💠روایتی تکان دهند در مورد جهنّم و صراط
🔸 حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ [جَابِرٍ عَنْ] أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص، فَقَالَ بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي الرُّوحُ الْأَمِينُ أَنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِذَا أَبْرَزَ [وَقَفَ] الْخَلَائِقَ وَ جَمَعَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ أُتِيَ بِجَهَنَّمَ تُقَادُ بِأَلْفِ زِمَامٍ مَعَ كُلِّ [أَخَذَ بِكُلِّ] زِمَامٍ مِائَةُ أَلْفِ مَلَكٍ مِنَ الْغِلَاظِ الشِّدَادِ، [و] لَهَا هَدَّةٌ وَ غَضَبٌ [تَحَطُّمٌ/ تَغِيظُ] وَ زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ وَ إِنَّهَا لَتَزْفِرُ الزَّفْرَةَ فَلَوْلَا أَنَّ اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَّ] أَخَّرَهُمْ لِلْحِسَابِ [إِلَى الْحِسَابِ] لَأَهْلَكَتِ الْجَمِيعَ. ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهَا عُنُقٌ فَيُحِيطُ بِالْخَلَائِقِ الْبَرِّ مِنْهُمْ وَ الْفَاجِرِ فَمَا خَلَقَ اللَّهُ [عَزَّ وَ جَلَّ] عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ مَلَكاً وَ لَا نَبِيّاً [مِنْ عِبَادِهِ مَلَكٍ وَ لَا نَبِيٍّ] إِلَّا يُنَادِي [يَا رَبِّ] نَفْسِي نَفْسِي وَ أَنْتَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ تُنَادِي أُمَّتِي أُمَّتِي [أَنْتَ تَقُولُ يَا رَبِّ أُمَّتِي أُمَّتِي]
🔸 ثُمَّ يُوضَعُ عَلَيْهَا الصِّرَاطُ [صِرَاطٌ] أَدَقَّ مِنْ حَدِّ السَّيْفِ [أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ]، عَلَيْهَا [علیه] ثَلَاثُ قَنَاطِرَ فَأَمَّا وَاحِدَةٌ [الْأُولَى] فَعَلَيْهَا الْأَمَانَةُ وَ الرَّحِمُ [الرَّحْمَةُ]، وَ الثَّانِيَةُ فَعَلَيْهَا الصَّلَاةُ، وَ أَمَّا الثَّالِثَةُ فَعَلَيْهَا عَدْلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ [عَلَيْهَا رَبُّ الْعَالَمِينَ] لَا إِلَهَ غَيْرُهُ فَيُكَلَّفُونَ بِالْمَمَرِّ عَلَيْهَا فَيَحْبِسُهُمُ الرَّحِمُ [الرَّحْمَةُ] وَ الْأَمَانَةُ فَإِنْ نَجَوْا مِنْهُمَا حَبَسَتْهُمُ الصَّلَاةُ فَإِنْ نَجَوْا مِنْهَا كَانَ الْمُنْتَهَى إِلَى رَبِّ الْعَالَمَينَ [جَلَّ ذِكْرُهُ] وَ هُوَ قَوْلُهُ [قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى] «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ»؛ وَ النَّاسُ عَلَى الصِّرَاطِ فَمُتَعَلِّقٌ بِيَدٍ وَ تَزُولُ قَدَمٌ وَ مُسْتَمْسِكٌ بِقَدَمٍ [فَمُتَعَلِّقٌ تَزِلُّ قَدَمُهُ وَ تَثْبُتُ قَدَمُهُ/ فَمُتَعَلِّقٌ وَ قَدَمٌ تَزِلُّ وَ قَدَمٌ تَسْتَمْسِكُ] وَ الْمَلَائِكَةُ حَوْلَهَا [حَوْلَهُمْ] يُنَادُونَ [يَا كَرِيمُ] يَا حَلِيمُ اعْفُ [اغْفِرْ] وَ اصْفَحْ وَ عُدْ بِفَضْلِكَ وَ سَلِّمْ وَ سَلِّمْ، وَ النَّاسُ يَتَهَافَتُونَ فِي النَّارِ [فیها] كَالْفَرَاشِ فِيهَا فَإِذَا نَجَا نَاجٍ بِرَحْمَةِ اللَّهِ مَرَّ بِهَا [بِرَحْمَةِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَظَرَ إِلَيْهَا] فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ وَ تَزْكُو الْحَسَنَاتُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانِي مِنْكِ بَعْدَ الْيَأْسِ [يَأْسٍ] بِمَنِّهِ وَ فَضْلِهِ «إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ».
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand
مراکز پژوهشی امام علی (ع)
💠روایتی تکان دهند در مورد جهنّم و صراط 🔸 حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ [جَابِرٍ
💠روایتی تکان دهند در مورد جهنّم و صراط (ترجمه روایت)
🔸هنگامی که این آیه (آیه وجیء یومئذ بجهنم …: و آن روز جهنم آورده شود…) نازل شد، از رسول الله ص دربارهاش سوال شد. ایشان فرمودند:
🔸 روح الامین به من خبر داد که همانا خدایی که معبودی جز او نیست هنگامی که خلایق را احضار فرمود و اولین و آخرین را گرد آورد جهنم را بیاورد در حالی که با هزار زمام مهار شده و هر زمامی همراه با صدهزار فرشته از فرشتگان غلاظ و شداد؛ و آن را شدت و غضب و فریاد و خروشی است؛ و صدای آتش آن با شدت تمام به گوش میرسد به طوری که اگر نبود که خداوند عز و جل مردمان را برای حسابرسی نگه داشته بود همگی را هلاک میکرد؛ سپس از آن زبانهای سر می کشد که همه خلایق اعم از نیکوکار و بدکار را احاطه میکند؛ و خداوند هیچ بندهای از بندگان را، و حتی فرشته باشد یا پیامبر، نیافریده، مگر اینکه ندا می دهد: پروردگاراً خودم! خودم! و تو ای رسول الله ندا می دهی: امتم! امتم!
🔸 سپس بر روی جهنم صراط [= راه] قرار داده میشود که از لبه شمشیر تیزتر است (یا: از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است) و روی آن سه پل است؛ بر روی اولی امانت و رَحِم [= خویشاوندی] (در نسخه دیگر: رحمت) است؛ بر روی دومی نماز است؛ و بر سومی عدل رب العالمین – که معبودی جز او نیست – میباشد؛ پس همه مکلف به عبور از آن میشوند؛ ابتدا رَحِم (یا: رحمت) و امانت آنان را نگه میدارد؛ اگر از آن دو نجات یافتند، نماز آنان را نگه میدارد؛ و اگر از آن هم نجات یافتند، نهایت کارشان به رب العالمین است و این همان سخن خداوند است که فرمود «بیتردید پروردگارت واقعاً به کمینگاه است.» (فجر/۱۴)
🔸 و مردم بر صراطند؛ پس یکی به دست آویخته و قدمش لغزیده، و دیگری قدمش ثابت است؛ و فرشتگان حول آن ندا میدهند: ای خدای بردبار! ببخش و درگذر و با فضل خویش با آنان بنگر و سالم بدار و سالم بدار!
🔸 و مردم در آتش میافتند مانند پروانهها [= پروانههایی که خود را به آتش چراغ درمیافکنند]؛ پس هر نجات یابندهای که به رحمت خداوند نجات یابد از آن درگذرد و گوید: حمد و سپاس از آن خداوند است که به نعمت او گذر کردم؛ واقعا اعمال صالح کار را تمام میکند و نیکیها پاک مینماید؛ و حمد خدایی را که بعد از ناامیدیای که گرفتارش شده بودم با منت و فضل خویش، مرا از دست تو نجات داد «که همانا او بسیار آمرزنده و شکربجاآورنده است» (فاطر/۳۴).
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand
✅ بداهت وجود حق تعالی و بی نیازی اثبات وجود او به استدلال در دعای عرفه
💠 كيْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِمَا هُوَ فِي وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَيْكَ أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَيْسَ لَكَ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ مَتَى غِبْتَ حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِيلٍ يَدُلُّ عَلَيْكَ وَ مَتَى بَعُدْتَ حَتَّى تَكُونَ الْآثَارُ هِيَ الَّتِي تُوصِلُ إِلَيْكَ عَمِيَتْ عَيْنٌ لَا تَرَاكَ علیها رقیباً.
🔶 چگونه استدلال می شود بر تو به آنچه در وجودش نیازمند و محتاج به تو است؟ آیا موجودی ظاهر تر از تو هست که آن دلیل و روشن کننده وجود تو باشد؟ چه زمانی غائب بوده ای که احتیاج به دلیلی باشد تا تو را نشان دهد؟ چه زمانی دور بوده ای تا آثار تو [ما را] به تو برساند؟ کور است چشمی که تو را ناظر و نگبهابان خود نمی بیند.
📚ابن طاووس، علی بن موسی، «إقبال الأعمال»، ج1، ص
#عرفان
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand348
آیت الله العظمی جوادی آملی:
وجود مبارك سيّدالشهداء (سلام الله عليه) فرمود:«أَنَا قَتِيلُ العَبَرَة»[۱]
درست است اشك برای آن حضرت ثواب دارد اما اشكِ وافر كه شبكه چشم را پُر كند، اولاً و به گونه بريزد و عبور كند، ثانياً؛ اين را می گويند «عَبَرات»؛ فرمود: «أَنَا قَتِيلُ العَبَرَة». اگر كسی بداند واقعه كربلا چيست سيل اشك او آنچنان از چشمان جاری ميشود كه از سطح صورت عبور می كند اينها را می گويند «عَبَرات».
درس اخلاق ۹۴/٢/١٧
[۱] الأمالی(للصدوق)، النص، ص۱۳۷
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand
5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 | خاطره آیتاللهالعظمی جوادیآملی از اولین سالی که درس خارج رفتند
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای #هر_صفحه نوشته:
بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی»
درس تفسیر ۹۶/٩/٢١
#اخلاقی
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙استاد_انصاریان
🌀 وصیت عجیب #ملاهادی_سبزواری
#امام_رضا
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی:
« برای مظلوميّت سالار شهيدان، كسی آه بكشد عبادت است: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»
الامالی(للمفيد)، ص۳۳۸
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)| عضوشوید🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
4.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بوی بهشت میوزد از کربلای تو
ای صد هزار جان گرامی فدای تو
رفتی به پاس حُرمتِ کعبه به کربلا
شد کعبه حقیقی دل، کربلای تو
اجر هزار عمره و حج در طواف توست
ای مروه و صفا به فدای صفای تو
تو هر چه داشتی به خدا دادی ای حسین
فردا خداست جلَّ جلالُه جزای تو
با گفتن «رضا به قضائک» به قتلگاه
شد متحد رضای خدا با رضای تو
دیوانه وار آمده ام تا به قتلگاه
وقتی به استغاثه شنیدم صدای تو
در حیرتم چه شد که نشد آسمان خراب
وقتی که شنید ناله وا غُربتای تو
خورشید و ماه و جن و ملک خون گریستند
وقتی میان لجّه ی خون بود جای تو
تا با نماز خوف تو گردد قبول حق
شد سجده گاه اهل یقین، خاک پای تو
اندر منا ذبیح یکی بود و زنده رفت
ای صد ذبیح کشته شده، در منای تو
برخیز باز بر سر نی آیه ای بخوان
ای من فدای آن سر از تن جدای تو
خون خداست خون تو و جز خدای نیست
ای کشته خدا، به خدا خون بهای تو
سائل چو دید کفِّ کریم تو گریه کرد
ای کائنات، بنده ی خوان عطای تو
ما را هم ای حسین، گدایی حساب کن
آخر کجا رود، به جز این در گدای تو
آنجا که حد ممکن و واجب بود، تویی
ای منتهای اوج بشر، ابتدای تو
ریاضی یزدی
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand
مراکز پژوهشی امام علی (ع)
از خاتمالعرفا آقای قاضی شنیدم که در اهواز خشکسالی شد، علما و زهاد برای استسقاء بیرون شدند ولی اثری
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 هر کسی گناه نداره با افتخار بلند شه بره بیرون بشینه...
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
🔶فقیه واقعی...
ایشان(علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی رحمت الله علیه)بر دو نکته تاکید می نمودند:
✅اول اینکه:طلبه در صورتی در جامعه آنچنانکه باید وشاید مفید خواهد بود که مجتهد و فقیهی باشد با فکری عمیق و نظری دقیق وبه علوم ومعارف کتاب خدا وسنت کاملا آشنا باشد.
برای تبلیغ و ترویج دین چنین اشخاصی لازم است وبدون به دست آوردن ملکه ی اجتهاد غرض از تحصیل در حوزه ی علمیه محقق نمی شود.
✅دوم اینکه:رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم وائمه ی طاهرین علیهم السلام دستور دادند که مومنین به دنبال علم بروند و در دین متفقه شوند وتفقه دین فقط به معنای آموختن علم فقه واصول نیست بلکه انسان باید همه ی ابعاد وجوانب دین رابشناسد وفهم عمیق نسبت به آن پیدا کند
دین مشتمل است بر توحید و اخلاق و فروع فقهی لذا آموختن تفسیر و اخلاق و فلسفه وعرفان وتاریخ وسیره نیز لازم است وتا کسی در همه ی این زمینه ها متخصص و مجتهد نشود فقیه واقعی نخواهد بود.
آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی حفظه الله/نور مجرد/ج1/ص130
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
شب جمعه ست هوایت نکنم می میرم
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand
@daftar_ayatollah_javadi_amoliآیت الله جوادی آملی.mp3
زمان:
حجم:
366.8K
🔶عمرش را تلف کرده...
آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله):
«اگر کسی استعداد دارد، وقتش را به موبایل بگذراند به فضای مجازی بگذراند به روزنامه بگذراند به این و آن بگذراند و این معارف بلندی که در قرآن و نهج البلاغه و صحیفه است که حرفهای آسمانی است اینها به زمین آوردند، اینها را یاد نگیرد، این شخص عمرش را تلف کرده است»
درس تفسیر ۹۶/۷/٣٠
#درسی
#انگیزشی
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11