#ولایت
💠 ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است، تعیین قاعده است. یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعدهی امامت؛ قاعدهی ولایت. جوامع بشری از دیرباز حکومت داشتند؛ بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها را، این نوع قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد.
✅ بیانات رهبر معظم انقلاب- 30 شهریور 1395
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34429
@Maaref_Enghelab_Eslami
سلام علیکم. عرض تبریک عید سعید غدیر خم
بخش ریحانه از مهرماه 1394 با محوریت موضوعات زن، خانواده و سبک زندگی در پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir فعالیت خود را آغاز کرده است.
اگر پیش از این با این بخش آشنا بوده اید، میتوانید انتقادات یا پیشنهادهای تولیدی خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر در پیرامون خود خلاءهای نظری و عملی در حوزه ی زنان و خانواده و سبک زندگی مشاهده میکنید، میتوانید ایده های خود را با ما از طریق @reyhaneh_contact در میان بگذارید.
برای مشاهده ی تمام محصولات ریحانه میتوانید به farsi.khamenei.ir/reyhaneh مراجعه کنید
#ولایت
💠 مسأله ی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام) به عنوان ولی امر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلّی الله علیه واله وسلّم) یک حادثه ی بسیار بزرگ و پُرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله ی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه می کند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه ی اسلامی، رها و بی اعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. تعیین امیرالمؤمنین هم - که مظهر تقوا و علم و شجاعت و فداکاری و عدل در میان صحابه ی پیغمبر است - ابعاد این مدیریت را روشن می کند. معلوم می شود آنچه از نظر اسلام در باب مدیریت جامعه اهمیت دارد، اینهاست.
✅ بیانات در 10 بهمن 1383
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3269
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین علیه السلام
#گفتار_ اول (گونه های مختلف بحث درباره امامت)
#تحریف_سیره_ائمه (علیهم السلام)
💠 پرثمرترین حربه دشمنان اسلام ناب، برای مقابله با پیشروی و نفوذ آن، تحریف سیره ائمه اطهار علیهم السلام است.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) این باره می فرمایند:
🖋 در همان روزگاری که امام صادق (علیه السلام) زنده و سرپا و ناطق و در اجتماع بود و با مردم زندگی می کرد، دست تحریف به وجود آمد.
اینکه شما شنفتهاید که ائمه ما (علیهمالسلام) طومار زندگیشان در مقابل این حکّام، سرتاسرش تملق است و اظهار ضعف و زبونی است، بدون تردید همهاش تحریف است؛ برای خاطر اینکه چیزهایی در زندگی ائمه هست که این روش متضاد را تضعیف میکند.
نمیشود یک انسان واحد، دارای یک فکر واحد، در یک موقعیت واحد، دو جور عمل کند؛ محال است.
و اگر از دو جور نقل کردند، یکیاش دروغ است؛ و آن نقلی دروغ است که با روش کلی و با اصول فکری اینها مخالف باشد. یک چنین قیاسی وجود دارد.
📚 همرزمان حسین (علیه السلام)، صفحه ۲۰.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین علیه السلام
#گفتار_اول (گونههای مختلف بحث درباره مساله امامت)
#شناخت_اولویتها (بخش اول)
💠 اولین قدم برای تحقیق و مطالعه، شناخت اولویت ها است و چه بسیارند عالمانی که بدون شناخت اولویت، سال های سال به بیراهه می روند و پیروان خویش را نیز به بیراهه می کشانند.
🔆 رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه العالی) در این باره می فرمایند:
🖋 این یک ضابطه کلی است که عرض میکنم: بعضی چیزها هست که اعتقاد به یک طرفش اثری در زندگی ندارند، اعتقاد به آن طرف دیگر هم اثر مخالف ندارد.
شما هر مسالهای که برای ذهنتان مطرح شد، اول نگاه کنید ببینید آیا این مساله، مسالهای است که برای زندگی شما، برنامهی شما، خطّ مشی شما، آیندهی شما تاثیری دارد یا ندارد؟ جهتبخش است یا نیست؟ اگر نیست رهایش کنید.
امروز آن روزی نیست که ما هر مسالهای را بخواهیم بفهمیم و هر مشکلی را بخواهیم حل کنیم.
ما در مسائل اولیمان مبتلای به ناشناسی و عدم معرفت هستیم؛ پس چه لزومی دارد که دنبال مسائلی برویم که در زندگی ما، برای آینده ما اثری ندارد.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین علیه السلام
#گفتار_اول (گونههای مختلف بحث درباره مساله امامت)
#شناخت_اولویتها (بخش دوم)
در مسائل غیر علمی، در مسائل غیر لازم، در آن مسائلی که راهگشای زندگی من و شما نیستند هم هرگاه اختلاف کردید، هرگاه تردید کردید، هرگاه دو نفر باهم بحثتان شد، این کار را بکنید.
آقا در فلان مسئله ای که مثلاً درباره فلان رکن اعتقادی است و البته جزء مسائل درجه یک نیست، آیا حق با من است یا با شما؟
اول بسنجیم ببینم که آیا اگر این مسئله را حل کردیم، برای زندگی من و شما اثری خواهد داشت یا نه؟ اگر دیدیم اثر دارد آن را تعقیب کنیم.
اگر دیدیم اثر ندارد، نجیبانه هر دو صرفنظر کنیم و بگوییم آنچه در واقع خدای متعال در این مسئله حکم کرده، ما همان را قبول داریم.
@Maaref_Enghelab_Eslami
صهـبا010 - ویژگی نگاه به تاریخ با نظریه «انسان ۲۵۰ساله».mp3
زمان:
حجم:
5.19M
#همرزمان_حسین علیه السلام
#صوت
💠 تبیین روش بحث و بیان نظریه "انسان ۲۵۰ ساله".
@Maaref_Enghelab_Eslami
صهبا011 -ائمۀ ما دائماً در حال مبارزه و جهاد بودند.mp3
زمان:
حجم:
5.29M
#همرزمان_حسین علیه السلام
#صوت
💠 تبیین نظریه "انسان ۲۵۰ ساله" به همراه ادله اثبات آن.
✅ دلیل ۱: در زیارت نامه های ائمه هدی علیهم السلام آمده است: "اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده".
✅ دلیل ۲: غیر از امام دوازدهم، تمامی ائمه اطهار علیهم السلام، به شهادت رسیدند. و معلوم است که انسان مجاهد پیکار جو را به شهادت می رسانند، نه انسان سازشکار و رهبانیت جو را.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین علیه السلام
#گفتار_اول (گونههای مختلف بحث درباره مساله امامت)
#شناخت_اولویتها(بخش سوم)
این بحثهای جزئی و فرعی و غیر مهم و غیر لازم، پدر این ملت را درآورده. این مسائلی که طرح کردن یا نکردنش تا صد سال دیگر هم اهمیتی ندارد، لزومی ندارد - حالا اگر حق هم باشد، لزومی ندارد؛ که البته بعضی از آنها باطل هم هست - به ما مردم مسلمان خیلی لطمه زده، خیلی صدمه زده.
تا یک مقدار روشنبینی و درک صحیح از مسائل اجتماعی و اسلامی در میان یک ملتی پیش آمد، فوراً یک کاری کردند که او را از آن رگهٔ روشنبینی و روشنفکری منصرف کنند.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین(علیه السلام)
#گفتار_دوم(اهمیت شناخت چهره و سیره حقیقی ائمه)
#شناخت_ائمه_معصومین(علیهم السلام) (بخش اول)
یک چیز برای ما لنگ است و آن این است که ما اگرچه این بزرگواران را با نام و نشان و منصب شناخته ایم، اما زندگی اینها برای ما ناشناخته است.
بحث ما درباره این است که زندگی ائمهی معصومین از اهل بیت(علیهم السلام) _ همین دوازده نفر معهود_ به چه صورت و به چه کیفیتی میگذشته است؛ هدف اینها چه بوده و برنامه های اینها را چه چیزهایی تشکیل میداده؛ بحث های ما اینهاست.
شناخت رهبران و پیشوایان، برای پیروان و دنباله روان، دارای دو فایده است:
۱) فایده آموزش. رهبر اگر گفته اش و کرادرش و برنامه اش برای پیروان معلوم شد، فایده بزرگ و مهمی که دارد، این است که به پیروان می آموزد چگونه زندگی کنند.
بنابراین یک فایده شناختن زندگی رهبران و پیشوایان، فایده آموزندگی است. یعنی به انسان می آموزد که خط زندگی را چگونه باید مشی کرد و رفت و پیمود.
به شیعه می آموزد که اگر می خواهد پیرو امام و پیشوای خود باشد، در مقابل فلان مسئله تاریخی یا فلان مساله اجتماعی چگونه باید موضع بگیرد.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین (علیه السلام)
#گفتار_دوم(اهمیت شناخت چهره و سیره حقیقی ائمه)
#شناخت_ائمه_معصومین (علیهم السلام) (بخش دوم)
دومین فایده، فایده روحی و فایده احساسی است.
از مسائلی که امروز برای مردم دنیا مسلّمِ مسلّم شده، این است که برای ایجاد روح شخصیت و استقلال در امتهای عالَم و در ملتهایی که در این جهان زندگی میکنند، یکی از مهم ترین و موثر ترین عوامل، این است که پیشینه افتخار آمیز این امت و چهره ی منور رجال پیشرو و پیشتاز این امت، همچنان درخشنده و منور در مقابل چشم این امت گرفته شود؛ این در آنها روح غرور ایجاد میکند.
امروز شما هم وقتی که زندگی گاندی را میخوانید، یا زندگی جمیله بوپاشا را میخوانید، یا زندگی فلان قهرمان دیگر را که در گوشه دیگر دنیا زندگی میکرده، لذت میبرید، احساس احتظاظ میکنید، احساس میکنید بخاطر نیاز مشترکتان با او، در خودتان یک غروری وجود دارد. پس این خاصیت شناخت رهبران است از جنبه دوم.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#همرزمان_حسین (علیه السلام)
#گفتار_دوم (اهمیت شناخت چهره و سیره حقیقی ائمه علیهم السلام)
#شواهدی_بهمنظور_ابطال_احتمال_سازشکار_بودن_ائمّه (علیهم السّلام)
تمام امامان، از امام سجّاد (علیهالسّلام) به بعد، هر کدام یکبار، دو بار، سه بار زندان رفتند و تبعید شدند.
بنده سؤال میکنم که اگر چنانچه واقعاً امام هفتم آنقدر با قدرت زمانش صمیمى و یگانه است، خب آیا براى دستگاه، کار عاقلانه اى است که این شخصیّت موافق خود را بکشد یا به زندان بیندازد؟
@Maaref_Enghelab_Eslami