«أصدقاء الامس أعداء اليوم؛ دولت عمیق سودان»
🔸اعتراض گروههای مدنی سودانی در سال 2019 به سی سال حکومت دیکتاتوری عمرالبشیر در این کشور پایان داد و ارتش به ریاست عبدالفتاح برهان دوره انتقالی را عهدهدار و با توجه به شدت اعتراض گروههای مدنی، موقتاً حکومت را به «عبدالله حمدوک» که یک دیپلمات و چهره مدنی بود، واگذار کرد. اما دولت عمیق (نهاد ارتش) در سودان بیشتر از دو سال تحمل نکرد و کودتای 2021 پایان فرایند مدنی را رقم زد.
🔸ریاست ارتش به عنوان مهمترین نهاد نظامی با عبدالفتاح برهان بود و نیروی نظامی موثر دیگر در سودان نیز«قوات الدعم السریع»(نیروی واکنش سریع) بود که از سال ۲۰۱۳ برای سرکوب معارضان دارفور توسط نهادهای امنیتی تاسیس شده بود و رهبری آن با محمد حمدان دقلو (حميدتي) بود که بر بسیاری از پروژههای اقتصادی سودان مسلط است.
🔸عبدالفتاح برهان(عکس سمت چپ) و حمیدتی(سمت راست) دوستان چند دهه قبل اما در تقسیم قدرت و ثروت سودان به تفاهم نرسیدند و کشور عرصه جنگ این دو نهاد(جیش و قوات دعم سریع)شد. اهمیت استراتژیک سودان، منابع طلا و...نیز بازیگران منطقه ای و بین المللی را بر اساس منافعشان پشت هر یک از این دو نهاد نظامی به صف کرده است.
🔹آینده سودان را دولت عمیقش تعیین میکند؛ همانگونه که سرنوشت همسایه اش مصرِ بعد از مرسی را تعیین کرد. تجربههایی که نشان میدهد هنوز نهاد ارتش در جهان عرب مهمترین بدیل بسیاری از نظام های سیاسی است و چه بسا در لیبی، سوریه، یمن و ...هم بازگردد.
#سودان
#ارتش
#جهان_عرب
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«رقابتی سیاسی در لباس فقه؛رویارویی نهادهای دینی»
🔸یکی از نهادهای دینی مهم جهان عرب«الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين» در قطر با گرایش های اخوانی است که در سال 2004تاسیس و مدت طولانی ریاست آن با قرضاوی بود. اخیراً کمیته فتوا و اجتهاد آن فتوایی مبنی بر«وجوب جهاد عینی علیه اسرائیل» با امضای رئیس این نهاد«شیخ قرهداغی»منتشر کرده که با واکنش شدید«دارالافتاء مصر» به رهبری«شیخ نظیر عیاد»مواجه شده است.
🔸محورهای فتوای اتحاد العلماء:
۱. وجوب جهاد الكيان الصهيوني وكل من يشترك معه على الأرض المحتلة...وذلك بالتدخل العسكري...وذلك فرض متعين.
(وجوب جهادعینی علیه اسرائیل)
۳.الواجب الشرعي على الحكومات في دولنا هو التدخل الفوري عسكريا واقتصاديا وسياسيا لإيقاف هذه الإبادة والتدمير( وجوب مداخله فوری نظامی اقتصادی دولت های اسلامی)
🔹برخی نقدهای دارالافتاء
۱. الجهاد مفهوم شرعي دقيق،له شروط وأركان... وليس من حق جهة أو جماعة بعينها أن تتصدر للإفتاء في هذه الأمور الدقيقة(صدور فتوای جهاد شرایطی دارد که هر کسی صلاحیت آن را ندارد)
۲.من قواعد الشريعة الإسلامية الغرَّاء أن إعلان الجهاد واتخاذ قرار الحرب والقتال لا يكون إلا تحت راية،ويتحقق هذا في عصرنا من خلال الدولة الشرعية والقيادة السياسية، وليس عبر بيانات صادرة عن كيانات(اعلام جهاد از طریق دولت مستقر مشروعیت دارد نه یک اتحادیه)
۳.وأي تحريض للأفراد على مخالفة دولهم ...دعوة إلى الفوضى(تحریک افراد به خروج بر تصمیمات حکومت چیزی جز هرج مرج به دنبال ندارد)
#فتوا
#جهاد
#فقه
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«نعزيكم بذكري إستشهاد الامام جعفر الصادق عليه السلام»
▪️قال الصادق (عليه السلام):
"مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ
راستگفتار، راست کردار شود؛
خوش نیت، پرروزی؛
و خانواده دوست، عمرش دراز گردد»
▪️رادود(مداح): باسم الكربلايي
#شهادت_امام_صادق
#مداحی_عربی
🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«شيخ الددو؛ ميراث دار قرضاوي»
🔸مُحَمَّد اَلْحَسَن بْن اَلدَّدَوْ اَلشِّنْقِيطِي(تصویر سمت راست) یکی از علمای تاثیرگذار کنونی در جهان عرب است که در سال 1963 در موریتانی به دنیا آمد. او در هفت سالگی قرآن را حفظ و دروس دینی را نزد پدر بزرگش آغاز و سال 1988برای تحصیل وارد دانشگاه محمد بن سعود در ریاض شد. حضور مستمر در رسانه های عربی و همایش های مختلف چهرهای تأثیرگذار از او تصویر کرده و در حال حاضر نیز نایب رئیس «الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين» است که یوسف قرضاوی موسس و سالها رئیس آن بود.
🔹هر چند الددو بارها گرایش به اخوان المسلمین را تکذیب کرده اما موضع گیری های او در حمایت از انقلاب های عربی مصر و لیبی و... او را محبوب بخش زیادی از اسلامگرایان سیاسی قرار داده لذا او فردی نزدیک به قطر و ترکیه و از مراجع فکری مهم اسلامگرایان سیاسی عرب محسوب میشود.
🔸مهم ترین اقدام او تاسیس«مركز تكوين العلماء» در نواكشوط از سال 2007 است که با نظام آموزشی خاصِ سه مرحلهای، به دنبال تربیت علمایی آشنا به تراث و مسلط به مسئله های معاصر است.
برخی تالیفات الددو عبارتند از:
-«فقه العصر»
-«التكفير ..شروطه وضوابطه وأخطاره ومزالقه»
-«مخاطبات القضاة فى الفقه الإسلامي»
-«الفقه المضيء»
-«مقومات الأخوة الإسلامية»
-«فقه الخلاف»
#موریتانی
#قرضاوی
#الددو
#فقها
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سلطان قابوس و معلمش»
🔸 یکی از ویژگی های سلطان قابوس پادشاه فقید و محبوب عمان حساسیت زیاد نسبت به رعایت آداب دیپلماتیک در روابط بود. در اواخر دهه هشتاد میلادی نخست وزیر هند«شانکار دایال شارما» سفری به عمان داشت و سلطان قابوس بر خلاف رویه پیشین که برای استقبال کسی فرودگاه نمیرفت؛ شخصاً فرودگاه رفته و به انتظار نخست وزیرنشست. پس از استقبال نیز خودش درب خودرو را باز کرد و تا قصر پادشاهی رانندگی مهمانش را عهده دار شد.
🔹 وقتی با تعجب خبرنگاران و مسئولان حکومتی مواجه شد گفت: من زمانی که در پونا هند درس میخواندم آقای شارما استادم بود و من نه برای استقبال نخست وزیر هند بلکه برای احترام به معلمم چنین رفتار کردم.
#سلطان_قابوس
#روز_معلم
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«روایتی از عمق یک رنج»
🔸مشغول خواندن«اندیشیدن به فلسطین»هستم نویسنده فصل دوم،(هنيده غانم)راوی رنجی ساختاری است:
«در۲۳ مارس ۲۰۰۵، سازمان عفو بین الملل گزارش رقت انگیزی در مورد زندگی اجتماعی زنان فلسطینی در سرزمینهای اشغالی منتشر کرد...اگرچه این گزارش از بعضی ماجراهای دراماتیک و مستند درباره ی زنان فلسطینی تشکیل شده بود پرونده ی زنی به نام ،روله مو بر تن خواننده سیخ میکرد
روله: ما تاکسی گرفتیم و نزدیک ایستگاه بازرسی پیاده شدیم زیرا خودروها حق نزدیک شدن به ایستگاههای بازرسی را نداشتند بقیه ی راه را پیاده رفتیم من از درد به خود میپیچیدم در ایستگاه بازرسی چند سرباز ایستاده بودند و سر خود را با فنجانهای قهوه یا چای که در دستشان بود گرم کرده بودند و وانمود میکردند که ما را نمیبینند داوود[شوهر روله] نزدیکتر رفت تا با یکی از آنهاصحبت کند در همین لحظه یکی از سربازان نوک سلاح را سمت او نشانه گرفت.داوود به زبان عبری با آنها حرف میزد درد امانم را بریده بود و هر آن امکان داشت که وضع حمل کنم به داوود گفتم که بگوید حالم خوب نیست و باید هر چه سریعتر از اینجا عبور،کنیم اما آنها اجازه ندادند پاهایم سست شد و روی خاکها ولو شدم کشان کشان خودم را نزدیک یکی از بلوکهای سیمانی رساندم تا نوعی حریم خصوصی برای خودم دست و پا کرده باشم همان جا زایمان کردم درست وسط خاک وخل،مثل یک حیوان نوزادم را در بغل گرفتم دخترکم به شدت تکان تکان میخورد اما پس از چند لحظه از حرکت باز ایستاد او مرده بود؛درست میان بازوهای من»ص63-64
#فلسطین
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«أنت یا باب المراد»
قال جوادالائمه:
الشَّریفُ كُلُّ الشَّریفِ مَن شَرَفُهُ عِلمُهُ .
مداح: ملا جليل الكربلائي
شاعر: لؤي حبيب الهلال
#إستشهاد_الإمام_الجواد_عليه_السلام
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بازاندیشی در مفهوم«محورگرایی» و فرصت های فراروی مقاومت
شنبه27اردیبهشت در یکی از پنل های«همایش بین المللی دیپلماسی مقاومت»با حضور دکتر احمدیان استاد گروه غرب آسیا دانشکده مطالعات جهان و دکتر صفوی مدیرگروه مطالعات منطقهای دانشگاه تهران،محور ارائه ام چنین بود:
🔸واکنش جهان اسلام به بحران استعمار فراگیر قرن ۱۹، نشانگر زایش هستههای مقاومت به مثابه یک گزینش طبیعی بر بوم های مختلف جهان اسلام بود. هسته هایی که در مواجهه با استعمار اشتراک اما به دلیل زمینه فکری متفاوت، کنشگری مختلفی ارائه می دادند؛ نقطه قوتِ این هستهها، بومگرایی، تنوع و رشد بر بستر مردمی بود.
🔹یکی از کژتابی های فراروی سیر رشد این هسته ها، طرح«هلال شیعی» ملک عبدالله پادشاه اردن بود که بسیاری از مقاومت های بومگرایانه را به پروژه طائفی تقلیل داد و درنهایت در فرایندی به ظهور برساخت «نیروهای نیابتی» منجر شد.
🔸 حال آنکه مقاومت در تبار تاریخیاش در برخی تجارب به عنوان ایده جنبشهای دینیِ سنتی(سنوسیه و مهدیه)،در تجاربی راهنمای عمل جریانهای چپ، یا راهنمای اسلامگرایان سیاسی(حزب الله،حماس و انصارالله)در مواجهه با استعمار بود. حتی این ایده در پیوند با صوفیه در فلسطین و شمال افریقا گزاره«انزواگرایی»صوفیه را به حاشیه برده و بسیاری از صوفیان پرچمدار مقاومت بودهاند لذا بازگشت مقاومت به ایده هسته های بومی متنوع و گذار از مرکز محوری،فرصتی برای شکوفایی ظرفیتهای مقاومت بر بوم های متنوع اسلامگرایان غیر سیاسی، چپ،صوفی، مسیحیان عرب و...نیز خواهد بود
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086ee
«خردادی که نیمه،پایان شد»
▪️آن روزِ سخت نیمه خرداد ۹۸ برایش چنین نوشته بودم:
«به دردهایم که می نگرم
برخی را نوشتنی می بینم؛
دردی که نتوان خفته نگاهش داشت؛
یا بر سر کوچه و بازارش جار زد؛
آن درد که به زبان آمدنی نیست؛
آن درد را باید نوشت؛
درد من اما:
نشسته راه رفتن مردی است که یک عمر ایستاده بود.
آن نشسته اما امروز...»
#سالگرد_پدرم
#منت_گذاشته_فاتحه_مهمانش_کنید
#پست_موقت
بسم الله الرحمن الرحيم
الأمة الإيرانية العظيمة!
لقد فتح النظام الصهيوني، فجر اليوم، يده القذرة والدموية على جريمة في بلدنا الحبيب، وكشف عن شروره أكثر من أي وقت مضى باستهدافه المراكز السكنية. على هذا النظام أن يتوقع عقابًا شديدًا.
اليد القوية للقوات المسلحة للجمهورية الإسلامية لن تتخلى عنه إن شاء الله.
استشهد عدد من القادة والعلماء في هجمات العدو، وسيعود خلفاؤهم وزملاؤهم إلى مناصبهم فورًا إن شاء الله.
بهذه الجريمة أعد النظام الصهيوني لنفسه مصيراً مريراً ومؤلماً، وسوف يناله حتماً.
▪️در اوج بحران جای تحلیل نیست بلکه فقط باید روایت رسمی را ترویج کرد
▪️ اعتماد حداکثری به هر تصمیم اتخاذی سیاستگذاران و تصمیم گیران را تقویت نمود.
▪️و از این لحظه به عنوان فرصتی برای انسجام بیشتر ملی بهره برد.
#كمتر_هر_پستی_را_فوروارد_کنیم
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«آزادگی عربی از زبان مفتی احمد الخلیلی»
🔸هر چند واکنش دولتها در جهان عرب نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان در بهترین حالت بیطرفی است اما همچنان نخبگان مهمی هستند که حجاب های سیاسی و طائفی مانع حقیقت اندیشی آنها نشده است. بیان شیخ احمد الخلیلی مفتی عام عمان نمونهای از آن است:
🔹«إن رد إيران الحازم على إسرائيل أثلج صدورنا وفتح باب الأمل بأن ينتهي الاحتلال الصهيوني البغيض للأراضي المقدسة إلى غير رجعة»
«پاسخ قاطع ایران دلگرم کننده قلوب و امید بخشِ پایانِ اشغالگری منفور صهیونیستها در سرزمین های مقدس است»
#وعده_صادق
#عمان
#ایران
#مرگ_بر_اسرائیل
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1