«نماز جمعه مسقط نمادی از تنوع»
🔸عمان از کشورهای عربی با تبارِ تاریخی- تمدنی قابل توجه قبل و بعد دوره اسلامی است. موقعیت جغرافیایی، سرنوشت این کشور را با تجارت دریایی و واسطه بودن بین کشورهایی از قارههای مختلف رقم زده است. تعامل درازدامنه با ملتها و اقوام متنوع در پیوند با ویژگیهای مذهب اباضیه، مدل برجستهای از رواداری و تسامح در این کشور متنوع به لحاظ مذهبی را نهادینه کرده است.
🔹هر چند از جمعیت پنج میلیونی این کشور دو میلیون نفر غیرعمانی هستند اما فضای نماز جمعه مسجد سلطان قابوس در مسقط با میزبانی از ملیتهای مختلف مسلمان از عمان، هند، پاکستان و... در صفوف بهمپیوسته،نمادی از رواداری و تعایش سلمی در این کشور را به نمایش میگذارد.
«جمعه 28 شهریور، نمازجمعه مسقط»
#مسقط
#عمان
#سلطان_قابوس
🔺منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«مسقط نوشت»
🔸خلاصه ای از سفر یک هفتهای به مسقط و بازدید از مراکز علمی، فرهنگی، دیدار با نخبگان و حضور در فضای عمومی را میتوان چنین روایت نمود:
🔹کشوری با ۵ و نیم میلیون جمعیت که ۳میلیون آن شهروند و ۲و نیم میلیون مهاجر و از یک و نیم میلیون جمعیت ساکن در پایتخت(مسقط)فقط ۴۰درصد عمانی هستند. به لحاظ سیاسی حکومت منحصر در خاندان بوسعیدی و پادشاه از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است صحبت سیاسی درباره ساختار و عملکرد نظام سیاسی خوشایند مردم نیست اما رضایت از عملکرد حاکمان مشهود و مردم، سلطان قابوس را پایه گذار عمان کنونی و به نیکی از او یاد میکنند.
🔸 سطح درآمداقتصادی شهروندان خوب و پوشش دهنده نیازهای اصلی آنهاست لذا دیدن افرادی حتی مانند راننده های تاکسی که در سال سفرهای متعدد به خارج از کشور داشته باشند؛ امری طبیعی تلقی میشود. ثبات اقتصادی و درآمد سرانه بالا، ریال عمان را در رده یکی از باارزشترین پولهای رایج دنیا قرار داده است.
🔹در معماریِ شهری مسقط از بلندمرتبه سازی های دوحه و دبی خبری نیست. نمادهای سنتی مانند نوع پنجرهها و سفیدی رنگِ بیشتر ساختمانها آرامش و یکدستی خاصی به پایتخت داده است. تمیزی فضای فیزیکی شهر و خصوصاً عاری بودن سواحل از هرگونه آلودگی، چهرهای دلنشین از مسقط تصویر میکند.
🔸به لحاظ مذهبی حکام عمان پیرو مذهب اباضیه و مفتی(شیخ احمد بن سليمان الخلیلی) در بین مردم جایگاه ویژهای دارد. بر اساس برخی آمار ۶۰درصد عمان را پیروان اهل سنت،۳۵ درصد اباضی و حدود ۵درصد را اقلیت شیعی تشکیل دادهاند. رواداری و همزیستی پیروان مذاهب ویژگی منحصر به فرد این کشور و نتیجه تجربه تاریخی تعامل با جهان و سیاستگذاری حکومت است که در ازدواج با یکدیگر یا اقتدای پیرو یک مذهب به دیگری در نماز خصوصاً بین اهل سنت و اباضی عادی تلقی میشود.
مساجد در مسقط بسیار شیک و بدون هیچگونه عکس و تبلیغات، از فضای معنوی خاص و نماز جماعت های پرشور برخوردارند. «جامع السلام» مسجد اصلی شیعیان و از مساجد بزرگ شهر است که زمین و بخشی از هزینه ساخت آن را سلطان قابوس هدیه کرده است.
🔸به لحاظ پوشش، شاید ۹۹درصد مردان و زنان عمانی لباس سنتی میپوشند و این موضوع در بین جوانان هم کاملاً صادق است و در دانشگاه سلطان قابوس پوشش سنتی عمان، پوشش اکثریت مطلق دانشجویان محسوب میشود حال آنکه نمایندگی مهمترین برندهای پوشاک جهان نیز در پایتخت در دسترس میباشد.
🔹 ازمنظر اجتماعی نظام آموزش و بهداشت تقریباً برای عمانی ها رایگان است. وضعیت علوم انسانی در عمان ضعیف و فضای اصلی با رشته های فنی، حسابداری و اقتصاد دیجیتال است. دولت برای هر فرزند تازه متولد شده تا دوازده سالگی مبلغی تعیین و افراد بالای شصت سال نیز مورد حمایت قراردارند. کارهای خدماتی و متوسط به پایین را مهاجرین خصوصاً هندی، پاکستانی و شرق آسیایی ها انجام میدهند. هرچند زبان اصلی مردم عربی است اما انگلیسی را نیز اکثریت مسلط هستند.
🔸هر چند در سیاسی خارجی بیطرفی در بحرانها سیاست اصلی عمان بوده است اما از همسایههایی چون امارات به دلیل برخی اختلافات مرزی و شاید حسادت نسبت به پیشرفتهای سریع، تا حدی نگرانی دارند و نسبت به سعودی نیز خصوصاً در دوره ترویج وهابیت احساس خطر میکردند. با توجه به آزادی ورود شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر، دیدن خانوادههایی که بخشی از آن در یکی از این کشورها زندگی کنند؛ عادی محسوب میشود لذا پیوستگی های عمیق فرهنگی نیز بر روابط با همسایگان سایه افکنده است. نگاه نسبت به ایران خصوصاً در مسئله مواجهه با رژیم صهیونسیتی بسیار مثبت و حامی است هر چند برخی نخبگان نیر مسائل داخلی ایران را به جزئیات دنبال کرده و نگران وضعیت اقتصادی و آینده ایران هستند.
#مسقط
#عمان
🔺منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«از مُجاوره منیر فاشه تا حلقه گلستان»
🔸منیر فاشه استادِمسیحی فلسطینی در دانشگاه هاروارد است که فضای رسمی نهادهای دانشگاهی را مانع خلاقیت علمی میداند.ایده کتاب«مجاوره»او احیای گعده ها در فرهنگ عربی است
🔹از نظر او:«حقیقت مجاوره نیازی به قواعد موسسات رسمی ندارد.مجاوره را تنها در زندگی میتوان تجربه کرد و نیاز به حضور جسمی و گفتگوی چهره به چهره دارد.در مجاوره یادگیری همراه آزادی است نه ترس و تنها با اعتماد،صداقت و خیرخواهی متقابل محقق می شود.مجاوره در عین سادگی،آسان نیست.چون در تضاد با چیزی است که در موسسات آموخته ایم.تنها چیزی مجاوره نیاز دارد انسان هایی است که تصمیم بگیرند در یک دوره زمانی همدیگر را ملاقات کنند تا چیزی را یاد بگیرند؛در آزادی کامل و بدون حضور قدرت قاهره ای که باید آن را راضی نگاه دارند.لذا یادگیری در مجاوره محملی است که شخص از طریق تعاملات شخصیتش را صیقل میدهد»
🔸ایده حلقه گلستان از اواخر۱۴۰۱ در قم با حضور جمعی که تعلق خاطرشان مطالعات جهان اسلام بود؛با هدف تجربه مجاوره متولد شد.گعده های سه چهار ساعته که فارغ از هر پروتکل، بهانهاش حول گزارشِ سفر،کتاب و تحلیل هر عضو شکل گرفته و تا پاسی از شب ادامه مییابد.
🔹گلستانی های تصاویر:رسول نوروزی،محمد علی میرزایی،یحیی جهانگیری،مختارشیخ حسینی،هادی معصومی زارع،محمد قطرانی،محمدرضا اسحاقی،مجتبی عبدخدایی،علیرضامقدم
محمدحسن فروغی،یاسر عسگری،مجتبی نامخواه،حبیب الله بابایی،حمیدعظیمی
غایبان تصاویر:سیدعلی موسوی،محمدابراهیم نژاد
#حلقه_گلستان
#مجاوره
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«شبی با دکتر يوسف الصديقي»
🔹دكتر يوسف محمودالصديقي متولد 1956قطر، فارغ التحصیل فلسفه از الازهر و دارالعلوم قاهره، از موسسان مرکز گفتگوی ادیان دوحه و رئیس سابق دانشکده شریعت دانشگاه قطر می باشد.برخی آثار او عبارتند از:«نظرية المعرفة عندالقاضي عبدالجبار والإمام الجويني»،«ثقافة العنف بين الصهيونية المسيحية والأصولية الإسلامية»«أسس نظرية المعرفة بين الفكر الديني والفلسفي»،«النفس والروح الإنسانية في الفكر الإسلامي».
🔸مهمترین نکات دکتر الصدیقی در این گفتگو:
- از بین رفتن نهاد آموزش دینی مانند الازهر و زیتونه خسارت بزرگی بود.دانشکده های شریعت با نظام آموزشی ترمی-واحدی توان تربیت اسلام شناس ندارند.
- در مغرب عربی شاگران سهم زیادی در معرفی و شناخته شدن استاد دارند اما در مشرق عربی این ویژگی وجود ندارد و نمونه آن قرضاوی است که امروز تداومی ندارد.
- یکی از جذابیت های ایران و قم برای من این است که اینجا هر چه می گویم،فهم می شود و هر چه گفته می شود من با آن نسبتی برقرار می کنم
- راه اصلاح ما از مسیر اصلاح روشهای آموزشی، اصلاح استاد و اصلاح دانشجو می گذرد و باید در رسالت این سه مولفه بازاندیشی شود.
- آنچه به عنوان توسعه علوم انسانی در قطر دیده می شود الزاماً پازلهای پروژهای دقیق و پیشینی نیست.
- یک متفکر کمتر در فضای رسانه ای باید حضور داشته باشد
-چهل سال دوستی نزدیک با«احمدالطیب» رییس الازهر دارم که علاقهمند به فلسفه صدرایی و پیگیر وضعیت فکر فلسفی ایران است
عکس:سهشنبه ۲۲مهر
#قطر
#فلسفه
#الازهر
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«طوفان الأقصی از زبان فیصل قاسم»
🔹فیصل قاسم از شخصیتهای تأثیرگذار رسانهای در جهان عرب و مجری برنامه مشهور «الاتجاه المعاکس» در شبکه الجزیره است. برنامه هفتگی که دو مهمان با رویکردی متفاوت رودرروی یکدیگر قرار گرفته و با اجرای فیصل قاسم به موضوعات سیاسی مهم جهان عرب میپردازند.
🔸او در آغاز یکی از برنامهها درباره طوفان الاقصی میگوید:
- آیا شخصی در جهان مانده که برای فلسطین به خیابان نیامده باشد؟
- آیا امروز در همه پایتختهای جهان اسم فلسطین شنیده نمیشود؟
- اگر طوفان الاقصی در «۷ اکتبر» نبود آیا در جهان عرب و فضای بین المللی مسئله فلسطین اینگونه بروز و ظهور مییافت؟ -امروز لباس و پرچم فلسطینی از ونزوئلا تا دورترین نقاط آفریقا همه جا برافراشته است و اسرائیلی که بر غرب سلطه دارد از ترس، ورزشکارانش را به مسابقات در پایتختهای اروپایی اعزام نمیکند چون هیچ اسرائیلی نمیتواند با امنیت در این فضاها گام بردارد.
-اینها از ثمراتِ طوفان الاقصی و پیروزی بزرگی برای فلسطین است.
#فلسطین
#طوفان_الاقصی
#فیصل_قاسم
#الجزیره
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/Arabworld2023
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«قهرمان كربلاء زينب در كلام بنت شاطئ»
▪️کتاب «قهرمان کربلا؛زینب دختر زهرا» تالیف یکی از مهمترین زنان اندیشمند مصر، عائشه عبدالرحمن(بنت الشاطئ) دختر استاد الازهر شیخ محمد علی عبدالرحمن است.
▪️او اولین زن استاد در الازهر، اولین زن عرب برنده جایزه ملک فیصل، همسر امین الخولی و مفسر قران بود. ترجمه آزاد بخشی از مقدمه کتاب:
▪️یک شب در ماه رجب من و خواهر بزرگم کبری در خانه، نگران وضعیت مادرمان بودیم که نشانه های به دنیا آمدن فرزندش آشکار شده بود....پدرم هم عازم سفری بود، ما به او التماس کردیم سفرش را لغو کند، او که در محراب مشغول عبادت بود، ما را کنارش نشاند و گفت: چون فردا سفرم به قاهره برای حضور در مراسمی درباره «#حضرت_زینب» است نمی توانم آن را لغو کنم و سپس برایمان از زینب سخن گفت...فردا هم گفت: نگران نباشید خدا با مادرتان است.اگر فرزند دختر بود نامش را زینب بگذارید...از آن شب در من حسی شکل گرفت که آن را فراموش نمی کنم... و امروز مشتاق نوشتن درباره زینب هستم...
#زینب
#قهرمان_كربلا
#بنت_شاطئ
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
« شیخ محمد الكرباسي در جستجوی تاریخ نجف»
🔸 قصه تاسیس«مرکز النجف الاشراف للتالیف و التوثیق و النشر» به آرزوی نوجوانی (شیخ محمد الكرباسي) برمیگردد که شاهد هجوم بعثی ها به برخی مراکز و خانههای نجف و آتش زدن اسناد آنها بوده است. شیخ محمد در همان لحظات آرزو میکند شرایطی برای حفظ اسناد تاریخی مرتبط با نجف فرآهم شود لذا با اهتمام ایشان در سال ۲۰۱۲ این مرکز تأسیس میشود.
🔹مرکز با گردآوری ۶۰ هزار اثر خطی و ۳میلیون سند که شامل موضوعات متنوعی از اسناد سیاسی، تصویر علما، بیانیهها ، فتاوا، اجازات و... میباشد؛ تاکنون بخش زیادی از آنها در قالب کتاب منتشر شده است.
🔸جمع آوری اسناد مرتبط با کنشگری حوزه نجف نسبت به مسئله فلسطین یکی از دغدغه های مرکز است که در قالب کتاب«النجف الأشرف والقضية الفلسطينية» در ۷۰۰صفحه با ارائه اسنادی نشان میدهد حوزه نجف از اولین مراکز دینی است که نسبت به فلسطین اهتمام داشته است. انتشار فتوای جمعی از بزرگترین علمای نجف در اعلام جهاد علیه اشغال لیبی توسط ایتالیا در سال ۱۹۱۱ نیز سند باارزشی برای پژوهش های مرتبط با مقاومت در جهان اسلام معاصر است. قدم زدن در اتاقهای کوچک اما سرشار از اسناد و تصاویر مرکز و دلبستگی شیخ محمد به آرمان دوره نوجوانی، نشانگر عمق تمدنی شهر نجف و پیشینه درخشان آن است.
عکس ها: نجف، مرکز التوثیق،۷ آبان ۱۴۰۴
#نجف
#محمد_کرباسی
#مرکز_اسناد
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/Arabworld2023
«نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف»
🔸سقوط رژیم بعث در عراق فرصتی فراروی حوزه هزارساله نجف برای بازسازی قرار داد. این حوزه هر چند سازمان مدیریت متمرکزی ندارد اما با حدود 15 هزار طلبه تقریباً از نظام آموزشی و منابع درسی ذیل پیروی میکند با این توضیح که طلبه میتواند در یک مدرسه ثبت نام و فرایند آموزشی هر دوره را طی کند یا همه دروس را به صورت آزاد بگذراند و صرفاً با شرکت در امتحانات از برخی مزایا مانند شهریه و اقامت برخوردار شود.
🔹دوره تمهیدی:
برخی از مدارس پس از ورود طلبه برای یک دوره موقت دروسی مانند«التحفة السنیة بشرح المقدمة الاجرمیة» تالیف محمد محی الدین عبدالحمید، «خلاصة المنطق» تالیف عبدالهادی فضلی، «الوجیز فی احکام العبادات» آیت الله سیستانی را تدریس و در صورت موفقیت طلبه، ثبت نام او را نهایی میکنند البته این دوره در همه مدارس اجرا نمی شود
🔸«دوره مقدمات»
در این دوره در نحو دروسی مانند: «شرح قطر الندی و بل الصدی» ابن هشام، «الفیة» ابن مالک، «شرح ابن الناظم علی الفیة ابن مالک» ابن ناظم- این کتاب را به جای سیوطی می خوانند- «مغنی اللبیب» ابن هشام، تدریس می شود. در علم صرف هم مدارس معمولاً «تصریف العزی» تالیف الزنجانی را تدریس میکنند.
دروس فقهی مقدمات عبارتند از: «المسائل المنتخبه العبادات و المعاملات» آیت الله سیستانی، «المسائل المنتخبه العبادات و المعاملات» آیت الله خویی و برخی هم کتاب «منهاج الصالحین» آیت الله خویی را درس میدهند. «شرائع الاسلام» محقق حلی، نیز از منابع فقهی مقدمات است. برخی هم در آخر مقدمات «الحلقة الاولی» شهید صدر را می خوانند.
برخی دروس جنبی دوره مقدمات هم عبارتند از«مختصرالمعانی» تفتازانی، عقائدالامامیة» علامه مظفر، «بدایةالمعرفة» حسن مکي العاملی و «باب الحادی عشر» علامه حلی.
🔹«دوره سطح»
دروس اصلی فقهی این دوره، دو کتاب «اَللُّمعَةُ الدِّمَشقیة» شهید اول و «دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی» تالیف محمد باقر ایروانی است. در اصول هم «اصول الفقه» محمدرضا مظفر و «الحلقة الثانية» شهید صدر مدنظر است. در این دوره برخی دروس جنبی در کلام:«تلخیص محاضرات فی الالهیات» آیت الله سبحانی، «تجرید الاعتقاد» خواجه نصیر نیز خوانده می شود. هر چند فلسفه کمتر مورد توجه است اما برخی«بدایه الحکمه» علامه طباطبایی، و بیشتر علاقه مندان به فلسفه «دروس تمهیدیه فی الفلسفه» تالیف شیخ علی العبود رو مطالعه می کنند.
🔸«دوره سطح عالی»
در این دوره «المکاسب» شیخ انصاری در فقه و «کفایه» آخوند خراسانی در اصول محور اصلی هستند هرچند بین طلبه های غیر عراقی خواندن«رسائل» شیخ انصاری هم تا حدی رواج دارد.
🔹«درس خارج»
مراجع تقلید کنونی نجف«آیتالله سیستانی»، «آیت الله بشیر نجفی»، «آیت الله اسحاق فیاض»،«آیت الله یعقوبی» و «آیت الله محمد السند» میباشند
مهم ترین اساتید دروس خارج نیز عبارتند از: «سید محمدرضا سیستانی»، «شیخ محمد باقر ایروانی»«محمد یعقوبی» و « محمد السند» «سید مجتبی حسینی»، «شیخ هادی آل راضی» «سیدعلی اکبر حائری» «سیدرضا سبزواری» «محمد باقر سیستانی» «سیدمنیر خباز» «شیخ حسن جواهری» «سید جعفر حکیم» سید حسین حکیم»
#نجف
#حوزه
#درس_خارج
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/Arabworld2023