🔰تحلیل «نماز و عبادات» از موضع «مدیریت تمدن»
◀️قسمت اول
🔹خدای متعال برای شما برنامهريزی كرده است تا در روز، پنج وعده بايستيد و با صاحبِ عالم صحبت كنيد. این چه حکمتی دارد؟ پاسخ به این سوال موقعی معلوم میشود که شما تصور کنید برای مديريت یک تمدن در همه ابعاد آن، به چه تعداد جلسه جهت هماهنگی احتیاج است؟ ابداً مانند يک زندگی عادی نیست که اول صبح به باغمان سر بزنیم و در کنار آن، چند درس حوزوی یا دانشگاهی نیز تحصیل کنیم و موقع اذان هم نماز بخوانیم!
🔸مدیری كه میخواهد تمدن موجود را مديريت كند، با چه وحدت و كثرتی از موضوعات روبهرو است؟ تمرکزی كه در جلسات میخواهد پيدا كند و نهايتاً تصميمی كه میخواهد بگيرد، چقدر به او فشار روحی میآورد؟!
🔹پس اگر دستگاه مديريت و #تمدن را در نظر بگيريد، مساله تا حدودی واضح میشود. در دستگاه كفر، وقتی یک مدیر در جلسهای حضور پيدا میكند، حرفها را میشنود و بعد قدرت جمعبندی و تصمیمگیری دارد. حالا لوازم دنياییِ اين فعالیت او چیست؟ یعنی در بيست و چهار ساعت يا در یک هفته، چه قدر بايد شهوت به این شخص تزريق شود تا برای حضور در یک جلسهی تصمیم گیری، آماده و مهیّا باشد؟! در شهواتش، برای او چه تداركاتی میبينند؟! يعنی كسی كه در آمريكا رئيس جمهور میشود، مقدار كارش بسيار كم (ولی عمیق) و مقدار شهواتش بسيار زياد است. چنین اشخاصی چه قدر بايد در شهوات دنيا غرق باشند كه از نظر روحی تأمین شوند و بتوانند در سطح مدیریت یک تمدن، كار كنند.
🔹حالا اگر قرار باشد مدیریت الهی و #تمدن_دینی رقم بخورد، کارگزاران آن که نمیتوانند انگیزه کار و فعالیتشان را از طریق دسترسی به شهوات تامین کنند. در اين منزلت است که باید جايگاه نماز را تبیین کرد. متناسب با همین مطلب است که نقل شده: نماز ظهر و عصر، نمازهای اصلی هستند؛ نه نماز صبح يا نماز مغرب و عشاء و يا نماز شب! زیرا نماز ظهر و عصر، همان نمازی است كه در بین سعی و تلاش و كار روزانه خوانده میشود و معین میکند که چگونه در حال هماهنگ کردن خود هستيد! در جلسات، چه تصميماتی گرفتهاید و چه بر سر خودتان چه آوردهايد!
🎙حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد مسعود صدوق؛ تفسیر سوره ماعون، ۱۳۹۱/۹/۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰تحلیل «نماز و عبادات» از موضع «مدیریت تمدن»
◀️قسمت دوم
🔸نحوهی زندگی مديران و عناصر کلیدی به صورت ساده نيست و مانند مردم عادی زندگی نمیكنند، یعنی از صبح تا غروب، تمام برنامهشان مشخص است و يک دستگاه مدیریتی و کارشناسی نیز به آنان كمک میكند! در همهی امور، «نظم سازمانی» دارند. اساساً ادراک از «نظم سازمانی» امر بسیار مهمی است چون در صورت تحقق نظم سازمانی ـ چه در ادارهی يک خانه و چه در مدیریت یک دستگاه ـ يک انسانِ برتر شکل میگیرد.
🔹متأسفانه در رفتار متدینین بجای آن، نظم غیر سازمانی دیده میشود.
اما اگر زندگی ايمانی، شکل سازمانی به خود بگیرد، نیاز زیادی به کثرت در عبادت و اقامهی نماز احساس میشود؛ یعنی عطش نسبت به نماز و احتياج به خدا بیشتر میشود. گاهی اقامهی نماز برای خلاصی از بار تکلیف است اما گاهی انسان خود را عضو یک دستگاه ميداند و دائماً دچار حالت اضطراب است؛ زیرا این دغدغه برای او مطرح است که چگونه به حضرت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجه گزارش كار بدهد! كسی كه خودش را نوكر میداند و در نوكری، مسؤوليتپذير است و در مسؤوليت نیز، دائماً به دنبال تفقه در اقوال مولا است تا قویتر و بهتر بجنگد، به صورت مداوم گزارش کار میدهد و جلسه میگیرد و ارتباط برقرار میكند و به كارش نظم سازمانی میدهد.
🔸 جایگاه نماز در اين منزلت معلوم میشود. در این صورت، این سوال برای او مطرح نمیشود که چرا خداوند، اين آداب را جعل کرده است! آیا اين را بخوانم یا نخوانم؟! بلكه میگوید اگر این مناسک نبود، چه میشد؟! و كدام يک از نظمهای لازم برای عمل به وظیفه از بین میرفت؟! پس چنین شخصی اصلاً سؤالی ندارد؛ بلكه به عبادات رغبت پيدا میكند تا خود را كنترل كند.
🔹اگر روزهی پنجشنبه اول ماه، چهارشنبهی وسط ماه و پنجشنبهی آخر ماه را نگيرد، تعادل سازمانیاش به هم میخورد و فشل میشود. یعنی تمامی عبادات، ابزار كار او میشود. در واقع سؤالاتی که در رابطه با عبادات مطرح میشود، مانند اين است كه یک دانشمند هستهای وقتی وارد آزمايشگاه شود، بگويد: چرا من بايد اين مايع را در آن جا بگذارم؟! برای کسی که آزمايشهای هستهای را هدايت میكند، اصلاً این سؤالات کودکانه مطرح نیست!
❗️ولی متأسفانه وضع ما نسبت به دعا و عبادات و شب قدر، به همین گونه است!
🎙حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد مسعود صدوق؛ تفسیر سوره ماعون، ۱۳۹۱/۹/۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️مرحوم استاد مسعود صدوق:
«واقعیت این است که میلیاردها انسان توسط این #تمدن_مُدرن به استثمار کشیده شدهاند... گرچه محصولات و کالاهای مدرن دارای کارآمدی و منافعی هستند اما ضررها و عوارض ناشی از آنها، بیشتر از منافع و کارآمدی آنهاست.
لذا اگر نظام جمهوری اسلامی، مدّعی تمدن اسلامی است، باید وارد مصاف با این علوم و محصولات آن شود و به نحو استدلالی، مضرّات آن را اثبات نماید و با آیهی عقلانی، برای جهان مشخص کند که برخلاف غوغاسالاریها، هیچیک از ابعاد زندگی مدرن و الگوهای آن به نفع بشریت نیستند.
البته در این عرصه، تخریب کافی نیست بلکه باید به ساخت الگوهای جدید و طرح راهکارهای نوین برای تأمین تمامی نیازهای انسانی و ابعاد زندگی بشر همت گماشت که علاوه بر کارآمدی، مضرّات موجود را به همراه نداشته باشد تا قبل از ظهور حضرت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف، یک #تمدن_مقاومتی برپایهی عقلانیت دینمحور محقق گردد.»
📘کتاب گفتمان انقلاب اسلامی، فصل اول، ص ۱۸۲.
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰شب قدر؛ شب طلب قدرت برای نصرت به امام زمان (عج)
🏴خداوند متعال این دنیا را دار امتحان قرار داده و دار امتحان هم بدون شیطان و وسوسه معنا ندارد اما خدا در ماه رمضان، دست شیطان را میبندد تا یک فرصت بزرگ برای انسان و جامعه ایجاد کند. یعنی با وجود اینکه دار امتحان و اختیار با شرور معنا پیدا میکند، یک ماه دست دشمن بیرونی و رییس اشرار را میبندند و او را به زنجیر میکشند و زندانی میکنند: «غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ»
🏴 از طرف دیگر نیز با روزه، به دشمن درونی یعنی هوای نفس ضربه میزنند. وقتی که هم دشمن درونی و هم دشمن بیرونی ضربه خورده، محیط عبادت و پرستش تسهیل شده و این ضیافت شکل میگیرد. همانطور که وقتی مهمان میشوید، کار را برای شما راحت و سهل میکنند و دیگر لازم نیست زحمت بکشید و غذا درست کنید و...
🏴 پس اینکه خداوند در این ماه مهمانی میدهد و آسان میگیرد یعنی فضای گناه کردن را ضیق میکند. اما محور همه این تسهیلها و زمینهسازیها و این مهمانی چیست؟ به نظر میرسد این روایت، پاسخی برای این سوال است و منشأ این فرصتها در ماه مبارک را توضیح میدهد: «وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْر» یعنی قلب و مرکز حیات و تپش ماه مبارک رمضان، لیلة القدر است.
🏴حالا شما در لیلة القدر چه چیزی میگیرید و قدر و اندازهی چه چیزی با توجه به خواست شما مشخص میشود؟ قدر و اندازه مشارکت شما در نصرت به امام زمان عج و رفع خلاها و ضعفهای جامعه شیعه و اینکه مثلا در تحقق «سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا» یا «الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا» چه نقشی داشته باشم؟
🏴 پس ماه رمضان، فضای حرفهای شدن است در اینکه قدرت ایمانی بالا برود تا بتوانیم نقشی در این مسائل برای خودمان رقم بزنیم.
یعنی فضای تمرین یک ماهه برای حرفهای شدن در قوت ایمان فراهم میشود تا بعد از آن بتوانند در شب قدر بیایند و مسئولیت بپذیرند و مشارکت در نصرت به امر ولایت را به عهده بگیرند.
🏴 بعد از ماه مبارک که دوباره فعالیت دشمن درونی و بیرونی به حالت قبلی بر میگردد، کولهای پر کردهاند تا بتوانند با دستگاه بیرونی که به امام (ع) حملهور است، درگیر شوند. به نظر میرسد حکمت این همه طلب «حج» و تکرار آن در دعاهای ماه رمضان، همین است. چون حج مانور قدرت اسلام است.
🏴یعنی در حج همه کسانی که در درگیری با هوای نفس و شیطان حرفهای شدهاند، بتوانند مقابل شیاطین انسی جمع شوند و زور بازو نشان بدهند که ما چنین قدرتهای ایمانی داریم، نه آن جلال و جبروت مادی!
🏴 متناسب با همین مساله است که در هر شب ماه رمضان، توفیق شب قدر و حج و شهادت را همگی در کنار هم طلب میکنید: «و لیلة القدر و حج بیتک الحرام و قتلا فی سبیلک فوفق لنا». چون اگر مانور قدرت خوبی داشته باشی، اهل دنیا میترسند و احساس خطر میکنند و با شما درگیر میشوند و جنگ در شکلهای مختلف به راه میاندازند که در این صورت، شهادت برای برخی مومنین قطعی خواهد بود.
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰درخواست برطرف شدن "موانع اجتماعی برای ظهور" در شب قدر
🏴«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ إِمَامِنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا» این فراز از دعای افتتاح علیرغم کوتاهی آن، به نظر مهم است. چون مساله غیبت و ظهور یک امر کاملاً اجتماعی است و برای هر حرکت اجتماعی، «توصیف وضع موجود» بسیار مهم است. یعنی همانطور که «وضع مطلوب» در فراز «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...» تصویر شده، در اینجا هم «وضع موجود» توصیف شده است. چون تحلیل ما از وضع موجود و نوع آسیبشناسی ما از آن است که چارچوب حرکت جامعهمان را تعیین میکند.
🏴لذا در این فراز تصریح میشود که وضع موجود تا قبل از ظهور، یک وضع خاص و ویژه است و با فقدان نبیّ و غیبت وصیّ و حمله همهجانبه دشمن و فشار زمانه و شدت فتنهها روبرو هستیم. به تعبیر امروزین، ما در دوران غیبت همیشه «در شرایط حساس کنونی» هستیم؛ گرچه برخی این تعابیر را مسخره کنند و بگویند پس چه زمانی قرار است به وضعیت عادی برسیم؟! پاسخ این است که تا قبل از ظهور، هیچگاه وضعیت جامعه ایمانی عادی نمیشود.
🏴 البته چنین واقعیتی نباید مستمسکی برای توجیه ضعفها و ناکارآمدیهایی باشد که ناشی از ماست. ولی اکثر کسانی که این تعابیر را مسخره میکنند، در واقع میگویند باید با دشمن سازش کرد و با او بر سر بهرهمندی از دنیا به تسالم و تفاهم رسید. به تعبیر دیگر، این دسته بر اساس ادبیات توسعه غربی و شاخصهای آن، وضعیت جامعه را نامتعادل و نابهنجار میدانند و لذا میگویند دست از مقابله بردارید تا وضعمان عادی شود و همانند بقیه، سر در آخور دنیا و لذات آن کنیم که همان، محور و هدف «توسعهیافتگی» است.
🏴اما این فراز از دعا کاملاً در مقابل این تحلیل مادّی از وضع موجود است و تصریح دارد که این درگیری ادامه دارد. لذا وظیفه ما این است که دائماً در این درگیری قدرتمند شویم و قدرت اهلدنیا را کاهش دهیم تا آمادگی واقعی خود را برای بازگشت حضرت، به ایشان نشان دهیم. یعنی ناهنجاری که در تحلیل الهی از وضع موجود بیان میشود، کاملاً متفاوت با تحلیل مادّی از وضع موجود است.
🏴 پس میتوان گفت این فراز در حال بیان اصول عام دوران غیبت و تحلیل وضع موجود است و ما باید بتوانیم در تحلیل از هر وضع موجودی از قبیل فرهنگ و اقتصاد و سیاست، تحلیل الهی و متناسب با اعتقاداتمان ارائه دهیم و ارتباط موضوعات اجتماعی با این اوصاف را مشخص کنیم و وضعیت هر موضوع اجتماعی را به این اوصاف ارجاع دهیم.
🏴در نتیجه، از خدای متعال برای عبور از شرایط حساس کنونی در هر مرحله، طلب فتح و نصرت و قدرت و تسلط (سلطان حق) میشود: «فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ، وَأَعِنَّا عَلى ذلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ، وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها، وَعافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين»
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
حجتالاسلام حیدری. شب ۲۱ رمضان ۱۴۰۴ (شب قدر).m4a
28.88M
🏴 از《جوشن کبیر》تا《سرمایهگذاری برای تولید》
🔊صوت سخنرانی #شب_قدر
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🗓 جمعه، ۱ فروردین ۱۴۰۴
🏴مسجد امام حسین علیهالسلام ــ شهر مقدس قم
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰شب قدر؛ شب درخواست امت برای کسب《قدرت》و برطرف کردن《خوف》از وجود حضرت حجت (عج)
🔹یکی از علل غیبت طبق روایات، #خوف امام زمان عج از شهادتشان است. البته ترس از شهادت حتی برای بچه بسیجیهای ما هم مطرح نیست؛ چه برسد به امام زمان. لذا ترس از شهادت با تکیه به روایات دیگر به این معنا است که حضرت حجت خوف این را دارند که قبل از انجام مأموریتشان ـ که همان «تحقق همهی دین در تمامی جهان» است ـ به شهادت برسند.
🔸روشن است که چنین امر عظیمی تناسبات پیچیدهای دارد که باید رعایت شود: اولاً قرار نیست چنین اتفاقی به صورت فردی و فقط توسط امام زمان رقم بخورد بلکه قرار است با همراهیِ یک امّت و با طوع و رغبت و میل آنها انجام شود «حتی تسکنه ارضک طوعاً»
و الا اگر قرار بود این کار به صورت فردی و بدون تلاش یک امت انجام شود، خب پانصد سال پیش یا هزار سال پیش توسط امام زمان انجام میشد.
🔹ثانیاً اگر ایشان بیایند و بخواهند این امر را در جهان محقق کنند، معنایش این است که با همه ابرقدرتهای جهانی در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی درگیر شوند و شدیدترین نوع فشارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر ایشان و طرفدارانشان وارد میشود. حالا اگر در این فشارها، این امت جا بزند و حضرت حجت را تنها بگذارد، ایشان را به شهادت میرسانند و مأموریتشان محقق نمیشود.
🔸 بنابراین مسئله، ظرفیت و آمادگی یک امت است تا حضرت را تنها نگذارند که موجب شهادت شود!
🔹یک دسته دیگر از روایات، عامل غیبت را این دانسته که در هنگام قیام امام زمان، هیچ بیعتی از طواغیت بر گردن ایشان نباشد؛ یعنی تعهدی نسبت به حکام جور نداشته باشند و ناچار به چنین حالتی نشوند.
🔸 یعنی وضعیت قدرت مؤمنین به نحوی است که حضرت حجت (قاعدتاً برای حفظ جان خود همانند سایر ائمه هدی علیهمالسلام) مجبور میشوند با طواغیت بیعت کنند. لذا باید قدرت مؤمنین به میزانی افزایش پیدا کرده باشد که امام زمان مجبور نشوند مثل بقیه ائمه هدی(ع) بیعت کنند.
🔹بنابراین امام زمان موقعی تشریف میآورند که مومنین ضعف خود در دوران غیبت را به نحوی رفع کرده باشند و از امتحان استقامت در برابر ابرقدرتها طوری سربلند بیرون آمده باشند که احتمال پاپسکشیدن از معرکه توسط جامعه ایمانی و بالتبع خطر شهادت ایشان، قابلطرح نباشد.
🔸پس مجموعه روایاتی که درباره علت غیبت وارد شده، نشان میدهد که جامعه شیعه علیرغم ارادت و معرفتی که به ائمه هدی دارند، دچار خللها و ضعفهایی در امور اجتماعی و در مساله قدرت هستند که باید قبل از ظهور برطرف شود
🔹و لذا #شب_قدر به دلیل ضعف جامعه شیعه و شدت تهاجم کفار، میشود شب بارش باران بلا و امواج مصیبت بر حضرت ولیعصر و نائب عام او (که معاون و شریکش در دفاع از پرستش خدای متعال است). پس حداقل این است که در این معرکه پر از زخم همدردی کنیم با صاحب این دردها و از خدا برای نمایندهاش کمک بخواهیم:
«اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن....»
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«شب قدر»، شب تقدیر بلاء و «طلب بلاء برای همراهی با مصائب حضرت حجت»
🔹گرچه همهی امور در #شب_قدر معین میشود اما موضوع اصلی که در لیلةالقدر مقدّر میشود، مصائب و بلایایی است که بر اثر تنهایی و غربت ائمّهی هدی و بیوفاییِ امتها، نازل خواهد شد. زیرا دستگاه کفر و دستگاه نفاق پدیدههایی واقعی و عینی هستند که آثار عملکرد جنایتکارانه و وحشیانهی آنان، هر روز در مقابل دیدگان بشریت قرار میگیرد.
🔹یعنی در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و بهدلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمیایستد، به حضرت ولیعصر(عج) عرضه میشود و آن قلب محزون، تمامی این مقدّرات را میپذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل به پیش رود.
🔹در نتیجه... کسانی که در درجات بالای ایمان قرار گرفتهاند و به تدریج موفق شدهاند تا مصائب خود را به مصائب ولیاللهالاعظم گره بزنند، در شب قدر مصیبت و بلاء طلب میکند.
🔹به این معنا که میخواهد در این معرکهی بین کفر و ایمان نقشی ایفا کند و مسؤولیتی بپذیرد و با تلاش و کوشش و مجاهدت خود، از واردشدن ضرباتِ تکوینی و تاریخی و تمدنی به وجود مقدس امام زمان جلوگیری نماید و توفیق فداکاری در این راه را به دست آورد و به جای توجه به چالشهای معمول زندگی، حول محور حوائج حضرت ولیعصر(عج) طواف کند.
🔸ممکن است تصور شود که تعبیر به «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» برخلاف تعریف شب قدر به شب تقدیر بلاء و مصیبت است اما باید توجه داشت که این آیه باید در این چارچوب معنا شود که در شب قدر، عبور از حجم عظیم و متنوع مصائب، فشارها، جسارتها و هتکحرمتهایی که در مقیاس تمدنی و تاریخی بر وجود مبارک امام زمان وارد میشود، جز با باران سلام و صلوات و نصرت و رحمت الهی بر ولیّ خود امکانپذیر نیست.
✍️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»؛ فصل دوم، گفتار نهم
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
حجتالاسلام حیدری. شب ۲۳ رمضان ۱۴۰۴.m4a
30.63M
🔰از دعای «اللهم کن لولیک...»
تا «سرمایهگذاری برای تولید»
🔊صوت سخنرانی #شب_قدر
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🗓 یکشنبه شب، ۳ فروردین ۱۴۰۴
(شب ۲۳ ماه رمضان)
🏴مسجد امام حسین علیهالسلام ــ شهر مقدس قم
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ضرورت دستیابی شیعه به «توازن قدرت جهانی» در دوران غیبت، برای تحقق ظهور
🔹روایت دیگری که به نظر میرسد تصریح روشنی بر ارتباط مسأله غیبت و ظهور با «قدرت» دارد، این روایت (با سند خوب) است: مردی کوفی از امام صادق(ع) میپرسد که: «چند نفر با حضرت حجّت قیام میکنند؟ چون مردم میگویند که یاران حضرت به اندازهی اصحاب پیامبر در جنگ بدر یعنی ۳۱۳ نفرند.» (کمالالدین؛ ج۲، ص۶۵۴)
🔸 پاسخ امام (گرچه به معنای انکار عدد ۳۱۳ نیست) به نحوی است که گویا میخواهد ذهن سوالکننده را از تمرکز بر مسألهی «عدد و کمّیت» دور کند و بگوید که اگر عدد و کمّیتی مطرح است، به این دلیل است که یک کیفیت خاصّی مدنظر است. آن معیار کیفی، این پاسخ حضرت است: «او قیام نمیکند مگر در میان «اولی قوّه» و صاحبان قدرت».
🔹طرفداران و یاران امام زمان باید به سطحی برسند که از صاحبان قدرت (البته قدرت الهی و نه مادّی) محسوب شوند تا آن حضرت برگردند. پس این روایت به وضوح و صراحت بر وابستگی قیام حضرت و ظهور ایشان به مسأله «قدرت» تأکید میکند.
🔸البته روشن است که رسیدن طرفداران حضرت ولیعصر به منزلت «اولی قوّه» به صورت اتفاقی و یکشبه رخ نمیدهد، بلکه باید زمینه و بستر و شرایط و محیطی فراهم شود که جامعه شیعه با تمرین و ممارست در آن، به صاحبان قدرت الهی تبدیل شوند.
🔹چه کسی میتواند انکار کند که ورود به مسائل اجتماعی و تشکیل حکومت و تمدن است که میتواند منشأ ایجاد «اولی قوّه» باشد؟! لذا این روایت از روایاتی است که قائلین به «عدم مشروعیت تشکیل حکومت در زمان غیبت»، باید چارهای جدی در پاسخ به آن پیدا کنند.
🔸در ادامه روایت، امامصادق پس از اینکه معیار کیفی را برای قیام حضرت صاحبالامر بیان کردند، انعکاس این کیفیت در کمّیت را به روشنی بیان میکنند و میفرمایند: «اولی قوّه و صاحبان قدرت، کمتر از ۱۰ هزار نفر نمیشود.»
شاید به این تعبیر که: گمان نکن با ۳۱۳ نفر جهان فتح میشود و مثلا تا الان ۲۸۰ نفر یار برای حضرت آماده شده و ایشان منتظر ۳۳ نفر دیگر هستند که قیام کنند. بلکه مسأله، مسألهی قدرت است و باید یک جمع قدرتمند حداقل ده هزار نفره دور ایشان جمع شود.
🔹به عبارت دیگر نباید ادراکات ساده درباره ظهور داشت بلکه باید آن را در چارچوب «قدرت» و ابعاد و شرایط و کیفیت و کمّیتِ توازن جهانی آن ملاحظه کرد.
البته در روایات دیگر که بر عدد ۳۱۳ تأکید شده به نظر میرسد باید ۳۱۳ نفر را یاران اصلی و کارگزاران و مدیران جهانیِ امامزمان دانست که حلقه اولیهی آن حضرت برای مدیریت جهان هستند.
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
🔽بخشهای قبلی🔽
✔️شب قدر؛ شب طلب قدرت برای نصرت به امام زمان (عج)
✔️درخواست برطرف شدن "موانع اجتماعی برای ظهور" در شب قدر
✔️شب قدر؛ شب درخواست امت برای کسب《قدرت》و برطرف کردن《خوف》از وجود حضرت حجت (عج)
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰اندر عاقبتِ سحریها و افطارهای سیاسی!
🔸خیلی از ما موقع سحریخوردن مَست خوابیم و افطارها هم اسیر دست گرسنگی. با این احوالات احتمالاً ولمعطلیم. اما آنهایی که بر خودشان مسلطند و سحرها خوشحالند که توفیق شبزندهداری پیدا کردهاند و افطارها قبراقاند که یک روز برای خدا مرام گذاشتهاند و گرسنگی کشیدهاند هم، نباید خیلی به خودشان مطمئن باشند. گویا خدا برای آنها هم برنامههایی دارد و شاید بخاطر همینها بوده که فرمودهاند: «موقع سحر و افطار سوره قدر بخوانید که در این صورت، مثل شهیدِ غوطهور در خون حساب میشوید.»
🔹البته قبول دارم! اینکه «سحری و افطاری و سوره قدر و شهادت چه ربطی به هم دارند» برای خودش سوالی است. شاید جوابش را بشود از این روایت زیبا حدس زد که فرمود: «قلب ماه رمضان، شب قدر است» انگار که تمام این روزهها و شبزندهداریها و فضیلتها و فرصتهای ماه مبارک برای این است که ما آمادهی شب قدر شویم.
🔸 پس هم در سحرها و هم در افطارها میگویند: «فکر نکن شق القمر کردی با تهجد شبانه و گرسنگی روزانه! دنبال اثر عباداتت باش تا بفهمی به دردت خورده یا نه! سوره قدر بخوان تا بفهمی اینها اصل نیست و فقط ابزاری است برای یک هدف. همه اینها برای این است که برای شب قدر آماده شوی و عیار صیام و قیام تو وقتی معلوم میشود که شب قدرت را بسازد. برای اینکه وقتی دارد «کل امر» نازل میشود و اندازهی خیرات و البته اندازهی شرور رقم میخورد، ببینیم چند مَرده حلاجی؟
🔹 خدایی که به روایت دعای جوشن، «قدّر الخیرَ و الشر» است میخواهد ببیند تو چقدر اهل ریسک هستی و چه سهمی از مقابله با شرور و دفاع از خوبیها را به عهده میگیری و در کمکردن شرور و ازدیاد خوبیها چقدر مشارکت میکنی و اندازهها و مقدرات را تغییر میدهی؟» معلوم است دیگر! وسط دعوای خیر و شر که حلوا خیرات نمیکنند. اگر کسی در این معرکه مسئولیتی قبول کرد، چیزی منتظرش نیست جز زد و خورد و به قول خدا «یَقتلون و یُقتلون» و یا همان شهادت خودمان.
🔹نشان به آن نشان که در هر شب از شبهای دههی آخر ماه مبارک ـ که مهمترین دههی این ماه است و گویا هر شبش در تعیین مقدرات دخالت دارد ـ دائماً از خدا میخواهیم: «أن تجعل... روحی مع الشهداء..» و دنبال این هستیم که روح و جان را که مهمترین داراییمان است، با شهدا همراه کنیم. همانها که در دعوای خیر و شرّ، روح و جان دادند و بیشترین مسئولیتها را به عهده گرفتند.
🔸نشان به آن نشان که وقتی عید فطر رسید و به قول معصوم هنگامهی دادن مزد روزهدارها شد و در قنوتهای مکرر، کلی خدا را به پیامبر و خاندانش قسم دادیم و دستهایمان را دراز کردیم تا مزدمان را تحویل بگیریم، درباره همراهی با معصوم در خیر و شر صحبت میکنیم: «أن تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمداً و آل محمد و أن تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد» بعد از هر ماه رمضان، امام میخواهد برنامه تقدیر شده در شب قدر را محقق کند و موج جدیدی از خیرات راه بیندازد و با سطح جدیدی از شرور درگیر شود و «من انصاری الی الله» میگوید. مزد ما همین است عباداتمان برایمان در شب قدر، مسئولیت ساخته باشد تا بتوانیم با امام، وارد معرکهی امسال شویم.
🇵🇸حالا انصافاً با این روزههای سیاسی و این سحریهای سیاسی و این افطارهای سیاسی که خدا از ما خواسته و این شبقدرهایی که مثل ملت ایران «شهیدپرور» هستند، نباید ماه رمضانمان به یک مانور سیاسی ختم شود و چیزی مثل «روز قدس» پا بگیرد تا اهل خیر برای اهل شر خط و نشان بکشند و پشت بازو نشان دهند؟! اینجاست که ما طلبهها میگوییم: «فقیه یعنی خمینی»...
🇮🇷تقدیم به حضرت رهبری که این قلیلِ ناقابل، به عشق پیام بیسابقه و ناگهانی و شبانه و ایستاده و بلندگو به دستشان نوشته شد.
#روز_قدس
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷روز جمهوری اسلامی ایران مبارک🇮🇷
🔰حضرت امام خمینی (قدسسره):
صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست... روزی که کنگرههای قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست...
۱۲ فروردین ۱۳۵۸
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh