🏛حمامهای عمومی در روم باستان!
حمامهای رومی مجموعهای متعلق به دوران امپراتوری روم باستان است. این حمامهای باستانی در شهر #وارنا و در کناره دریای سیاه قرار گرفتهاند و جزء مشهورترین جاذبههای گردشگری وارنا به شمار میآیند.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
🔰برنامه جدید رشته تاریخ در مقطع کارشناسی مصوب سال ۱۴۰۱ 🔹این برنامه از مهر ماه امسال جایگزین برنامه
📝 به بهانه اجرای برنامه درسی جدید رشته تاریخ
✍ حسن حضرتی
(با اندکی تلخیص)
برنامه درسی جدید رشته تاریخ در مقطع کارشناسی (مصوب 1401) در اواخر بهار امسال به دانشگاهها ابلاغ شد و با شروع ترم تحصیلی جدید گویا هم اینک در نزدیک به 30 گروه آموزشی تاریخ در کل کشور در حال اجراست. این برنامه جای برنامه پیشین مصوب سال 1375 نشسته است. بازنگریهای پیشین برنامه درسی رشته تاریخ در مقطع کارشناسی در سالهای 1328، 1342، 1352 و 1363 خورشیدی صورت گرفته بود.
با نگاهی گذرا به این برنامهها ، برنامه درسی 1401 از یک مزیت بسیار مهم برخوردار است و آن هم توجه به آموزش روش و مهارتها در تاریخورزی است. موضوعی که به شدت در برنامهی درسی پیشین از آن غفلت شده است.
شوربختانه نسل نخست استادان دانشگاهی، بنای این رشته را از همان آغاز امر کج گذاشتهاند. یعنی نخستین برنامه درسی را مبتنی بر ارائه اطلاعات (و نه آموزش روشها و مهارتهای تاریخورزی) تنظیم کردهاند. عجیب است استادانی مانند خانبابا بیانی، غلامرضا رشیدیاسمی، نصرالله فلسفی و... در برنامهای که به سال 1328 خورشیدی نوشتهاند، هیچ توجهی به آموزش روشها و مهارتهایی مانند گاهشماری و ماده تاریخ و... نشان ندادهاند. از درسهایی درباره روش در این برنامه خبری نیست و تنها دروس مهارتی آن عبارت است از قرائت زبان عربی (2 ساعت در هفته) و قرائت زبان فرانسه (4ساعت در هفته).
در برنامه درسی سال 1342 که رشته تاریخ در آن از رشته جغرافیا مستقل میشود، توجه به دروس روش و مهارتی فقط در ذیل دروس اختیاری به تعداد 14 واحد مدّنظر قرار گرفته است. اما همه این 14 واحد ناظر به مهارتهای زبانی است مانند قرائت متون عربی و انگیسی و... . تفاوت این برنامه با برنامه پیشین از زاویه نگاه این یادداشت، تنها افزایش دروس مهارتی آن هم فقط از نوع زبانی از 6 واحد به 14 واحد است و بس. جالب است که در این برنامه هنوز درس روش تحقیق وارد نشده است.
این خطای راهبردی در بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته تاریخ به سال 1352 به طرز فاجعهباری تکرار شده است. اگر در دو برنامه پیشین حداقل به آموزش مهارتهای زبانی توجه شده بود، در برنامه 1352 حتا یک درس ناظر به آموزش روش و یا مهارت تعریف نشده است؛ حتا مهارتهای زبانی!! گویا استادانی مانند عباس زریاب خویی، حسینقلی ستوده، محمد اسماعیل رضوانی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی و... در تنظیم این برنامه بیشترین نقش را ایفا کردهاند. برخی از این استادان مانند زریاب خویی به چندین زبان زنده دنیا مانند انگلیسی، عربی، آلمانی و... آشنایی کامل داشتند، ولی عجیب است که یادگیری آنها را برای دانشجویان لازم ندیدهاند. بقیه مهارتها پیشکش.
در برنامه تهیه شده به دست ستاد انقلاب فرهنگی به سال 1363، اتفاقات مثبتی افتاده است: 3 واحد درس روش تحقیق برای نخستین بار در آموزش دانشگاهی تاریخ در مقطع کارشناسی گنجانده میشود، به اضافه 2 واحد آشنایی با خطوط و زبانهای ایرانی پیش از اسلام و 10 واحد قرائت متون به زبانهای فارسی و عربی و خارجی. یعنی درجمع 15 واحد درس روش و مهارتی در برنامه تعریف میشود. من دقیق نمیدانم که تهیهکنندگان این برنامه چه کسانی بودند ولی احتمال زیاد میدهم که از استادان خارج از رشته تاریخ هم در جمع تهیهکنندگان بوده است.
در برنامه درسی سال 1375 تعداد دروس روش و مهارتی به 18 واحد افزایش پیدا میکند. یعنی رشدی به اندازه 3 واحد نسبت به برنامه پیشین رخ داده است. اتفاق خوبی بوده است، اما به نسبت شناختی که از تهیهکنندگان این برنامه داریم (استادانی مانند غلامحسین زرگرینژاد، عبدالرسول خیراندیش، سیدهاشم آقاجری در کنار استادان پیشکسوتی مانند رضا شعبانی و احسان اشراقی و... در تهیه این برنامه نقش زیادی ایفا کردهاند) این رشد ناچیز در توجه به دروس روش و مهارتی چندان جای خوشحالی ندارد. جالب است که در این برنامه حتا درس روش تحقیق 3 واحدی به 2 واحد تقلیل یافته است!
در برنامه درسی 1401 که از مهرماه جاری اجرا می شود، دروس روش و مهارتی از 18 واحد به 28 واحد افزایش یافته است. رشد قابل قبولی است، گرچه کافی نیست. این موضوع نشانگر این است که دغدغه تهیهکنندگان این برنامه درباره آموزش روش و مهارتافزایی دانشجویان تاریخ بیشتر از اسلافشان بوده است.
به رغم همه کاستیهایی که این برنامه ممکن است داشته باشد و به مرور باید رفع بشود، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و گام بلندی به شمار آورد در مسیر توجه جدی اهالی تاریخ به کارویژه این رشته.
ارزیابی دقیق برنامهها و دغدغههای روشی استادان دخیل در تدوین آنها زمانی دقیقتر میشود که برنامه درسی مقاطع ارشد و دکتری هم بدانها اضافه شود. آنچه گفته شد فقط ناظر به نگاه این استادان به دوره کارشناسی بود.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
📷 عکسهایی جالب از مدارس ایران در دوران قاجاریه
تاریخ اجتماعی ایران
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🔰فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام (شماره 57) منتشر شد!
فهرست مقالات :
1⃣« واکاوی نقش سیاسی و نظامی سلسلههای جستانی و مسافری در دیلم و آذربایجان از اواخر قرن دوم تا پنجم قمری »
سید عباس آزموده
داریوش نظری
مجتبی گراوند
شهاب شهیدانی
2⃣«سنخشناسی جریان نومعتزلیان درشمال آفریقا براساس روش قصدگرای اسکینر»
راضیه افشاری
فاطمه جاناحمدی
3⃣«عبدالرحمنبن رستم ایرانی؛ بنیانگذار سلسلۀ آل رستم اباضی»
احمد بازماندگان خمیری
4⃣«بررسی رویکردهای تحلیلیِ تحول فقه و کلام امامیه در سدههای چهارم وپنجم قمری»
محمد باصداقت
علی بیات
احمد بادکوبه هزاوه
5⃣«سنخشناسی موضوعی پیماننامه مدینه»
سودابه زاجکانی
غلامرضا ظریفیان
6⃣«تاريخنگاری بناکتی؛ ویژگیها، روششناسی»
محبوبه شرفی
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
Faslnameh No.57.pdf
حجم:
10.54M
📚فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام ( شماره ۵۷ )
وابسته به پژوهشکده تاریخ اسلام
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
8.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سیر تاریخی اشغال فلسطین و به وجود آمدن رژیم منحوس صهیونسیتی
#پیشنهاد_دانلود
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
⁉️ سوال
ملاک صحت روایات تاریخی چیست؟
به عبارت دیگر ، اگر برای کشف صحت روایات فقهی ، بحث سندی راهگشا است ، در روایات تاریخی بر چه اساسی می توان صحت و سقم را تشخیص داد؟!
✅ پاسخ
استاد یوسفی غروی :
ملاک صحت در تاریخ به آن شدت و حدّتِ ملاک صحت روایات ، نیست ؛ چون ملاک صحت در روایات ، برای بیان احکام خدا و رسیدن به حلال و حرام است ، و از این روی ، آنجاست که طبعا دقت فوقالعادهای به کار میبندند. ملاک های تاریخی در واقع ملاکهایی انسانی ، و به تعبیری بر مبنای حساب احتمالات استوار است. حساب احتمالات ِ پاسکال که شهید صدر ره نیز آن را تقریر و در بحث اصول وارد کردند امری معقول و عقلایی است. بالاخره باید دید آیا خبر در منابع معتبر تاریخی آمده و مؤیداتی نیز دارد یا بالعکس ، با مستندات تاریخی در تعارض است؟ یا مرجحات منفی دارد؟ و... بنابراین باید موازنه شود و به نتیجه برسد و الا بنا باشد نقشهایی که در تشخیص صحت روایات احکام خدا به کار میرود در تاریخ هم به کار ببریم از تاریخ چیزی باقی نمی ماند ؛ مگر مسائل کلی شاذ و مسلمات اصلی تاریخ!
📚ر.ک: نقد و بررسی نظریه تطوّر تاریخی تشیع ؛ ص ۱۰۱ و ۱۰۲
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
📋لیست مجلات و فصلنامه های حوزوی و دانشگاهی رشته تاریخ
📚 به جهت سهولت محققین در مراجعه به نشریات و فصلنامه های علمی مرتبط با رشته تاریخ ، تمامی نشریات یکجا تجمیع شده و در اختیار محققین و علاقمندان به تاریخ قرار میگیرد.
توجه : لیست به تناوت به روز رسانی شده و نشریات دیگر نیز در این لیست قرار خواهند گرفت ؛ محققین محترم اگر نشریهای سراغ دارند که در لیست زیر قرار داده نشده است ، حتما برای بنده بفرستند. سپاس فراوان.
📜لیست نشریات :
۱_تاريخ در آينه پژوهش ( موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
۲_سخن تاریخ ( جامعة المصطفی العالمیه )
۳_مطالعات تاریخی جهان اسلام ( جامعة المصطفی العالمیه)
۴_فصلنامه تاریخ اسلام ( دانشگاه باقرالعلوم )
۵_جستارهای تاریخ اسلام ( جامعة الزهراء )
۶_فصلنامه علمی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ( دانشگاه معارف )
۵_پژوهشهای علوم تاریخی (دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران)
۶_پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی ( دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران )
۷_تاریخ علم ( پژوهشكده تاريخ علم دانشگاه تهران )
۸_پژوهش های تاریخی ( دانشگاه اصفهان )
۹_تاریخ و فرهنگ ( دانشگاه فردوسی مشهد )
۱۰_تاریخ نگری و تاریخ نگاری ( دانشگاه الزهراء )
۱۱_تاریخ اسلام و ایران(دانشگاه الزهرا)
۱۲_مجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران ( داشتگاه شهید بهشتی )
۱۳_فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام ( دانشگاه تبریز )
۱۴_فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام ( پژوهشكده تاريخ اسلام )
۱۵_جستارهای تاریخی ( پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی )
۱۶_تحقیقات تاریخ اجتماعی ( پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی )
۱۷_فصلنامه تاریخ روابط خارجی ( مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه )
۱۸_فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی (پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ)
۱۹_پژوهش نامه تاریخ اسلام (فصلنامه انجمن ایرانی تاریخ اسلام)
۲۰_ فصلنامه تاریخ و تمدن اسلامی ( واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران )
۲۱_پژوهش نامه تاریخ تشیع ( انجمن ایرانی تاریخ اسلام )
۲۲_پژوهش در تاریخ ( انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران )
🏛☜ آن سوی تاریخ ☞🏛
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📋لیست مجلات و فصلنامه های حوزوی و دانشگاهی رشته تاریخ 📚 به جهت سهولت محققین در مراجعه به نشریات و
سلام و احترام.
این پیام سابقا در کانال فرستاده شد (کلیک کنید) منتهی در لیست جدید ، سه فصلنامه اضافه شده است.
إن شاء الله در صورت به روز رسانی دوباره لیست ، مجدداً در کانال فرستاده خواهد شد.
#ویژه_محققین