▫️متن حدیث عرضه:
.الأمالى للصدوق : حدّثنا علىّ بن أحمد بن موسى الدقاق و علىّ بن عبد اللَّه الورّاق جميعاً ، قالا : حدّثنا محمّد بن هارون الصوفى ، قال: حدّثنا أبو تراب عبيد اللَّه بن موسى الرويانى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنىّ ، قال :دَخَلتُ عَلى سَيِّدى عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ موسَى بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبى طالِبٍ عليهم السلام ، فَلَمّا بَصُرَ بى قالَ لي: مَرحَباً بِكَ يا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِيُّنا حَقّاً .قالَ: فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ! إنّى اُريدُ أن أعرِضَ عَلَيكَ دينى ، فَإِن كانَ مَرضِيّاً ثَبَتُّ عَلَيهِ حَتّى ألقى اللَّهَعزّ وجلّ .فَقالَ : هاتِ يا أبَا القاسِمِ !فَقُلتُ : إنّى أقولُ: إنَّ اللَّهَ تَعالى واحِدٌ لَيسَ كَمِثلِهِ شَىءٌ ، خارِجٌ مِنَ الحَدَّينِ : حَدِّ الإبطالِ و حَدِّ التَّشبيهِ ، و أنَّهُ لَيسَ بِجِسمٍ و لا صورَةٍ، و لا عَرَضٍ و لا جَوهَرٍ ، بَل هُوَ مُجَسِّمُ الأَجسامِ ، و مُصَوِّرُ الصُّوَرِ ، و خالِقُ الأَعراضِ وَ الجَواهِرِ ، و رَبُّ كُلِّ شَىءٍ ومالِكُهُ و خالِقُهُ ، و جاعِلُهُ و مُحدِثُهُ ، و أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ و رَسولُهُ، خاتَمُ النَّبِيّينَ ، فَلا نَبِىَّ بَعدَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، و أنَّ شَريعَتَهُ خاتِمَةُ الشَّرائِعِ ، فَلا شَريعَةَ بَعدَها إلى يَومِ القِيامَةِ ، و أقولُ: إنَّ الإِمامَ وَ الخَليفَةَ و وَلِىَّ الأَمرِ بَعدَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِىُّ بنُ أبى طالِبٍ عليه السلام ، ثُمَّ الحَسَنُ ، ثُمَّ الحُسَينُ ، ثُمَّ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِىٍّ ، ثُمَّ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ موسى بنُ جَعفَرٍ ، ثُمَّ عَلِىُّ بنُ موسى ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِىٍّ عليهم السلام ، ثُمَّ أنتَ يا مَولاىَ .فَقالَ عَلِىٌّ عليه السلام : ومِن بَعدِىَ الحَسَنُ ابنى ، فَكَيفَ لِلنّاسِ بِالخَلَفِ مِن بَعدِهِ ؟قالَ : فَقُلتُ : و كَيفَ ذاكَ يا مَولاىَ ؟قالَ : لِأَنَّهُ لا يُرى شَخصُهُ ، و لا يَحِلُّ ذِكرُهُ بِاسمِهِ حَتّى يَخرُجَ، فَيملأَ الأَرضَ قِسطاً و عَدلًا كَما مُلِئَت ظُلماً و جَوراً .قالَ : فَقُلتُ : أقرَرتُ . و أقولُ: إنَّ وَلِيَّهُم وَلِىُّ اللَّهِ ، و عَدُوَّهُم عَدُوُّ اللَّهِ ، و طاعَتَهُم طاعَةُ اللَّهِ ، و مَعصِيَتَهُم مَعصِيَةُ اللَّهِ . و أقولُ: إنَّ المِعراجَ حَقٌّ ، وَ المَسأَلَةَ فِى القَبرِ حَقٌّ ، و إنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ ، وَ النّارَ حَقٌّ ، وَ الصِّراطَ حَقٌّ ، وَ الميزانَ حَقٌّ ، و إنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها ، و إنَّ اللَّهَ يَبعَثُ مَن فِى القُبورِ . و أقولُ: إنَّ الفَرائِضَ الواجِبَةَ بَعدَ الوَلايَةِ: الصَّلاةُ ، وَ الزَّكاةُ ، وَ الصَّومُ ، وَ الحَجُّ ، وَ الجِهادُ ، وَ الأَمرُ بِالمَعروفِ وَ النَّهىُ عَنِ المُنكَرِ .فَقالَ عَلِىُّ بنُ مُحَمَّدٍ عليه السلام : يا أبَا القاسِمِ ! هذا وَ اللَّهِ دينُ اللَّهِ الَّذى ارتَضاهُ لِعِبادِهِ ، فَاثبُت عَلَيهِ ، ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَياةِ الدُّنيا و فِى الآخِرَةِ.
📕الأمالى ، صدوق : ص ۴۱۹ ح
#عارفانه_ها ( منتخَبِ سخنان عارفانِ مکتب اهل بیت ) 02
〰️〰️〰️
🔺آیت الله سید روح الله موسوی الخمینی،معروف به امام خمینی ↪️↪️
▫️ جایگاه:
روشنتر از خورشید است .
.
«در میان اینان، یک دسته پیدا می شوند که برای ریاست بر یک دستة بیچاره، این اصطلاحات بی مغز را مایة کسب معیشت قرار داده ند و با الفاظ فریبنده و اقوال جالب، در صدد صید قلوب صافیة بندگان خدا هستند، اینها شیاطینی هستند اِنسی که ضررشان از ابلیس لعین کم تر نیست. این بیچارگان نمی دانند که قلوب بندگان خدا منزلگاه حق است و کسی را حق تصرّف در آن نیست. اینها مریضانی هستند که به صورت طبیب خود را درآورده اند تا مردمان را به مرضهای گوناگون مهلک گرفتار کنند. اینها سخنانی بسیار فریبنده دارند که خود را در عین حال که به قذارات دنیویّه هزارگونه آلودگی دارند، در نظر مریدان تطهیر کنند و از اهل الله بنمایانند.» (آداب الصلوة،ص169)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 ویژه نامه #غروب_روح_الله ( شاخصه های عرفانی امام خمینی رحمه الله)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 ویژه نامه #غروب_روح_الله (1)
〰️〰️〰️
▫️ یکی از ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) که در حجاب چهرة سیاسی ایشان قرار گرفت، چهرة عرفانی ایشان است. امام(ره) با آثار اغلب عارفان آشنا بود و دیدگاههای - عرفانی آنان را در بیش تر آثار خویش- از جمله «مصباح الهدایه»، «شرح دعای سحر»، «سرّ الصلوة» و «آداب الصلوة» - بازتاب داده، در کنار اجتهادهای عرفانی خویش و دیدگاههای مستقل و درخور توجّهی که خود در این راه داشته اند، از اندیشه های عرفانی آن بزرگان بهره های فراوان برده اند. آنچه در این باره قابل یادآوری است اینکه: جاذبه های سرزمین عرفان، هرگز ایشان را از دیگر حقایق جهان هستی بازنداشت و سدّ راه فقاهت، شریعت محوری و مردم گرایی ایشان نگشت.
.
▫️ایشان با توجه به مخاطرات و شیادان در این زمینه چنین تذکار می داد.↪️
.
⤴️⤴️در نامه ای از امام که ده ها سال قبل از انقلاب و در عنفوان جوانی (سال ۱۳۱۷ شمسی) نگاشته اند، چنین سفارشی را می یابیم که: «
"به خوش سخنى ارباب تصوف و عرفان رسمى خشنود مباش؛ و به دعاوى و طامات پر سر و صداى اهل خرقه راه مسپار". » . و ده ها سال بعد (سال ۱۳۶۳)، به فرزندشان حجت الاسلام و المسلمین سید احمد سفارش می کنند که: « آنچه گفتم بدان معنا نیست که خود را از خدمت به جامعه کنارکشى و گوشه گیر و کَلِّ بر خلق اللَّه باشى که این از صفات جاهلان مُتنسِّک است یا درویشان دکاندار» (صحیفه امام، ج ۲۲، ص ۳۵۹. ).
.
🔹امام خمینی (رحمة الله علیه)، نظریه های افراطی و تفریطی را مورد انتقاد قرار داده و میزان در پذیرش اعمال را نیات و انگیزه های باطنی افراد قلمداد می نمایند، نه رفتارهای خاص و شکل و شمایل ظاهری، با این تعبیر که: « "پسرم! نه گوشه گیرى صوفیانه، دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال، انگیزه هاى آنها است. چه بسا عابد و زاهدى که گرفتار دام ابلیس است » .
💡 وقتی در کلام پیر جماران، به خطر مدعیان معنویت تذکار داده شده،چه خوب است به شاخصه های معنویت و عرفان اصیل از دیدگاهشان اشاره شود. تا راهنمای رهروان آن مرد الهی باشد. در ادامه به اختصار به برخی از شاخصه های عرفانی ایشان اشاره میشود.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 ویژه نامه #غروب_روح_الله (2)
🔹به مناسبت رحلت رهبر فقید انقلاب،با توجه به موضوع کانال به شاخصه های عرفانی آقا روح الله رحمه الله اشاره میشود.
〰️〰️〰️
1️⃣: توحید:
یکی از ویژگیهای سلوک عرفانی امام(ره)، فراگیری عرفان برای خدا، و «خدامحوری» در زندگی ایشان است. خدا محوری نشانه هایی دارد که برخی از آنها در سلوک و زندگی پیر جماران اشاره میشود:
➕
1.1. : صفات خداوند
یکی از مباحث دقیق اعتقادی تبیین صفات الهی است. آن یار سفر کرده هماهنگ با روایات معصومین به نفی تعطیل و تشبیه صفات اشاره میکند و می گوید: «اگر کسی با عقل ناقص مشوب به اوهام، بی استناره به نور معرفت و تایید غیبی الهی، بخواهد حق را وصف کند به صفتی، ناچار یا در ضلالت تعطیل و بطلان واقع شود؛ و یا در هلاکت تشبیه واقع شود»
➕
1.2. دوری از شَطَح
امام خمینی ،چنان در توحید محکم بود. که هرگونه گزافه گویی درباره خداوند را قبول نداشت. ایشان درباره شطحیات برخی صوفیان می نویسد: «و الشطحيّات كلّها من نقصان السالك و السلوك و بقاء الإنّيّة و الإنانيّة. ..» (مصباح الهدایه،ص78).
یا:
«...اگر مقداری از خودخواهی در وجود سالک باقی بماند، شیطان نفس که در درون او قرار دارد، با ادعای ربوبیت ظاهر می شود و کلمات بی اساس [مانند اناالحق] از او صادر می گردد. این عبارات، همه و همه نتیجۀ نقص سالک و ناتمامی سلوک و بقای خودخواهی و خودبینی است. همۀ اینها به شرطی است که خودخواهی از میان رفته باشد و توجه به خویشتن در میان نباشد و الاّ در صورت وجود اندکی خودبینی در برخی مراحل سلوک، سالک خود را می بیند و در نفس خویش، بهجت و برتری و قدرت و سلطه و حتی ربوبیت و الوهیت را مشاهده می کند و عبارات بی اساس از او صادر می شود. چنانکه برخی گفته اند: «ما اعظم شانی» و یا «لیس فی جبّتی الا الله ». همه اینها نشانۀ نقص سالک و بقای خودخواهی است.» (التعليقه على الفوائد الرضوية، ص: 104)
ادامه دارد...
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 ویژه نامه #غروب_روح_الله (3)
🔹به مناسبت رحلت رهبر فقید انقلاب،با توجه به موضوع کانال به شاخصه های عرفانی آقا روح الله رحمه الله اشاره میشود.
〰️〰️〰️
1️⃣: توحید:
یکی از ویژگیهای سلوک عرفانی امام(ره)، فراگیری عرفان برای خدا، و «خدامحوری» در زندگی ایشان است. خدا محوری نشانه هایی دارد که برخی از آنها در سلوک و زندگی پیر جماران اشاره میشود:
🔺1.3🔺. گریزان بودن از نام و شهرت
▫️عارف خدامحور از نام و شهرت گریزان است و تنها سر در هوای دوست داردو دل در آرزوی نام آوری در ملکوت و آستان قدس ربوبی.از نگاه ایشان، «کسی که اخلاق حسنة خود و ملکات فاضلة نفس را به چشم مردم بکشد و ارائه به مردم بدهد، قدمش قدم نفس است و خودبین و خودخواه و خودپرست است. ای عزیز! برای یک خیال باطل، و یک محبوبیت جزئی بندگان ضعیف، یک توجّه قلبی مردم، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و آن محبّتهای الهی و کرامتهای غیرمتناهی را به یک محبوبیت پیش خلق که مورد هیچ اثری نیست، مفروش. ای عزیز! نام نیک را از خداوند بخواه؛ از صاحب قلبها (خداوند) بخواه که قلوب مردم با تو باشد. تو کار را برای خدا بکن، خداوند علاوه بر کرامتهای اخروی و نعمتهای آن عالَم در همین عالم هم به تو کرامتها می کند؛ تو را محبوب می نماید؛ موقعیت تو را در قلوب زیاد می کند؛ و تو را در دو دنیا سربلند می فرماید.»
➕
شاگردشان استاد جوادی آملی می نویسد: « قسمت مهم تقواي حضرت امام راحل در آزاد منشي و استقلال فكري ايشان بود. هرگز از اقبال و ادبار طلاب نه لذت ميبردند و نه احساس رنج ميكردند. طلاب شيفته محضر ايشان، گذشته از مقام علمي، جذب فولاد منشي، استقلال، آزادخواهي و روح سرشار و بلند حكيمانه ايشان بودند.» (بنيان مرصوص امام خميني (ره)ْ - صفحه 44). و « در نجف از امام خميني(قدسسره) اجازه خواستند كه رساله ايشان را به زبان اردو ترجمه كنند تا به پاكستان بفرستند؛ ايشان پرسيدند: «مگر آنجا رساله نيست؟»؛ عرض كردند: «رساله بعضي از مراجع هست»؛ حضرت امام(قدسسره) فرمودند: «بس است ديگر». »(همان،ص 45)
ادامه دارد...
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 ویژه نامه #غروب_روح_الله (4)
🔹به مناسبت رحلت رهبر فقید انقلاب،با توجه به موضوع کانال به شاخصه های عرفانی آقا روح الله رحمه الله اشاره میشود.
〰️〰️〰️
2️⃣: ولایت محوری
یکی از ویژگیهای سلوک عرفانی امام(ره)، تمسک و توجه ویژه به ولایت ائمه معصومین است. به چند نمونه اشاره میشود:
🔺2.1🔺. عظمت اهل بیت علیهم السلام
▫️از نگاه آموزه های دینی، تمسّک به ولایت اهل بیت: اصل اساسی و رکن رکین ایمان و اسلام است، که بدون این ولایت، جامه مسلمانی بر اندامِ شخص، راست نخواهد آمد، و تمام کارهای نیک او از حقیقت تهی خواهد بود. در حدیثی از امام صادق(ع) می خوانیم که: «وَ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَیْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یَعْرِفْ وَلَایَةَ وَلِیِّ اللَّهِ فَیُوَالِیَهُ وَ یَکُونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَیْهِ مَا کَانَ لَهُ عَلَی اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِی ثَوَابِهِ وَ لَا کَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ؛ اگر کسی تمام شب به عبادت برخیزد و هر روز روزه بدارد و تمام مالش را صدقه دهد و همة عمرش را حج کند، اما ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند، و همة کارهایش به راهنمایی او باشد، او را بر خدای عزوجلّ حق ثوابی نیست و از اهل ایمان نباشد.»
.
▫️امام راحل; « اگر کسی با قدم انانیت خود بی تمسّک به ولایت آنان بخواهد این راه را طی کند، سلوک الی الشیطان و الهاویه است. ...» (آداب الصلوة،ص135).
▫️ از نگاه ایشان، ولایت اهل بیت عصمت: امانتی الهی در میان ما است که عدم تبعیّت از آنها خیانت به این امانت خواهد بود. «ولایت اهل بیت طهارت، و دوستی خاندان رسالت:، و عرفان به مقام مقدس آنها، امانت حق است؛ چنانچه در احادیث شریفه کثیره، «امانت» را در آیه تفسیر فرموده اند به ولایت امیر المؤمنین (ع)؛ و چنانچه غصب ولایت و سلطنت آن حضرت، خیانت به امانت است، ترک تبعیت آن بزرگوار از مراتب خیانت به امانت است.» (چهل حدیث،ص480)
.
▫️«از ضروریات مذهب ماست که کسى به مقامات معنوى ائمه (ع) نمىرسد، حتى ملک مقرب و نبى مرسل.... » (ولایت فقیه، ص53)
🔺2.2🔺 پرهیز از غلو و مبالغه گزاف
▫️آ قای خلخالی از امام خمینی نقل میکنه: « من تا به حال امور خارق العاده و کشف و کرامت از معظم له مشاهده نکرده ام و امام هم اهل این مطالب نبودند و نوعاً با کسانی که ادعای خارق العاده و کشف و کرامت داشتند، روی خوش نشان نمی دادند و از غلو درباره ائمه نهی می کردند. من خود در کربلا دیدم کسی می خواست درباره علی علیه السلام شعر بخواند (تا صورت پیوند جهان بود علی بود الی آخر) امام نهی کردند و گفتند این اشعار را نخوان. » (صحیفه دل،ج1،ص62.)
.
▫️ در سال 59 فخرالدین حجازی ایشان را سلیمان زمان و داود عصر یاد میکند. پیر جماران در واکنش به سخنان وی گفتند: « من خوف این رادارم که مطالبی که آقای حجازی فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این رادارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان برای من یک غرور و انحطاطی پیش بیاید. من به خدای تبارکوتعالی پناه میبرم از غرور. من اگر خودم را برای خودم نسبت به سایر انسانها یک مرتبتی قائل باشم، این انحطاط فکری است و انحطاط روحی. من درعینحال که از آقای حجازی تقدیر میکنم که ناطق برومندی است و متعهد، لکن گله میکنم که در حضور من مسائلی که ممکن است من باورم بیاید فرمودند ».
🔺2.3🔺 احترام به مراجع و سایر تفکرات درون شیعی
در احادیث ائمه، مراجع و شیعیان جایگاه والایی دارند. به همین علت خمینی بت شکن که آشنا به روایات است هم برای مراجع که نایب عام هستند هم شیعیان اهل بیت علیهم السلام ارتباط خوبی داشت. حتی اگر این شیعیان مبنای علمیشان با او متفاوت باشد.
▫️وقتي ایشان در روز 25خرداد 1343(هـ .ش) آزاد شدند و به قم تشريف آوردند، در مسجد اعظم قم روي منبر فرمودند: «من دست مراجع تقليد را ميبوسم».(صحیفه امام،ج1،ص307).
.
▫️در بین یاران انقلاب، افرادی مبنای فلسفی و عرفانی را قبول نداشتند،امام خمینی پس از انقلاب نه تنها آنان را نفی نکرد بلکه بارها با روی باز ازآنان پذیرایی نمود.
نمونه:
🔹مرحوم معلم دامغانی از شاگردان موسی زرآبادی از مکتب تفکیک قزوین است. لیکن در لحظات آخر عمر شریف امام بالین ایشان حضور دارد.و دستش را روی سر امام گذاشته و دعا برای شفای ایشان می خواند.
+
🔅 خَلَف صالح ایشان نیز همینگونه است. امام خامنهای در زمینه یکی دیگر از یاران آقا روح الله که مبنایی خلاف ایشان داشت با نام میرزا جواد آقا تهرانی با نیکی یاد میکند. ( نک: b2n.ir/b88629)
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 روضه جانسوز مرحوم کوثری در روز عاشورا.
▫️ تقدیم به ارواح طیبه همه عالمان مذهب حقه اثنی عشری ،خاصه امام خمینی .
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام صادق علیه السلام
〰️〰️〰️
1. پدر و مادر
پدر،باقر العلوم و مادرشان ام فروه نام دارد. از جمله روایاتی که مادرشان نقل فرموده است: «...امام باقر روزی هزار بار برای شیعه دعا میکنه ... چون شیعه بدون علم بر فرجام اعمال صبر میکند» (کلینی،الکافی،ج1،ص479).
.
2.علم به تمام لغتها
از جمله ویژگیای ائمه (ع) علم به تمام لغتهاست. در مورد امام صادق(ع) سخن گفتن به زبان نبطی،عبری،فارسی گزارش شده است.قطب الدین راوندی می نویسد :« دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ مَنْ جَمَعَ مَالًا يَحْرُسُهُ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَلَى مِقْدَارِهِ فَقَالُوا لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ لَا نَفْهَمُ بِالْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ لَهُمْ «هر كه درم اندوزد جزايش دوزخ باشد» » ( الخرائج و الجرائح،ج2،ص753).
.
3. کلام امام
الف) خداوند هیچ حدی ندارد :
به هشام فرمودند: «...وَيْحَهُ، أَمَا عَلِمَ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ، وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ؟ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ، احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، كَانَ مَخْلُوقاً».
===
ب) مقابله با غلو :
بشار شعیری -از غالیان پلید زمان خود- فرمود: _ از نزد من بیرون شو! خدا لعنتت کند! نه به خدا سوگند هرگز سقف خانه ای بر من و تو سایه نخواهد انداخت (یعنی نه به خانه ام تو را راه می دهم و نه جایی که تو باشی خواهم آمد). وقتی آن ملعون بیرون رفت، امام فرمود:_وای بر او! چرا به سخن یهودیان معتقد نشد؟! چرا سخن نصرانیان را نگفت؟! چرا به عقیده مجوسیان معتقد نشد؟! چرا به گفتار صابئیان قائل نشد؟! (یعنی غالیان از همه کافران بدترند.) به خدا سوگند هیچ کس مانند این فاجر، خدا را کوچک نشمرده است. او شیطانی است پسر شیطان که از دریا بیرون شده تا یاران مرا گمراه کند. از او بپرهیزید و حاضران این پیام را به غایبان برسانند!من بنده پسر بنده ام. من بنده پسر کنیزم. صلب پدران و رحم مادران مرا در برگرفته است. من قطعاً خواهم مرد و قطعاً برانگیخته خواهم شد. مرا خواهند ایستاند و از من خواهند پرسید. همانا از سخنی که این کذّاب درباره من گفته و برای من ادّعا کرده از من سؤال خواهند کرد. وای بر او! او را چه شده؟! خدا به وحشت دراندازدش! چرا که بر بستر خود آرام گرفته؛ ولی مرا به ترس و فزع انداخته! مرا نگران کرده و از خواب انداخته است! می دانید چرا چنین می گویم؟! برای این که در قبر خود آرام بگیرم [یعنی خداوند مرا به خاطر سکوت در برابر حرف این ملعون مؤاخذه نکند] . (رجال الكشی، ج۱، ص۴۰۰، ح۷۴۶).
===
ج) تعداد ائمه علیهم السلام
« عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا ص اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْءٍ. » (مفید،الاختصاص،ص233).
.
4. روضه
الف) آتش زدن خانه
« فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.؛وقتی خانه را اتش زدند،امام صادق(ع) در بین اتش گام نهاد و فرمود من فرزند اعراق الثري هستم. من پسر ابراهیم ام. »
_____
توضیح: اعراق الثرثی به معني ريشههاي زمين است و آن لقب اسماعيل ذبيح الله است و شايد جهتش اين باشد که اولاد اسماعيل مانند رگ و ريشه در اطراف کرهي زمين پراکنده شدهاند و امام صادق(ع) به اين جهت به آن افتخار ميکند.
_____
ب) جسارت منصور ملعون
ابوالفرج اصفهانی: « ...َ أَرَدْتُ أَنْ أَهْدِمَ رِبَاعَكُمْ وَ أَغُورَ قَلِيبَكُمْ وَ أَعْقِرَ نَخْلَكُمْ وَ أُنْزِلَكُمْ بِالشَّرَاةِ لَا يَقْرَبُكُمْ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْحِجَازِ وَ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَإِنَّهُمْ لَكُمْ مَفْسَدَة .... منصور به امام (ع) گفت: مى دانى براى چه شما را به اينجا خوانده ام ، گفتم : نه ، منصور گفت : مى خواهم تا سيادت و آقايى شما را درهم شكنم ، وحشتى در دلتان افكنم ، نخلستانهايتان را از بيخ قطع كنم و شما را به بالاى كوهها پراكنده سازم تا ديگر نه احدى از اهل حجاز و نه مردى از اهل عراق با شما تماس بگيرد، چون شما موجب فساد هستيد! »( مقاتل الطالبین،ص223).
=======
و در کربلا نیز 😞😞😞
مالِكُ بنُ النَّسرِ الكِندِيُّ ، فَشَتَمَ الحُسَينَ عليه السلام ؛ مالک بن نسر آمد و به امام حسین (ع) فحش داد. (مفید،الإرشاد : ج 2 ص 110)
و شمر نیز:
ای شمر بی مروت از مادرش حیا کن
پای کثیف خود را از سینه اش جدا کن
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water