eitaa logo
عصر آب
248 دنبال‌کننده
457 عکس
117 ویدیو
35 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 غالیان چه تحلیلی از غدیر خم داشته اند. ⤴️ جواب: 1. غلات در دین ما مطرود و ملعون هستند.ده‌ها روایت از ائمه هدی در این زمینه رسیده است. 2. در رساله‌ی یکی از غالیان ،شعری به خصیبی از بزرگترین غالیان نسبت داده شده است که به خوبی نگاه این ملعونان به غدیر خم هویداست. نویسنده این رساله معتقد است: عموم شیعیان درک ظاهری از غدیر دارند بدین جهت،مقصره هستند.(اخبار الغدیر،ص8) ولی خصیبی که باطن غدیر را درک کرده تشیع کاملتری دارد . 👈حال این درک باطن چیست؟ جواب: چیزی نیست جز خدا بودن علی علیه السلام. 😳 خصیبی ملعون می گوید:خدا به پیامبر صلی الله علیه و اله گفت: علی علیه السلام را معرفی کن .پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: « فتخوفت منکم ان تظلوا/ و تتوهوا بغمرة التتحیر و تقولوان لا یکون هو الله / و هو مثلنا بلا تغییر ( اخبار الغدیر،ص9) + در ادامه می‌نویسد: وعده خداوند در عصمت از پیامبر صلی الله علیه و اله چیزی جز خدایی بودن امام علی علیه السلام نبوده است . + همو در ادامه بحث رجعت و داستان حمله قنفذ به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را گزارش کرده .و بنابر نگره غالیان ،عدم شهادت معصومان را توضیح میدهد. + آن ملعون با کمال پررویی معتقد است این گزارش و تحلیل از غدیر که درک باطنی از این واقعه هست ،روایتی دقیق هست و نباید مخالفش باشید. 👇 کل هذا علما و فقها و فهما/ و روایات زوایا نحریر راوی الحق فی الغلو الی الله/ و لا عن اضداده اهل البثور سلسل مقدس بهمنی نصوری/ یحب نمر النمور(اخبار الغدیر:10) 💦 چقدر این ادبیات امروزه برایمان آشناست 😘 ➖➖➖➖ @Age_of_water
💠 در حجة الوداع آیا بیماری شایعی بوده است؟ ⤴️ جواب: 1.قول مشهور بر این است در آن زمان در مدینه بیماری جُدَری /جَدَری یا حصبه شیوع داشته است. 2.دلیل این گزارش روایتی است که أُمِّ مَعْقِلٍ نقل کرده است (نک:ابن حزم،حجة الوداع:128.) 3.در این روایت تعداد بیماران ذکر نشده است.بلکه فقط به زوجه او و بیماری‌اش اشاره شده است.حال چگونه مورخین نتیجه گرفته‌اند این بیماری بین مردم شیوع داشته است؟ 3.در صحاح و مسانید و کتابهای معتبر تاریخی فرقین جزئیات این بیماری شایع ذکر نشده است. 4.این بیماری فقط اختصاص به خانه ام معقل و زوجه او داشته است. نسائی در سنن خود چنین آورده است: «عَنْ جَدَّتِهِ أُمِّ مَعْقَلٍ، قَالَتْ: لَمَّا حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَجَّةَ الْوَدَاعِ وَكَانَ لَنَا جَمَلٌ، فَجَعَلَهُ أَبُو مَعْقِلٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَأَصَابَنَا مَرَضٌ وَهَلَكَ أَبُو مَعْقِلٍ وَخَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ حَجِّهِ جِئْتُهُ، فَقَالَ: «يَا أُمَّ مَعْقِلٍ مَا مَنَعَكِ أَنْ تَخْرُجِي مَعَنَا؟»، قَالَتْ: لَقَدْ تَهَيَّأْنَا فَهَلَكَ أَبُو مَعْقِلٍ» (سنن نسائی:2/ 204ح 1989.) 💦 پس آنچه امروزه گفته می شود در حجه الوداع بیماری شیوع داشته ،شهرتی است که دلیلی بر آن نیست. ➖➖➖➖ @Age_of_water
💠 نقش شیطان در مقابله با غدیر خم چگونه بوده است؟ ⤴️ جواب: 1.می‌دانیم برخی انسانها و گروهی از جنیان دشمنان انبیاء و مسیر حق‌اند که شیطان لقب دارند.(نک:انعام/112). + 2.در غدیر خم پس از معرفی شدن امام علی علیه السلام،ابلیس ناله زد که همه اعقاب و انسابش به گرد او آمدند.او ناراحت بود تا اینکه رئیس منافقین گفت:پیامبر اکرم ص از هوی نفسش تبعیت کرده است و نگاه کنید چگونه مثل دیوانگان چشمانش می‌چرخد! ابلیس ملعون شروع به شادی و طرب نمود و گفت:اینها به پیامبرشان کافر شده و با من بیعت کردند.(کلینی،الکافی:8/ 345.) + 3.امام باقر فرمودند: تفسیر آیه:«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً »مربوط به فلانی و فلانی و فلانی است که ابتدا به پیامبر ایمان آورده سپس بعداز معرفی شدن امام علی ع در غدیر به وی کافر شدند.( کلینی،الکافی:1/ 420.) + 4.امام صادق ع در مسجد غدیر فرمود: در این موضع بود که فلانی و فلانی و ابی عبیده جراح پیامبر را دیوانه خطاب کردند و خدا آیه:«وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ » نازل فرمود.(کلینی،الکافی: 4/ 567.) + 5.جابر بن ارقم نقل می کند که بعد از معرفی شدن امام علی ع در غدیر خم در خیمه کناری من سه نفر بودند.اولی گفت:رسول الله ص احمق است که علی ع را معرفی نمود.دومی گفت:او دیوانه شده و می خواهد خلافت را به علی ع بسپارد.سومی گفت:چه احمق و چه مجنون به خدا قسم ما نمی‌گذاریم علی ع خلیفه شود.(تفسیر عیاشی: 2/ 97.) 💦 در نتیجه شیاطین جنی و انسی از عبارت « من کنت مولاه» امامت و اولی بودن امیر المومنین به خلافت فهمیدند که اینقدر آشفته شدند. ➖➖➖➖ @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
9️⃣5️⃣ 📝📝 موضوع: مکتب فقیهانه و صوفیانه 📌فرسته اول ⏬⏬⏬ 📎این فرسته به مناسبت سالگرد وفات آیت الله خوئی از فقهاء بزرگ شیعی آماده شده بود. که توفیق نشرش امروز حاصل شد. ➖➖➖ 📍مکتب فقیهانه، وارداتی نیست. فقه از علوم اصیل اسلامی است. امام باقر ع با فقه، مذهب تشیع را متفاوت از سایر مذاهب ساختند (نک: کلینی، الکافی، ج 2، ص 20) و الگوهای اولیه شیعه دوازده‌امامی چون زراره افقه الناس بودند و با مدار فقه، آثار صادقین علیهماالسلام را حفظ نمودند. + در عصر غیبت ائمه نیز همین فقهای صمدانی محافظ و مروج دین الامامیه هستند؛ و هشدار می‌دهند خانقاه و تفکر خانقاهی و اذکارشان که سندی ندارد بدعت است و برای سلوک و عمل به وظایف دینی رساله‌هاى عمليّه و مانند مفاتیح‌الجنان باید رجوع نمود. (نک: محمدرضا گلپایگانی، مجمع المسائل، ج 1، ص 154؛ مکارم شیرازی، عرفان اسلامی؛ همان، جلوه حق، صص 193-207). + یکی از دانشیان مکتب امامیه میگوید: من به تصوف و اعتزال در نجف معروف شدم ،استادم آیت الله خوئی به من گفتند: آقا سید محمد حسین انسان باید اوقات خود را به درس و بحث بگذراند و وقت خود به این امور تلف نکند.اینها مسائلی است که خود به خود [با عمل به همین تعالیم قرانی و روایی] برای انسان حاصل میشود.(نک:محمد محسن تهرانی،اسرار ملکوت،ج1،ص99) == 📌در این مکتب تربیتی فقیه باب الائمه است و علمش متخذ از قران و عترت است. عادل است و معصوم نیست و تبعیت از وی به خاطر دلایل عقلانی و وحیانی است. 👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
9️⃣5️⃣ 📝📝 موضوع: مکتب فقیهانه و صوفیانه 📌فرسته دوم ➖➖➖ 📍مکتب صوفیانه، به اذعان مریدان این مکتب و مخالفانشان این تفکر وارداتی است و بعد از ورود به اسلام رنگ و بوی دینی گرفت. ابتدا در بستر اهل سقیفه زایش یافت و تا قرون متمادی در شیعه نبود تا بالاخره از قرن هفتم به بعد وارد شیعه شد و تا امروز در مجامع علمی و غیرعلمی نفوذ دارد. ستون این خیمه بر رابطه مرید و مرادی است. شعارشان لا دین لمن لاشیخ له هست و چنان این شیخ و قطب مهم است که سال‌ها باید مدفوعش را شست (نک: نفحات الانس، ص 222) اگر خواست تا زن، فرزند و شراب برایش حاضر کناد، چنین کند.( داستان ملاقات شمس و مولوی نک: افلاکی، مناقب العارفین، ج 2، ص621.) + دین در این مکتب باید تبعیت محض از شیخ باشد (عین القضات، تمهیدات، ص 99) تا جایی که اگر سخن قطب خلاف دین بود هیچ اشکالی ندارد که از آن تبعیت کرد. مبتدی آن صورت شیخ که از وی تلقین ذکر یافته بر دل خود به ادب تمام و نیازمند هرچه‌تمام‌تر حاضر ساخته (نک: گلشن معرفت [کتب نقش‌بندی‌ها]، نسخه خطی، ج 2، بیان طریق شغل مبتدی در ذکر.) چون مرشد واسطه وصول مرید است و به بین دو ابروی وی که نور ساطع است نگاه کند (همان، باب ملفوظات بزرگواران طریقت در رابطه شیخ و تعظیم وی) چرا گفتن با شیخ هرگز رستگار نمی‌شود (نک: وظایف و تکالیف مرید، مسجد و خانقاه محمد نسیم خادم طالبانی سنندج) + به قول علاءالدوله سمنانی این شیوخ صوفی همه اولیاء الهی هستند (نک: مکاتبات مرشد و مرید، تصحیح: هرمان لندنت، ص 3) و سمنانی از صوفیان پرآوازه به استادش اسفراینی گوید: «نقطه نطفه منی در دایره تویی توان یافت، دایره ولایت از نقطه منی وجود گرفت و ترا دریافت.» (همان، مکاتبات مرشد و مرید، ص 57) دکتر نوربخش با استناد به قران فارسی صوفیان یعنی مثنوی 23 وظیفه برای مرید برشمرده است (نک: نوربخش، مراد و مرید، فصل آخر) + این شکل از رفتار امروزه هم هست مثلاً استاد غفاری تائید می‌کند مکاشفات شاگردانش خیال‌بافی نیست (غفاری، ظهور عشق، ص 313) و وقتی مریدش مدعی می‌شود که وی در مکان التجاع حضرت آدم به امام علی ع برای توبه حضورداشته سخنش را تائید می‌کند (سلوک عشق، ص 96). + مراد حق تصرف در شریعت نبوی را دارد ولو اینکه مجتهد نباشد و می‌تواند حلال را حرام یا حرام را حلال کند .(محمد محسن تهرانی، اسرار ملکوت، ج 2، ص 43؛ محمدصادق تهرانی، نور مجرد، ج 1، ص 565) == آنچه ذکر شد از گروه‌های مختلف صوفیه بود تا روشن شود هرچند تفاوت‌هایی بین سلاسل هست اما یکی از مبانی مشترک تبعیت از مرشد است. ➖➖➖ 🔺تذکر: الف) حال این دو مسیر در وادی تقرب الی الله فراروی ماست. ما هم باکسی دعوا نداریم و باورمندان شیعی به این طریق را مرتد و بی‌دین نمی‌دانیم. به گفته بهجت عارفان ما باید در اعتقاد و عمل تابع انبیا و اوصیا علیهم‌السلام و با آنها باشیم، اما اینکه بگوییم: اینها کافرند و تناکح و تناسل با آنها جایز نیست، این را هم نمی‌توانیم بگوییم؛ زیرا آنها به نماز و روزه التزام داشته‌اند.درهرحال، باید از ثقلین تقلید کرد، و مرجع همه مسلمان‌ها ثقلین (قرآن و عترت پیامبر) است. ( نک: در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۶.) + ب پیروان مکتب صوفیانه نیز دلایلی دینی بر ادعاهای خود آورده‌اند که می‌توانید به کتاب عرفان اسلامی آیت‌الله مکارم شیرازی ایده الله تعالی مراجعه و نقد آن دلایل را بخوانید. البته خدا آگاه‌تر است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
💠 اخوت و برادری بین غدیریان و سنیان باید باشد یا بین شیعه و ابوحنیفه؟ ⤴️ جواب: اصل بحث و جوابش در فرسته ذیل👇👇 https://eitaa.com/kalame_sawa/237 ➖➖➖➖ @Age_of_water
💠 مبلغ غدیر چه کسی است ؟چرا باید مبلغ غدیر بود؟ ⤴️ جواب: (در دو فرسته) 1. تبیین دین از رسالتهای نبی اکرم است : النحل : 64 وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون‏ + 2.امام علی ع افضل از مردم،انبیاء و ملائکه هستند : « سُلَيْمُ بْنُ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُ سَلْمَانَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ مَقَالَةً تَتَبَّعُ أُمَّتِي آثَارَ قَدَمَيْكَ فِي التُّرَابِ فَيُقَبِّلُونَهُ» ( اصل سلیم: 2/ 891) - « وَ مَبِيتِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَلَى فِرَاشِهِ، قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) إِلَى جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) أَنِّي قَدْ آخَيْتُ بَيْنَكُمَا وَ جَعَلْتُ عُمُرَ أَحَدِكِمَا أَطْوَلَ مِنْ عُمُرِ صَاحِبِهِ فَأَيُّكُمَا يُؤْثِرُ أَخَاهُ فَكِلَاهُمَا كَرِهَا الْمَوْتَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِمَا: عَبْدِي أَلَّا كُنْتُمَا مِثْلَ وَلِيِّي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، آخَيْتُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ نَبِيِّي فَآثَرَهُ بِالْحَيَاةِ عَلَى نَفْسِهِ، ثُمَّ ظَلَّ- أَوْ قَالَ: رَقَدَ- عَلَى فِرَاشِهِ يَفْدِيهِ بِمُهْجَتِهِ، اهْبِطَا إِلَى الْأَرْضِ كِلَاكُمَا فَاحْفَظَاهُ مِنْ عَدُوِّهِ، فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَجَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهِ، وَ مِيكَائِيلُ عِنْدَ رِجْلَيْهِ، وَ جَعَلَ جَبْرَئِيلُ يَقُولُ: بَخْ بَخْ مَنْ مِثْلُكَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) يُبَاهِي بِكَ الْمَلَائِكَةَ! قَالَ: فَأَنْزَلَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) فِي عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» » (طوسی،الامالی،469.) - « عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنِّي وَ لَا أَكْرَمَ عَلَيْهِ مِنِّي قَالَ عَلِيٌّ ع فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَنْتَ أَفْضَلُ أَمْ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَضَّلَ أَنْبِيَاءَهُ الْمُرْسَلِينَ عَلَى مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ فَضَّلَنِي عَلَى جَمِيعِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الْفَضْلُ بَعْدِي لَكَ يَا عَلِيُّ وَ لِلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِكَ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَخُدَّامُنا» + 3.اعلان این فضیلتهای امام علی از سوی رسول الله ص برخواسته از هوای نفس نبوده است. « إِنِّي أَنَا النَّبِيُّ الْمُصْطَفَى مَا أَنْطِقُ بِفَضْلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‏ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْمُجْتَبَى‏»(کنزالفوائد:2/ 56) + 4.رسالت تبیینی رسول الله در مورد فضائل مولی علی و اعلان افضلیت ایشان بوده است : 👇👇 1 ➖➖➖➖ @Age_of_water
ُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكَ أَنْ تَقُومَ بِتَفْضِيلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع خَطِيباً عَلَى أَصْحَابِكَ لِيُبَلِّغُوا مَنْ بَعْدَهُمْ ذَلِكَ عَنْكَ- وَ قَدْ أَمَرَ جَمِيعَ الْمَلَائِكَةِ أَنْ تَسْمَعَ مَا تَذْكُرُهُ وَ اللَّهُ يُوحِي إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ مَنْ خَالَفَكَ فِي أَمْرِهِ فَلَهُ النَّارُ وَ مَنْ أَطَاعَكَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَأَمَرَ النَّبِيُّ ص مُنَادِياً فَنَادَى الصَّلَاةَ جَامِعَةً فَاجْتَمَعَ النَّاسُ وَ خَرَجَ حَتَّى عَلَا الْمِنْبَرَ- وَ كَانَ أَوَّلُ مَا تَكَلَّمَ بِهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ثُمَّ قَالَ- أَيُّهَا النَّاسُ أَنَا الْبَشِيرُ وَ أَنَا النَّذِيرُ وَ أَنَا النَّبِيُّ الْأُمِّيُّ إِنِّي مُبَلِّغُكُمْ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى فِي أَمْرِ رَجُلٍ لَحْمُهُ مِنْ لَحْمِي وَ دَمُهُ مِنْ دَمِي وَ هُوَ عَيْبَةُ الْعِلْمِ وَ هُوَ الَّذِي انْتَجَبَهُ اللَّهُ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اصْطَفَاهُ وَ تَوَلَّاهُ وَ هَدَاهُ وَ خَلَقَنِي وَ إِيَّاهُ مِنْ طِينَةٍ وَاحِدَةٍ فَفَضَّلَنِي بِالرِّسَالَةِ وَ فَضَّلَهُ بِالتَّبْلِيغِ عَنِّي وَ جَعَلَنِي مَدِينَةَ الْعِلْمِ وَ جَعَلَهُ الْبَابَ وَ جَعَلَهُ خَازِنَ الْعِلْمِ وَ الْمُقْتَبَسَ مِنْهُ الْأَحْكَامُ وَ خَصَّهُ بِالْوَصِيَّةِ وَ أَبَانَ أَمْرَهُ وَ خَوَّفَ مِنْ عَدَاوَتِهِ وَ أَوْجَبَ مُوَالاتَهُ وَ أَمَرَ جَمِيعَ النَّاسِ بِطَاعَتِهِ وَ إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ مَنْ عَادَاهُ عَادَانِي وَ مَنْ وَالاهُ وَالانِي وَ مَنْ نَاصَبَهُ نَاصَبَنِي- وَ مَنْ خَالَفَهُ خَالَفَنِي وَ مَنْ عَصَاهُ عَصَانِي وَ مَنْ آذَاهُ فَقَدْ آذَانِي- وَ مَنْ أَبْغَضَهُ فَقَدْ أَبْغَضَنِي وَ مَنْ أَحَبَّهُ فَقَدْ أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَنِي وَ مَنْ أَرْضَاهُ فَقَدْ أَرْضَانِي وَ مَنْ حَفِظَهُ حَفِظَنِي وَ مَنْ حَارَبَهُ حَارَبَنِي وَ مَنْ أَعَانَهُ أَعَانَنِي وَ مَنْ أَرَادَهُ أَرَادَنِي وَ مَنْ كَادَهُ فَقَدْ كَادَنِي- أَيُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا لِمَا آمُرُكُمْ بِهِ وَ أَطِيعُوهُ فَإِنِّي أُخَوِّفُكُمْ عِقَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «1» يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً- وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ «2» ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ مَعَاشِرَ النَّاسِ هَذَا مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ قَاتِلُ الْكَافِرِينَ وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ بَلَّغْتُ وَ هُمْ عِبَادُكَ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى صَلَاحِهِمْ فَأَصْلِحْهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ- ثُمَّ نَزَلَ عَنِ الْمِنْبَرِ فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ جَزَاكَ اللَّهُ عَنْ تَبْلِيغِكَ خَيْراً فَقَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ أَرْضَيْتَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَرْغَمْتَ الْكَافِرِينَ- «3» يَا مُحَمَّدُ إِنَّ ابْنَ عَمِّكَ مُبْتَلًى وَ مُبْتَلًى بِهِ- وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ » ( مفید،الامالی،ص77) =-= 💦 در نتیجه اعلان وصایت و امامت حضرت علی ع در واقعه غدیر رسالت رسول الله ص است که وظیفه ای است بر عهده پیروان ایشان. وقتی رسول الله با این عظمت مبعوث شده تا در غدیر علی ع معرفی کند وظیفه ما مشخص است. 2 ➖➖➖➖ @Age_of_water
💠 گونه های تقابل سنیان با حدیث غدیر چگونه است؟ ⤴️ جواب: (در دو فرسته) 1. هرچند برخی از سنیان مدافع واقعه غدیر بوده و حتی جمع اندکی از آنان تفسیر شیعی از آن دارند. لیکن گروه‌های مختلف تربیت یافتگان دانشگاه سقیفه در تقابل با غدیر فعالیت دارند. محدثین آنها (=حُفاظ و فقهاء) متکلمین (= معتزله،اشاعره،ماتریدیه و سلفیه) و صوفیان . + 2.در یک تقسیم بندی، گونه‌های تقابل آن دانشیانِ سقیفه‌ای به سه قسمت تقسیم می‌شود. تکذیب،تضعیف و تحریف. + 2.1. تکذیب: این ردیه ها خود انواعی دارد. الف)برخی اصل جانشینی و منصوص بودن امامت حضرت علی ع را منکرند. مثلا: ابن العربی از مشایخ صوفی سنی مدعی است رسول الله ص کتابی را به وی تعلیم دادند. در همین کتاب، می نویسد: رسول خدا از دنیا رفت و هیچ کسی را به عنوان جانشین خود معرفی نکرد.(نک:فصوص الحکم،فص داوی،ص173.) 👈 البته شهود و کشفِ این شیخ صوفی به تَبَعِ امامش هست. توضیح اینکه: مولا و پدرمان امیر المومنین ع در خطابه خود -هفت روز بعد از شهادت رسول الله ص - فرمودند : اولین شهادت زور (=دروغ) در اسلام بعد از رسول الله ص بود که گروهی ابابکر را خلیفه پیامبر ص دانستند. آنان معتقد بودند پیامبر ص از دنیا رفت و هیچ جانشینی برای خودش معرفی نکرد. ( کلینی،الکافی،خطبة الوسیلة،ج8،ص29.) —— عجاج الخطیب هم نوشته است: « همه‌ی احادیثی که نصّ بر وصایت و خلافت علی رضی الله عنه می‌باشد غیر صحیح و جعلی و موضوع است چرا که امّت اجماع !! دارند بر اینکه رسول خدا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ [و آله] وَسَلَّمَ نصّ بر خلافت و ولایت هیچ کسی نکرده‌اند!! »( السنة قبل التدوين،ص245.) —— ابن ابی دارم فرزند محدث بزرگ سقیفه‌ای، واقعه غدیر را منکر بوده است. جریر طبری سنی کتابی با نام «الرد علی الحرقوصیه» در رد شبهه ابن ابی دارم نوشته است. احمد امین غدیر را ساخته شیعه دانسته است.(امین،ضحی الاسلام،3/ 309.) بشار عواد معروف با کمال بی‌حیایی‌‌ درباره‌ی حدیث متواتر «من کنت مولاه فعلي مولاه» می‌گوید: «این حدیث هیچ طریق صحیحی ندارد و اصلا مشهور نیست» (تهذیب الکمال، ج۲۰ ص484) + ب) .گروهی عید بودن غدیر را ساختگی دانستنه اند. مثلا: ابن تیمیه ناصبی معتقد بود عید گرفتن روز غدیر بدعت است. ( اقتضاء صراط المستقیم، 2/ 123.) + ج) گروهی تواتر این خبر را منکرند. مثلا: قاضی ایجی که مدعی است: چون بخاری و مسلم آنرا نقل نکرده اند متواتر دانستن حدیث غدیر مکابره است.(شرح مواقف،8/ 361.) + د) عده‌ای از آنان اجزاء حدیث غدیر منکرند. مثلا: ذهبی دانشمند متعصب سنی، عبارت «اللهم وال من والاه» را دروغ دانسته و انکار کرده‌ است .( ابن کثیر، البدايةوالنهاية،5/ 214.) 1 ➖➖➖➖ @Age_of_water
+ 2.2. تضعیف: گونه دوم تقایل سنیان با واقعه غدیر،تضعیف آن است. شبهات متعدد و بی اساس آنان را می توان برای تضعیف این فضیلت بی مانند مولی علی ع دانست. شبهاتی چون: شکایت اهل یمن یا گرم نبودن هوا در روز غدیر. ➖➖➖ 2.3. تحریف: تحریف،مهمترین گونه تقابل مخالفان غدیر است. می توان آنرا به تحریف در لفظ و دلالت تقسیم نمود. 📌 تحریف در لفظ: 💢 ابو عبد الله محمد بن قاسم الرصّاع، عالم تونسی قرن نهم هجری (۸۹۴ هـ. ق) تصنیفی با عنوان "تذکرة المحبين في أسماء سيد المرسلين" دارد. 🔷مؤلف در اقدامی عجیب و غریب ابتدا معنای لغوی "ولی و مولا" را منحصر در معنای "ناصر" کرده سپس حدیث متواتر لفظیِ "من کنت مولاه فعلي مولاه" را به "من كنتُ ناصرَه فعليّ ناصره" تغییر داده است ! پس از آن می‌سراید: [این فضیلت به جهتِ این بود که] علی تابع رسول خدا در نصرت بود و هر کسی که تابع رسول خدا باشد باید یاری و اکرامش کرد ! (تذكرة المحبين، ص ٧٢٠) 🤔😳 + 📌 تحریف در دلالت و مباحث فقه الحدیثی : بیشترین تحریف این دانشیانِ دانشگاه سقیفه ارائه تعریفی مُحرَف از «مولا» در حدیث غدیر است. خلاصه اقوال آنان چنین است. مولا در حدیث غدیر یعنی : 1.ولاء اسلام. 2.ولاء نعمت. 3. موالات در دین. 4. مولات در ظاهر و باطن. 5. نصرت و محبت. ( عتبه عباسیه،حدیث الغدیر،بین ادلة المثبتین و اوهام المبطلین،ص204.)* —— مثلا مولوی از مشایخ پر آوازه همین دانشگاه و مکتب می‌گوید: زین سَبَب پیغامبرِ با اِجْتِهاد/گفت هر کو را مَنَم مَوْلا و دوست کیست مَوْلا؟ آن که آزادت کُند/نامِ خود وانِ علی مَوْلا نهاد اِبْنِ عَمِّ من علی مَولایِ اوست/بَندِ رِقّیَّت زِ پایَت بَرکَند 💦 به تفصیل این شبهات را در کتاب « درسنامه غدیر» پاسخ داده شده است. مراجعه کنید. ➖➖➖ * نک: تمهید الاوائل،ص456؛ العثمانیه،ص145؛ مشکل الاثار،2/ 309.تاویل مختلف الحدیث،42. و... . 2 @Age_of_water
💠 ترجمه «مولا»در حدیث غدیر چه پیامد و اثر اعتقادی دارد؟ ⤴️ جواب: (در دو فرسته) می‌دانیم عموم اهل سقیفه خبر غدیر را به دوستی معنی کرده‌اند. این تفسیر از خبر غدیر صحیح نیست که جای خود بدان پرداخته‌ایم. لیکن یک اثر عقیدتی مهم بر این ترجمه استوار است . که آن دوستی صحابه با اهل بیت است.🤔 ✨ توضیح آنکه: مکتب سقیفه چون همه صحابه و اطرافیان پیامبر خدا - اعم از طالح و صالح- را عادل می دانند. به نگره حسنه بودن روابط میان آنان باور دارند. این جماعت شعار دوستی صحابه و آل البیت را در سر می‌پزند و دستآویز این اعتقادشان دلایلی چون تفسیر دوست از حدیث غدیر است. چند نمونه از این نگاه را بیان میکنم. + نمونه اول: در هاشمیات کمیت شعری است که برگرفته از گفتگوی وی با فردی به نام فضیل است . که آن فرد جمع بین اضداد (محبت اهل بیت و صحابه) را داشته و به خوبی در شعر منعکس شده است.: أهوى عليا أمير المؤمنين و لا/أرضى بشتم أبي بكر و لا عمرا و لا أقول و ان لم يعطيا فدكا / بنت النبي و لا ميراثها كفرا اللّه يعلم ماذا يحضران به/ يوم القيامة من عذر اذا اعتذرا من عاشق علی ع هستم و لعن ابابکر نمیکنم. من نمیگویم که ابابکر چون فدک را به زهراء س نداد،کافر شده است. چون در قیامت حتما عذری در برابر خدا دارد. ➖➖➖ نمونه دوم: مولوی، صوفی شهیر سنی است که در آثار منظوم و منثورش همین نگره اعتقادی را ترویج داده است. 👈آن صوفی چرخ زن در مجالس سبعه چنین گوید: «و سعد بتصدیقهِ المصدِّقون و اصحابه خصوصاً علی ابن ابی بکر الصّدیق التقیُّ و علی عمر الفاروق النّقی و علی عثمان ذی النورَین الزکیّ و علی علیّ المرتضی الوفیّ و علی سایر المهاجرین و الانصار و سلَّم تسلیما کثیراَ کثیرا » و: «و یقین است که صحابۀ پاک » و: «... صلی‌الله علیه و علی آله و اصحابه و ازواجه الطّیّبین الطّاهرین و سلّم تسلیما کثیرا .» و: «امیر المومنین عمرِ خطاب آن محتسب شهر شریعت، آن عادل مسند اصل طریقت .» و: «و الصّدیق عاشقه و مستهامه، الفاروق عدله و همامه و ذوالنورین ختنه و امامه و المرتضی شجاعه و صمصامه – علیهم رضوان الله و سلامه » و... . + در فیه مافیه چنین گوید: «زيرا عمر عظيم باقوّت و رجوليّت بود و به هر لشكرى كه روى نهادى البتّه غالب گشتى و ايشان را سرهاى بريده نشان آوردى... مهرى و عشقى در جانش پديد آمد و مى‏خواست كه در مصطفى «عليه السّلام» گداخته شود از غايت محبّت و محو گردد‏ ». + در مثنوی هم چنین سروده است : گفت پيغمبر كه اصحابى نجوم/ رهروان را شمع و شيطان را رجوم‏ و: چون ابو بكر آيت توفيق شد/با چنان شه صاحب و صديق شد چون عمر شيداى آن معشوق شد/حق و باطل را چو دل فاروق شد چون كه عثمان آن عيان را عين گشت/نور فايض بود و ذى النورين گشت‏ و.. . جهت مطالعه بیشتر نک: مهدی وزنه، سجاده نشین باوقار؛ همان،داستانهای خداوندگار. ➖➖➖ نمونه سوم : صالح بن مهدي المقبلي اليمني چنین سروده است: اقول علی حبه حل مهجتی / فقال اناس رافض مبغض الصحب و قلت ابابکر احب فقال لی/اناس لقد اصبَحت فی دَرَک النصب فان کان معنی الرفض و النصب ذلکم/فوالله مادینی سوی الرفض و النصب ترجمه: محبت علی ع در خون من است.برخی به من می گویند تو دشمن صحابه پیامبر هستی. به آنها می گویم: من ابابکر را دوست دارم به من می گویند: تو ناصبی هستی. اگر معنای رافضی و ناصبی چنین است پس بدانید من رافضیِ ناصبی هستم. (الارواح النوافخ،چاپ شده با العلم الشامخ،ص110.) ➖➖➖➖ @Age_of_water
در ایام دهه ولایت و امامت،یاد کنید از شهیدی که جشن قربان تا غدیر را بر پا مینمود. شهید محمد طاطار که اول سنی بود و سپس مسیر هدایت را پذیرفت و شیعه شد. وی توسط وهابیان با 21 ضربه چاقو در سال 1387 به شهادت رسید. ➖➖➖➖ @Age_of_water