سلام و احترام
ذیلا ، سه فایل صوتی به جهت آشنایی اجمالی با تاریخ و عقائد مذاهب اسلامی تقدیم خواهد شد.
لازم به ذکر است که این سه صوت ، جلسات ۶و۷و۸ از مجموعه صوت هایی است که تحت عنوان امامت تطبیقی تدریس شد ، و از آنجایی که بررسی تطبیقی آرای مذاهب مختلف در باب امامت نیازمند آشنایی با مذاهب اسلامی ولو در حد اختصار بود ، لذا در حد سه جلسه به بررسی تاریخ و عقائد مذاهب مهم اسلامی (در سده های نخستین) پرداختیم ؛
و چون بررسی و تحلیل تاریخ جریانات سیاسی و فکری صدر اسلام بدون آشنایی با مذاهب رائج در آن عصر امکان پذیر نیست ، لذا جهت استفاده تاریخ پژوهان محترم ، این سه جلسه در اینجا نیز بارگزاری میشود.
البته هر چند دوره امامت تطبیقی به سرانجام نرسید و ناقض ماند ، ولی مباحث متعددی در آن دوره مطرح شد که إن شاء الله به تناوب و به فراخور موضوعات مختلف در کانال بارگزاری خواهند شد.
صوت دوره «امامت تطبیقی» را میتوان در کانال گفتمان امامت بدست آورد.
التماس دعا.
زمان:
حجم:
41.21M
« آشنایی با تاریخ و عقائد مذاهب اسلامی »
#جلسه_اول: معتزله
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
زمان:
حجم:
46.26M
« آشنایی با تاریخ و عقائد مذاهب اسلامی »
#جلسه_دوم:
اصحاب حدیث،اشاعره،ماتریدیه
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
زمان:
حجم:
33.71M
« آشنایی با تاریخ و عقائد مذاهب اسلامی »
#جلسه_سوم: شیعه امامیه
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
تاریخ_و_سیره_سیاسی_امیرمؤمنان_علی_بن_ابیطالب_علیهالسلام.pdf
حجم:
11.04M
📚 تاریخ و سیره سیاسی امیرمؤمنان علی ابن ابی طالب علیهماالسلام
✍ رسول جعفریان
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
جزوه کاربردی مقاله نویسی.pdf
حجم:
566.7K
📁 جزوه مقاله نویسی
( مهارت آموزی پژوهشگری )
🔹در این جزوه بصورت کلی انواع مقاله معرفی شده و ساختار مقاله و شیوههای تألیف آن تبیین شدهاست. برای برگزاری دوره مقدماتی آموزش مقاله نویسی و همچنین برای کسانی که در ابتدای مسیر پژوهش هستند،این جزوه بسیار مفیداست.
#پیشنهاد_مطالعه
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📁 جزوه مقاله نویسی ( مهارت آموزی پژوهشگری ) 🔹در این جزوه بصورت کلی انواع مقاله معرفی شده و ساختار
یکی از راههای موفقیت در هر علمی ، مخصوصا علم #تاریخ ، انجام پژوهش است .
شاید بتوان ادعا کرد ، نقش پژوهش در تکامل علمی دانش پژوهان رشته تاریخ پررنگ تر از سایر رشتهها است .
یکی از راههای مفید و پر قیمت در امر پژوهش ، تالیف مقاله است ...
لذا این جزوه ، که البته برای نوآموزان عرصه پژوهش تدوین شده است ، تقدیم علاقمندان میگردد.
إن شاء الله مفید فایده باشد.
ذیلا نوشتهای تحت عنوان «تاریخ از قلب دانشگاه تا دل جامعه» که توسط دکتر سعید طاووسی منتشر شده است تقدیم علاقمندان می شود.
یادداشت زیر هر چند طولانی است اما مطالب قابل تأملی دارد ، بهگونهای که به نظر بنده جا دارد اصحاب تاریخ توجهی درخور به آن داشته باشند.
هرچند مطالب برخی فقرات آن برای بنده محل ملاحظه است با این وجود ، در کل مطالب این یادداشت قابل تأمل است لذا آن را جهت استفاده علاقمندان ارسال میکنم.
باسمه تعالی
تاریخ از قلب دانشگاه تا دل جامعه
دکتر سعید طاوسی مسرور
سالهاست که در دانشگاههای ایران گرایشهای مختلف رشته تاریخ تدریس میشود از تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران دوره اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی تا تاریخ اسلام و تشیع و تمدن اسلامی و حتی گرایشهای جزئیتر مانند مطالعات خلیج فارس و مطالعات قفقاز و برخی تخصصهای مرتبط با تاریخ مانند اسناد و نسخ خطی. سوال این جاست که دانشگاه با این همه گستره فعالیت، در حوزه تاریخ تا چه حد توانسته است با حوزه عمومی ارتباط برقرار کند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد؟
اگر مطالب فضای مجازی یا گفتگوهای درون تاکسی و صحبتهای فامیلی را ملاک قرار دهیم مشخص میشود که مسیر تاریخ در دانشگاه با فضای عمومی تاریخ تقریبا مانند دو خط موازی هستند که هیچ گاه به هم نمیرسند یا نسبت این دو مسیر، نسبت راه کعبه و جاده ترکستان است! این نشان میدهد که دانش اساتید تاریخ دانشگاهها و دانشجویانشان به فضای عمومی چنان که باید و شاید منتقل نشده است که این ضعف دلایل مختلفی دارد مثلا این که اساتید تاریخ برای دل خود پژوهش میکنند در حالی که در دل جامعه از حیث سوالات تاریخی آشوب است؛ یعنی به موضوعات و شبهات انباشته در ذهن مردم به قدر کفایت نمیپردازند. برای نمونه تا جایی که بنده در طول سالها ارتباط با دانشجویان و مراکز علمی و فرهنگی و اقشار مختلف مردم، متوجه شدم یکی از مهمترین سوالات و شبهات مردم مساله فتوحات، چگونگی فتح ایران و نسبت امام علی و حسنین (ع) با این فتوحات است اما متاسفانه در این باره بسیار کم کار شده و کارهای موجود هم بعضا خالی از اشکال نیستند و برخی هم خود شبهه افکن هستند و نیازمند نقد و پاسخ. نکته دیگر این که برخی اساتید در این باره مقاله علمی پژوهشی یا علمی تخصصی نوشتند که در جای خود قابل ستایش و تقدیر است اما قابل استفاده برای عموم مردم نیست. توقع میرود که اساتید دانشگاه انواع ارتباط با فضای عمومی را یاد بگیرند مثلا استفاده از ظرفیتهای مجازی در انتقال دانش به توده مردم نه این که صرفا کانالی در یک پیام رسان یا چند پیام رسان ایجاد کنند و به یکی از دانشجویان خود بسپرند و او هم هر از گاه پوستر سخنرانیهای تخصصی استاد را اطلاع رسانی کند.
غالب اساتید جز کلاسهای رسمی در دانشگاه محل خدمت خود یا احیانا دانشگاههای دیگر تدریس دیگری ندارند؛ در حالی که بهتر است جهت ارتباط بهتر با فضای عمومی، در صورت امکان حداقل یک کلاس عمومی با دانشجویان رشته های فنی یا تجربی که در مقطع کارشناسی هستند، داشته باشد تا بداند در ذهن جوان غیر متخصص در تاریخ چه میگذرد. حتی میتوان علاوه بر تدریس در دانشگاه، کلاس آزاد هم داشت مثلا خود بنده دوره تاریخ صدر اسلام به صورت آزاد و رایگان برگزار کردم که از مقطع جاهلیت تا پایان خلافت خلیفه اول بیش از 60 جلسه برگزار شد و مخاطبان از مقطع کارشناسی رشته های گوناگون بودند. اگر برای استاد دانشگاه ارتباط با فضای عمومی مهم است که باید مهم باشد، استاد باید در انواع فضاهای عمومی حضور یابد مثلا استاد تاریخ اسلام و تشیع علاوه بر کلاس عمومی یا کلاس آزاد، میتواند در مساجد و هیئتها حاضر شود و به ارائه سخنرانی به زبان عموم پرداخته و به سوالات مخاطبان نیز پاسخ دهد اما متاسفانه برخی اساتید این را کسر شأن خود میدانند. البته در کنار این محافل مذهبی، میتوان در سایر فضاهای عمومی مانند فرهنگسراها و مراکز مردم نهاد نیز حاضر شد زیرا حاضران در این مراکز طیف گسترده تری نسبت به محافل مذهبی هستند و به کف جامعه نزدیک تر است.
نکته دیگر برای تقویت نفوذ دانش تاریخ در دل جامعه، لزوم حضور اساتید در فضای رسانه است چه رسانه های سمعی و بصری مانند صدا و سیما و چه رسانه های مکتوب مانند خبرگزاریها، روزنامه ها و مجلات عمومی. به بهانه های مختلف مانند مناسبتهای ملی و مذهبی باید برای مردم گفت و نوشت مگر این که کسی تاریخ را برای تاریخ بخواهد و دیگر هیچ! البته این کار نیاز به مدیریت زمان و اولویت بندی دارد که مخلّ برنامه های تخصصی آموزشی و پژوهشی استاد هم نباشد اما نه این که به طور کلی تعطیل شود. برای نمونه ارتباط مردم با برنامه های خسرو معتضد در سیما (فارغ از صحت و سقم مطالب آن) قابل مقایسه با سطح ارتباط متقابل آنان با اساتید دانشگاه نیست. یا نمونه دیگر فصول تاریخی از برنامه سوره (با سردبیری و اجرای زنده یاد حجت الاسلام مسعود دیانی) در شبکه چهار سیما با موضوعاتی چون امام حسن مجتبی (ع)، بنی امیه، سقیفه، کوفه و حضرت زهرا (س) است که فرصتی شایسته بود برای ارتباط اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه با مردم و انتقال اطلاعات و دانش در این موضوعات.