دارا و ندار (2)
🖌 مهدی عبداللهی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حال که درد «نداری» در واقع درد دانایی به «نداری» است، به ما آموختهاند که به دنبال دانایی به «نداری»های خویش باشیم: «أوقفنی علی مراکز اضطراری» (دعای عرفه امام حسین علیه السلام) خدایا مرا بر نقطههای اضطرارم واقف گردان. «نداری»های تن و بدن برای همه آشکار است و دانایی به آنها برای همگان حاصل، اما «نداری»های دیگری داریم که برای بسیاری در پرده است. چون گرسنه شویم، به اضطرار خود به غذا آگاه می شویم، تشنگی دانایی از اضطرار به سیراب شدن میآورد، بیمار که شویم، اضطرار به سلامتی و دارو و پزشک را درمییابیم، اما «نداری»های عمیقتر و اساسیتر در سایه ایمان و به چشم عقل دیده میشوند:
«أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي» درد از کف دادن سرمایه عمر، «فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي» درد فقر در عالم برزخ، «وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي» درد «نداری» عمل صالح. این دانایی به «نداری»های آینده است که عمق وجود آدمی را به درد میلرزاند و اشک از دیدگان دردآلودش میفشاند: «أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي، أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي» دانایی حسی و غریزی تنها به «نداری» حیوانی راه میگشاید و دردی در سطح دهان و شکم میآفریند، اما دانایی از «نداری»های روحی انسان دست به دامان بصیرت عقل و هدایت ایمان است و آن که از این دو نصیبی ندارد، دردی هم از این «نداری»ها نمیکشد.
چشم کوتاهبین حس و غریزه حتی همان «نداری»های جسمی را نیز درست نمیبیند: تشنگی را به اضطرار به آب می بیند، گرسنگی را نیاز به غذا مینامد و بیماری را وابستگی به دارو و پزشک میخواند. رفع تشنگی را در آب، و برطرف شدن گرسنگی را به نان و شفای سردرد را در قرص سردرد میبیند، اما اگر بیماری لاعلاج بود و دارو و پزشک بیاثر شدند، دست به دامان «دارای کل» میشود و شفا از او میخواهد. حال آن که، در دانایی عقل منور به نور ایمان، هم آن سیراب شدن و سیر شدن از خداست، هم آن شفای سردرد و شفای بیماری بیعلاج. «أوقفنی علی مراکز إضطراری» یعنی مرا به مواضع و انحای گوناگون وابستگی و نیازم به خودت، به خودت، به خودت آگاه گردان.
مراکز اضطرار من به «دارای کل» کداماند؟ باید سر فرصت نشست و همه «نداری»های خود را فهرست کرد و با آگاهی از هر «نداری» دردی در خود آفرید. اما این تقسیم عرصه وجود خود به ساحت «دارایی»ها و «نداری»ها نیاید این گمان را در من بیافریند که مراکز اضطرار من تنها همان مراکز «نداری» است، مگر «دارایی»ها را از کجا آوردهام. مگر داراییها را خود داشتم و او تنها باید جای خالی «نداری»ها را پر کند؟! نه یک یک این «دارایی»ها نیز از اوست: «إنا لله» و اگر آنها «دارایی» هستند و نه «نداری» جز به این نیست که او لحظه به لحظه ما را «دارا» میکند. پس مراکز اضطرار من افزون بر «نداری»ها، یکیک «دارایی»های من است: «أنا الفقیر فی غنای» در دارایی خود نیز «ندار»م، من دارا به او هستم و او دارا به خود: «یا أیها الناس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغنی الحمید».
شب قدر، شب «دارا» و «ندار» است، شبی است که «ندار» باید «نداری» خود را در محضر «دارای کل» اظهار کند.
پروردگارا! دانایی به «نداری» درد در وجودم آورده است، با اظهار «نداری» از تو طلب دارایی میکنم.
و نیز در اندیشهام که نکند «نداری»ام مرا از تو طلبکار کند.
از تو باید التماس داشت، اما نباید از تو طلب داشت.
باید از تو طلب کرد اما نباید از تو طلبکار بود.
ای «دارای کل»، امشب این «ندار کل» از عمق «نداری»اش از تو طلب می کند.
التماس دعا
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
Oloome Ensani.mp3
زمان:
حجم:
35.14M
🔊 #بشنوید
🔹 صوت کامل هماندیشی «علوم انسانی اسلامی؛ از نظریهپردازی تا تحقق»
🎙 با ارائه:
▪️ دکتر مهدی عبدالهی: فلسفه و علوم انسانی 4:00 - 21:00
▪️ دکتر مهدی عباسزاده: علوم انسانی اسلامی؛ ضرورت، امکان و تحقق 22:00- 42:00
▪️ دکتر علیرضا پیروزمند: ضرورت والزامات تحول در علوم انسانی 43:00- 66:00
▪️ دکتر حمید رفیعی هنر: روانشناسی اسلامی در غرب: جهتگیریها و مطالعات 66:00- 93:00
▪️ دکتر محمدتقی موحد ابطحی: علوم انسانی اسلامی به مثابه یک برنامه پژوهش علمی پیشرو 93:00- 106:00
▪️ دکتر رمضان علی تبار: وجه اسلامیت علوم انسانی اسلامی 106:00- 145:00
📅 یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۳
🏢 قم و تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#هماندیشی
#علوم_انسانی_اسلامی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
4.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک أیها النبأ العظیم
يا أمیرالمؤمنین
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این مایه برکت عمر میشود، مایه طول عمر میشود، توفیقات معنویِ انسان را بالا میبرد. با این، حتی بسیاری از گرفتاریها و بیماریها خود به خود حل میشود؛ مخصوصاً آن جایی که ...
خُلق و خوی پاکان، این است.
درد درد بیخدایی بودن است. خدایا تو را نداریم میخواهیم پیدا کنیم. چون این درد را نداریم، به دردهای دیگر میچسبیم.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🤲 سفارش به دعای سلامتی و فرج امام زمان(عج) در شب بیستوسوم✨
🔅شب بیستوسوم پر اهمیتترین #شب_قدر است و علاوه بر اعمال مشترک شبهای قدر، اعمال مخصوصی نیز دارد. از جمله اعمالی که به خواندن آن در این شب «در حال سجود و قيام و قعود و بر هر حالی كه هستی» بسیار سفارش شده است «دعای سلامتی و فرج امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف» است.
🔹 امام صادق علیهالسلام به خدا سوگند یاد کرده است که قرائتکننده سورههای عنکبوت و روم در شب بیستوسوم، از اهل بهشت خواهد بود.
🔸 خواندن هزار مرتبه سوره قدر در این شب، موجب افزایش یقین در امر ولایت خواهد شد.
✳️ و زائر امام حسین علیهالسلام در این شب، آمرزیده است.
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره میفرمودند:
✨با اینکه میدانیم او(امام زمان عج) واسطهی بین ما و خداست، معذلک به فکر او نیستیم!
🙏ایکاش میدانستیم که احتیاج او به ما و دعای ما برای او، به نفع خود ماست، وگرنه قرب و منزلت او در نزد خدا معلوم است.
📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢٧٧.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 انداختن نردبان تعرفهای ترامپی
🔻 ترامپ با انداختن نردبان تعرفهای، به همه تعالیم اقتصاد رایج پشت پا زد، تعالیمی که اساتید اقتصاد وطنی در قالب اسطوره تجارت آزاد به اسم علم در ذهن دانشجویان تزریق می کنند.
🔻 ترامپ آمریکا را به اواسط قرن ۱۹ میلادی برگرداند که در آن بریتانیا علیرغم نظریه پردازی جانبدارانه اسمیت و ریکاردو برای تجارت آزاد عاری از تعرفه، خودش بالاترین سطح حمایت از تولید داخلی را داشت.
🔻 انداختن نردبان (اینجا) نام کتاب چانگ اقتصاددان مطرح کرهای است که ادبیات فردریک لیست آلمانی در اواسط قرن ۱۹ را زنده میکند، لیست معتقد بود که طرفداری اسمیت و ریکاردو از تجارت آزاد در قرن ۱۸ و ۱۹ نوعی سوگیری در تضمین منافع انگلستان آن زمان پس از صنعتی شدن است، وقتی انگلستان با مازاد تولید و کمبود مواد اولیه روبرو شد، منافعش در این بود که سایر کشورها از جمله آلمان و آمریکای آن زمان تعرفهها را بردارند تا انگلیس بتواند راحت کالاهای مازادش را صادر کند و مواد اولیه و نیروی کار ارزان را حتی از طریق استعمار سایر کشورها وارد کند.
🔻 حال ترامپ همان مسیر را طی میکند منتهی نه در زرورق به ظاهر علمی تجارت آزاد عاری از تعرفه، بلکه در چارچوب رویکرد قلدرمابانه خودش که به صراحت میگوید تجارت خارجی باید منافع آمریکا را تامین کند.
🔻ترامپ حتی از عدالت هم دم می زند و ادعا میکند که در ۵۰ سال گذشته ما را غارت کرده و مشاغل مان را دزدیده اند؛ ولی وی فراموش کرده که آمریکا بیش از ۷۰ سال است که بعد از جنگ جهانی دوم در حال چپاول دنیا با انتشار دلار بدون پشتوانه و توزیع آن در جهان است.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ یمن قهرمان، تجلی جهانبینی الهی و ایدئولوژی آخرتمحور
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
♻️ یمن قهرمان، تجلی جهانبینی الهی و ایدئولوژی آخرتمحور
🖌 مهدی عبداللهی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کره خاکی ما دورانی بس عجیب را از سرمیگذراند و این اعجاب نه به جهت خود این سیاره، که از حیث کنشهای به غایت متفاوت ساکنان آن است.
💥 در گوشهای کوچک از این زمین پهناور، رژیمی نژادپرست با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علم و تمدن بشری، به وحشیانهترین شکل به کشتار مردمی بیدفاع و نابودی خانمان ایشان دست میزند تا آنها را وادار به ترک سرزمینشان کند.
کدخدای خودخوانده این سیاره نیز نهتنها در اندیشه جلوگیری یا کاستن از این حجم گسترده وحشیگری باشد، نقاب صلح از چهره نفاق برداشته، با تمام توان در حال پشتیبانی اطلاعاتی و تسلیحاتی از این رژیم درنده است. کشورهای بهاصطلاح متمدن و پیشرفته مدعی حقوق بشر و نهادها و سازمانهای بینالمللی بهاصطلاح حامی صلح و آرامش نهایت تلاششان برای جلوگیری از گسترش کشتار و بیخانمانی مظلومان خفهخون گرفتن است. از رهبران بیخاصیت جهان اسلام و عرب نیز که عمدتا دستنشانده و حلقه بهگوش کدخدایند و شنیدن اسم رژیم غاصب، لرزه بر دستهای بیکفایتشان میافکند، هیچ انتظاری نیست، بلکه همین موجودات فرومایه نیز اگر از برنامههای جبهه استکبار پشتیبانی نکنند، دستکم جادهصافکن آنها خواهند بود.
🌸 در سوی دیگر، مردمی مظلوم و بیدفاع با دستان خالی، اما با قلوبی سرشار از ایمان به نصرت الهی و با قدمهایی راسخ از توکل به قدرت بیمنتهای پروردگار، زیر بار ظلم ستمگران نرفته و به قیمت خانه و مال و جان خویش در برابر زورگویان مقاومت میکنند. عجیبتر از ایشان، ملتی دیگر است که با وجود کمبرخورداری از نعمتهای طبیعی و اسباب قدرت مادی، پرچم دفاع از مظلومان را برافراشته و با پای برهنه در برابر دژخیمان چکمهپوش صفت بسته است. شمشیر ظلم را بر پیکر بهظاهر نحیفش میپذیرد، اما دست شستن از دفاع از مظلوم را روا نمیدارد...
✅ بهراستی چگونه میتوان این دو تصویر بهکلی متفاوت از صحنه زیست انسانی بر کره خاکی را تحلیل کرد. روانشناسان، جامعهشناسان، تحلیلگران سیاسی و هر آن کس که ادعایی در علوم اجتماعی و انسانی دارد، هر چه میخواهند بگویند، پشتپرده این صحنه، تنازع دو جهانبینی و ایدئولوژی است که یکی نگرشی مادی به هستی و انسان دارد، در نتیجه تمام تلاشش برای دستیابی به سعادت معطوف به ارضای قوای حیوانی اعم از شهوت و غضب و دستیابی به خواستههای نفسانی است.
جهانبینی مادیانگارانه به هستی و انسان، سعادت و خوشبختی وی را در بهرهمندی هر چه بیشتر، عمیقتر، طولانیتر و متنوعتر از لذات جسمانی میبیند، از این رو، آگاهی و دانش خویش را نیز برای دستیابی به این هدف و حذف موانع به کار میگیرد. آنچه اصالت دارد تملک سرزمین مورداعای رژیم است، پس هر مانعی هرچند کودک شیرخوار باید از راه برداشته شود، آن هم به هر شکل ممکن!
اما جهانبینی الهی به هستی و انسان، بهرهمندی از نعمتهای دنیوی و لذات جسمانی/حیوانی را غایت قصوای وجود انسانی نمیداند، بلکه به تبع نگرش الهی به هستی و جاودانه دانستن انسان و استمرار وجودش در ظرفی دیگر از هستی، سعادت و خوشبختی واقعی را مطابق با رهنمودهای خالق هستی و انسان، در بهرهمندی از نعمتهای روحانی همچون تقرب به حق و راهیابی به بهشت جاودان و نجات از عقاب جهنم میداند.
وقتی بر اساس نگرش الهی به هستی و انسان، ذهنیت او نسبت به مقصد و هدف زیستش تغییر کرد، راه رسیدن به آن هدف و نظام کنشی وی نیز تغییر میکند. در نگاه او، بهرهمندی از چرب و نرم زندگی مادی رفاه و عامل سعادت شمرده نمیشود، بلکه رفاه حقیقی در تقرب جستن به حق تعالی است، هر چند به قیمت تحمل دشواری و ناکامی از بهرههای اندک زیست مادی باشد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
@moallemaneh_irدکتر خوش چشم.mp3
زمان:
حجم:
29.13M
▫️تحلیل سیاسی
🎙دکتر مصطفی خوشچشم
🔸موضوع:
جنگ غزه، ایران، محور مقاومت، گذشته، حال و ۴ سال آینده
#زنگبصیرت
به جای تحلیلهای آبکی و بافتههای ساختگی و جهتدار، یک تحلیل جامع بر اساس دادههای عینی از تحلیلگر ارشد مسائل بینالمللی و راهبردی گوش کنید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
بخش اول مناظره شریفی و عبدالکریمی در موضوع اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
72.3M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش اول
کارشناسان:
🎙حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 حجت الاسلام احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
بخش دوم مناظره شریفی و عبدالکریمی درباره اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
47.81M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش دوم
کارشناسان:
🎙حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 حجت الاسلام احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
⭕️ مذاکره غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه ممنوع، چه مستقیم چه غیرمستقیم!
🔹رهبر انقلاب: برخی وانمود میکنند اگر پشت میز مذاکره بنشینیم فلان مشکل حل میشود. اما واقعیت این است که مذاکره با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد. تجربه «دو سال مذاکره و امتیاز دادن و کوتاه آمدن اما به نتیجه نرسیدن» نشان میدهد که مذاکره با چنین دولتی عاقلانه، هوشمندانه و شرافتمندانه نیست و با آن نباید مذاکره کرد. (۱۹ بهمن ۱۴۰۳)
🔹رهبر انقلاب: نکته بعدی این است که بعضیها در داخل، همان مسئله مذاکره را مدام تشدید میکنند: «آقا! چرا جواب نمیدهید؟ چرا مذاکره نمیکنید؟ چرا نمینشینید با آمریکا؟ خب بنشینید».
من میخواهم عرض بکنم اگر هدف از مذاکره رفع تحریم است، مذاکره با دولت آمریکا رفع تحریم نخواهد کرد؛ یعنی تحریمها را برنمیدارد، بلکه گره تحریمها را کورتر خواهد کرد؛ فشار را افزایش خواهد داد. مذاکره با این دولت، فشار را افزایش خواهد داد.
من چند روز قبل از این در صحبت مسئولین هم گفتم. مطالب جدیدی را مطرح میکنند، توقّعات جدیدی را مطرح میکنند، مطالبات زیادهخواهانه جدیدی را مطرح میکنند؛ مشکل بیش از آنچه امروز هست خواهد بود. بنابراین مذاکره هیچ مشکلی را حل نمیکند، هیچ گرهی را باز نمی کند! (۱۴۰۳/۱۲/۲۲)
💥 هنوز یک ماه از نهی جدی رهبر انقلاب درباره زیانهای مذاکره با آمریکا نگذشته است. جالب است که رهبر انقلاب تأکید هم فرمودند که «من چند روز قبل از این در صحبت مسئولین هم گفتم» تا دیگر کسی بعدا ادعا نکند در پشت پرده و با رایزنی برای مذاکره اجازه گرفته شده است. با این حال، آقایان برای چندمین بار در شرف حضور در میز مذاکره با آمریکا هستند، اما این بار مثلا به صورت غیرمستقیم!
ریشه بیفایدگی و زیانباری مذاکره با آمریکا، خوی درندگی و برتریطلبی حاکمیت امریکا و عهدشکنی و دروغگویی دولتمردان آمریکایی است. آیا مذاکره غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه مورداشاره رهبری تنها مذاکره مستقیم بود، و اگر مذاکره به صورت غیرمستقیم و با وساطت طرف سوم انجام شود، تغییر ماهیت داده، عاقلانه، هوشمندانه و شرافتمندانه میشود؟
ذات و حقیقت مذاکره عبارت است از گفتگو برای دادوستد امتیاز و امور دیگر هیچ تأثیری در هویت آن ندارند، اگر طرف مقابل شما به گونهای است که گفتگو با او نتیجهبخش نیست، دیگر چه فرقی میکند به شکل مستقیم یا غرمستقیم باشد، حضوری یا ویدئو کنفرانسی باشد یا...! آیا غیرمستقیم بودن مذاکره از زورگویی، باجخواهی و بدعهدی آمریکاییها خواهد کاست؟ مگر نه این است که در خود همین ایام دعوت به مذاکره نیز بارها ایران اسلامی را تهدید نظامی نکردند؟ مگر نه این است که فراتر از تهدید لفظی، در حال انتقال تجهیزات و تسلیحات نظامی به منطقه هستند و...؟!
🔹 طراحان و عاملان مذاکره باید بهروشنی برای ملت ایران توضیح دهند که با چه ذهنیت، هدف و امیدی پای میز مذاکره خواهند نشست؟ و اگر این بار نیز مانند تجربههای شکستخورده پیشین همچون برجام، چیزی جز «خسارت محض» برای کشور به ارمغان نیاوردند، چه پاسخی برای ملت خواهند داشت؟!!!
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi