل سنت) در «كشّاف» در تفسیر قول خداوند تعالى: وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا «توبه ۷۴»، می گوید: مراد از این اهتمام به رسول خدا، فتك و ترورى است كه مى ‏خواستند به رسول خدا وارد آورند، و این قضیّه در رجوع آنحضرت از غزوه تبوك واقع شد، كه پانزده نفر از منافقین، هم میثاق شدند كه چون آنحضرت بر فراز عقبه بالا آید، او را از روى شترش در درّه و ته وادى پرتاب كنند. عمّار بن یاسر رضى الله عنه دهانه شتر رسول الله را گرفته بود و حذیفه از پشت سر شتر را مى ‏راند. در این بین حذیفه شنید كه صداى پاى شتر و بهم خوردن اسلحه مى ‏آید. چون به پشت سر روى گردانید، دید جماعتى هستند كه لثام و نقاب بر چهره خود  انداخته‏ اند. به آنها گفت: دور شوید اى دشمنان خدا و آنها فرار كردند.(۱۲) ♦️البته باید دقت نمود که احساس نشود که قصد ترور منحصر در یک مرتبه بوده و این توطئه ها، بارها به شکل های مختلف طرح ریزی شده است. که این ترورها، مربوط به منافقان و افراد مطرح مسلمان بوده است، تا آن جا که حذیفه، در ماجرای ترور به پیامبر (ص) می فرماید: اى رسول خدا، من شرّ و بدى را در چهره برخى از فرماندهان سپاهت بخوبى در مى‏یابم.(13) ✅لذا باید بحق اذعان کرد که شهادت پیامبر مکرم اسلام(ص) در نهایت غربت است؛ همو که تمامی شهداء و انبیاء از شعاع نور وجودش برای ابد در هستی و وادی ملکوت متشعشع میباشند و همه شهد شیرین شهادت ها از جان کوثر او میتراود و بر امت راستین ایشان واجب است که شهادت ایشان را با لحاظ ظرافتهایی که موجب تفرقه بین آحاد مسلمین نشود فریاد زنند. 🌹اَللّهُم صَلّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ما دامَتِ الصَّلوه 📖پینوشت: ۱)المقنعه، شیخ مفید، ص456 ۲)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 1 ۳)بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 22، ص 514 ۴)منتهی المطلب، علامه حلی، ج 2، ص 887 ۵) جامع الروات، محمدعلی اردبیلی، ج 2 ص 463 ۶)بصائر الدرجات، محمد بن حسن صفّار، ص 148؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 17، ص 405 و ج 40، ص 139 ۷) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 14، ص 2 و ص 18؛ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 17 ۸)اعلام الوری، طبرسی، ج 2، ص 132 از امام صادق (ع)؛ عیون الاخبار، شیخ صدوق، ج 1، ص 287 از امام رضا (ع) ۹)اسرار آل محمد (ص)، سلیم بن قیس هلالی ص 362؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 33، ص 266 ۱۰) اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ج 2، ص 558؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 43، ص 327 ۱۱) تفسیر عیاشی، محمد بن عیاش، ج 1، ص 200 ۱۲) «تفسیر كشاف» ج ۱ ص ۵۵۴ ۱۳)الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۱، ص ۵۴ https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 این با عقل جور نیست که تأخیر ظهور، تقصیر ماست! 🔺 چرا امام زمان علیه‌السلام، بیش از هزار سال، آواره است؟ 🔺 چرا خداوند اجازه‌ی ظهور ایشان را نمی‌دهد؟ استاد شجاعی https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
‍ 📢 توییت علی اکبر رائفی پور درباره اقدام فوری ایران در مورد پرونده آذربایجان ✍️ ‏اقدامات فوری (بدون ذره‌ای تردید) درباره پرونده جمهوری آذربایجان: ۱- بازخوانی درست و پاسخ به شبهات درباره پرونده آذربایجان از زمان تجزیه شوروی تاکنون برای مخاطب ایرانی و آذربایجانی (خصوصا ترک‌ها و آذری‌های ایران)؛ ۲- گرفتن پرونده آذربایجان از متصدیان مشکوک یا بی‌عرضه کنونی آن؛ ‏۳- تقویت تیپ حسینیون (رزمندگان غیور شیعه آذربایجانی حاضر در سوریه) و تبدیل سریع آن به لشگر، مانند اقدامات خوبی که نیروی قدس در خصوص لشگر فاطمیون انجام داد؛ ۴- پایگاه‌های موساد در جمهوری آذربایجان باید هدف حمله قاطع و سریع نظامی ایران قرار گیرند (مانند آنچه در اربیل صورت گرفت)؛ ‏۵- تاسیس هرچه سریع‌تر پایگاه نظامی ایران در جنوب ارمنستان (با توجه به درخواست ارمنستان)؛ ۶- فشار به رژیم صهیونیستی در نقاط دیگر؛ ۷- عدم پذیرش رژیم حقوقی دریای مازندران توسط مجلس به دلیل نقض آن توسط رژیم باکو؛ ۸- تفهیم اردوغان درباره پایان صبر ایران؛ ‏۹- استفاده از ظرفیت بالای علوی‌های ترکیه و سوریه و شبکه‌سازی در آنجا؛ ۱۰- ایجاد سکوهای انتشار رسانه‌ای قوی و متنوع برای پاک‌سازی اذهان آلوده شده شیعیان جمهوری آذربایجان از پروپاگاندای صهیونیستی صورت گرفته در ۳۰ سال‌ اخیر (بخوانید سکوت مطلق و مشکوک رسانه‌ای مسئولان ذی‌ربط ایرانی). https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
انصارالله دهمین پهپاد CH-4 ائتلاف سعودی را منهدم کرد 🔸به گزارش پايگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ انصارالله یک فروند پهپاد CH-4 متعلق به ائتلاف سعودی را در آسمان جنوب استان مارب ساقط کرد. طبق اظهارات سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، این پهپاد توسط پدافند هوایی انصارالله در سحرگاه امروز در آسمان مدیریت الجوبه واقع در جنوب استان مارب شناسایی و منهدم شده است این پهپاد دهمین فروند از نوع CH-4 است که در جریان جنگ یمن، توسط انصارالله ساقط می‌شود. پهپاد CH-4 ساخت چین و مشابه پهپاد آمریکایی MQ-9 است که توان حمل بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرمی و تا ۴۰ ساعت پرواز و برد تا ۵۰۰۰ کیلومتر را دارد. https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💠 امام رضا (ع) دیکتاتوری بنی‌عباس را عاجز کرد ⭕️ نگاهی به تاثیرات اقداماتِ بلندمدت امام رضا (ع) طی نوزده سال دوران امامت به روايت حضرت آيت‌الله خامنه‌ای: ❇️ عمر مبارک امام رضا (ع) تقریبا پنجاه و پنج سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ که سال شهادت امام صادق (ع) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همه‌ی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی که میشود برای آن ذکر کرد و تصویر کرد، در همین مدت عمر نسبتا کوتاه انجام گرفته است. ⏪ از این مدت پنجاه و پنج سال، نزدیک به بیست سال - تقریبا نوزده سال - مدت امامت این بزرگوار است؛ اما همین مدت کوتاه را که ملاحظه میکنید، تاثیری که در واقعیت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقی اسلام و پیوستن به اهل‌بیت (ع) و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است. 💢 آن وقتی که حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقه‌مندان حضرت میگفتند که: علی‌بن‌موسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدت اختناق هارونی که در روایت دارد که میگفتند: و سیف هارون تقطر دما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه‌ی جهاد امامان شیعه و در مسئولیت عظیمی که برعهده‌اش است، میخواهد چه بکند؟ این اول امامت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. 🔰 بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است، وقتی شما نگاه میکنید، می‌بینید که همان تفکر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنی‌عباس از مواجهه‌ی با آن عاجز است؛ این را علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) انجام داده... 💢 بالاخره مأمون طىّ همان قضایایی که شنیده‌اید و تکرار شده است و میدانید، احساس میکند که ناچار است علىّ‌بن‌موسی‌الرّضا (ع) را - که با نیتهای خاص خودش، آن بزرگوار را از مدینه کشانده بود، آورده بود، به خود نزدیک کرده بود و قصد کشتن آن بزرگوار را هم نداشت - برخلاف آنچه تدبیر کرده بود، به شهادت برساند. ✳️ کار قضاء الهی و اراده‌ی الهی و تدبیر الهی - که پاره‌ی تن پیغمبر در این نقطه‌ی دوردست از مدینه مدفون بشود که خود این یک تدبیر الهی است، یک مهندسی الهی است - به وسیله‌ی دشمنان اهل‌بیت انجام بگیرد. کار برای اهداف بلند را این‌جوری باید انجام داد؛ نگاه به بلندمدّت را با این انگیزه‌ها، با این نیّتها، با این امیدها باید انجام داد. ۹۲/۶/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
‍ ⁉️چرا امام رضا (ع) ولایت عهدی مامون را قبول کردند؟ 📌قسمت اول: 🔅امام رضا(ع)درابتدا ولایت عهدی را نپذیرفت.ودر این امر جدی بود به گونه ای مأمون که حضرت را تهدید به قتل كرد. 💥 چنان كه نقل گردیده، مأمون به امام گفت : «به خدا سوگند می خورم كه اگر ولایت عهدی را پذیرفتی، كه چه بهتر، و گرنه تو را وادار به پذیرش خواهیم كرد. واگر تن ندهی، گردنت را خواهم زد.» (1) ⚡️امام به ناچار فرمود : «به شرطی كه نه كسی را برگمارم، و نه كسی را عزل كنم، و نه سنت یا قانونی را لغو كنم، و تنها از دور ناظر امور باشم.» 🍂امام در طول امامت خویش حكومت سه خلیفه عباسی، هارون، امین، و مأمون را درك كرد. ولی بدترین دوره زندگی خویش را از زمان وفات پدر بزرگوارش، موسی بن جعفر، دوران مأمون ذكر می كند؛هر چند مأمون تظاهر به تشیع و خوش رفتاری با علویان را می¬كرد. امام رضا می دانست كه در پشت این ظاهر فریبندة مأمون و فراخواندن ایشان از مدینه به خراسان، جریانات تلخ دیگری است كه حتی زندگی امام را تهدید می كرد. 🔰در عیون اخبارالرضا از شیخ صدوق نقل گردیده، زمانی كه فرستاده مأمون برای بردن امام رضا از خراسان به مدینه آمد، امام قبل از رفتن، وارد مسجد پیامبر شد، تا با رسول خدا وداع کند. با چشمانی اشكبار كنار قبر رسول خدا ایستاد. چندین بار بیرون رفت و دوباره بازگشت، در حالی كه به شدت می گریست فرمود : «من از جوار جدم رسول خدا می روم و در غربت خواهم مرد.» 🌿آن حضرت طی اقامت خویش در خراسان از این كه می دید مأمون از وجود آن حضرت در جهت اغراض و مصالح حكومتی خویش بهره می گیرد ،بسیار ناخشنود بود. 🍃از خادم ایشان روایت گردیده كه امام رضا (ع) روزهای جمعه كه از مسجد باز می گشت، می فرمود : «پروردگارا اگر گشایش كارم از آن چه كه در آنم، مرگ است، هر چه زودتر مرگم را برسان.» این رویکرد امام نشان می دهد حضرت از ولایت عهدی راضی نبود بلکه به این امر مجبور شده بود(2) ❓اما چرا حضرت ولایت عهدی را پذیرفت؟ 💥به نظر می رسد عوامل زیر در پذیرش ولایت عهدی تأثیر داشت:امام رضا (ع) هنگامی ولایت عهدى مأمون را پذیرفت كه دید اگر امتناع ورزد، نه تنها جان خویش را به رایگان از دست می دهدکه جان شیعیان را نیز در خطر می اندازد از این رو امام بر خود لازم دید كه جان خویش و شیعیان و هواخواهان را از گزندها برهاند، زیرا امت اسلامى به وجود آنان و آگاهى بخشیدنشان نیازدارد . اینان بایستى باقى مى ماندند تا براى مردم چراغ راه و رهبر و مقتدا در حل مشكلات و هجوم شبهه ها باشند. 🌱آرى ، مردم به وجود امام ویارانش نیاز بسیار داشتند، چه ، در آن زمان موج فكرى و فرهنگى بیگانه بر همه جا چیره شده و در قالب بحث هاى فلسفى و تردید نسبت به مبادى خداشناسى ، كفر و الحاد را به ارمغان مى آورد؛ از این رو بر امام لازم بود كه بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند و دیدیم كه امام نیز ـ با وجود كوتاه بودن دوران زندگیش پس از ولایت عهدى ـ چگونه عملاً وارد این كار زار شد. 🍁حال اگر او با رد قاطع و همیشگى ولایت عهدى ، هم خود و هم پیروانش را به دست نابودى مى سپرد، این فداكارى معلوم نیست همچون شهادت حیات بخش و گره گشاى سید شهیدان گرهى از كار بسته امت مى گشود. علاوه بر این ، نیل به مقام ولایت عهدى اعتراف ضمنى از سوى عباسیان به شمار مى رفت دائر بر این مطلب كه علویان نیز در حكومت سهم شایسته اى دارند. ⚡️دیگر از دلائل قبول ولایت عهدى از سوى امام آن بود كه مردم خاندان پیامبر (ص)را در صحنه سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند، و نیز گمان نكنند كه آنان ـ همان گونه كه شایع شده بود ـ فقط علما و فقهایى هستند كه در عمل هرگز به كار ملت نمى آیند. شاید امام نیز در پاسخى كه به سوءال ابن عرفه داد، نظر به همین مطلب داشت . 🌴ابن عرفه از حضرت پرسید:اى فرزند رسول خدا! به چه انگیزه اى وارد ماجراى ولایت عهدى شدى ؟ ✨امام پاسخ داد: به همان انگیزه اى كه جدم على ـ علیه السلام ـ را وادار به ورود در شورا نمود. گذشته از همه اینها، امام در ایام ولایت عهدى خویش چهره واقعى مأ مون را به همه شناساند. 📚پی نوشت: 1. علل شرایع، مقاتل الطالبین 2. زندگی دوازده معصوم، هاشم معروف الحسینی،جلد2،ترجمه محمد رخشنده https://eitaa.com/joinchat/2061434900Cc21bea41cb