کشف تالارهای جدید و مخوف در اهرام ثلاثه!
بهتازگی متخصصان بازسازی بناهای باستانی از دانشگاه آلمانی #وورتسبورگ، موقع جمعآوری خرابههای درون هرم، تالارهای مخفی در این هرم کشف کردند که به نظر میرسد، نوعی #انباری بودهاند.
این متخصصان براین باورند که تالارهای مخفی این هرم راز طراحی هرمها و خواست سازندگان اصلی این اهرام در هزاران سال پیش را آشکار میکند. آنها امیدوارند با بررسی این تالارها به رازهای جالبی در این خصوص دست یابند.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
#یک_نکته
فرق «علم کلام» با «تاریخ کلام» :
در علم کلام ، متکلم در پی این است که مستند به منابع اصلی (اعم از عقل یا وحی) مدعایی از مدعیات دینی را اثبات نموده یا مدعیات دیگری را نقد کند.
اما مورخِ کلام یا مورخِ تفکر در پی آن است که پدیده های فکری در درون یک مذهب را بصورت تاریخی مطالعه ، و در قالب یک مدل عمومی برای اینگونه تحولات و تطورات ، ارائه کند.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
آشکار شدن بقایای تاریخی یک شهر پس از سیل!
سیلی که ماه گذشته در «لیبی» جان هزاران نفر را گرفت و به بقایای شهر باستانی #سیرنه آسیب رساند، با شستن و جابهجا کردن سنگها و خاک، بخشهای جدیدی از ویرانههای باستانی این شهر یونانی را در معرض دید قرار داد.
«سیرنه» یک مستعمره یونان و یکی از شهرهای اصلی جهان یونان باستان بود، تا اینکه در سال ۳۶۵ میلادی زلزله آن را ویران کرد.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛حمامهای عمومی در روم باستان!
حمامهای رومی مجموعهای متعلق به دوران امپراتوری روم باستان است. این حمامهای باستانی در شهر #وارنا و در کناره دریای سیاه قرار گرفتهاند و جزء مشهورترین جاذبههای گردشگری وارنا به شمار میآیند.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
🔰برنامه جدید رشته تاریخ در مقطع کارشناسی مصوب سال ۱۴۰۱ 🔹این برنامه از مهر ماه امسال جایگزین برنامه
📝 به بهانه اجرای برنامه درسی جدید رشته تاریخ
✍ حسن حضرتی
(با اندکی تلخیص)
برنامه درسی جدید رشته تاریخ در مقطع کارشناسی (مصوب 1401) در اواخر بهار امسال به دانشگاهها ابلاغ شد و با شروع ترم تحصیلی جدید گویا هم اینک در نزدیک به 30 گروه آموزشی تاریخ در کل کشور در حال اجراست. این برنامه جای برنامه پیشین مصوب سال 1375 نشسته است. بازنگریهای پیشین برنامه درسی رشته تاریخ در مقطع کارشناسی در سالهای 1328، 1342، 1352 و 1363 خورشیدی صورت گرفته بود.
با نگاهی گذرا به این برنامهها ، برنامه درسی 1401 از یک مزیت بسیار مهم برخوردار است و آن هم توجه به آموزش روش و مهارتها در تاریخورزی است. موضوعی که به شدت در برنامهی درسی پیشین از آن غفلت شده است.
شوربختانه نسل نخست استادان دانشگاهی، بنای این رشته را از همان آغاز امر کج گذاشتهاند. یعنی نخستین برنامه درسی را مبتنی بر ارائه اطلاعات (و نه آموزش روشها و مهارتهای تاریخورزی) تنظیم کردهاند. عجیب است استادانی مانند خانبابا بیانی، غلامرضا رشیدیاسمی، نصرالله فلسفی و... در برنامهای که به سال 1328 خورشیدی نوشتهاند، هیچ توجهی به آموزش روشها و مهارتهایی مانند گاهشماری و ماده تاریخ و... نشان ندادهاند. از درسهایی درباره روش در این برنامه خبری نیست و تنها دروس مهارتی آن عبارت است از قرائت زبان عربی (2 ساعت در هفته) و قرائت زبان فرانسه (4ساعت در هفته).
در برنامه درسی سال 1342 که رشته تاریخ در آن از رشته جغرافیا مستقل میشود، توجه به دروس روش و مهارتی فقط در ذیل دروس اختیاری به تعداد 14 واحد مدّنظر قرار گرفته است. اما همه این 14 واحد ناظر به مهارتهای زبانی است مانند قرائت متون عربی و انگیسی و... . تفاوت این برنامه با برنامه پیشین از زاویه نگاه این یادداشت، تنها افزایش دروس مهارتی آن هم فقط از نوع زبانی از 6 واحد به 14 واحد است و بس. جالب است که در این برنامه هنوز درس روش تحقیق وارد نشده است.
این خطای راهبردی در بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته تاریخ به سال 1352 به طرز فاجعهباری تکرار شده است. اگر در دو برنامه پیشین حداقل به آموزش مهارتهای زبانی توجه شده بود، در برنامه 1352 حتا یک درس ناظر به آموزش روش و یا مهارت تعریف نشده است؛ حتا مهارتهای زبانی!! گویا استادانی مانند عباس زریاب خویی، حسینقلی ستوده، محمد اسماعیل رضوانی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی و... در تنظیم این برنامه بیشترین نقش را ایفا کردهاند. برخی از این استادان مانند زریاب خویی به چندین زبان زنده دنیا مانند انگلیسی، عربی، آلمانی و... آشنایی کامل داشتند، ولی عجیب است که یادگیری آنها را برای دانشجویان لازم ندیدهاند. بقیه مهارتها پیشکش.
در برنامه تهیه شده به دست ستاد انقلاب فرهنگی به سال 1363، اتفاقات مثبتی افتاده است: 3 واحد درس روش تحقیق برای نخستین بار در آموزش دانشگاهی تاریخ در مقطع کارشناسی گنجانده میشود، به اضافه 2 واحد آشنایی با خطوط و زبانهای ایرانی پیش از اسلام و 10 واحد قرائت متون به زبانهای فارسی و عربی و خارجی. یعنی درجمع 15 واحد درس روش و مهارتی در برنامه تعریف میشود. من دقیق نمیدانم که تهیهکنندگان این برنامه چه کسانی بودند ولی احتمال زیاد میدهم که از استادان خارج از رشته تاریخ هم در جمع تهیهکنندگان بوده است.
در برنامه درسی سال 1375 تعداد دروس روش و مهارتی به 18 واحد افزایش پیدا میکند. یعنی رشدی به اندازه 3 واحد نسبت به برنامه پیشین رخ داده است. اتفاق خوبی بوده است، اما به نسبت شناختی که از تهیهکنندگان این برنامه داریم (استادانی مانند غلامحسین زرگرینژاد، عبدالرسول خیراندیش، سیدهاشم آقاجری در کنار استادان پیشکسوتی مانند رضا شعبانی و احسان اشراقی و... در تهیه این برنامه نقش زیادی ایفا کردهاند) این رشد ناچیز در توجه به دروس روش و مهارتی چندان جای خوشحالی ندارد. جالب است که در این برنامه حتا درس روش تحقیق 3 واحدی به 2 واحد تقلیل یافته است!
در برنامه درسی 1401 که از مهرماه جاری اجرا می شود، دروس روش و مهارتی از 18 واحد به 28 واحد افزایش یافته است. رشد قابل قبولی است، گرچه کافی نیست. این موضوع نشانگر این است که دغدغه تهیهکنندگان این برنامه درباره آموزش روش و مهارتافزایی دانشجویان تاریخ بیشتر از اسلافشان بوده است.
به رغم همه کاستیهایی که این برنامه ممکن است داشته باشد و به مرور باید رفع بشود، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و گام بلندی به شمار آورد در مسیر توجه جدی اهالی تاریخ به کارویژه این رشته.
ارزیابی دقیق برنامهها و دغدغههای روشی استادان دخیل در تدوین آنها زمانی دقیقتر میشود که برنامه درسی مقاطع ارشد و دکتری هم بدانها اضافه شود. آنچه گفته شد فقط ناظر به نگاه این استادان به دوره کارشناسی بود.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
📷 عکسهایی جالب از مدارس ایران در دوران قاجاریه
تاریخ اجتماعی ایران
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde